Uskaltaisitko jättää vajaan 5 vuotiaan kotiin yksin n.20min?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

-

Vieras
Pitäisi eskarilainen viedä eskariin ja tuo kesällä 5v täyttävä tyttö kysyi lupaa jäädä siksi aikaa kotiin jäädä katsomaan lastenohjelmia. Matkaan menee n.15-20min.

On hyvin rauhallinen ja kiltti tyttö, ollut joskus satunnaisia aikoja n.10min yksin... silti hirvittää itseä tuo aika.

En jättäisi 4v ikäistä 20 min ajaksi kotiin. En niin misään nimessä.

Niin siis hän täyttää 3 viikon päästä 5v. Eli on siis periaatteessa neljä mutta käytös on jo viisi vuotiaan tasoa :D

Juu, siis luonteeltaan on tosi luotettava, mä en esim. meidän eskarilaista jättäisi yksin 20minuutiksi kotiin, mutta tätä nyt harkitsin kun toinen niin hartaasti toivoi.

Mutta kai me koko poppoolla nyt vielä mennään, onneksi ei ole enää montaa aamua :)

miten se lapsi on vajaa?

onko hänellä kännykkä kotona?
mä en jättäis omaani, syksyllä eskatin aloittava on nyt parin viikon ajan harjoitellut yksin oloa (max. 10-15min) omasta tahdostaan.
mutta itsehän tunnet oman lapsesi.

Niin siis hän täyttää 3 viikon päästä 5v. Eli on siis periaatteessa neljä mutta käytös on jo viisi vuotiaan tasoa :D

Juu, siis luonteeltaan on tosi luotettava, mä en esim. meidän eskarilaista jättäisi yksin 20minuutiksi kotiin, mutta tätä nyt harkitsin kun toinen niin hartaasti toivoi.

Mutta kai me koko poppoolla nyt vielä mennään, onneksi ei ole enää montaa aamua :)

toivoa voi aina mutta lapsiko sen määrää toteutuuko toive :O
Ikinä,ei ikinä pitäisi ajatella näin, lapseni on 3v mutta on yhtä fiksu kuin 6v joten voin jättää kotiin hetkeksi.
Joskus ne "fiksutkin" saa päähänpistoja, ketä silloin syytä? Telkkariako jota jättäisit muksusi katselemaan, eihän meidän Liisa muuten tuollaista tekisi tai keksisi mutta kun telkkarissa...

Osaako lapsesi hakea apua jos jotain kotona sattuu tuona aikana? Osaisiko vaikkapa poistua pihalle jos tapahtuu jotain, jota ei pitäisi, kuten vaikka tulipalo? Osaako lapsesi soittaa kännykällä? Tai mennä naapuriin apua pyytämään jos tarves on?

Olkoonkin kuinka rauhallinen lapsi - minusta iän sijaan mittari on se miten lapsi pystyy selviytymään ennakoimattomasta tilanteesta. Kun puhutaan vaikkapa ensimmäisellä luokalla olevista lapsista - he yleensä osavat jo ainakin sen verran puhelinta käyttää että voivat soittaa. Ja ymmärtävät jo paremmin että vaikkapa tulipalon sattuessa kotoa tulee poistua asap. Ja että naapurin ovelle voi mennä koputtelemaan jos on hätä ja vanhemmat ei ole paikalla. Eli pitää osata hieman jo selviytyä tälläisissä tilanteissa. Vajaa 5vuotias... no en jaksa uskoa että kyky vielä riittää.

Mä oon jättänyt meidän 5 vuotiaan (on kyllä jo lähempänä 5½) kotiin katsomaan juurikin lastenohjelmia siksi aikaa kun oon käynyt nuoremman kanssa kaupassa. On ollut siis jonkun 15 min yksin kotona. Tiedän, että kun tuo uppoutuu lastenohjelmiin ei sitä kiinnosta mikään muu. Jotenkin kyllä hirvittää enempi jättää lapsi yksin kotiin kun päästää se yksin tuonne pihalle.

En koska:
-en luota siihen että hän osaisi toimia yllättävässä tilanteessa
-vielä 6-7vuotiaatkin keksivät ja tekevät ihan järjettömiä juttuja
- TV ei ole lapsenvahti
-en pystyisi ikinä antamaan itselleni anteeksi jos jotain ikävää tapahtuisi

[QUOTE="retu";26363283]Osaako lapsesi hakea apua jos jotain kotona sattuu tuona aikana? Osaisiko vaikkapa poistua pihalle jos tapahtuu jotain, jota ei pitäisi, kuten vaikka tulipalo? Osaako lapsesi soittaa kännykällä? Tai mennä naapuriin apua pyytämään jos tarves on?

Olkoonkin kuinka rauhallinen lapsi - minusta iän sijaan mittari on se miten lapsi pystyy selviytymään ennakoimattomasta tilanteesta. Kun puhutaan vaikkapa ensimmäisellä luokalla olevista lapsista - he yleensä osavat jo ainakin sen verran puhelinta käyttää että voivat soittaa. Ja ymmärtävät jo paremmin että vaikkapa tulipalon sattuessa kotoa tulee poistua asap. Ja että naapurin ovelle voi mennä koputtelemaan jos on hätä ja vanhemmat ei ole paikalla. Eli pitää osata hieman jo selviytyä tälläisissä tilanteissa. Vajaa 5vuotias... no en jaksa uskoa että kyky vielä riittää.[/QUOTE]

Erittäin osuva pointti!

Ei ongelma ole siinä osaako lapsi olla asiallisesta - vaan siinä, selviääkö yllättävässä tilanteessa. Onko sellaiseen ajatus ja toiminta maailmaan valmis.

meillä kaksi pojista oli 5 vuotiaina niin rauhallisia, että saatoin piipahtaa lähikaupassa n20min. Toiset kaksi taasen saattoivat samanikäisinä tehdä mitä milloinkin, saivat "avaruuskäskyjä". Sinä tunnet lapsesi parhaiten, tee asiat perstuntumalla! Usein kun minun täytyy tehdä ko. päätöksiä, tunnustelen miltä päätös tuntuu hartioissa. Jos olen vähänkään jännittynyt kehossani, pidän lapset mukanani.

[QUOTE="huh";26363201]Olet jo jättänyt 4v 10 minuutksikin yksin kotiin ? *pyörittelen päätäni*
kas kun et anna samantien olla koko työpäivän ajan yksin.[/QUOTE]

Juu, kyllä olen :) edellinen eskari oli viereisessä talossa, niin usein tyttö jäi ikkunaan katsomaan kun raahauduttiin pihalla -30 asteessa ja tuiskussa pk:n pihaan ja takas.

Ja oli hän kyllä reilu 4,5-->

Ja sehän on sama onko yksin 10 min vai 9h :D Kiva tietää että sama se on kuinka kauan on sitten poissa jos vaan kerta lähtee :)

Ketään kolmesta omastani en olisi uskaltanut jättää yksin tuossa iässä. Ei siksi, että olisivat tehneet typeriä, vaan siksi, että heille olisi yksinään voinut ikävä iskeä ja sit olisivat lähteneet perään etsimään minua.