USKOMATONTA toimintaa päiväkodilla! Lapsi piti hakea kesken päivän pois!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja outoa porukkaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja niinpä:
Miettikääpäs tilanne toisin päin. Todella useasti pk:ssa on oikeasti kipeitä lapsia, jotka joko sairastuvat päivän aikana tai tuodaan sairaana hoitoon. Vanhempia on usein mahdotonta saada hakemaan kipeät lapsensa, puhumattakaan ettei yhtä kuumeetonta päivää malteta pitää.

Esimerkiksi neljä tuntia kipeänä ja kuumeessa on lapselle todella pitkä aika odotella äitiä joka on tulossa "heti kun kerkeää". Sairas lapsi sitoo aina yhden hoitajan ja muutenkin vajaalla miehityksellä toimiva pk on todella pulassa. Puhumattakaan siitä, että lapsi kärsii ollessaan sairaana hoidossa.

Päiväkodissa on töissä lastenhoitajia, ei lääkäreitä. On melkein mahdotonta osua aina oikeaan siinä onko lapsi kipeä vai ei. Onko parempi, että otetaan varman päälle vai annetaanko lasten olla kipeinä hoidossa?

Ja lopuksi: mikä teitä vanhempia vaivaa kun tälläinen turha päivä pois koulusta saa hermot näin kireälle? Luulisi että on kivempi ottaa noin pienen lapsen kanssa varman päälle ja viettää yksi päivä kotona. Pk:ssa toimittiin kuitenkin lapsen edun mukaisesti. Mistä ne olis voinu tietää, että kyseessä oli hampaiden tulemisesta johtuva löysä vatsa. Ei ne kuitenkaan ole sen lapsen äitejä.

PEESI!

Olen itse pk työntekijä ja täytyy valitettavasti myöntää, että urallani olen tavannut (ainakin yhden) työntekijöitä jotka soittavat vanhemmille tosi helposti, että lapsi sairaana. En todellakaan tarkoita, että sairasta lasta saisi pitää pk.ssa. Sairaan lapsen paikka on koti. Tarkoitan tapauksia, joissa muiden mielestä ei ole selkeitä sairastumisen merkkejä, lapsi saattaa vain olla väsyneen oloinen jne. Muut työntekijät seurailisivat tilannetta vielä.
Mielestäni kyseessä on ainakin tämän tuntemani ihmisen kohdalla se, että hän on itse sen verran väsynyt työhön ja valitettavasti jatkuvaan kiireeseen, että yksikin lapsi vähemmän ryhmässä helpottaa päivää... En missään tapauksessa tarkoita, että kohdallasi olisi kyse tästä. Lapsesi saattaa olla todellakin tulossa sairaaksi tai sitten hoitaja on vain huolissaan ylireagoinut.
Meitä on moneksi missä tahansa työpaikassa. Itse veisin ko tilanteessa lapseni huomenna hoitoon ellei mitään uutta hänen tilassaan ilmene.

Miettikääpäs tilanne toisin päin. Todella useasti pk:ssa on oikeasti kipeitä lapsia, jotka joko sairastuvat päivän aikana tai tuodaan sairaana hoitoon. Vanhempia on usein mahdotonta saada hakemaan kipeät lapsensa, puhumattakaan ettei yhtä kuumeetonta päivää malteta pitää.

Esimerkiksi neljä tuntia kipeänä ja kuumeessa on lapselle todella pitkä aika odotella äitiä joka on tulossa "heti kun kerkeää". Sairas lapsi sitoo aina yhden hoitajan ja muutenkin vajaalla miehityksellä toimiva pk on todella pulassa. Puhumattakaan siitä, että lapsi kärsii ollessaan sairaana hoidossa.

Päiväkodissa on töissä lastenhoitajia, ei lääkäreitä. On melkein mahdotonta osua aina oikeaan siinä onko lapsi kipeä vai ei. Onko parempi, että otetaan varman päälle vai annetaanko lasten olla kipeinä hoidossa?

Ja lopuksi: mikä teitä vanhempia vaivaa kun tälläinen turha päivä pois koulusta saa hermot näin kireälle? Luulisi että on kivempi ottaa noin pienen lapsen kanssa varman päälle ja viettää yksi päivä kotona. Pk:ssa toimittiin kuitenkin lapsen edun mukaisesti. Mistä ne olis voinu tietää, että kyseessä oli hampaiden tulemisesta johtuva löysä vatsa. Ei ne kuitenkaan ole sen lapsen äitejä.

Toki mielestäni ei sairaana pidä hoitoon viedä ja jos on tosi kyseessä, niin kyllä silloin pitää vanhemmille soittaa. Mutta minusta tämä oli aikalailla selvä tapaus, siis ettei ole sairas.

Tuli vain sellainen olo, etteivät hoitajatkaan oikein vedä yhtä köyttä. Nimittäin tämän ulkona olleen hoitajan kanssa ainakin on ollut puhetta jo aiemmin hampaiden tulosta ja kerran kyselikin että "jokos tiinalle on se hammas puhjennut?" Eli ovat kyllä hammasasiastakin tietoisia, jos vaan viitsisivät jutella keskenään. Ja kun tämä ulkona ollut hoitaja ei ollut huomannut lapsessa mitään poikkeavaa, vaan muut hoitajat olivat tehneet päätöksen, että lapsi pitää hakea pois. Eikö tuollainen arviointikin pitäisi tehdä yhdessä?

Ja mitä kouluuni tulee... olen joutunut olemaan aika paljon pois, kun lapsi on ollut oikeasti sairas ja minä kyllä pidän ne varopäivätkin. Mutta turhia poissaoloja en haluaisi, kun niitä on vaikea jälkikäteen paikkailla.

Alkuperäinen kirjoittaja nykyajanvaatimukset että pienenä osattava:
Alkuperäinen kirjoittaja ahaa:
Pitääkö 1,5v jo pukea päälle itse?

Meillä 3v vasta aloittelee nuita taitoja. Ei pienen tartte osata vielä, ei ainakaan 1,5 v. Antaa pienten olla pieniä.
mä kyllä kiinnitin tähän kanssa huomiota, siis meidän 1,5v ei osaa viel pukee, ottaa joo kyllä pipon ja hanskat käteen mutta kyllä se ihan täysin puettava vielä on :o meil on varmaan hitaita lapsia kun kk:n päästä 4v vasta oppi pukemaan edes jotain päällensä ite :o

Ja lopuksi: mikä teitä vanhempia vaivaa kun tälläinen turha päivä pois koulusta saa hermot näin kireälle? Luulisi että on kivempi ottaa noin pienen lapsen kanssa varman päälle ja viettää yksi päivä kotona. Pk:ssa toimittiin kuitenkin lapsen edun mukaisesti. Mistä ne olis voinu tietää, että kyseessä oli hampaiden tulemisesta johtuva löysä vatsa. Ei ne kuitenkaan ole sen lapsen äitejä. [/quote]

Töistä voi olla vaikea lähteä/saada sijaista paikalle. Lisäksi jos lapsi sairastelee muutenkin paljon, tuntuu se lopulta vanhempienkin palkkapussissa. Sen vuoksi moni ei varmaankaan "näistä turhista" päivistä tykkää.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Sekin tässä tuntuu pahalta, että kun niin hätäisen viestin sain, että nyt on tosi hätä ja HETI tultava hakemaan ja tosi itkuinen on jne... Ja sitten lapsi leikkiikin muina miehinä pihalla...

Ensin tuntui pahalta, että miksi sairas lapsi on laitettu pihalle. Sitten tuntui pahalta, miksi terveestä lapsesta tehtiin sairas....

No juu, ymmärrän että ärsyttää, mutta kuten huomaat, ole jo ehtinyt pelästyksestä rauhoittua. Taisi olla ylireagointia teiltä molemmilta, tarhalta ja sinulta. Jouduit nyt ehkä "väärästä" hälytyksestä hakemaan lapsen pois, mutta pääasia kai, että kaikki onkin hyvin. Nyt on vatsatautia liikkeellä ollut paljon, tädit ehkä ennakoi, eivätkä voi tietää millaiset oireet sun lapselle tulee hampaiden tulosta.

Meiän tytöllä jäi löysän kakan vuoksi kerran neuvolassa rokotus saamatta. Ihan terve oli ollut, mutta neuvolassa tuli kakat housuun. Kun ei varmaksi tiedetty, onko tautia siirtyi rokotus kuukaudella. Eikä se mitään tautia ollut, taisi olla jännitystä tai tarhassa syöty hermekeitto pistänyt vatsan löysälle ;)

mullekkin kerran soitettiin töihin että neiti on kipeä ja sillä on KUUMETTA 37.4 on nuhainen ja yskii kauheasti ja että pitää HETI hakea( työ aikaa 1.5h jäljellä).soitin äitilleni joka oli samassa paikassa töissä mutta eri osastolla ja tulossa iltaan että voitko hakea ja hän haki ja kun minä pääsin töistä niin hän odotti työpaikan pihassa neidin kanssa ja lähti siittä töihin .Mutta neidillä ei nuhaa eikä tätä yskää ollut sitten enään koko päivänä eikä seuraavana päivänä ja touhusi normaalisti ja normaali lämpöinen oli .Vein seuraavana päivänä tarhaan ja hoitaja sanoi että en olisi vielä saanut tuoda tarhaan kun eilen oli niin kuumeessa ja kipeä.
Pyysin osaston johtajan paikalle ja selitin tilanteen ja neiti jäi sinne.johtaja sanoi että 37.4 lämpö ei ole syy että lapsi täytyy heti hakea ja hän ei ainakaan ollut huomannut nuhaa eikä yskää edellisenä päivänä.

Että näin ,mutta aina oli tämä 1 hoitaja joka kritisoi lastani ym. sanoi lapselleni tehtäviä tehdessä( kuulin myöhemmin toisilta lapsilta) " että sä oot tyhmä" tai " etkö sa osaa tätkään tehä vaikka vauvakin ton osais",itsetunto neidillä meni tuona eskarivuotena täysin ja toinen eskarivuosi perään onneksi toisessa tarhassa.Nyt neiti on 2 luokkalainen ja kova työ on tehty että neiti luottais taitoihinsa edes hitusen mutta vielä on pitkä matka edessä,onneksi on hyvä ja ymmärtäväinen opettaja joka tukee ja haluaa auttaa vanhempien lisäksi lapsen kehityksessä.Neiti siis siirtyi eskareiden jälkeen pienryhmään ja nyt tokanluokan joululoman jälkeen isoon luokkaan ja hyvin on mennyt.

Minulle on yhdestä päiväkodista tehty samoin, eli soitettiin kesken päivän, että kuopuksella on KUUMETTA 37.5 ja valittaa korvaansa. Varasin saman tien ajan tk:hon ja vein hänet sinne, jossa ei korvatulehdusta löydetty. Mittasin kotona 3 (kolmella!) mittarilla tuon "kuumeen" ja ihan hänelle normi 37.2 tuolla reilu 1 v:llä oli.
Seuraavana päivänä ilmoitin heille, että tuon lapsen kanssa ei sitten soiteta kuumeesta ennen kuin heidän mittarinsa näyttää vähintään 38.

Mutta päiväkodin muutama hoitaja oli tosiaan sellaisia, että olivat elämäänsä väsyneitä eivätkä erityisesti pitäneet meidän lapsista.

Hoitajat ovat keskenään työkavereita. Toisilla synkkaa paremmin kuin toisilla. Päätöksen tekee lapsista kasvatusvastuussa oleva lastentarhan opettaja, ei esimerkiksi laitoshoitaja. Toiset tädit on siellä tarhassa enemmän vastuussa lapsista kuin toiset. Eli arviointeja ei välttämättä tehdä yhdessä.

Hoitajat ovat keskenään työkavereita. Toisilla synkkaa paremmin kuin toisilla. Päätöksen tekee lapsista kasvatusvastuussa oleva lastentarhan opettaja, ei esimerkiksi laitoshoitaja. Toiset tädit on siellä tarhassa enemmän vastuussa lapsista kuin toiset. Eli arviointeja ei välttämättä tehdä yhdessä.

Kyllä meillä ainakin päätöksen saa myös lastenhoitaja tehdä.

Siis ensinnäkin KAIKKI lh:t ja lto:t ovat samalla tavalla vastuussa lapsista! Kuka sun logiikalla on sitten vastuussa kun lto:lla on aamuvuoro ja hän lähtee jo kahdelta pois ja ryhmään jää vaan lh:t??????

Alkuperäinen kirjoittaja entinen tarhantäti:

ei kokonaan itse mutta esim . sukkia tai housuja voisi yrittää oppia laittaan, motoriikan pitäs alkaa hommaan riittää ja siinähän se treenaantuu arkipuuhissa :). pikkuisella kuitenkin kiinnostus pukemisen oppimiseen pitäisi alkaa jo tulla esille.

No ihan OT mutta mulla lapsi 1v 8kk ja ei kiinnosta pukeminen yhtään...riisuu kyllä sukkahousut ja sukat hyvinkin vikkelään :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minulle on yhdestä päiväkodista tehty samoin, eli soitettiin kesken päivän, että kuopuksella on KUUMETTA 37.5 ja valittaa korvaansa. Varasin saman tien ajan tk:hon ja vein hänet sinne, jossa ei korvatulehdusta löydetty. Mittasin kotona 3 (kolmella!) mittarilla tuon "kuumeen" ja ihan hänelle normi 37.2 tuolla reilu 1 v:llä oli.
Seuraavana päivänä ilmoitin heille, että tuon lapsen kanssa ei sitten soiteta kuumeesta ennen kuin heidän mittarinsa näyttää vähintään 38.

Mutta päiväkodin muutama hoitaja oli tosiaan sellaisia, että olivat elämäänsä väsyneitä eivätkä erityisesti pitäneet meidän lapsista.

ja sinä veit iloisesti vaan pienet lapsesi sinne elämäänsä väsyneiden hoitajien hoidettavaksi vaikka eivät edes pitäneet teidän lapsesta?
kunhan äiti pääsee pois lastensa luota, ihan sama missä se lapsi joutuu päivänsä viettämään :(

ei kokonaan itse mutta esim . sukkia tai housuja voisi yrittää oppia laittaan, motoriikan pitäs alkaa hommaan riittää ja siinähän se treenaantuu arkipuuhissa :). pikkuisella kuitenkin kiinnostus pukemisen oppimiseen pitäisi alkaa jo tulla esille.

No ihan OT mutta mulla lapsi 1v 8kk ja ei kiinnosta pukeminen yhtään...riisuu kyllä sukkahousut ja sukat hyvinkin vikkelään :D

Meilläkin 3v vasta nyt harjoittelee pukemisia, tavoitteena se että ensi syksynä menisi vaatteet omin voimin päälle ainakin suurimmalta osin. Eipä toikaan puolitoistavuotiaana muuta tehnyt kuin kiskoi vaatetta antaumuksella POIS päältään. :D Ei kai nyt edes päivähoidossa voida noin kohtuuttomia vaatia?? Kannustaminen omatoimisuuteen tuntuu olevan joskus vain kaunisteleva ilmaisu sille että painostetaan tekemään turhan aikaisin itse kaikki mahdollinen ettei vaan ole VAIVAA. :/

Ihanko oikeasti? Että 1,5 vuotias vetäisi itse sukat jalkaan - ne on meillä 5 vuotiaallekin vielä hankalia vetää? Ja sitten siihen päälle housut? !! :o
Pitäisikö vielä haalariinkin osata pujottautua? Ihan oikeasti !! Miten valtavia te vaadittekaan lapsilta - toiset lapset oppivat vasta kävelemään 1 v 2 kk ikäisenä, ja siitä parin kuukauden päästä pitäisi itse pukea !!

Meidän 1,5 v pukee päällensä ainoastaan pipon, senkin vaikka väärinpäin, niskapuoli eteen. Ja käteensä pukee niin sukat kuin rukkasetkin

Ja isompaa ei pukeminen kiinnostanut edes 4 vuotiaanakaan, eikä päiväkodissa siitä mekkalaa nostettu !

Alkuperäinen kirjoittaja just:
Mun lapsella oli myös löysä vatsa just silloin kun tunki hampaita. Oli myös itkuinen. Ei kuitenkaan sairas, höh, nyt tuntuu siltä että on kyllä tehty virhearvio!

samoin meillä, uskomatonta :o

antaisin kyl huomenna palautetta asiasta.

Alkuperäinen kirjoittaja surku:

ja sinä veit iloisesti vaan pienet lapsesi sinne elämäänsä väsyneiden hoitajien hoidettavaksi vaikka eivät edes pitäneet teidän lapsesta?
kunhan äiti pääsee pois lastensa luota, ihan sama missä se lapsi joutuu päivänsä viettämään :(

??? häh? kait nyt ihmisten pitää töissä käydä ja ainapa ei voi päiväkoteja valita..

En lukenut vastauksia, mutta itse aina päiväkotiin kehoitan ottamaan yhteyttä jos toinen on selkeesti ei-oma-itsensä. En halua, että lapsi on kipeänä hoidossa ja monesti päiväkodista tultaessamme olen huomannut, että tytöllä on kuumetta ja oli kitissyt kovin hoidossa, eikä silti ole huomattu lapsen kuumetta saati soitettu mulle. Eli itse sallisin virhearvioinnit ennemmin kuin, ettei ilmoiteta sairaasta lapsesta mitään..

Alkuperäinen kirjoittaja surku:

Vain sen ajan kuin oli pakko. Sain paremman päivähoitopaikan, mutta heti se ei onnistunut.

Yhteistyössä