USKOMATONTA toimintaa päiväkodilla! Lapsi piti hakea kesken päivän pois!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja outoa porukkaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

outoa porukkaa

Vieras
Mies soitti minulle tuossa aamupäivällä, että päiväkodilta olivat soittaneet, että lapsi pitää hakea pois. On kuulemma sairastunut; ripuloinut ja ollut muutenkin itkuinen. Mies oli kauempana töissä, joten minä lähdin koulusta hakemaan lasta hoidosta.

Saavuin päiväkodilla. Lapset olivat pihalla. Minä marssin suoraan sisälle, oletin tietysti sairaan lapseni olevan sisällä. Eteisessä huomasin, ettei lapseni kenkiä ollut hyllyllä. Olivatko hoitajat jo pukemassa lasta kotiin lähtöä varten? Menin peremmälle. Kaksi hoitajaa laittoi ruoka-astioita valmiiksi. "Joo se Tiina on pihalla" sanoi toinen hoitajista. SAIRAS LAPSI LAITETTU ULOS?? Oletin, että lapsi on sen verran huonossa kunnossa, ettei häntä rasiteta ulos laittamalla, vaan annetaan levätä sisällä, kunnes pääsen hakemaan.

Toinen hoitaja alkoi selittää, että lapsella on tullut löysempi kakka ja "Se Tiina on yleensä niin hyväntuulinen, mutta tänään on ollut jotenkin kitisevä". Ja toinen hoitaja siihen lisäsi "Puettaessa heittäytyi veltoksi eikä ruvennut itse pukemaan". LAPSI ON VASTA 1,5v!! Pidetäänkö sairauden merkkinä sitä, jos hän ei itse pue!?? Yleensä kyllä tykkää itse laittaa sukkaa jalkaa ja muutenkin on aika "minä itse" ja vaatteiden laitossa saattaa kyllä heittäytyä veltoksi, kun ei tahdo puettavan...

No, lähdin ulos etsimään lasta. Ajattelin hänen nyhjöttävän jossain hoitajan sylissä tms. kun kerta sairas on. Mutta ei, siellä hän leikki muiden joukossa ja näytti aivan virkeältä. Yksi hoitajista tuli juttusilleni. Hän sanoi, ettei itse ollut nähnyt löysää kakkaa, mutta toiset olivat kertoneet. Ja sanoi myös, ettei lapsi hänen mielestään ollut mitenkään itkuinen tms, ihan tavallisen virkeä. Ja hyvin oli aamupalalla syönyt jne. Puhui vähän siihen malliin, että minut oli liian hätäisesti hälyytetty paikalle. Sanoi, että jos ei tule tänään ripulia tms niin voin tuoda huomenna hoitoon.

Kotona lapsi söi hyvällä ruokahalulla eikä ole ainakaan vielä ripuloinut tms. Kuumetta ei ole. Ja normaalin virkeä on ja jaksaa touhuta ja tanssia Fröbelin palikoiden tahdissa. Äsken laitoin juuri päiväunille.

Lapselle on tulossa nyt hampaita ja suutaan kaivaa koko ajan ja sylki valuu. Pientä nuhaakin on. Ja yleensä hampaiden tuloon on liittynyt juuri nuha ja löysempi kakka. Eli luulen kaiken johtuvan nyt siitä.

Mutta mitenhän ne hoitajat (muut paitsi se yksi) suhtautuu, jos huomenna vien lapsen hoitoon? Kun sehän on nyt "sairas"... Ja sairaus on siis yksi löysä kakka ja se, ettei pue itse vaatteita + kitinä, jota eivät kaikki ole edes huomanneet...

Viet huomenna hoitoon jos ei ole kipeä Ja sanot että oli aivan normaali koko eilisen päivän ja epäilet eilisen johtuvan juuri noista hampaista ja nuhasta.

No jos lapsi ei ole sairas, niin silloin se ei ole. Silloin ei ole hoitajillakaan mitään suun naputtamista. Aika turhaan sut sitten kutsuttiin paikalle, jos lapsi muuten virkeä eikä edes merkkiä esim. vatsataudista.
Aika kummallista ja hätäistä käytöstä. Lähettääkö ne muutkin kotiin heti, jos ei lapsi itse pue tai muuten heti tottele?

Sanot vain iloisesti huomenna, että "väärä hälytys" ja vaikka oletkin eri mieltä (ja niin muuten mäkin) sen hakemisen tarpeellisuudesta, niin ei kannata sanoa siitä. Kannattaa mainita siitä hampaiden tulemisesta.

Kauheaa ja typerää hoitajilta tuollainen käytös. Viet tottakai huomenna terveen lapsen hoitoon.
Ja sano, että ripuli on vasta sitten., kun on kaksi kertaa varmasti ripuloinut. Yksi löysä kakka ei ripulia tee :)

Mun lapsella oli myös löysä vatsa just silloin kun tunki hampaita. Oli myös itkuinen. Ei kuitenkaan sairas, höh, nyt tuntuu siltä että on kyllä tehty virhearvio!

viet vaan hoitoon ja sanot että ei ole ripulia näkynyt. Ja selitä koko tilanne/anna palautetta!
olen näitä kuullut muiltakin.
opettajaäidille soitettu kesken työpäivän: ei ole pojalla ulkohousuja mukana, mitä laitetaan päälle? (säikähti tietysti miksi soitetaan)
lastensuojeluneuvoja-äidille soitettu että pojalla silmätulehdus, vei lääkäriin heti, eipä mitään löytynyt. Oli poika vaan yskinyt ja siksi silmä punoitti.
Että et ole ainoa varmaankaan.
Aikamoista hätiköintiä pk:n hlö-kunnalta ja vois kai kysyä että miksi.

No jos sinusta tuntuu, että asia ei ole selvä, niin silloin puhut asiasta päiväkodilla. Toki näitä juttuja on mukava lueskella päivän ratoksi täällä. Mutta eihän kukaan vanhempi ole oikeasti niin nynny, että ei voi lapsen asioita puhua häntä hoitaville ihmisille? Jos asia vaivaa, se sanotaan ääneen. Ei kukaan ole ajatuksenlukijoita ja päiväkodissa voi olla ihmisiä, joiden on hyvä tietää sun mielipiteesi. Samalla keskustelet sen, miten päiväkodin ihmiset esim tarkkailevat lasta ennenkuin soittavat sinulle.

Mutta oma mukula voi olla vaisu ja riekkuva saman päivän aikana. Joskus se on sairauden takia, joskus ei. Mutta vasta jälkikäteen tiedän totuuden.

noo tulipa vapaata ja lyhempi hoitopäivä :) tosiasiassa melko huonosti pk:ta hoidettu homma hälyyttää nyt musta tuntuu ajatuksella vanhemmat töistään! ja kyllä mun mielestä noin pikkuinen saa ihan vapaasti olla joskus pukemattakin!! pitäisi se hoitajien kestää ja antaa tällöin huomiota vaikka pukemalla jos lapsi sitä kaipaa (jos tavallisesti halukas itse pukemaa). sitä paitsi miten voi olla noin pieni niin wc:ssä ettei aikuinen näe kakkaa? oliko lapset keskenään wc:ssä? toivonmukaan ei se olis jo hoitajan virhe.... juttelisin kyllä vielä pk:sa mikä oikein homman nimi...

Alkuperäinen kirjoittaja ahaa:
Pitääkö 1,5v jo pukea päälle itse?

ei kokonaan itse mutta esim . sukkia tai housuja voisi yrittää oppia laittaan, motoriikan pitäs alkaa hommaan riittää ja siinähän se treenaantuu arkipuuhissa :). pikkuisella kuitenkin kiinnostus pukemisen oppimiseen pitäisi alkaa jo tulla esille.

Alkuperäinen kirjoittaja entinen tarhantäti:
sitä paitsi miten voi olla noin pieni niin wc:ssä ettei aikuinen näe kakkaa? oliko lapset keskenään wc:ssä? quote]

ei vaan siis tämä pihalla oleva hoitaja ei ollut nähnyt sitä kakkaa, vaan toisilta hoitajilta (jotka olivat nähneet, pesseet pyllyn) oli kuullut. Ja tämä pihalla ollut hoitaja siis puhui vähän siihen malliin, että turhaan tulin hakemaan...

noo tulipa vapaata ja lyhempi hoitopäivä :) tosiasiassa melko huonosti pk:ta hoidettu homma hälyyttää nyt musta tuntuu ajatuksella vanhemmat töistään! ja kyllä mun mielestä noin pikkuinen saa ihan vapaasti olla joskus pukemattakin!! pitäisi se hoitajien kestää ja antaa tällöin huomiota vaikka pukemalla jos lapsi sitä kaipaa (jos tavallisesti halukas itse pukemaa). sitä paitsi miten voi olla noin pieni niin wc:ssä ettei aikuinen näe kakkaa? oliko lapset keskenään wc:ssä? toivonmukaan ei se olis jo hoitajan virhe.... juttelisin kyllä vielä pk:sa mikä oikein homman nimi...

No ei ne kaikki tädit siellä ole paskoja syynäämässä!!!!

ei kokonaan itse mutta esim . sukkia tai housuja voisi yrittää oppia laittaan, motoriikan pitäs alkaa hommaan riittää ja siinähän se treenaantuu arkipuuhissa :). pikkuisella kuitenkin kiinnostus pukemisen oppimiseen pitäisi alkaa jo tulla esille.

kyllä meidän lapsi jo pukee hyvin suka, pipon jne ja kovasti on "minä itse" eikä aina anna auttaa pukemisessa. Mutta ei se minusta sairauden merkki ole, jos ei jonkun kerran pukeminen kiinnosta tai ei anna tätinkään pukea.

Alkuperäinen kirjoittaja hohhoi!:

aivan yksi riittää!!! mut yksin ei lapset (pienet) saa olla wc:ssä ja ymmärsin niin et toiset oli kertonu eikä hoitaja ite ollu nähny tätä paskaa ....eli lapsetko kortoi?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
sitä paitsi miten voi olla noin pieni niin wc:ssä ettei aikuinen näe kakkaa? oliko lapset keskenään wc:ssä? quote]

ei vaan siis tämä pihalla oleva hoitaja ei ollut nähnyt sitä kakkaa, vaan toisilta hoitajilta (jotka olivat nähneet, pesseet pyllyn) oli kuullut. Ja tämä pihalla ollut hoitaja siis puhui vähän siihen malliin, että turhaan tulin hakemaan...

ok. nyt tajusin luen viivellä näitä viestejä...

Alkuperäinen kirjoittaja se entinen tarhantäti:
Alkuperäinen kirjoittaja hohhoi!:

aivan yksi riittää!!! mut yksin ei lapset (pienet) saa olla wc:ssä ja ymmärsin niin et toiset oli kertonu eikä hoitaja ite ollu nähny tätä paskaa ....eli lapsetko kortoi?

ei vaan toiset HOITAJAT kertoivat.

kyllä meidän lapsi jo pukee hyvin suka, pipon jne ja kovasti on "minä itse" eikä aina anna auttaa pukemisessa. Mutta ei se minusta sairauden merkki ole, jos ei jonkun kerran pukeminen kiinnosta tai ei anna tätinkään pukea.

eipä tietenkää, mut jos kiinnostus ei itesestään herää voidaan sitä herätellä.... joten ei ole automaattista et hoitajat pukee.. mut niin kuin jo aikasemmin totesin niin pitäisi hoitajien ymmärtää et jos pikkunen tarvii syystä tai toisesta pukemista esim. väsy tai muuten aikuisen kaipuu pitää se hyväksyä ja tarjota apua.

eipä tietenkää, mut jos kiinnostus ei itesestään herää voidaan sitä herätellä.... joten ei ole automaattista et hoitajat pukee.. mut niin kuin jo aikasemmin totesin niin pitäisi hoitajien ymmärtää et jos pikkunen tarvii syystä tai toisesta pukemista esim. väsy tai muuten aikuisen kaipuu pitää se hyväksyä ja tarjota apua.

Meillä 1,5 vuotias on kiinnostunut pukemisesta, ja harjoittelee, mutta ei se tosiaan onnistu vielä. Kyllä äiti saa pukea kaikki päälle, ei auta vaikka jättäisin lapsen kokeilemaan. Lakki menee päähän, mutta ei muut vielä.

Sekin tässä tuntuu pahalta, että kun niin hätäisen viestin sain, että nyt on tosi hätä ja HETI tultava hakemaan ja tosi itkuinen on jne... Ja sitten lapsi leikkiikin muina miehinä pihalla...

Ensin tuntui pahalta, että miksi sairas lapsi on laitettu pihalle. Sitten tuntui pahalta, miksi terveestä lapsesta tehtiin sairas....

Miettikääpäs tilanne toisin päin. Todella useasti pk:ssa on oikeasti kipeitä lapsia, jotka joko sairastuvat päivän aikana tai tuodaan sairaana hoitoon. Vanhempia on usein mahdotonta saada hakemaan kipeät lapsensa, puhumattakaan ettei yhtä kuumeetonta päivää malteta pitää.

Esimerkiksi neljä tuntia kipeänä ja kuumeessa on lapselle todella pitkä aika odotella äitiä joka on tulossa "heti kun kerkeää". Sairas lapsi sitoo aina yhden hoitajan ja muutenkin vajaalla miehityksellä toimiva pk on todella pulassa. Puhumattakaan siitä, että lapsi kärsii ollessaan sairaana hoidossa.

Päiväkodissa on töissä lastenhoitajia, ei lääkäreitä. On melkein mahdotonta osua aina oikeaan siinä onko lapsi kipeä vai ei. Onko parempi, että otetaan varman päälle vai annetaanko lasten olla kipeinä hoidossa?

Ja lopuksi: mikä teitä vanhempia vaivaa kun tälläinen turha päivä pois koulusta saa hermot näin kireälle? Luulisi että on kivempi ottaa noin pienen lapsen kanssa varman päälle ja viettää yksi päivä kotona. Pk:ssa toimittiin kuitenkin lapsen edun mukaisesti. Mistä ne olis voinu tietää, että kyseessä oli hampaiden tulemisesta johtuva löysä vatsa. Ei ne kuitenkaan ole sen lapsen äitejä.

Sekin tässä tuntuu pahalta, että kun niin hätäisen viestin sain, että nyt on tosi hätä ja HETI tultava hakemaan ja tosi itkuinen on jne... Ja sitten lapsi leikkiikin muina miehinä pihalla...

Ensin tuntui pahalta, että miksi sairas lapsi on laitettu pihalle. Sitten tuntui pahalta, miksi terveestä lapsesta tehtiin sairas....

Unohda on mielipahasi ja keskity lapseen. =) Joskus näitä "vääriä hälytyksiä" tapahtuu. Olisit tyytyväinen, että lapsesi vointia tarkkaillaan ja hänen parastaan ne täditkin vain ajattelevat. Jos Tiina olisikin osoittautunut sairaammaksi ja sinulle ei olisi soitettu, olisit täällä jakamassa kokemuksia siitä, miten sairasta lasta pidetään väkisin hoidossa. Kärsivällisyyttä ja aurinkoista mieltä!

No jopas oli... Meille ei onneks ole turhaan pienen päiväkodista soiteltu löysän kakan takia. Kerran soittivat kolmannesta ripulista, tyttö oli muuten reipas mutta sonti. Ja hyvä kun soittivat, meillä oli muu poruka ollut vatsataudissa aiemmin, ja se iski sitten pieneenkin.
Kannattaa jutella niille hoitajille, ja sanoa ettei noin pienestä tarvitse soitella. Minäkin sanoin, kun soittivat kerran että likalla on lämpöä. Olivat mitanneet suoraan sängystä nousseen lapsen lämmön, laski heräämisen jälkeen normiksi. Eivät enää tee niin.

Yhteistyössä