Uskotteko että lapsenahyväksikäytetyistä tulee skitsofreenikkoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Fiia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

Fiia

Vieras
Meille opetettiin työpaikalla,että 90%skitsofreenikoista on hyväksikäytettyjä lapsena. Uskotteko te että hyväksikäytetyistä tulee jossain vaiheessa elämää skitsofreenikkoja?

Sanoisin että voi tulla, mutta skitsofreniaan sairastuu paljon ihmisiä myös muista taustoista. Myös sellaisista perheistä missä kaikki on aina ollut ihan todella hyvin. Ystäväni sairastui jo lukioikäisenä, ja teki hieman päälle 20 vuotiaana itsemurhan, syystä että ei pystynyt enää tekemään sitä mitä rakasti eniten - soittamaan.

Häh, missä tuommoista opetettiin?! Skitsofrenia kuten monet psyykkiset sairaudet ovat siinä mielessä perinnöllisiä, että alttius niihin periytyy - usein tosi vahvasti. Ja sairaudesta nimeltä skitsofrenia ei nykyään taideta enää juurikaan puhua vaan kyse on psykooseista.

Mielenterveysongelmat kuitenkin puhkeavat usein jonkin pitkäaikaisen stressin seurauksena. Eli: alttius > stressi > sairastuminen.

Meille opetettiin työpaikalla,että 90%skitsofreenikoista on hyväksikäytettyjä lapsena. Uskotteko te että hyväksikäytetyistä tulee jossain vaiheessa elämää skitsofreenikkoja?

Niin, 90 % skitsofreenikoista voi olla lapsena hyväksikäytettyja (tätä lukua kyllä epäilen). Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että hyväksikäytetyistä 90 %:sta tulisi skitsofreenikkoja. Hyväksikäytettyjä kun on paljon enemmän kuin skitsofreenikkoja. Todennäköisyyksien laskenta taitaa olla sulle aika vierasta?

Totta kai hyväksikäyttö altistaa mielenterveysongelmille. Skitsofrenialle eritoten siinä mielessä, että dissosiaatio on yksi yleinen defenssimenetelmä hyväksikäytön uhreilla. Dissosiaatio ja psykoosit ovat tietyssä mielessä "serkkuja", mieli sirpaloituu.

Miten voit ajatella, että on sama asia, että 90% sairastuneista on hyväksikäytettyjä, kuin että 90% hyväksikäytetyistä sairastuu? mitä?! toivottavasti et ole sairaanhoitoalalla töissä. en tahtois sun käsiisi elämääni antaa.

Olet nyt takertunut johonkin prosenttilukuun sen paremmin ajattelematta asiaa. Kyllä skitsofrenia on useamman tekijän summa. Tässä ketjussa on jo huomautettukin, että kannattaa kääntää luku niin, ettei todellakaan 90% hyväksikäytetyistä ole skitsofreenikkoja, joten sekin jo kertoo aika paljon siitä, miten tuollaiseen prosenteilla kikkailuun pitäisi suhtautua.

Itse muuten kärsin noin 6-vuotiaasta 14-vuotiaaksi vakavasta seksuaalisesta hyväksikäytöstä, enkä ole skitsofreenikko, en kärsi psykooseista, olen mielenterveysalalla töissä, ja osaan tulkita itseäni paremmin kuin monet ns. hyvän lapsuuden kokeneet.

[QUOTE="pretty";27601271]Totta kai hyväksikäyttö altistaa mielenterveysongelmille. Skitsofrenialle eritoten siinä mielessä, että dissosiaatio on yksi yleinen defenssimenetelmä hyväksikäytön uhreilla. Dissosiaatio ja psykoosit ovat tietyssä mielessä "serkkuja", mieli sirpaloituu.[/QUOTE]

Uskon, että dissosiaatio on pelastanut minut psykoosilta. Tosin on minulla joskus virheellisesti psykoosi diagnosoitu.

Uskotteko te sitten että hoidettuna hyväksikäytetyt voivat säästyä mielenterveysongelimilta? Vai onko hyväksikäytetyn kohtalo aina mielen sairastuminen?

Yksilö-ja tilannekohtaista. Joskus voi, joskus ei. Apu on aina hyödyksi. Vaikkei se estäisi (pysyviä...) mt-ongelmia niin se voi ainakin lieventää niitä tai auttaa oppia elämään niiden kanssa.

Viimeksi muokattu:
Uskotteko te sitten että hoidettuna hyväksikäytetyt voivat säästyä mielenterveysongelimilta?
Uskon että voi säästyä, mutta kaikki hoidetut ei silti säästy. Asioiden käsittely ja esim. sairastumis riskiin puuttuminen mahdollisimman varhain parantaa mahdollisuuksia säästyä vaikeammilta ongelmilta. Silti mielentervysogelmilta voi säästyä vaikka hoitoa ei olisi ollutkaan.

Vai onko hyväksikäytetyn kohtalo aina mielen sairastuminen?
Ei

Uskotteko te sitten että hoidettuna hyväksikäytetyt voivat säästyä mielenterveysongelimilta? Vai onko hyväksikäytetyn kohtalo aina mielen sairastuminen?

Elämässä sattuu ja tapahtuu. Heikot sortuvat vastoinkäymisten edessä helpommin kuin vahvat. Medioissa puhutaan yleensä vain hyväksikäytön rankimmista seurauksista. Itse olen ainakin henkisesti ihan terve ja minulla on normaali seksielämä, vaikka olen joutunut lapsena hyväksikäytön kohteeksi. En usko olevani tässä suhteessa mitenkään poikkeava.

Hyvä ystäväni, jota hyväksikäytettiin lapsena, ei ole skitsofreenikko. Auttaa vapaaehtoistyössä muita hyväksikäytettyjä ja on muutenkin elämänmyönteinen ihminen. Huonot muistot ovat ravistelleet häntä koko elämän ja ontumista itseluottamuksessa riittää, mutta mielestäni kanavoi sen terveellä tavalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Todennäköisyydet;27601674:
Elämässä sattuu ja tapahtuu. Heikot sortuvat vastoinkäymisten edessä helpommin kuin vahvat. Medioissa puhutaan yleensä vain hyväksikäytön rankimmista seurauksista. Itse olen ainakin henkisesti ihan terve ja minulla on normaali seksielämä, vaikka olen joutunut lapsena hyväksikäytön kohteeksi. En usko olevani tässä suhteessa mitenkään poikkeava.

Se riippuu keskimäärin myös hyväksikäytön "rankkuusasteesta", kestosta, onko tekijä läheinen, lapsen iästä, onko saanut apua jne. Geneettiset tekijätkin altistavat mielenterveysongelmiin.

Pisti muuten silmään, että moni täällä kirjoittaa ikäänkuin psykoosissa/skitsofreniassa olisi jotain hävettävää, että se olisi merkki huonoudesta ja alempiarvoisuudesta. Aika karua. Onko syöpään sairastunut myös sekundaa?

[QUOTE="pretty";27601753]Pisti muuten silmään, että moni täällä kirjoittaa ikäänkuin psykoosissa/skitsofreniassa olisi jotain hävettävää, että se olisi merkki huonoudesta ja alempiarvoisuudesta. Aika karua. Onko syöpään sairastunut myös sekundaa?[/QUOTE]

"moni täällä kirjoittaa" yleisesti vai tässä ketjussa. Tästä ketjusta en itse kyllä lue tuollaista.

Sairaudet on sairauksia olivatpa ne psyykkisiä, somaattisia tai jotakin siltä ja väliltä. Mieluummin ne ehkäisee jos se on mahdollista, aina se ei ole mahdollista, ongelmia poistetaan ja ongelmia ehkäistään niin paljon kuin mahdollista. Alempiarvoisuudesta sairaudet ei kerro, eikä niissä pitäisi olla hävettävää.

Yhteistyössä