Uskovien avioeroista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kaikki_se_kestää?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kaikki_se_kestää?

Vieras
Onko uskovilla aina niin, että avioero ei ole vaihtoehto ja vaikka molemmat olisivat onnettomia, liiton tulee kestää myötä- ja vastamäessä? Entä jos liitto on virhe? Eikö sitä voi myöntää? Pitääkö virheen vuoksi kärsiä koko ikänsä?

Tarina on sellainen, että rakastuin joskus mieheen, joka oli helluntaiseurakuntaan kuuluva ja suku myös. Perheellä oli kovia odotuksia miehestä. Mies yritti miellyttää kaikkia ja samalla eli kaksinaismoralistin eloa... ei pystynyt siihen, mitä seurakunta olisi halunnut. Kovasti piti kuitenkin kulissit pystyssä. Suhteemme ei ollut fyysinen, mutta kipinää olisi kyllä löytynyt. Mies halusi jostain syystä salata suhteen ja lopulta sain selville miksi: en ollut sellainen mistä suku haaveili. Minulla oli tunnollani "syntejä" jotka olisivat kenties tahranneet miehen kiiltokuvamaista kuvaa seurakunnassa. En edes kuulunut samaan seurakuntaan. Kaikesta huolimatta näin, että meidän suhde olisi ollut todella hyvä ja halusimme samoja asioita. No, asiat kun eivät yksinkertaisia ole, mies päätyi naimaan sukunsa tunteman ja hyväksymän, samaan seurakuntaan kuuluvan naisen. Sanoi, että tulisi kenen kanssa vain toimeen ja voisi elää elämänsä. Ajatteli, että noin on helpointa. Nyt kuitenkin on huomannut, että elämä on aivan liian pitkä olla "muuten vain" jonkun kanssa. Vaimo ei halua (tai voi saada lapsia, en ole ihan varma asiasta) kun taas mies on aina haaveillut lapsista. Vaimo haluaa kaikkea hienoa, ulkomaanmatkoja yms. kun taas mies muunlaista sisältöä elämään. Kovasti koettaa muuttaa itseään ja haluta samaa mitä vaimo, mutta se ajaa miehen vain vankilamaiseen olotilaan. Mies raahautuu eestaas töihin ja kotiin, myy unelmansa, antaa vaimon päättää ja yrittää kuvitella olevansa onnellinen. Uskokin horjuu. Seurakunnassa pitää taas kulissit pystyssä. Näinkö hänen on jatkettava? Jumalan tahto on kuulemma pitää se vaimo, vaikka itse haluaisi muuta :( Illan pimeinä tunteina saattaa kertoa yhä minulle tunteistaan ja unelmistaan, niistä joita ei koskaan voi toteuttaa. En halua olla avionrikkoja, paha nainen, jota miehen suku vihaisi sitten koko lopun ikänsä. Yritän pitää suhteemme ystävyytenä, mutta hetkittäin tulee niin voimakkaita yhteenkuuluvuuden ja rakkauden tunteita, että hankalaa on. Eikö uskova saa siis erota? Erota siksi, että on tehnyt virheen eikä halua elää valheessa. Vuodet kuluvat ja tilanne vaan mutkistuu.

Kaikki uskovaiset ei ole yhtä tolleroita kuin kuvaamasi. Mä menin todellakin naimisiin juuri sen miehen kanssa, kenet halusin. Aluksi mun äiti oli kovasti tätä miestä vastaan (en kyllä tajua miks, kai siks et se olis halunnu mun olevan yhen toisen miehen kans), mut nykyään ovat oikein hyvissä väleissä.

Itse tuo mies on elämänsä pilannut, ei Jumala. Sen mä ymmärrän, ettei halua erota, koska yhtä lihaahan he ovat. Alunperin olis tuon miehen pitäny ajatella mitä elämältään haluaa.

Tosin tiedän myös eronneita uskovaisia, pakkohan se on erota jos molemmat ovat sikoja toisilleen. Olen sitä mieltä, että uskovaistenkin olis syytä tutustua kumppaniin ennen avioliittoa! Ei mitään järkeä mennä muutaman kk perusteella naimisiin kun ei ole vielä kunnolla tutustuttu toisen "pimeään puoleen". Vaatii itsehillintää joka ei aina edes pidä, kuten omalla kohdallani ei...

Toisaalta voi olla niinkin, että olen vain onnekas kun kerralla löysin sopivan miehen ja luulen että se on kaikille yhtä helppoa.

Eroa en osaa ja pysty kellekää varsin suosittelemaan, mutta jos parisuhteessa on onneton niin ei sekään oikein ole. Ensin tietenkin pitäis jutella puolison kanssa ja TAHTOA että kaikki sujuu. Epäilen, että mies on ihastunut suhun. Teidän olis ehkä syytä pitää etäisyyttä jos mies ei halua rikkoa avioliittoaan.

Tai sit sen vaan pitää tehdä miten itse haluaa ja erota. Ja naida sut. Tietenkin uskovainen saa erota.

jos kertomasi tapaus on todella kuten kerroit, niin heidän avioliittonsa on alunalkujaankin lähtenyt aivan vääristä kantimista.. Ei Jumala vaadi omiaan naimaan ihmistä jonka kanssa on muiden mielestä järkevää elää. Avioero taas ei ole ongelmaan varsinainen ratkaisu, koska rakkaus on tahdon asia, ja loppujen lopuksi vain sillä on merkitystä tahtovatko nuo kaksi naimisiin mennyttä ihmistä todella rakastaa toisiaan ja oppia ymmärtämään toisiaan. Ja miehen sinulle suuntautuneista tilityksistä päätellen, hän ei halua rakastaa vaimoaan, ja valitettavasti sellainen rikkoo avioliiton ennemmin tai myöhemmin.

tässä hyvä linkki aiheesta Avioero sek

Joo, mä olen joskus jutskannutkin Petrin kanssa :P mutta en tästä aiheesta.

Jos vaimo näkisi mitä mies on minulle kirjoitellut, varmasti lähtisi itse suhteesta. Mä ainakin lähtisin. Mutta autuaita ovat tietämättömät.

Sepä siinä kun se liitto ei ole tehty Jumalan edessä, vain maistraatin tuomarin edessä.... se mies ei olisi kyennyt mennä naimisiin seurakunnan edessä. Tai siunata liittoaan siellä tms. mitä lie tekevät.

Joo, mä olen joskus jutskannutkin Petrin kanssa :P mutta en tästä aiheesta.

Jos vaimo näkisi mitä mies on minulle kirjoitellut, varmasti lähtisi itse suhteesta. Mä ainakin lähtisin. Mutta autuaita ovat tietämättömät.

Sepä siinä kun se liitto ei ole tehty Jumalan edessä, vain maistraatin tuomarin edessä.... se mies ei olisi kyennyt mennä naimisiin seurakunnan edessä. Tai siunata liittoaan siellä tms. mitä lie tekevät.

No on se silti avioliitto Jumalankin silmissä, vaikka onkin maistraatissa menty naimisiin.. olen itsekin mennyt naimisiin maistraatissa ja avioliitto on kyllä siunattu mutta ei seurakunnan tiloissa tms ja eiköhän tämä ihan avioliitto ole Jumalankin mielestä. Jumalahan on kaikkialla, eikä vain kirkoissa tai seurakunnissa.

No on se silti avioliitto Jumalankin silmissä, vaikka onkin maistraatissa menty naimisiin.. olen itsekin mennyt naimisiin maistraatissa ja avioliitto on kyllä siunattu mutta ei seurakunnan tiloissa tms ja eiköhän tämä ihan avioliitto ole Jumalankin mielestä. Jumalahan on kaikkialla, eikä vain kirkoissa tai seurakunnissa.
Mutta mies ei olisi kyennyt menemään kirkossa naimisiin! Tai missään, missä puhutaan samalla Jumalasta ja uskosta jne. Se jo kertoo jotain. Eli ei ole voinut luvata Jumalalle samaa mitä ihmiselle/ihmisille.

[QUOTE="ässä";22447301]Mitä s-kirjaimeen loppuvia muita nimiä on kuin Elias, Rasmus, Aamos, Iiris...? Sekä tytön että pojan nimiä. Kiitti![/QUOTE]

Miten tämä tähän ketjuun tuli???! Piti olla uusi aloitus, sori.

Täytyy sanoa että jos nainenkin kuuluu helluntaiseurakuntaan, se voi olla naisellekin paha paikka jos tulee ns "erotetuksi". Ero on tietyissä piireissä todella vahvasti syntiä, vaikka syy ei olisikaan edes oma. Kaikki uskovat eivät halua mennä naimisiin eronneen kanssa, joten voi olla vaikea löytää uutta puolisoa helluntaipiireistä.

Toki kaikkien uskovien ajattelu ei ole tästä näin mustavalkoinen, mutta pääperiaate on että jos on naimisiin menty niin ihan heppoisin perustein liittoa ei ole tarkoitus purkaa. Tietysti esim puolison väkivaltaisuus tai alkoholinkäyttö tms kelpaa syyksi, mutta se perinteinen "kasvoimme erillemme" ei.

Yhteistyössä