Uuni hajos! Mikä tilalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HoitoonVaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

HoitoonVaan

Aktiivinen jäsen
01.12.2006
8 566
0
36
Kymenlaakso
Meidän vanha valurautaliesi ei enää halua lämmittää uuniaan yli 70 asteen, joten olis uuden hankinta edessä. Minkäs nyt ottasin – grillillä ainakin, mutta muuten?

Itsepuhdistuvat – toimiiko puhdistus vai onko sanahelinää? Entä valurauta vai keraaminen? Induktioon en nyt ala sijoittaa, ettei mee liian kalliiks kattiloineen kaikkineen. En ole siivousintoilija, joten sen puoleen ois ehkä se valurauta varmin, ei kärsi niin paljon mun epäsiisteydestä?

Kommentoikaa kiitos, ja mielellään vinkkejä hyviksi todetuista merkeistä ja malleista.

Tuttavallani on itsepuhdistuva uuni (en muista mekkiä), ja se toimii kyllä hyvin. Uuni kuumenee siis todella kuumaksi, jolloin lika palaa tuhkaksi. Tästä tosin tulee käryä, joten on parempi olla ikkunat auki.

Suosittelen testaamaan ne entiset kattilat ja pannut magneetilla ja sen jälkeen sitten päättämään, kannattaisiko ottaa se induktio. Voi olla, että entiset sopii hyvin. Keraamiseen lieteen annan sen vinkin, että kannattaa putsata levy juuri ennen käyttöä, itse käytän reunasta kostutettua talouspaperin palasta, sillä lähtee yleensä kaikki ylimääräinen ja saa kuivattua lopulla paperilla tai jos ei lähde, niin puhdistusrauta avuksi, olen siis muuten laiska tuon putsaamisen kanssa yleensä.

Jos leivot paljon pullia tai karjalanpiirakoita, niin kiertoilma on minusta silloin ehdoton. Meidän perheessä on myös pitsapaisto kovassa käytössä.

Onko keittiöön mahdollista sijoittaa erillisuunia ja keittotasoa. Niitä suosittelen jos vain mahdollista. Ja vielä jos saat uunin korkeammalle. Paljon mukavampi käyttää sellaista. Esim Ikeassa hyvän hintaisia erillisuuneja ja keittotasoja. En arvosta tuota itsepuhdistuvuutta.

[QUOTE="vieras";29026800]Tuttavallani on itsepuhdistuva uuni (en muista mekkiä), ja se toimii kyllä hyvin. Uuni kuumenee siis todella kuumaksi, jolloin lika palaa tuhkaksi. Tästä tosin tulee käryä, joten on parempi olla ikkunat auki.[/QUOTE]

Meillä on pyrolyysiuuni, ja ei kyllä käryä kun sen puhdistusohjelman laittaa päälle, eli oisko sinun tuttavilla sitten tosi likainen uuni?

Minä en ole täysin tyytyväinen tuohon pyrolyysiin, mutta onhan se helppo, tosin luukkua se ei puhdista.

Onko keittiöön mahdollista sijoittaa erillisuunia ja keittotasoa. Niitä suosittelen jos vain mahdollista. Ja vielä jos saat uunin korkeammalle. Paljon mukavampi käyttää sellaista. Esim Ikeassa hyvän hintaisia erillisuuneja ja keittotasoja. En arvosta tuota itsepuhdistuvuutta.

Meillä on niin vähän työtasoja ja tilaa muutenkin keittiössä että en halua uhrata niistä yhtään erillisuuniin. Keittiöremontti sitten joskus ihan isommalla kädellä.. Sitten joskus!!

Ihan tavallinen keraaminen kiertoilmauuni. Mulla on Siemens, maksoi muistaakseni 699 euroa 60 senttiä leveänä, ollut todella hyvä. Lämpötilasäätö 300 asti, mitä ei suurimmassa osassa tuntunut olevan.

induktio on hyvä jos ruokaa voi laittaa häiritsemättä, sillä palaa helposti kaikki pohjaan nopean lämpenemisen takia. tai sitten pitää muistaa pienentää tehoja aina kun selkänsä kääntää.
keraaminen on vähän "rauhallisempi" ja oma valinta oli semmonen.

[QUOTE="vieras";29026919]Induktiota lämpimästi suosittelen minäkin!! Sitä kun vähän aikaa oot käyttänyt, niin et kelpuuta enää mitään muuta![/QUOTE]

Näin juuri. Ei pala lika kiinni ja reagoi samantien tehojen muutoksiin. Samoin voit kiehuvan kattilan vaihtaa toiselle levylle ja kiehuminen jatkuu saman tien.

Mun mielestä keraaminen liesi on helpompi pitää puhtaana kuin vanhanaikainen mikskäsitänytsanotaan. Keraamisen kun kostuttaa, käy läpi sillä lastalla ja pesuaineella niin kiiltää kuin uusi. Enkä ole todellakaan mikään siisteysihme vaan usein jotain roiskuu tai kiehuu liedelle (kun 2 lasta on auttamassa ja välillä pitää käydä heitä paimentamassa kesken ruuanlaiton).

Yhteistyössä