Uskotko Jeesukseen historiallisena henkilönä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Shampoo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä ja jonkinlaisena suunnan näyttäjänä. Itse tosin tulkitsen suurimman osan hänen elämästään ihan eri tavalla kuin perinteinen ev.lut. kristinusko. Esim. ajattelen että Jeesukseen uskomalla pääsee taivaaseen = hänen sanomaansa uskomalla, sydämensä henkiseen yhteyteen avaamalla ja moraalisesti oikein elämällä saa rauhan eikä niin, että taivaaseen pääsisi vain jos uskoo Jeesuksen olevan Jumalan poika, eihän se niin edes opettanut, vaan tuo on ihan ihme päätelmä...

Lisäksi uskon että taivas ei välttämättä tarkoita kuolemanjälkeistä pompsahtamista taivaaseen ja elämän jatkumista siellä, vaan ensinnäkin taivas/hyvä olo voi koittaa jo maan päällä kunhan elää moraalisesti oikein jne. Levollinen ja hyvä olo. Mielestäni tähän viittaa moni kohta raamatussa.

Hengelle saattaa mun ajatuksissa (en tiedä, eihän kukaan...) käydä kuten ruumiille kuoleman jälkeen. Ruumis muuttuu osaksi "maan tomua" ja henki saattaapi sulautua jonkinlaiseen jumalalliseen henkisyyteen kuoleman jälkeen, ilman välttämättä sen kummempaa ajatuksenkulkua enää...

Ihan mun ajatuksia. Historiallisena henkilönä uskon kyllä, että Jeesus oli olemassa.

Kyllä mä siihen historiallisena henkilönä tavallaan uskon. En minään muuna. Toisaalta taas voi olla, että kyseessä on ollut monta eri henkilöä, jotka on niputettu yleisnimeltään jeesukseksi.

En osaa selittää. Ehkä oli monta julkisuushakuista miestä eri aikoina, ja niistä kirjoitettiin raamattuun yksi iso hahmo.

Italialainen kirkkohistorioitsija Antonio Lombatti sanoo Torinon käärinliinan pellavakankaan olevan yksi 40:sta Jeesuksen hautausvaatteiden väärennöksestä.
Jeesuksen ajan arkeologinen hautalöytö sekä Raamatun todistus Jeesuksen hautausvaatteista osoittaa selkeästi ja kiistattomasti, että Torinon käärinliina on väärennös ja huijaus.

Linkistä. http://koti.phnet.fi/petripaavola/kaarinliinanarvoitus.html

Yhteistyössä