Uskaltaisiko lähteä opiskelemaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja menee tiukille, mutta meneekö liian tiukille?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

menee tiukille, mutta meneekö liian tiukille?

Vieras
Mun tekis tammikuussa mieli lähteä opiskelemaan, nyt olen kht kotona. Opintotukea saisin 246e, säästöissä on 4000e. Yhtiövastike vesineen 312e, lasten hoitomaksut yht. 182e, joista siis puolet mun ja puolet miehen maksettavaa. Lapsilisät 210e joilla saisi periaatteessa kuitattua hoitomaksut jos tiukille vetää.

Ja miehen tulojen takia ei siis saada mitään tukia. Koulu kestää 2,5 vuotta. Kummankin lasten tilillä reilu 500e, mutta niihin ei kajota jos ei ihan pakko ole, on kyllä periaatteessa mun rahoja, ei miehen laittamia euroakaan. Itse olen joka kuukausi 20e siirtänyt niille tileille omasta kht sekä kaikki kolikot heidän säästöpossuihinsa laittanut jotka tasaisin väliajoin käyn tyhjäämässä tileille.

Ruoka yms.. ostokset jaetaan miehen kanssa aika tarkkaan puoliksi, puhelin lasku mulla on n. 30e kk, netin maksaa mies..

Alkuperäinen kirjoittaja gg:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Saatko jotain hoitolisää, kun mietin, että eihän sinun tulot juuri muutu?

ei, koska ei itse hoida lapsiaan, vaan ne hoidossa

Siis MITÄ??? Hänhän sai kotihoidontukea nyt, mietin,että saako sen päälle jotain kuntalisää tms. Jos ei saa, tukisumma ei juuri muutu, siis opintoraha ja kth on suunnilleen samat.

Kai sinä nyt itsekin ymmärrät, että kun miehen tulot otetaan huomioon sinun tuissasi, niin se johtuu siitä, että miehen kuuluu osallistua myös sinun kuluihisi. Eli sopikaa nyt hyvät ihmiset yhdessä opiskeluistasi ja perheen elättämisestä. Minä en edes voi ymmärtää, kuinka kukaan voi pitää näin tarkasti omia rahoja parisuhteessa, onko teillä omat hyllyt jääkaapissakin?

Ei tietenkään sun tarvi hoitomaksuja maksaa, jos kerta miehen tuloista johtuu, että joudutte täydet summat maksamaan. Keskustele miehesi kanssa, mitä mieltä on kouluttautumisestasi.

Muuten en osaa vastata kysymykseesi, kun niin vähän kerrot siitä mitä muita menoja teillä on.

Anteeksi nyt vaan, mutta pisti vaan korvaan toi että teillä tuntuu olevan KAIKKI kulut puoliksi vaikka oot kotihoidontuella?! Mieheltäsi itsekkyyttä!!! Varsinkin jos olette yhdessä sopineet että lapsia kotona hoidat. Ethän sä pysty siihen tuen määrään vaikuttamaan.
Keskustelet nyt sen ukkos kanssa että sen pitää osallistua enemmän rahallisesti talousmenoihin. Silloin voit hyvin lähteä sinne opiskelemaankin!

Jos oikein kovasti haluaa opiskelemaan ja on valmis tulemaan toimeen vähemmällä, niin kyllä sitä elossa selviää :) Tiukkaa tekee, mutta teen välillä viikonloppu duunia. Kannattaa ottaa selville, että millaisia töitä paikkakunnalla on opiskelijoille. Monet mun luokkakaverit on olleet töissä kahviloissa, pesulassa tai kaupan kassalla.

Meillä siis yksi yhteinen lapsi, ja mulla ennestään yksi lapsi, siksi mies ei osallistu toisen lapsen kuluihin.

Ja meillä ei ole täydet hoitomaksut, vaan 91e per lapsi, minä maksan tyttäreni hoitomaksun, hän yhteisen lapsemme hoitomaksun.

Ei ole omat hyllyt jääkaapissa, kaikki saavat syödä miltä hyllyltä tahtoo. ;) Mutta kauppakuittien summat jaetaan tasan kummankin maksettavaksi, tietty jos toinen käy vaan jotain maitoa tms pientä ostamassa hän sen kustantaa.

Ja en saa mitään kuntalisää, nyt kun kht olen mutta on tuo kht silti isompi kuin opintotuki, nyt saan 2 lapsesta noin kaksikertaa niin paljon kuin opintotukeni olisi.

Ja "yhteisiä" rahoja ei sen takia ole että mies on niin hyvä kuluttamaan rahansa että hän ei saa säästöön mitään, ja jos minä taas säästän ja lasken joka euron tarkkaan mihin laitan, mies taas on ihan vastakohta ei katso kaupassa hintoja, ostelee vaatteita ja syö usein ulkona..

Ja tuossapa nuo meidän menot oli pääosin kirjoitettu, sitten satunnaisia sairaala maksuja, ja vakuutuksia, miehellä autolaina yms.. omia menoja.

Alkuperäinen kirjoittaja opiskeleva äippä:
Jos oikein kovasti haluaa opiskelemaan ja on valmis tulemaan toimeen vähemmällä, niin kyllä sitä elossa selviää :) Tiukkaa tekee, mutta teen välillä viikonloppu duunia. Kannattaa ottaa selville, että millaisia töitä paikkakunnalla on opiskelijoille. Monet mun luokkakaverit on olleet töissä kahviloissa, pesulassa tai kaupan kassalla.

Mä en mielelläni töihin mene opiskelujen rinnalla, koska se on pois siitä ajasta sitten mitä lapsien kanssa saisin olla. Muutenkin pahaa tekee heidät laittaa hoitoon kun tottunut joka päivä heidän kanssaan olemaan..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Meillä siis yksi yhteinen lapsi, ja mulla ennestään yksi lapsi, siksi mies ei osallistu toisen lapsen kuluihin.

Ja meillä ei ole täydet hoitomaksut, vaan 91e per lapsi, minä maksan tyttäreni hoitomaksun, hän yhteisen lapsemme hoitomaksun.

Ei ole omat hyllyt jääkaapissa, kaikki saavat syödä miltä hyllyltä tahtoo. ;) Mutta kauppakuittien summat jaetaan tasan kummankin maksettavaksi, tietty jos toinen käy vaan jotain maitoa tms pientä ostamassa hän sen kustantaa.

Ja en saa mitään kuntalisää, nyt kun kht olen mutta on tuo kht silti isompi kuin opintotuki, nyt saan 2 lapsesta noin kaksikertaa niin paljon kuin opintotukeni olisi.

Ja "yhteisiä" rahoja ei sen takia ole että mies on niin hyvä kuluttamaan rahansa että hän ei saa säästöön mitään, ja jos minä taas säästän ja lasken joka euron tarkkaan mihin laitan, mies taas on ihan vastakohta ei katso kaupassa hintoja, ostelee vaatteita ja syö usein ulkona..

Ja tuossapa nuo meidän menot oli pääosin kirjoitettu, sitten satunnaisia sairaala maksuja, ja vakuutuksia, miehellä autolaina yms.. omia menoja.

Siis jos te olette perhe, niin sama kai kenen lapsia lapsenne ovat? Et varmaan saa vanhemmalta lapselta hoitomaksuja sinun tulosi perusteella? Saatko elatustukea esikoisen isältä?

Pienituloisen pitää säästää vähistäänkin, mutta paremmin tienaava voi pistää surutta itseensä rahaa palamaan ja perheessä vielä joku lapsien välinen erottelukin? Vähintäänkin huonon säästäjän kannattaisi antaa sille hyvälle säästäjälle jemmattavaksi sitä rahaa ja lopettaa se urputtaminen niistä lapsista. Jos on sinut ottanut, olet kokonainen paketti sen lapsesi kanssa.

OT, mutta pääsitkös sä opiskelemaan Ruotsiin?

Tänään on se päivä. Kellonajoista ollaan montaa mieltä, mutta vissiin klo 14 tulevat tulokset nettiin. Yhdelle tutulle tuli jo soitto, että ottaako paikkaa vastaan vai ei. Jaiks.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:

OT, mutta pääsitkös sä opiskelemaan Ruotsiin?

Tänään on se päivä. Kellonajoista ollaan montaa mieltä, mutta vissiin klo 14 tulevat tulokset nettiin. Yhdelle tutulle tuli jo soitto, että ottaako paikkaa vastaan vai ei. Jaiks.

db

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Nyt ymmärrän vähän paremmin. Mutta silti, jos miehesi tulot vaikuttaa hoitorahoihin ja jos miehesi on myös sitä mieltä, että sun kannattaa lähteä opiskelemaan, mun mielestä miehesi pitäis maksaa myös sinun lapsesi hoitomaksu. Koska, jos teillä ei olisi kuin sinun tulot, ei niistä tarvitsisi hoitomaksua maksaa.

Yhteistyössä