Uskooko joku oikeasti Purran ja Orpon talouskykyihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Väärin. Se, että joku saa pitää vähän enemmän ansaitsemastaan rahasta, ei ole antamista. Eikä omalla työllä tehty raha ole etu. Se on ansaittu tulo.
Se on etu, että joku saa vastikkeetonta etuutta. Se on rahaa, joka on viety muilta.
Tämä pätisi ehkä jotenkuten jos koulutus ynnä muu olisi ollut täysin maksullista millä niihin isompiin tuloihin on päästy. Samoin jos sairastumiset jne pitäisi maksaa kokonaan itse eikä apuja niihin heru yhteiskunnalta. Sairastumisissa pitäisi vielä katsoa onko itse sen jotenkin aiheuttanut elintavoillaan tai harrastuksillaan (jotkut voitaisiin ehkä vielä hyväksyä yhteiskunnan piikkiin). Muuten ne rahat on viety toisilta.

Hallitusta on aina hyvä kritsoida, mutta on hyvä myös miettiä vastaus muutamaan kysymykseen.
- Onko nykynen velkataakka tämän hallituksen aiheuttamaa?
- Onko ollut järkevä politikoida kestäviä menoja velkarahan turvin?
- Vaikuttaako hallitus taloustilanteeseen vai luoviiko se vallitsevassa tilanteessa?
- Mitä sinusta pitäisi tehdä, kun tulot eivät kata menoja?
- Kun tulkitset tämänhetkistä työttömyyttä, oletko huomioinut, että suomalaisten työllisyys on aika pitkälti samalla tasolla kuin muutama vuosi sitten. Vain työttömyysluvut on kasvaneet, mistä tämä sinun mielestäsi kertoo?
- Kun tarkastelet työttömien määrä, niin kuinka suuri osa on ulkomaalaisia?
- Voiko työttömyysluvut kieliä myös siitä, että kaikki on pakotettu ilmottautumaan työttömäksi työnhakijaksi?
- Miksi henkilö, joka ei edes ole Suomen kansalainen lasketaan suomalaisten työttömien joukkoon?
- Onko kestävää ylläpitää asumisperusteista sosiaaliturvaa? Eikö olisi järkevää, että jos ulkomaalainen ei pysty työllistymään Suomessa, hänen tulisi palata kotimaahansa tai siirtyä maahan, jossa voi työllistyä?
-Kuinka paljon väkisin läpi ajettu ja keskeneräinen sote on lisännyt valtion kuluja?

Minusta ei voi kaataa tämän hallituksen niskoille sitä, että velkojen korot ovat kohtuuttoman korkeat ja sitä, miten paljon viime hallituskaudella väkisin läpi ajettu sote aiheuttaa kuluja. Tilanne tällä hetkellä on kammottava ja ihmiset reagoivat siihen, kun totuttuja etuja leikataan.
Nyt tämä hallitus kantaa vastuun edellisten hövelistä talouspolitiikasta ja huonoista päätöksistä.

Ehkä sinunkin olisi hyvä tarkastella asioita kriittisesti eikä hypätä pää edellä opposition populistiseen politiikkaan.
Olisivat keskittyneet tulopuoleen eikä leikkauksiin. Nythän säästökuurilla on myös yksityiset talouden kiitos hallituksen uudistusten. Ei vaadi mitään osaamista leikata työttömyystuista yms, se on naps vaan ja näitä pitävät kovinakin saavutuksina. BKT kulutuksella on merkittävä osa ja se on saatu nyt sössittyä täysin.

Sijoittaja ei usko:

"Kauppalehden suorassa Talousaamu-ohjelmassa maanantaina vierailleella päätoimisena startup-sijoittajana toimivalla Kim Väisäsellä ei ole suuria odotuksia kasvutoimista.

– Tämä hallitus on kuvitellut, että leikkaamalla lähdetään nousuun. Sehän ei pidä missään tapauksessa paikkaansa. Leikkaaminen on ainoastaan lahjattomien hommia, Väisänen sanoi.

– Jos hallitus olisi käyttänyt saman energiamäärän siihen, että olisi puhuttu kasvusta ja siitä, miten sitä saadaan ja miten sitä mahdollistetaan, voitaisiin olla ihan eri tilanteessa. Orpo ja [valtiovarainministeri Riikka] Purrahan tekivät täydellisen karhunpalveluksen sillä, että he romuttivat kuluttajien uskon tulevaisuuteen, Väisänen sanoi.

Hänestä kaikki paukut pitäisi siirtää leikkaamismentaliteetista kasvunhakemismentaliteettiin.

– Tässä hyviä ovat startupit, joissa itsekin olen mukana. Olen sijoittanut 51:een startup-yritykseen. Ja mitä ne tekevät, ne kaikki hakevat aggressiivisesti ja voimallisesti kasvua, Väisänen sanoi.

Väisäsen mielestä 75 prosenttia toimista pitäisi olla kasvutoimia ja 25 prosenttia leikkaamista.

– Jos ihmiset eivät kuluta, talous ei varmasti lähde kasvuun."

- Voiko työttömyysluvut kieliä myös siitä, että kaikki on pakotettu ilmottautumaan työttömäksi työnhakijaksi?
Ei voi jos tarkoitat uusinta uudistusta missä toimeentulotuen perusosaa leikataan 50% mikäli ei ilmoittaudu. Se on ollu voimassa vasta pari kuukautta ja kaikki eivät silti ole ilmoittautuneet työkkäriin. Ehkä jotain virallistakin dataa (kuinka moni jättäytyi silti -50% tuelle) on myöhemmin asiasta tulossa mutta ainakaan vielä en ole huomannut uutisointia. Mikään varsinainen pakkohan se ei ole.

Tämä pätisi ehkä jotenkuten jos koulutus ynnä muu olisi ollut täysin maksullista millä niihin isompiin tuloihin on päästy. Samoin jos sairastumiset jne pitäisi maksaa kokonaan itse eikä apuja niihin heru yhteiskunnalta. Sairastumisissa pitäisi vielä katsoa onko itse sen jotenkin aiheuttanut elintavoillaan tai harrastuksillaan (jotkut voitaisiin ehkä vielä hyväksyä yhteiskunnan piikkiin). Muuten ne rahat on viety toisilta.
Eikös koulutus sekä terveydenhuollon kustannukset ole kaikille samat? Samat mahdollisuudet kouluttaa itseään mahdollisimman pitkään kuin yhteiskunnan terveydenhuollon palveluihin.
No muutetaan koulutus maksulliseksi ja myös niin, että jokainen huolehtii sairastumisesta johtuvat kulut itse. Alkaa valitus ettei ole tasa-arvoista ja varsinkin vasemmiston suusta.
Luulenpa että sosioekonomisesti huonommassa asemassa olevat kärsisivät eniten tuosta itse elintavoillaan aiheutetusta jutusta.

Suomessa on progressiivinen verotus. Usko pois, korkeasti koulutettu ja hyvin tienaava ihminen maksaa kyllä moninkertaisesti opintonsa takaisin.

Mitä tulee sairastumiseen, niin olen siitä hiukan eri mieltä. Työkyvyttömällä ihmisellä on mahdotonta pitää huolta itsestään ja minusta on oikein, että heistä pidetään huolta. Se, että joku sairastuttaa itsensä elintavoillaan on vastuutonta.

Pelkästään kakkostyypin diabeteksen hoitoon kuluu vuosittain n. 2,5 miljardia euroa. Sairaus joka on useimmiten elintavoista johtuva. Miettikää mikä säästö saavutettaisiin, jos ihmiset pitäisivät itse huolta itsestään ja terveydestään.

Olisivat keskittyneet tulopuoleen eikä leikkauksiin. Nythän säästökuurilla on myös yksityiset talouden kiitos hallituksen uudistusten. Ei vaadi mitään osaamista leikata työttömyystuista yms, se on naps vaan ja näitä pitävät kovinakin saavutuksina. BKT kulutuksella on merkittävä osa ja se on saatu nyt sössittyä täysin.
Tulopuoleen? Miten sinä hankkisit tuloja Suomeen? (Ja ei, kerättyjen verovarojen kierrättäminen ei tuo tuloja Suomeen).

Eikö se ole selvää, että jos eletään yli varojen, on ensimmäisenä syytä tarkistaa kulutusta?

Suomessa on progressiivinen verotus. Usko pois, korkeasti koulutettu ja hyvin tienaava ihminen maksaa kyllä moninkertaisesti opintonsa takaisin.

Mitä tulee sairastumiseen, niin olen siitä hiukan eri mieltä. Työkyvyttömällä ihmisellä on mahdotonta pitää huolta itsestään ja minusta on oikein, että heistä pidetään huolta. Se, että joku sairastuttaa itsensä elintavoillaan on vastuutonta.

Pelkästään kakkostyypin diabeteksen hoitoon kuluu vuosittain n. 2,5 miljardia euroa. Sairaus joka on useimmiten elintavoista johtuva. Miettikää mikä säästö saavutettaisiin, jos ihmiset pitäisivät itse huolta itsestään ja terveydestään.
👍

Valtio tukee aika laajasti erilaisia yrityksiä eri syistä. Elinvoimaiset yritykset tuovat melkoisen summan verotuottoja, työpaikkoja ja kasvattavat hyvinvointia. Mikään ei ole meille niin tärkeää, kuin yritykset ja niiden tuoma elintaso.

Kannattaa muistaa ja ottaa huomioon, että tämän hallituksen aikana yrityksiä on mennyt ennätysmäärä konkurssiin ja niiden myötä on menetetty työpaikkoja, eikä uusia ole juuri syntynyt.

Yksin viime kuussa jätettiin 400 uutta konkurssihakemusta

Kannattaa muistaa ja ottaa huomioon, että tämän hallituksen aikana yrityksiä on mennyt ennätysmäärä konkurssiin ja niiden myötä on menetetty työpaikkoja, eikä uusia ole juuri syntynyt.

Yksin viime kuussa jätettiin 400 uutta konkurssihakemusta
Kannattaa myös huomioida minkälaisessa maailmantilanteessa nyt ollaan ja miten Ukrainan sota tai Trumpin "uudistukset" ovat vaikuttaneet talouteemme.
Venäjänkauppa on jäissä, puolustusmenot kasvaneet, tullimaksut nousseet jne

– Tämä hallitus on kuvitellut, että leikkaamalla lähdetään nousuun. Sehän ei pidä missään tapauksessa paikkaansa. Leikkaaminen on ainoastaan lahjattomien hommia, Väisänen sanoi.

– Jos hallitus olisi käyttänyt saman energiamäärän siihen, että olisi puhuttu kasvusta ja siitä, miten sitä saadaan ja miten sitä mahdollistetaan, voitaisiin olla ihan eri tilanteessa. Orpo ja [valtiovarainministeri Riikka] Purrahan tekivät täydellisen karhunpalveluksen sillä, että he romuttivat kuluttajien uskon tulevaisuuteen, Väisänen sanoi.
Katsos, joku on sentään samaa mieltä kuin minä että meillä on lahjaton hallitus joka keskittyy piipertämään ja juhlimaan olemattomia saavutuksiaan mitkä eivät ole vaatineet käytännössä yhtään mitään.

Tulopuoleen? Miten sinä hankkisit tuloja Suomeen? (Ja ei, kerättyjen verovarojen kierrättäminen ei tuo tuloja Suomeen).

Eikö se ole selvää, että jos eletään yli varojen, on ensimmäisenä syytä tarkistaa kulutusta?
Juuri näin on tehty kotitalouksissa. Kun esimerkiksi työttömyys tai lomautus käytännössä tiputtaa tulot jonnekin toimeentulotuen rajamaille niin silloin on todellakin syytä tarkastaa kulutusta ja yksityisten pitää tarkastaa sitä jo ennakkoon. Samoin sairauspäivärahoihin on tehty leikkauksia ja maksut ovat nousseet joten ei muuta kuin säästämään. Se tietää vähemmän tuloja valtiolle ja kulutus sakkaa.

Eikös koulutus sekä terveydenhuollon kustannukset ole kaikille samat? Samat mahdollisuudet kouluttaa itseään mahdollisimman pitkään kuin yhteiskunnan terveydenhuollon palveluihin.
No muutetaan koulutus maksulliseksi ja myös niin, että jokainen huolehtii sairastumisesta johtuvat kulut itse. Alkaa valitus ettei ole tasa-arvoista ja varsinkin vasemmiston suusta.
Luulenpa että sosioekonomisesti huonommassa asemassa olevat kärsisivät eniten tuosta itse elintavoillaan aiheutetusta jutusta.
Enpä nyt sanoisi noinkaan kun opintotuet on romautettu parin kymmenen vuoden takaiselle eurotasolle. Sanomattakin selvää että kustannukset on nouseet siinä ajassa. Huomattavasti helpompaa kouluttautua vanhempien taloudelliselle tuella ja keskittyä opiskeluun.

Yhteistyössä