Uskaltaisitteko tehdä kaupat talopaketista meidän tapauksessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Inkeriina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"Inkeriina"

Vieras
Talon hinta on noin 185t. Tontti meillä on jo ja siihen ei mene siis rahaa.
Viemärit jne on jo vedetty tontin rajalle ja tie valmis.

Vastaava mestari palkka noin 3000
Liittymiset viemäriverkkoon yms noin 5000
Muut noin 1000
Viranomaiskustannukset noin 2000
Maatyöt (ei tarvitse paaluttaa, mutta tasata pitää, koska loiva tontti) noin 30t

Kuulostaako realistiselta?

Olisi siis 226t ja tähän olisi vielä 4000t ns pelivara eli 230t kokonaisbudjetti?

Meillä on rahaa kyllä noin 260t, mutta ei haluta laittaa kaikkea kiinni taloon.
230t olisi ihan maksimi, mitä voitaisiin käyttää. 10t menisi sisustukseen ja 10t halutaan jättää autotallia varten ja loput säästötilille.

Eli lähtisittekö 230t budjetilla rakennuttamaan? Lainaa ei nimittäin saada ollenkaa, koska ollaan opiskelijoita, ei töissä.
Uskallanko luottaa, että pysyy budjetissa...

Maatyöt nyt on siis ainut, jonka kokonaiskuluja en tiedä. Ei olla vielä kysytty tarjouksia.. 30t mä vaan arvioin ja se perustuu siihen, että tutuilla samalla paikkakunnalla on mennyt 20-25t..

Jotenkin tuntuu isolta summalta itsestäni tuo 30 000 e. En toki ole maanrakentaja mutta mieheni on ja tätä kautta aihe tullut hieman tutuksi... Jos siis tosiaan, että vaan tasataan ja tehdään perustukset...

ottakaa slvää tuleeko keken rakentamisen, tarjouksia joita ei kannata ohittaa..
minä kun rakennutin oli tarkka hinta, mutta rakennusaikana he tekivät tarjouksia jotka otin ilomielin vastaan..
mm
-lisäeristystä
-isompi terassi
-äänieristys parannus
-paremmat lauteet
-ulko ja sisävalaistus muutoksia
-normaali kipsilevyt sai vaihtaa ek levyiksi.
noille muutoksille tuli hintaa n4000-5000€ ja ei todellakaan olisi ollut mitään järkeä olla ottamatta noita.

Tavalla teillä kuitenkin olisi sen 30t vielä takataskussa, eikös niin? Ja pakkotilanteessa sen käyttäisitte sitten taloon? Vai onko ihan ehdoton, että taloon pistetään maks 230te?

Jos se 230te on ehdoton raja, niin silloin en itse rakentamaan lähtisi. 4000e liikkumavaraa (varsinkin kun 40te kustannuksista on "noin" hintoja) on todella pieni sellaisen 230te projektissa.

Taloprojekteissa neuvotaan yleensä varaamaan 10, jopa 20% alkuperäiseen budjettiin liikkumavaraa. 4 tonnia on ihan liian vähän, AINA tulee jotain yllätyksiä joita ette ole laskeneet mukaan.

Varautukaa siihen, että se 30000€ menee jo menee. Autotallihaaveet saatte kyllä heittää pitkäksi aikaa, rakentakaa siis tekninen tila sekä auttavasti varastotilaa/vaatehuoneita taloon. 10000€ on realistinen summa itse tehden yhden auton eristämättömälle tallille, jonka yhteyteen tulee ehkä eristettu varasto. Ei vesipistettä, ei sähköovea.

30000€ menee helposti maatöihin, koska summahan pitää sisällään kaikki maan sisään kaivettavat putket sekä vedot sinne tontin rajalla oleville liittymille. Ihan pihan viimeistelyynkin pitää varata 5000€ aivan minimissään heti alkuvaiheessa ja toiset 5000€ sitten vähän myöhemmin. Peltomulta ei sellaisenaan riitä edes nurmikon pohjaksi vaan siihen tarvitaan satoja kiloja kalkkia, lannoitetta sekä sadoilla euroilla nurmikon siemeniä. Kulkuväylille on hankittava sopiva pienikokoinen murske tai kivituhka. Se 5000€ menee nopeasti ihan näihin perusjuttuihin. Meillä on tontti 3000m2 ja olen laskenut, että pihaan uppoaa terasseineen, nurmikkoineen, pienine kivetyksineen ja tukimuureineen sekä kasveineen noin 15000€. Työt on tehty itse raataen, ihan raskaimmat osuudet vuokrakoneilla.

[QUOTE="Inkeriina";28016514]Meillä on talon hinnassa otettu huomioon jo parempi sauna, eri lattia, käyttöullakko ja paremmat kodinkoneet jne...[/QUOTE]

niin oli meilläkin ;)

Yhteistyössä