Uusi auto ja laina vai vanhempi auto?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja auton ostaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

auton ostaja

Vieras
Heips.

Mitä mieltä ootte kun harkitsen auton hankintaa, mutta en tiedä miten se olis fiksuinta. Mulla on asuntolainaa, mutta lisäksi pystyisin jonkin verran maksamaan myös autolainaa. Tuleeko auto kuitenkin paljon kalliimmaks kun ostaa uutena ja maksaa lainaa verrattuna siis siihen että ostaa käytetyn, jossa siis tietenki myös kuluja kun jotain korjattavaa aina silloin tällöin tietenkin olisi. Kiitos jos joku viisaampi viittis kirjoittaa kokemuksistaan. Olen näissä autoasioissa ummikko.

Itsellä ikivanha rousku (ja halpa!) mutta tarvekkin alle 15 km / pvä, työmatkat. Ihan tuliterää en välttämättä kuitenkaan ostaisi koska niissä usein pikku vikoja minkä takia saa kokoajan olla huoltoon viemässä. Jokainen käyttää rahansa/ottaa lainansa miten haluaa!

Meillä parhaillaan sellainen tilanne, että mulle on ostettu uusi auto ja miehelle käytetty. Vanhasta autosta, jonka ostimme uutena, saamme vielä hyvän jälleenmyyntihinnan, jolla rahoitamme tuon uuden auton oston (pienempi kuin tämä myytävä) ja osan tästä miehelle tulevasta käytetystä autosta. Autoa ei laitettu vaihdossa, koska kuten joku jo sanoi, paremman korvauksen saa itse myydessään.

Mun mielestä molempi parempi. Uudessa autossa parempi jälleenmyyntiarvo, mikä riippuu tietenkin myös valitusta merkistä. Mutta jos lainalla auton rahoittaa.... silloin kannattaa varmaankin miettiä. Käytettynäkin saa hyviä autoja. Jos haluaa ostaa käytetyn auton varman päälle, kannattaa ajaa se autokorjaamoon ja pyytää heitä tekemään auton kuntotarkastus.

Terveisin nimimerkillä "Autokuume mullakin" B) :D <br><br>

Auto on aina rahanreikä, eli kyllä siinä rahansa menettää, osti vanhan tai uuden ;) Me ostettiin uusi auto, koska a)mies on autohullu b)kuukausikulut ovat ennakoitavissa c) haluan että kyyti on turvallista lapsille.

Mulla on uusi auto, tai nyt vuoden vanha, mutta uutena ostettiin. Syynä ihan vaan se että uudessa autossa on takuu, siitä tietää itse aina missä sitä on huollettu (esim. vanhasta autosta ei aina tiedä, ei ole välttämättä edes huoltokirjaa autossa tai jos on niin ei kaiken maailman "autotohtorit" niihin välttämättä mitään laita...) ja ennen kaikkea siitä uudesta autosta tiedämme että sitä ei ole koskaan kolaroitu (vanhasta autosta senkin pystyy "salaamaan").
Jos autoon tulee jotain vikaa niin eikun korjaamolle ja takuun piikkiin ;)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.04.2006 klo 19:39 linnunpönttö kirjoitti:
Mulla on uusi auto, tai nyt vuoden vanha, mutta uutena ostettiin. Syynä ihan vaan se että uudessa autossa on takuu, siitä tietää itse aina missä sitä on huollettu (esim. vanhasta autosta ei aina tiedä, ei ole välttämättä edes huoltokirjaa autossa tai jos on niin ei kaiken maailman "autotohtorit" niihin välttämättä mitään laita...) ja ennen kaikkea siitä uudesta autosta tiedämme että sitä ei ole koskaan kolaroitu (vanhasta autosta senkin pystyy "salaamaan").

Ei se nyt ihan noinkaan mene!

\

Kolaroinnin jälkiä ei pysty salaamaan ;)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.04.2006 klo 22:24 Footballers Wife kirjoitti:
\

No oli siis kyseessä uusi tai vanha auto niin jossain määrin kolaroinnit pystyy salaamaan.. Minä en ainakaan henkilökohtaisesti osaisi autoa ostaessani tutkia, että onko siinä esim. korjailtu peltiä yms.
Ja jos on ja auto on korjuutettu ei merkkiliikkeessä eli näillä takapihojen "korjaamoilla" niin ei välttämättä kaikesta ole olemassa huoltokirjassa mainintaa (jos edes koko huoltokirjaa löytyy koko autosta.. :whistle: )
Minä vain satun tietämään tapauksen jossa on vähän vastaanvanlainen juttu käynyt.
Ja toinen on se että kilometrimittaria on saatettu rullailla vähän alakanttiin näissä käytetyissä autoissa..
Mutta se siitä, ei nosteta tästä suurta haloota.. alkuperäinen kirjoitukseni oli vain mielipiteeni..ja niitähän täällä lienee saa sanoa ;)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.04.2006 klo 13:53 linnunpönttö kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.04.2006 klo 22:24 Footballers Wife kirjoitti:
\

No oli siis kyseessä uusi tai vanha auto niin jossain määrin kolaroinnit pystyy salaamaan.. Minä en ainakaan henkilökohtaisesti osaisi autoa ostaessani tutkia, että onko siinä esim. korjailtu peltiä yms.
Ja jos on ja auto on korjuutettu ei merkkiliikkeessä eli näillä takapihojen "korjaamoilla" niin ei välttämättä kaikesta ole olemassa huoltokirjassa mainintaa (jos edes koko huoltokirjaa löytyy koko autosta.. :whistle: )
Minä vain satun tietämään tapauksen jossa on vähän vastaanvanlainen juttu käynyt.
Ja toinen on se että kilometrimittaria on saatettu rullailla vähän alakanttiin näissä käytetyissä autoissa..
Mutta se siitä, ei nosteta tästä suurta haloota.. alkuperäinen kirjoitukseni oli vain mielipiteeni..ja niitähän täällä lienee saa sanoa ;)

Juu, ilman muuta saa mielipiteensä sanoa, sehän tämän palstan perimmäinen tarkoitus onkin =) Pitää varmaan paikkansa, että kaikki tahot ei välttämättä kirjaa kaikkia korjauksia h-kirjaan ja kilometrimääriä ilmeisesti pystyy rukkailemaan. Minäkään en osaisi sanoa hölkäsen pöläystä minkään käytetyn auton kunnosta =) Mutta autoa kannattaakin käyttää autokorjaamossa, jossa ammattiväki pystyy puolueettomasti arvioimaan auton kunnon. He kyllä näkevät mitä autolle on tehty, mitä osia vaihdettu, onko vaihdettu merkkiosiin vai huonompiin. Ja heidän raportin mukaan voi sitten päättää kannattaako autoa ostaa ja mitä siitä kannattaa maksaa.

Mulla ukko sattuu olemaan autourheilualalla, joten jotain oon sivusta oppinut minäkin =)

Mun henkilökohtainen mielipide on, että ihan täysin uuteen autoon en viitsisi satsata ja ottaa paljon lainaa.

Juuri niinkuin joku tuolla edellä jo mainitsi, niin pari kolme vuotta vanhemmat autot on paljon halvempia eikä edes paljoa ajettu. Uuden auton arvo laskee heti siinä vaiheessa kun se ajetaan autoliikkeestä ulos.

Mulle on tärkeää, että auto on jykevä ja turvallinen. Sen vuoksi kallistun käytettyihin koska sellaiseen uuteen ei olisi varaa.

Mä olen hankkimassa käytettyä tila-autoa, kaupat tehtänee ensi viikolla. Hinta on murto-osa siitä mitä auto olisi uutena: samoilla varusteilla uutena yli viiskytonnia...
Ihan en jaksaisi ottaa lainaa kymmeniä tuhansia.

Oli käytetty tai uusi: jos sattuu "maanantaikappale" niin vikoja löytyy molemmista.

Ei noita vuoden parin vanhoja autoja missään takapihan korjaamolla edes voi huoltaa. Meikäläisen Laguna on vm 2001 eikä jossain perähikiän shellilläkään sille paljon mitään voida kun renkaat vaihtaa ja öljyt katsoa.

Ikinä en osta autoja kuin suoraan jostain autoliikkeestä, enkä silloinkaan yksityiseltä jobbarilta vaan esim Biliasta.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.04.2006 klo 20:06 Tötterström kirjoitti:
Ei noita vuoden parin vanhoja autoja missään takapihan korjaamolla edes voi huoltaa. Meikäläisen Laguna on vm 2001 eikä jossain perähikiän shellilläkään sille paljon mitään voida kun renkaat vaihtaa ja öljyt katsoa.

Ikinä en osta autoja kuin suoraan jostain autoliikkeestä, enkä silloinkaan yksityiseltä jobbarilta vaan esim Biliasta.

No just näin! Ei niille uusille autoille tee ilman maahantuojafirman omia diagnostiikkalaitteita ja korjaustietoa yhtään mitään. Ilman huoltokirjaa en käytettyä ostaisi ja huoltokirjasta näkee, onko määräaikaishuollot suoritettu ja missä ne on suoritettu. Ilman muuta taloudellisempi vaihtoehto on ostaa vähän käytetty auto kuin ihan uusi mutta sehän on makuasia. On se uuden auton tuoksu ja tieto ettei se ole ollut kenelläkään ennen, ihanaa, se vain maksaa vähän ylimääräistä ;)

Vanhaa käytettyä jonka saisi vaikka ilman lainaa, en ostaisi. Korjauksiin menee äkkiä rahaa eikä sellainen ole turvallinen.

Meille ei tule uutta autoa, koska lainaa ei haluta ottaa ja itse haluan auton, jota voi remontoida itse. Talossa on nyt useampi vanha auto, suht rumia, mutta toimivia. Mun "kauppakassi" maksoi 500, isännän työmatka-auto 300. Ja hyvin toimivat! :)

Pikku lisäys vielä: Ainoa turvalaite, jolla on oikeasti mitään merkitystä, istuu ratin ja penkin välissä!!! :)
Lapset meillä tietenkin matkustavat turvaistuimissa ja auto ei liiku mihinkään ennenkuin kaikilla on turvavyöt kiinnitetty!

Ota huomioon että tiellä on muitakin autoja ja niiden ratin ja penkin välissä saattaa istua
a) täysin välinpitämätön kaahari
b) huumeiden tai alkoholin vaikutuksen alaisena oleva henkilö
c) joku joka nukahtaa rattiin
d) tai joku muu joka

saattaa törmätä teihin tuhoisin seurauksin. Kyllä siinä tilanteessa on siitä uudesta/uudehkosta autosta tosi paljon enemmän apua kuin vanhasta rotiskosta.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.04.2006 klo 22:11 mielipide kirjoitti:
Ota huomioon että tiellä on muitakin autoja ja niiden ratin ja penkin välissä saattaa istua
a) täysin välinpitämätön kaahari
b) huumeiden tai alkoholin vaikutuksen alaisena oleva henkilö
c) joku joka nukahtaa rattiin
d) tai joku muu joka

saattaa törmätä teihin tuhoisin seurauksin. Kyllä siinä tilanteessa on siitä uudesta/uudehkosta autosta tosi paljon enemmän apua kuin vanhasta rotiskosta.
Näin minäkin ajattelen eli aian paremmalla autolla kuskataan lapsia eli mies ajaa työmatkat sillä huonomalla...
Volvo meillä on ja turvallinen kyllä on.Paljon "paksummat" on ovet kuin esim.passateissa tms...
Kolareille ei aina voi mitään, mutta kyllä se meidän halvempi auto kolarissa ois melko paljpn pahemmin "rusinana" kuin tämä volvo!!!!!!!!!!!!!!!!

Jos ostat uuden auton, joka maksaa noin 30 000? on sen vaihtoarvo viiden vuoden kuluttua noin 15000? (toki hieman riippuen ajetuista kilometreistä yms.), lisäksi korkoina yms muina kuluina olet maksanut vähintään 2000? ja lainalla ostetussa autossa on pakko pitää täyskaskoa joka on noin 500? kalliimpi kuin osakasko (viidessä vuodessa siis 2500?).

Kun taas maltat etsiä hyvän käytetyn joka maksaa 15000?. Arvo viiden vuoden kuluttua 10000?. Ei lainoja :) , halvemmat vakuutukset :) jne.

"Hieman kärjistettyä mutta näin on.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2006 klo 22:28 autokauppias kirjoitti:
Jos ostat uuden auton, joka maksaa noin 30 000? on sen vaihtoarvo viiden vuoden kuluttua noin 15000? (toki hieman riippuen ajetuista kilometreistä yms.), lisäksi korkoina yms muina kuluina olet maksanut vähintään 2000? ja lainalla ostetussa autossa on pakko pitää täyskaskoa joka on noin 500? kalliimpi kuin osakasko (viidessä vuodessa siis 2500?).

Kun taas maltat etsiä hyvän käytetyn joka maksaa 15000?. Arvo viiden vuoden kuluttua 10000?. Ei lainoja :) , halvemmat vakuutukset :) jne.

"Hieman kärjistettyä mutta näin on.

Autokauppias et ole koska edes he eivät ole näin tietämättömiä. Tai sitten myyt romuja ja pakkohan niitä on jotenkin kehua :kieh:

Yhteistyössä