Uskotteko että lapsenahyväksikäytetyistä tulee skitsofreenikkoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Fiia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="pretty";27601753]Pisti muuten silmään, että moni täällä kirjoittaa ikäänkuin psykoosissa/skitsofreniassa olisi jotain hävettävää, että se olisi merkki huonoudesta ja alempiarvoisuudesta. Aika karua. Onko syöpään sairastunut myös sekundaa?[/QUOTE]

Mä taas en pidä sellaisesta "kilpailusta", että kuka on vahvempi ja selviää nopeammin/helpommin hyväksikäytöstä. Se tökkii yhtä paljon kuin se asenne, että hyväksikäytetyn elämä on väistämättä pilalla. Jokainen kokemus on niin erilainen.

Kuten tuolla jo aiemmin mainitsin, minun tapauksessani hyväksikäyttö kesti noin 6-vuotiaasta 14 vuotiaaksi ja oli säännöllistä, viikottaista, pahimmillaan vastasi raiskausta. Loppui vasta, kun tekijä kuoli. En koskaan saanut apua, en koskaan kertonut kenellekään, asia on yhä tuttaville ja sukulaisille täysi mysteeri ja saa sellaisena pysyäkin. Töissä olen kertonut asiasta ihan jo siksikin, että kertomisesta on ollut konkreettista hyötyä siinä vaiheessa, kun asiakkaaseen ei ole saatu kontaktia. Teen siis mielenterveystyötä. Asiasta puhuminen ei ole minulle enää lainkaan vaikeaa.

Oireilin hyvin voimakkaasti päälle kaksikymppiseksi, kunnes sain elämäni jotenkin hallintaan opiskelun ja lasten myötä. Nyt olen yli kolmekymppinen kahden lapsen äiti, elän avoliitossa, teen töitä mielenterveysalalla, olen täysin onnellinen - enkä vieläkään ole tarvinnut ulkopuolista apua, mutten siitäkään huolimatta ole sairastunut henkisesti. Eli kun te täällä juttelette asiasta, josta aika moni keskusteluun osallistuva ei oikeasti tiedä mitään, muistakaa vältellä yleistyksiä, koska meitä, jotka ovat asian kokeneet, nuo yleistykset häiritsevät ja ärsyttävät aika paljon.

Tunnen myös ihmisen joka ei ole seonnut vaikka koki hyväksikäyttöä. Tämä ihminen on vain ahdistunut, mutta ihan järkevä. Mutta onko tossa luvussa sitten jotain perää, että 90% skitsofreenikoista on hyväksikäytettyjä?

Pelkäsitkö koskaan sekoavasi? Minulla on itsellä hyväksikäyttö tausta ja pelkään sairastuvani skitsofreniaan, pelkään että se on kohtaloni rankan lapsuuden takia :( olen nyt 22 vuotias ja haluaisin olla jo 30 jotta voisin ajatella etten enää sairastu. Luin itsekkin joskus tollaisen artikkelin missä sanottiin että valtaosalla skitsofreenikoista on hyväksikäyttötausta.. Ahdistuin valtavasti ja todella pelkään että se on munkohtalo

Pelkäsitkö koskaan sekoavasi? Minulla on itsellä hyväksikäyttö tausta ja pelkään sairastuvani skitsofreniaan, pelkään että se on kohtaloni rankan lapsuuden takia :( olen nyt 22 vuotias ja haluaisin olla jo 30 jotta voisin ajatella etten enää sairastu. Luin itsekkin joskus tollaisen artikkelin missä sanottiin että valtaosalla skitsofreenikoista on hyväksikäyttötausta.. Ahdistuin valtavasti ja todella pelkään että se on munkohtalo

Skitsofreniaan puhkeamiseen tarvitaan myös geneettistä taustaa. Sitä ilman ei noin vain puhkea.

Yhteistyössä