Uusi työpaikka ja raskauden yritys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aloittaja"

Vieras
Aloitan uudessa työpaikassa jossa on 4kk koeaika. Jos nyt sattuu niin että tulen raskaaksi (yritystä jo toista vuotta), niin varmaan kannattaa pitää asia salassa kunnes saan vakituisen työn? Mutta salassa pitäminen voi olla aika vaikeeta jos tulee hirveä raskauspahoinvointi ja tietty neuvolakäynnit lisäksi... Miten te muut olette toiminu? Eikö koeajalla saa irtisanoa nopeasti ilman syytä?

Pelkään että raskaus huomattaisiin ja mut irtisanottais ja jäisin ilman hyviä äippärahoja :( Viimeksi sain siis minimin, joten äippärahat laskettaisiin työtuloista jotka on 6kk ennen äitiyslomaa.

Pidä salassa, jos pystyt. Jos kuitenkin kärsit pahoinvoinnista tai muista paljastavista oireista, on ehkä parempi kertoa, koska raskaana olevalla on parempi suoja irrtisanomisia ja työsuhteen purkua kohtaan.

Itse plussasin kun uusi työ oli kestänyt alle 2 viikkoa.
Alkuraskauden ultran jälkeen kerroin esimiehille sähköpostitse, johon eivät kommentoineet mitään. Ennenkuin koeaika oli täysi, jouduin sairaslomalle selkäni vuoksi..
Olin aivan varma, että työsuhde lopetettaisi jollakin verukkeella, mutta ei. Koeaika täyttyi sairaslomani aikana.

Työsopimuslaissa mainitaan selkeästi, että jos työsuhde päätetään koeajalla, se voidaan tehdä siitä syystä ettei henkilö ole työhön sopiva. Eli ihan syyttä suotta ei ketään saa irtisanoa koeajallakaan.

Ei kai työnantaja uskalla irtisanoa raskaana olevaa, siinähän voi saada syytteen syrjinnästä. Jos taas työnantaja saa jostain muuta kautta selville /arvaa raskauden ilman että työntekijä on sitä itse kertonut työnantajahan voi irtisanoa johonkin muuhun seikkaan vedoten mutta sanoo ettei ole tiennyt raskaudesta.

Ei voi koeajallakaan irtisanoa mistä tahansa syystä, vaan ihan yhtälailla vaaditaan perustelut kuin muulloinkin irtisanoessa. Kannattaa silti yrittää pitää salassa koeajan loppuun ainakin ja eihän raskaudesta ole mitään pakkoa kertoa ennen kuin 2kk ennen äitiyslomalle jäämistä. Itse kärsin todella kovasta pahoinvoinnista ja olin muutaman päivän sairauslomallakin, mutta ei silti kukaan tajunnut minun olevani raskaana vaikka muuten hyvin tiivis työyhteisö onkin. Pomokin tajusi vasta päivää ennen kuin minun oli tarkoitus itse kertoa ja hän kuitenkin työskenteli viereisessä huoneessa ja minulla maha tuli tosi aikaisin esiin. neuvolakäynneistäkään ei ole pakko puhua yhtään mitään töissä, vaikka ne olisi keskellä päivää. Aina voi sanoa menevänsä vain lääkäriin sen kummemmin erittelemättä miksi.

[QUOTE="vieras";24600857]Ei kai työnantaja uskalla irtisanoa raskaana olevaa, siinähän voi saada syytteen syrjinnästä. Jos taas työnantaja saa jostain muuta kautta selville /arvaa raskauden ilman että työntekijä on sitä itse kertonut työnantajahan voi irtisanoa johonkin muuhun seikkaan vedoten mutta sanoo ettei ole tiennyt raskaudesta.[/QUOTE]

Tästä syystä itse kerroin heti kun ultrassa selvisi, että raskaus oli normaali ja todennäköisesti jatkuisi. Mulla on taipumus paisua heti alusta lähtien ja huolestuin siitä, että milloin joku sen keksii ja pomot kuulevat muuta kautta sitten huhuja..
Sähköpostista laitoin tietysti myös itsellenikin kopion.

Onpa kiva sen työnantajan ominaisuudessa lukea näitä teidän "ohjeita" täällä... Ette kyllä paljon muuta tee kuin omaa napaa tuijotatte. Ja että se kasvais...

[QUOTE="mä";24600926]Onpa kiva sen työnantajan ominaisuudessa lukea näitä teidän "ohjeita" täällä... Ette kyllä paljon muuta tee kuin omaa napaa tuijotatte. Ja että se kasvais...[/QUOTE]

Joopajoo ja niinpä niin. Joskus työnhaku ja raskauden yrittäminen sattuu samalle ajalle ja se nyt vaan on työnantajankin käsitettävä että joskus elämä menee toisin kun työnantaja sen suunnittelee. On kyllä tullut vastaan tapauksia, joissa raskaana ollut nainen irtisanotaan ihan vain sen raskauden takia, eikä mulla ollut aikomusta joutua samaan tilanteeseen.

Itsellä oli takana vuosi yritystä, olisiko minun pitänyt lopettaa yrittäminen kun aloitin uuden työn? Tai olla ottamatta työtä, silläkin riskillä että en ehkä raskautuisi koskaan? Tai irtisanoutua raskauduttuani, ettei vaan työnantaja pahoita mieltään?
En ymmärrä, valitan. En ole työnantaja mutta esimies minäkin. Perhe menee arvoissani työn edelle ja suon sen saman arvon muillekin.

Yhteistyössä