Uskovaiset ja perisynti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysymys

Vieras
Hei te uskovaiset!

Mitä ajattelette perisynnistä ja lapsista raamatun valossa? Itse juuri järkytyin, kun puhuin uskovaisen, kolmen pienen lapsen äidin kanssa kasvatuksesta ja lapsista. Itsekin olen uskossa, mutta en ajattele samalla tavalla. Hänen mielestään siis lapsi esim. uhmaa vanhempiaan perisynnin tähden ja tämä perisynti on kuritettava kuriin. Itse olen sitä mieltä, että lapsen aivot eivät ole yhtä kehittyneet kuin aikuisen ja siksi hän toimii lapsen tavoin, uhmaa ja kiukuttelee ja lasta on opastettava tiukasti, mutta lempeästi, jotta hän kasvaa kunnialliseksi aikuiseksi. En hyväksy ruummiillista kuritusta, vaikka tiukkaa kuria pidänkin, mutta tämä toinen äiti oli piiskannut silloin tällöin uhmaavia taaperoitaan. Hän perusti kurituksensa raamattuun ja minä kurittamattomuuteni. Hän muun muassa sananlaskujen joka kuritta kasvaa- kohtaan ja minä itse taas Jeesuksen lasten kaltaisten-kommenttiin. Jeesus siitä synnistä parantaa, ei vanhempien piiska.

Ja entäs sitten, perisynti ajattelijat, uskotteko että kastamattomana kuollut lapsi ei pääse taivaaseen? Jos esim. vauva ehtii kuolla ennen kastetta? Itse uskon, että Jumala luomuksensa takaisin kutsuu, mutta tämä toinen äiti tästäkin ajatteli, että perisyntinen, jota ei ole vielä Jeesuksen nimeen kastettu, joutuu helvettiin.

Taitaa olla tiukka evlut toi sun kaverisi, oisko sleyläinen, ne hössää tuon kasteensa kanssa aina. Itse en uskovaisena ajattele kuten kaverisi ajattelee. Esim. fyysistä kurittamista en salli missään muodossa. Ja mitä kastamiseen tulee, kaste EI ole taivaaseen pääsyn peruste. Jokainen lapsi on taivaskelpoinen ihan sellaisenaan. Jos taivaaseen pääsemiseksi täytyy olla kastettu niin miten Jeesus sitten ristillä saattoi sanoa ryövärille: "tänä päivänä sinä tulet olemaan kanssani paratiisissa"? Sitä ryöväriähän ei näet ollut kastettu!! Jos kaste ois taivaaseen pääsyn väline niin Jeesuksen ois pitäny ristin ryövärille sanoa että sori, myöhässä oot, et pääse taivaaseen kun et oo käyny kasteella...! Lisäksi Raamatussa on lause: joka uskoo ja kastetaan, pelastuu, mutta joka ei USKO, joutuu kadotukseen. Siinä EI lue että joka ei USKO ja jota EI KASTETA, joutuis kadotukseen.
Eli kaveris on väärässä. Sun tai kenenkään toisen ei tarvi murehtia kastamattoman lapsen puolesta: jokainen lapsi on taivaskelpoinen oli kastettu tai ei ja oli vanhemmat itse missä uskossa tahansa.

Toki ihminen on syntinen, mutta perisyntiä ei voi mitenkään karsia kurittamalla eikä lapsen ruumiillinen kuritus ole oikein. Tekisin lastensuojeluilmoituksen. Kuulostaa todella häiriintyneeltä tuo perhe. Ja lapsi on taivaskelpoinen ilman kastettakin.

Tästäpä muistuu mieleen. Palstalla aikoinaan jeesuspöpit keskusteli aika lailla samasta asiasta, ja joku heistä onnistui vääntämään raamatun lauseen "joka vitsaa säästää, se lastaan vihaa" ihan nurinperiseksi :D Vitsa tarkoittikin paimensauvaa jolla piti lempeästi opastaa jne. Siinä ei näköjään ole mitään rajaa miten tuon sadomasokistikirjan viestiä saa väänneltyä omien mielihalujen mukaan.

Sulle pitäis antaa bannia. oot aina haukkumassa uskovaisia ihmisiä. todella lapsellinen olet ja itse kaikkea muuta kuin suvaitsevainen kun et voi suvaita sitä että joku ajattelee eri tavoin kuin sinä. Pysy poissa ketjuista jos sulla ei oo muuta sanottavaa kuin mollata ja haukkua.

[QUOTE="mami";23453726]Sulle pitäis antaa bannia. oot aina haukkumassa uskovaisia ihmisiä. todella lapsellinen olet ja itse kaikkea muuta kuin suvaitsevainen kun et voi suvaita sitä että joku ajattelee eri tavoin kuin sinä. Pysy poissa ketjuista jos sulla ei oo muuta sanottavaa kuin mollata ja haukkua.[/QUOTE]

Anna hänen nolata itsensä sillä hän antaa itsestään sellaisen kuvan täällä, että on kiinnostunut uskonasioista. Sillä se joka pitää ääntä näissä ketjuissa vaikkakin pilkkaamalla se kertoo jotakin.

Tästäpä muistuu mieleen. Palstalla aikoinaan jeesuspöpit keskusteli aika lailla samasta asiasta, ja joku heistä onnistui vääntämään raamatun lauseen "joka vitsaa säästää, se lastaan vihaa" ihan nurinperiseksi :D Vitsa tarkoittikin paimensauvaa jolla piti lempeästi opastaa jne. Siinä ei näköjään ole mitään rajaa miten tuon sadomasokistikirjan viestiä saa väänneltyä omien mielihalujen mukaan.

Vaikka en hyväksy mollaamista ja pilkkaa, niin tässä on pointtia: liiallinen tulkinta on kyllä jo vääntelyä. Raamattu on niin täynnä ristiriitoja lukemattomine ohjeineen ja "totuuksineen" että kukaan ei todellakaan voi niitä kaikkia noudattaa.

Jeesus tietääkseni uhrasi itsensä siksi ettei yksikään meistä hukkuisi jne. Ja entäs kaikki ne reppanat ympäri maailamn jotka eivät ymmärrä uskoa kristittyjen jumalaan? Tosiuskovien maailma on loppujen lopuksi aika farisealainen: täytyy elää tietyllä tavalla ja noudattaa protokollaa, jotta pääsee taivaaseen.

Yhteistyössä