Uusi vauva syntyy, isommille lapsille hoitaja kotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hoitaja?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hoitaja?

Vieras
Sain vasta äsken kuulla että lapsille on mahdollista palkata hoitaja kotiin(kelan yksityisen hoidontuen avulla) vaikka äiti olisi kotona äitiyslomalla ja olisin kiinnostunut kuulemaan tästä paljon lisää.
Eli meille syntyy alkukesästä kolmas lapsi, isommat ovat 2 ja 5 vuotiaat. Harkitsemme nyt alkuun hoitajan palkkaamista loppukesäksi meille kotiin, joka lähinnä äidin apuna hoitaisi isompia lapsia, ulkoiluja ym.

Onko teillä ollut vastaavia järjestelyjä? Eli palkkaisimme hoitajan kelan tuen avulla ja itselle jäisi maksettavaksi muutama satanen/kk. Hoitajan työaika olisi varmaan noin 25-30h/vko.
Mitä pitäisi tajuta ottaa huomioon järjestelyissä? Paljon olette maksaneet palkkaa vastaavasta palkkaa? Kelan sivuilta olen jo lukenutkin ohjeita, mutta kaipaan käytännön kokemuksia :)

Asutaan espoossa jossa kuntalisä osuus on aika iso. Muuten tämä ei varmaan mitenkään kannattaisi. l
Laskin että kahdesta lapsesta, joista toinen alle kolme vee, saisi jopa lähemmäs 900e tai enemmänkin kelalta. Tuo työaika täytyy kyllä vielä tarkistaa.

Asutaan espoossa jossa kuntalisä osuus on aika iso. Muuten tämä ei varmaan mitenkään kannattaisi. l
Laskin että kahdesta lapsesta, joista toinen alle kolme vee, saisi jopa lähemmäs 900e tai enemmänkin kelalta. Tuo työaika täytyy kyllä vielä tarkistaa.

Eikö teille kuitenkin tule maksettavaksi aika paljon? Nimittäin jotta tuosta tulisi kannattavaa jollekin ihmiselle työskennelä varsinkin espoon kaltaisessa kalliissa kunnassa, niin joutuu maksamaan aikalailla toiset 900 ainakin päälle :/

Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn, et millaista palkkaa olit ajatellut hoitajalle maksaa? Me kans jossain vaiheessa mietittiin ,et oltais palkattu kotiin hoitaja kolmelle lapselle, mut itselle olis jäänyt aika paljon maksettavvaa kelan tukien lisäksi.

Kyllä siitä enemmän jää maksettavaa kuin muutama satanen. Onhan se palkkakin oltava ainakin tonnin että ketään saat siihen. Ja silloinkin ammatti-ihmistä tuskin. Ja eikös siitä joudu maksamaan muitakin työnantajan maksuja..ellei sitten joku tule siihen yrittäjänä ja hoitaa itse maksut.

Epäilen ettei oikein kannata paitsi tietysti jos raha ei ole ongelma niin mikäs siinä.

No mulla olis oikeastaan hoitaja katsottuna ja toinen varalla(sukulaisia, ovat opiskelijoita), heille kummallekkin kuulemma riittäisi palkaksi esim.1100-1200e jos viikoittainen työaika on tuon 25-30h ja heillä pienet veroprosentit. Työnantajana toki joutuisimme maksamaan maksuja, mutta ne olivat mielestäni yllättävän pieniä summia kuitenkin. Eli jos hoitajan palkka 1100e, josta kela maksaa 800-900e, meillle jää muutama satanen maksettavaa.

Toki hoitajan palkan olisi oltava isompi, jos viikkotyöaika olisi normaali vajaa 40h. Ja koska meillä kyse lyhytaikaisesta hoidon tarpeesta, niin toinen noista sukulaistytöistä tulisi ilomielin tuolla palkalla/työajalla töihin.

Mutta olisiko kenelläkään niitä kokemuksia omasta takaa?

No mulla olis oikeastaan hoitaja katsottuna ja toinen varalla(sukulaisia, ovat opiskelijoita), heille kummallekkin kuulemma riittäisi palkaksi esim.1100-1200e jos viikoittainen työaika on tuon 25-30h ja heillä pienet veroprosentit. Työnantajana toki joutuisimme maksamaan maksuja, mutta ne olivat mielestäni yllättävän pieniä summia kuitenkin. Eli jos hoitajan palkka 1100e, josta kela maksaa 800-900e, meillle jää muutama satanen maksettavaa.

Toki hoitajan palkan olisi oltava isompi, jos viikkotyöaika olisi normaali vajaa 40h. Ja koska meillä kyse lyhytaikaisesta hoidon tarpeesta, niin toinen noista sukulaistytöistä tulisi ilomielin tuolla palkalla/työajalla töihin.

Olisko tuo 1100 e siis käteen? Onko se kannattavaa opiskelijalle, nostavatko montakin kuukautta opintotukea, sillä tuolla summalla kuitenkin tuloraja saattaa ylittyä? Jos taas tuo 1100 on bruttopalkka niin aikamoinen riistosumma työmäärään nähden.

Olisko tuo 1100 e siis käteen? Onko se kannattavaa opiskelijalle, nostavatko montakin kuukautta opintotukea, sillä tuolla summalla kuitenkin tuloraja saattaa ylittyä? Jos taas tuo 1100 on bruttopalkka niin aikamoinen riistosumma työmäärään nähden.

kyllähän toi ois tutulle opiskelijalle lyhyemmästä hommasta (ja suht kevyestä!) ihan kelpo palkka!

No eihän se nyt mikään huippupalkka olekkaan, mutta mielestäni työ ei ole erikoisen raskasta, koska lähinnä yhdessä oltaisiin kokoajan, lukuunottamatta noita ulkoiluja, eli hoitaja toimisi lähinnä minun apulaisenani. Toinen näistä hoitajista on tehnyt esim. nyt opiskeluaikana osa-aikatöitä, jossa tuntipalkka on reilu 8e ja meillä se olisi vähintään sama tai hiukan enemmän. Ja viime kesänä myös hän ollut työssä jossa palkka 1000e/kk ja työaika 6-7h/pvä. Kaikille opiskelijoille ei valitettavasti löydy kesäksi huippupalkattua työtä, joten tytöt olisivat kiinnostuneita tekemään osa-aikaista tuolla meidän tarjoamalla palkalla.

Sivukulut ja tapaturmavakuutukset sun muut tekee palkan päälle 25%. eli jos tyyppi saa palkkaa 1100 e, niin maksatte hänelle palkan 200 e ja sivukulut n. 275e eli yht melkein 500. Eli suunnilleen sama kuin ph.maksu.

Sulta on tainnut unohtua, et jos palkkaatte työntekijän niin siitä pitää maksaa myös sivukulut. On tonnin palkasta enemmän kuin muutama satanen.

Sivukulut ei tuolla palkalla todellakaan ole hurjat.
Mutta joka tapauksessa mulla olisi hoitaja joka tuolla palkalla töitä tekee, joten kaipailisin edelleenkin niitä omakohtaisia kokemuksia.

Kyllä yksityisen hoidon tuella ja mitä muuta siihen tuleekaan ihan vakiona, om mahdollista palkata hoitaja kotiin ja itselle jää maksettavaksi sama kuin päiväkodin maksut. Se on sama juttu kuin että laittaa lapset yksityiseen päiväkotiin, eihän siitäkään makseta normaalia enempää. Tosin saattaa olla, et niitä lapsia täytyy olla se 4, jotta tukia tulee riittävästi palkaksi, eikä ite tarte maksaa ylimääräistä.

Asiaan muuten kantaa ottamatta, mä kyllä tekisin tuollaista hommaa tuolla palkalla ihan mielelläni, jos kyseessä olisi tuttu, mukavaksi tietämäni perhe ja työ olisi lähinnä vapaamuotoista lasten kanssa hengailua. Tulevan kesän painan niska limassa hommia pikaruokalan keittiössä 9e/h, eli palkka on parempi, mutta työ aika raskasta eikä niin kauhean mielekästäkään. :)

Mä hoidin kahta lasta (9 kk ja 7 v) 2,5 kuukautta ja sain palkkaa alle 800 e bruttona. Hoidin ihan sen 8 h/päivä. Ap:n tarjoama palkka ei tosiaan ole riistopalkka!

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;28372882:
eikö valtiolla oo oikeesti syytää verorahoja mihinkään muuhun kuin tuollaiseen turhuuteen

On niillä. Ne voi myös syytää ne rahat ap:n lapsien päivähoitomaksuihin (kiitos subjektiivisen päivähoito-oikeuden). Mutta kyllä se kakku kalliimmaksi tulisi.

Olen tehnyt tuollaista työtä, että äiti oli kotona vauvan kanssa ja minä hoidin isompia. Tykkäsin. Palkka taisi olla tuota reilun tonnin luokkaa ja tunteja 25 viikolle, jos muistan oikein.

[QUOTE="neljän äiti";28359953]Sivukulut ja tapaturmavakuutukset sun muut tekee palkan päälle 25%. eli jos tyyppi saa palkkaa 1100 e, niin maksatte hänelle palkan 200 e ja sivukulut n. 275e eli yht melkein 500. Eli suunnilleen sama kuin ph.maksu.[/QUOTE]

lisäksi taitaa tälläinen työsuhde kerryttää myös lomia ja lomarahoja, joten lomakorvaus sivukuluineen tulee vielä tämän päälle. Karkeasti laskien tulee kokokainskustannus olemaan n. 1500€ kk vähintään.

Meillä oli hoitaja naapurin kanssa noin 9kk ajan. Maksettiin 1200e kuussa ja tunteja tuli noin 27-30 viikossa. Saatiin myös kuntalisää. Palkan lisäksi kuluna tuli vuoroviikoin ruuat, mutta kun ne oppi suunnittelemaan, ei tuo ollut hankalaa. Hoitaja teki välillä ruuan, välillä tehtiin valmiiksi. Kannattaa laskea lisäkustannus tarkkaan lomineen. Jonkin verran tulee itse maksettavaa kunnalliseen verrattuna, mutta ei mahdottomasti. Meillä toki tilanne oli hiukan eri.

Yhteistyössä