Uskotko vanhankansan enteisiin? Mua pelottaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hermo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hermo

Vieras
Mua ärsyttää kun tuntuu et olen taantumassa ajatuksieni kanssa jonnekin keskiajalle!!

Mulla on ollu kauheen stressaavaa keväästä asti ja oon tullu ihan hysteeriseksi sairauksien ja kuoleman pelon suhteen. Pelkään että joku läheinen kuolee, tai että ite kuolen. Keväällä just näin jotain unta, josta hämärästi rupesin muistelemaan et olen kuullut sen ennustavan kuolemaa (liittyi hampaisiin). No silloin hoin päässäni itselleni; "se joka uniaan uskoo, se varjoaan pelkää" ja pääsin viimein noista tyhmistä ajatuksista eroon. En siis enää pelännyt unien ennustavan pahaa. Toki mua auttoi, kun joku sanoi et mun päässä seikkailee valtoimenaan noi pelot, niin alan sit näkemään ahdistavia unia jne. mut ei ne mitään tarkoita.

No sitten keväällä/kesällä kuuntelin käen kukuntaa ja mietin siihen liittyviä ennustuksia. Tänään jokin aika sitten näin verhojen läpi kun lintu tuli seinustalle jotain romistelemaan ja luulen että se oli tikka. Ei se ehtinyt mitään alkaa hakkaamaan (jos oli tikka!?), mutta kai se jotain siinä tutkiskeli, että onko hirsien välissä ruokaa. No tästä tuli mieleeni että HYI kauhistus, eikös tikan tuleminen pihapiiriin ja varsinkin seinän "hakkaaminen" ennusta kuolemaa. Vaikka kuinka ajattelen järjellä, niin tää kauhujuttu jäi mun päähän.

Me asutaan lähes metsän keskellä, joten käpytikan näkemisessä pihapiirissä ei ole mitään uutta. Lintulaudalla näkyy tikka useinkin, samoin se näyttää syövän auringonkukansiemeniä ja talipalloa nokkivan kuin muutkin linnut. Sehän on voinut seinustallakin kirmailla vaikka kuinka usein, kun olen kuunnellut et "mikäs toi ääni on, joku lintuko siellä on ikkunan takana". Mikä mua vaivaa?? Ennemmin täällä vois ennustella harakasta, kun niitä ei täällä oikeastaan ole koskaan, niin muutama kuukausi sitten sellainen kävi pihalla ja näin päivänä/parina tässä lähialueella harakan. Eli siis tarkoitan et kun se oli vähän oudompi vieras täällä, niin yhtä hyvinhän siitä vois keksiä jonku enteen et se kertoo sitä ja tätä.

Tai jossain päin se varmaan ennustaakin huonoa onnea ja kuolemaa, samoin kuin varmaan jossain muussa maassa voi olla eri linnut/elukat huonon onnen/hyvän onnen ennustajina. Joillekin musta kissa ennustaa huonoa onnea, joillekin hyvää. Olikos se niin et Karjalassa oikein toivottiin lähes mustia kissoja, siis oliko ne sellaisia joilla valkoinen täplä leuan alla, vai kokomustia... siis asumaan taloon jne.

ÄH! Yritän näköjään takoa järkeä päähäni tämän kirjoittamisen tiimoilta ja se ehkä toimiikiin, anteeksi siis pitkästä kirjoituksesta, mutta jos joku vielä vähän lisäjärkeä sais mun päähän niin olisin onnellinen.

En usko tuollaisiin, mutta pienelle leikkisyydelle on mielestäni aina tilaa elämässä. Eli hauska että vanhat uskomukset siirtyvät vielä jossain muodossa nykypäiväänkin.

Ennen on tosiaan eletty uskomusten varassa. Kuolema on ollut useammin "läsnä" kun ei ole ollut tätä terveydenhuoltosysteemiä mikä meillä nyt on. Eli harakka tai tikka pihalla on hyvinkin voinut "ennustaa" kuolemaa, kun joku sitten lähiaikoina on siinä sattunut kuolemaan. Eli sattumankauppaahan tuo.

En usko tuommoisiin enteisiin, mutta mietin, että tapahtuiko sinulle silloin keväällä jotain traumaattista tai näitkö jotain sellaista? Minulla on myös ollut viime talvesta asti ihmeellinen kuoleman/vakavan sairauden pelko, mutta nyt se tuntuu vähän hälvenneen. Minulla tämä johtunee siitä, että näin talvella niin paljon syöpää sairastavia, että jotenkin ajatusmaailma vääristyi niin, että melkein jokaisella on syöpä. Sitähän ei kannata etukäteen pelätä, elää vain päivän kerraallaan NAUTTIEN elämästä.

En usko todellakaan. Sitäpaitsi linnut on kivoja! :)

kapytikka-k-ms-1-copy.jpg

En usko.

Ja se hampaiden irtoaminen unessa on sitäpaitsi stressin merkki eikä kuoleman, olen itse nähnyt useamman kerran ja joskus osui silmään jossain lehdessä, että on aika yleistä ja on stressin merkki.

Oho, tulipa tosiaan melkoinen romaani, mutta onneksi sen on muutamat jaksaneet lukea. Mulla oli keväällä stressiä ja pelkoa terveyteni vuoksi, tai siis pelkäsin vakavaa sairautta kun eräät labra-arvot kävi korkeella. Asia kuitenkin tutkittiin ja syytä huoleen ei ole. Siitä jäi päälle tää stressi ja pelko.

Täytyy vaan sanoa, et mun perheessä oli musta kissa (leuan alla valkoinen laikku) ja se toi hyvää onnea ja oli ihana kissa!! Eli 21-vuotiaaksi ja toi onnea, iloa ja hyvää oloa. Pitää varmaan lyödä lekkeriksi tää homma ja suhtautua huumorilla, keksiä omat ennusmerkit: kun tikka tai joku lintu käy käpistelemässä talon seinustalla, niin emännän kotitöistä ei tule mitään. Oli tarkoitus aloittaa tässä iltapäivällä suursiivous, mut se on vähän nyt siirtynyt.... :D

Minun äitini on ennustanut yhden jos sun toisenkin kuolemaa varmaan jo siitä asti, kun ensimmäiset sanansa sai mupellettua suustaan. Lisäksi on myös oiva kotilääkäri, joka jakelee mielellään diagnooseja toisten vaivoista. Usein ne vain sattuvat olemaan joko tappavia syöpiä, vaarallisia tartuntatauteja tai sukupuolitauteja.

Jos äidin "vanhan kansan" ennustukset olisivat menneet toteen, suurin osa läheisistäni, sukulaisistani, tuttavistani, naapurustosta ja tästä kaupungista olisi hengeti. Usko pois. Mistä vain löytyy pieni katastrofin enne. Kyllä se äitikin siis joskus onnistui, vähän kuten sokea kana sen jyväsen kanssa. Väistämättä jos tappouhkauksia tulee jokaisesta linnusta, unesta, tuulenpuuskasta, risusta, tavaran putoamisesta...

Ei kannata jäädä sellaisiin kiinni.

TERVEISIN: hengissä edelleen, hiukan vain vinoon kasvanut.

Kaverin veli teki itsarin. Just sitä ennen veljen äiti oli
nähnyt unen, jossa häneltä irtosi hammas.
Itse sain kerran luonnossa kaksi kertaa merkin kuolemasta.
Muutaman pvän päästä mummuni kuoli.
Samoin veljeni näki enteen ja siitä ei ollut kuin kaksi
päivää mummun kuolemaan.

Mutta ole huoleti äläkä mieti turhia.

Aloin kyllä jo naureskelemaan itsekin mielessäni omille ajatuksilleni, että tässähän etsitään kohta "merkityksiä" joka paikasta niinku ite Päätalon Herkko!! :D Läänillehän sekin joutui, kun tarpeeksi oli merkityksiään etsinyt...

Ajattelinkin että pääosa viesteistä on juurikin fiksuja, 2000-luvun ihmisen kirjoittamia, mutta näköjään ne enteet ym. kopsahtavat joillekin kohdilleen, kuten maijan viestistä käy ilmi. (Siis en tarkoita että maija olisi mitenkään epäfiksu!!) Ehkäpä tähän sopii sanonta; tuntemattomia ovat Herran tiet, vaikka en mitenkään uskonnollinen olekaan.

Onhan se niinkin, että aika moni on kuollut ilman luonnon enteitä. Eikä kukaan ole iäksi tänne jäänyt, enteillä tai ilman.

Olen ollu tuommosessa kierteessä, uskon että uskoon tulo vapautti minut noista peloista. Nykyään ajattelen tuollaisia juttuja ihan huuhaana, ei ole kuin yks ja ainut, joka tietää meidän jokaisen päivien määrän... Ja mitä tuommoinen tieto hyödyttää, ei se minusta mukavaa ole tietää jonkun kuolema etukäteen.

Joo, ehkäpä mä olin kadottanut järkeni jonnekin hetkeksi aloittaessani tämän topan. Mielenkiintoisiahan noi uskomukset oikeestaan on, mut niitä ei pidä jäädä soveltamaan omaan elämäänsä. Kyllähän niitä voi keksiä jokainen. Esim. auto ei lähde aamulla käyntiin, tyyppi lähtee pyörällä töihin ja kaatuu, katkaisee kinttunsa... tadaa, auton käyntiinlähtemättömyys ennustaa jalan katkeamista!!

Suomen Kansanrunousarkistosta sanotaan että heidän arkistoistaan löytyy varmaankin todistusaineistoa mistä tahansa eläimestä liittyen kuolemaan.

Meillä ramppaa jos jonkinmoista synkemmässä maineessa olevaa tipua pihassa ja lähimetsässä. Pöllöä, korppia jne. Me oltaisiin jo kaikki perikadon omat jos jokainen lintubongaus olisi merkinnyt jotain. Käärmeenkin tapoin tässä joskus eikä siinä mitään.

Tikat on kivoja. Ainut että kun aikaisin kesäaamuina ne nakuttelivat lapsuudenkodissani ulkorakennuksen peltikattoon niin kävi melkoinen tärinä.

Aloin kyllä jo naureskelemaan itsekin mielessäni omille ajatuksilleni, että tässähän etsitään kohta "merkityksiä" joka paikasta niinku ite Päätalon Herkko!! :D Läänillehän sekin joutui, kun tarpeeksi oli merkityksiään etsinyt...

Ajattelinkin että pääosa viesteistä on juurikin fiksuja, 2000-luvun ihmisen kirjoittamia, mutta näköjään ne enteet ym. kopsahtavat joillekin kohdilleen, kuten maijan viestistä käy ilmi. (Siis en tarkoita että maija olisi mitenkään epäfiksu!!) Ehkäpä tähän sopii sanonta; tuntemattomia ovat Herran tiet, vaikka en mitenkään uskonnollinen olekaan.

Onhan se niinkin, että aika moni on kuollut ilman luonnon enteitä. Eikä kukaan ole iäksi tänne jäänyt, enteillä tai ilman.

Entä mitä tarkoittaa, että hän joutui "Läänille"?

Herkko oli Kalle Päätalon isä, joutui muistaakseni mielisairaalaan ja vankilaankin jossain vaiheessa.

Yhteistyössä