Uuden vuoden kotibileet - ruokailun hinta 5€

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kaikkea sitä..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mä kyllä aina kysyn jo kutsuttaessa, että voinko tuoda jotain , ehkä tuttavat odotti tieltä kaikilta sen tyyppistä, ja kun hoksasivat ettei kukaan eio tuoda mitään, päättivät maksun :D

Silti, hassu tapa hoitaa se, myönnän.

Tuleha ap sitten kertomaan oliko rahanarvoiset tarjoilut ;) Jos joku mun ystävistä pyytäisi illanistujaisiin "ruokarahaa" maksaisin mukisematta koska ajattelisin siihen olevan hyvä syy. Toisaalta uskoisin ystävieni myös kertovan tuon syyn, oli se sitten äkillinen rahanmeno tai piheys.

Joten sinä rankaiset siitä lasta? Mitäs jos seuraavalla kerralla viet tarjottavat itse, ostat vaikka pakastealtaasta jonkin kivan kakun ja vähän limsaa ja poppareita, ei sitä lapsen juhlissa muuta tarvita ja menet viettämään sen lapsen syntymäpäiväjuhlaa.

Minun ei kuulu kustantaa kummilapsen synttäreitä kun molemmat vanhemmat työssäkäyviä. Ja onhan se kummallista viedä lapseni synttäreille missä ei tarjota yhtään mitään ja siellä ei voi muuta kuin istua paskan keskellä. siis on niin paskasta

Mä olen ollut mökkibileissä joissa sitten yht'äkkiä kesken kaiken kerrottiin safkan maksavan niin ja niin paljon. Lisäksi eräs mökki-isännän kaveri oli pyydetty leikittämään lapsia joten hänellekin piti maksaa- ja itseasiassa aika paljon.

Mulle sinällään on ihan ok, maksaa osallistumisestani, mutta vain silloin kun kerrotaan etukäteen. Lisäksi olihan meitä siellä äitejä ja isiä aika monta, kyllä me yhdessä siksi pariksi tunniksi josta 150 € tolle kaverille maksettiin niin oltaisiin leikkiä keksitty.

Jos mä kutsun, mä maksan. Jos mä en halua itse olla maksaja, mä ehdotan nyyttäreitä.

Jos mä edes kuvittelisin pyytäväni puhdasta rahaa- olisi parempi olla kokonaan järjestämättä. Meitä on moneen junaan....

Rapujuhlista tai vastaavista missä tarjotaan kalliimpia herkkuja on ihan korrektia pyytää maksua. JOS sen tekee etukäteen eikä vasta paikalle saapuneilta. Toinen tapa jakaa kuluja on järjestää nyyttärit, mutta tuota 5 e/hlö en oikein ymmärrä jos tarjoilut ei ole kummoiset ja ne on kuitenkin kavereita.

Joskus olen ollut juhlissa missä on sovittu että jokainen maksaa muutaman euron tarjoiluista, ja se on ok koska ihmiset ei olleet ennestään tuttuja (palstatapaaminen) ja yksi ihminen järkkäsi kaikki ruoat.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29398451:
onko niin, että kun jotain illanistujaisia pidetään, pidetäänkö ne aina tuon pariskunnan luona. jos näin on, niin ehkä tää on tapa osoittaa, että joku muukin vois välillä ne pippalot pitää

Mullakin kävi mielessä, että jos kokoontumiset ja vierailut tapahtuu yleensä heillä, eikä kukaan tuo ikinä mitään, ei välttämättä aina huvita olla maksumiehenä - kun ruokakustannusten lisäksi itse panostaa vielä siivoamalla jäljet ym. kun "antaa kotinsa käyttöön".

Mun mielestä ei ole noloa pyytää muitakin osallistumaan, mutta tietysti siihen vaikuttaa, millä tavalla asian esittää. Meidät pyydettiin joskus kaverin (opiskelija, rahallisesti tiukkaa) synttärijuhliin toiselle puolelle suomea, ja vein sitten tarjottavaa kun kaveri esitti kutsussa toiveen, että kaikki osallistuisi tarjoiluihin nyyttäriperiaatteella, mutta melkein mulle helpompi ja mukavampi tapa olisi siinä tilanteessa ollut antaa rahaa :)

Mulla on pari kaveria, joiden kanssa kyläilyt menee lähes aina niin päin, et ollaan heillä, ja vaikka kahvipöydässä nyt ei mitään kallista ole, niin vien aina välillä jotain tuomisia, ettei toisen tarvitse maksaa joka kerta mun ja lasten kahveja/mehuja/keksejä ym.

No onhan tuo noloa... Kuitenkin jos miettii mahdollisia syitä (muita kun puhdas törppöys), niin keksiihän niitä aika loogisiakin...

Itse esim kyllästyin kaikenlaisten kemujen järjestämiseen, kun sama kaava toistui kerta toisensa jälkeen: Samat tyypit kyselivät kemujen perään, saatiiin sovittua päivä, mutta kukaan ei kuitenkaan "voinut luvata mitään". Pari päivää ennen suunniteltuja kemuja sai sitten soitella kutsuttuja läpi, että ketkä nyt tulee ja ketkä ei. Tasan yksi vieraista osallistui tarjouluihin tekemällä boolia, loput toivat aina vain omat juomat, jos niitäkään. Murkinaa kuitenkin oleetettiin aina olevan ja toki alkoakin. Kun sitten viimekerralla ehdotin nyyttäreitä, tarjosi muutama maksavansa kauppalaskun, kunhan minä kuitenkin kokkaan ja hyysään kaiken pöytään, itse eivät "oikein jaksaisi". Kemut myös loppuivat aina siihen, että vieraat lähtivät baariin ja minä jäin siivoamaan. Enää en jaksa vaivautua, vaikka ihan mukavia juhlia kaikesta huolimatta olikin.

Itse inhoan eniten sitä ruokaa tarjotaan ja tyrkytetään, mutta takanapäin valitetaan vieraista ja heidän kestityksestään. Jos homma korjaantuu maksun keräämisellä, niin hyvä. Nyyttärit on yleinen tapa, mutta se tekee tarjottavien suunnittelun hankalaksi. Miksi rahan pyytäminen olisi sen huonompi tapa etenkään kun tuon isommasta summasta ei ole kyse.

Kohtalaisen huonosti muotoiltu tuon maksun jakaminen. Meillä pidetään ystäväpiirissä vastaavia bileitä, mutta niistä on lähtökohtaisesti etukäteen sovittu, että tarjottavien kustannukset jaetaan jälkikäteen.

[QUOTE="vieraana";29398593]Rapujuhlista tai vastaavista missä tarjotaan kalliimpia herkkuja on ihan korrektia pyytää maksua. JOS sen tekee etukäteen eikä vasta paikalle saapuneilta. Toinen tapa jakaa kuluja on järjestää nyyttärit, mutta tuota 5 e/hlö en oikein ymmärrä jos tarjoilut ei ole kummoiset ja ne on kuitenkin kavereita.

Joskus olen ollut juhlissa missä on sovittu että jokainen maksaa muutaman euron tarjoiluista, ja se on ok koska ihmiset ei olleet ennestään tuttuja (palstatapaaminen) ja yksi ihminen järkkäsi kaikki ruoat.[/QUOTE]

Miksi rapujuhlista on korrektia pyytää maksua? Jos ei ole varaa tarjota vieraille kalliita tarjoiluja, niin miksei sitten voisi järjestää halvempia juhlia? Tai esim. ehdottaa rapujuhlia nyyttäriperiaatteella, tai muuta vastaavaa. Toki on ok myös jakaa kulut myöhemmin, jos idea on se, että järkätään yhdessä illanvietto ja selkeyden vuoksi yksi käy kaupassa. Mutta on kokonaan eri asia itse kutsua - eli itse järjestää juhlat - ja sitten pyytää muilta maksua. Kyllä normaali käytäntö on se, että se joka kutsuu, myös maksaa tarjottavat. Nyyttärit ja yhdessä järjestetyt jutut asia erikseen.

Tässä on mun mielestä kaksi suuntausta:

a) Sipsien, nakkien, karkkien ja perunasalaatin ostamisesta ja tarjoilusta ei ehkä kehtaisi alkaa pyytämään maksua.

b) Jos taas valmistetaan oikein kunnon syötävät: piirakat, itsetehty perunasalaatti, lohileivät yms. niin ymmärrän maksun täysin. Se olisi samalla maksu siitä ajasta ja vaivasta jota tarjoiluun on käytetty. Itse ainakin mielelläni maksaisin enemmänkin, jos joku joskus vaivautuisi tällä tavalla bikeisiin panostamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja [t];29399437:
Tässä on mun mielestä kaksi suuntausta:

a) Sipsien, nakkien, karkkien ja perunasalaatin ostamisesta ja tarjoilusta ei ehkä kehtaisi alkaa pyytämään maksua.

b) Jos taas valmistetaan oikein kunnon syötävät: piirakat, itsetehty perunasalaatti, lohileivät yms. niin ymmärrän maksun täysin. Se olisi samalla maksu siitä ajasta ja vaivasta jota tarjoiluun on käytetty. Itse ainakin mielelläni maksaisin enemmänkin, jos joku joskus vaivautuisi tällä tavalla bikeisiin panostamaan.

Minä taas en ymmärrä maksua jälkimmäisessäkään tapauksessa. Missä vaiheessa vieraanvaraisuus on alettu nähdä jonain ostopalveluna? Jos se tuntuu rasitteelta, niin sitten kannattaa miettiä joku toinen konsepti juhlille.

[QUOTE="Satu";29398297]Ystäväni kutsuu lapsensa synttäreille mutta koskaan ei ole mitään tarjottavaa joten synttäreille meno jäänyt väliin jo monena vuonna...jotku on niin sairaan pihejä[/QUOTE]

Tarjottavienko takia synttäreille yleensä mennään? Ite haluan ennemminkin esim.nähdä synttärisankarin, muistaa häntä lahjalle yms. ja ne mahdolliset tarjottavat on vähän niinkuin sivutuote siinä hommassa.

Yhteistyössä