Uterus bicornis - vaikutusta raskautumiseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mimamau
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mimamau

Vieras
Hei,

emättimestäni on noin vuosi sitten leikattu pois väliseinä, ja samalla todettiin että myös kohtuni on vahvasti hertan mallinen ja kahtia jakautunut melkein alas asti. Kohdun limakalvo on siis kahdessa eri osassa kohdun 'sarvissa'.

Olen lukenut netistä kauhutarinoita, joissa väitetään että hertan mallinen kohtu toimii kuten "luonnon oma kierukka", eli että kohdun väliseinä estää alkion kiinnittymisen tai työntää sen pois. Väliseinässä on ymmärtääkseni sen verran huono verenkierto että siihen ei ainakaan mitään kiinnity. Teoriassa pitäisi kuitenkin olla mahdollista että muualle kohtuun voi alkio tarrautua?

Kaipaisin tietoa siitä, miten voin itse vaikuttaa raskautumiseen ja mihin kannattaa raskauden osalta valmistautua kun kohtu on epätavallisen mallinen. Pitääkö paikkansa, että hertan mallisella kohdulla ennenaikaisen synnytyksen riski on suurempi? Entä onko raskautuminen vaikeampaa kuin "normaalikohtuisilla'? :) Itse olemme yrittäneet lasta nyt puolisen vuotta, eli kovin pitkä aika ei ole vielä vierähtänyt, mutta pitäisikö varautua lapsettomuushoitoihin? Kuinka yleinen vaiva tämä hertan mallinen kohtu on?

Hei "mimamau"!

Kiitos kysymyksestäsi.

Itse et taida kovinkaan paljon pystyä vaikuttamaan raskautumiseen, olettaen tietysti että elämäntavat ovat kunnossa.

Oletettavasti näitä kohdun rakennepoikkeamia on useammalla kun tiedetäänkään. Monilla ihmisillähän hertanmuotoinen kohtu löytyy ihan sattumalta eikä se välttämättä vaikuta raskaaksi tulemiseen, se jää oikeastaan vain nähtäväksi onko sillä sinulle vaikutusta ja lisäksi tietysti lääkärin arvioitavaksi, kannattaako tuota väliseinää lähteä poistamaan. Alkio kiinnittyy yleensä kohdun limakalvolle eli periaatteessa alkio voi kiinnittyä kumpaan puoliskoon vain.
Raskauden kannalta saattaa toisiaan olla muutamia huomionarvoisia seikkoja. Tähänkin vaikuttaa tieysti se kumpaan puoliskoon alkio on kiinnittynyt eli jos toinen puoli on selkeästi toista isompi, raskaus saattaa johtaa keskenmenoon tai ennenaikaiseen synnytykseen jos sikiö on pienemmässä osassa kohtua. Muutenkin näihin raskauksiin saattaa liittyä enemmän kohdun supistelua tai sikiön tarjontavirheitä esim. perätiloja.
Mutta toisaalta kannattaa pitää mielessä, että monesti myös nämä raskaudet sujuvat ongelmitta, tiivis seuranta on toki tärkeää.

Onnea matkaan!

Yhteistyössä