Uusi vuokra-asunto, riittääkö suullinen sopimus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Uusi vuokra-asunto on etsitty ja muutto olisi kuukauden kuluttua. Ongelmana on vain etten pääse allekirjoittamaan sopimusta paikan päälle tämän kuun aikana. Voiko vuokranantajan sanaan/viestiin luottaa että varaavat asunnon minulle? Tai voiko esim ehdottaa että maksan jo seurqavan kuun vuokran tai takuuvuokran merkkinä siitä että olen todellakin aikeissa vuokrata?
Joskus opiskeluaikaan minulle kävi niin että muutin toiselle paikkakunnalle ja vuokra-asunto oli hankittu (suullinen sopimus vuokranantajan toiveesta) ja mentiin viemään tavaroita niin asunnossa asuikin jo toinen vuokralainen, joten en halua että nyt kävisi yhtä ohraisesti.
Minun pitäisi siis irtisanoa nykyinen asunto mutta en tiedä uskallanko ottaa riskiä ku en tosiaan oo uudesta asunnosta nimeä laittanut alle (ilmoitus on julkisesti näkyvissä niin kauan kuin nimi on paperissa).

Olen reissun päällä, viikon ajan vaeltamassa. Jotenkin vaan tuntuu että vaikka ovat sanoneet että vuokrasopimus odottaa allekirjoitusta, mutta entä jos tulee muita kiinnostuneita ja joku halukas ottaja? Kuitenkin asunto on julkisesti tarjolla edelleen. Jos sit antavatkin pian sen sille ku mä en tosiaan nyt tällä enkä ens viikon aikana pääse.

Ei sitten arvon viisastelijalle tullut mieleen, että kyseinen vaellus saattoi olla suunniteltu jo paljon aiemmin?
Varmaan olikin. Mutta se, ettei noita suunnitelmiaan voi muuttaa, kun jotakin tärkeämpää tulee eteen, kertoo paljon. Kyllä minäkin vaelluksia teen. Mutta jos sitten eteen tulee vaikkapa kutsu uuteen parempaan työpaikkaan, en todellakaan lähde vaellukselle "koska se oli aiemmin suunniteltu".
Ap päätti valita vaelluksen varman asunnon sijaan, se oli se valinta, jonka kanssa hänen pitää nyt elää valittamatta.

Ei sitten arvon viisastelijalle tullut mieleen, että kyseinen vaellus saattoi olla suunniteltu jo paljon aiemmin?
Varmaan olikin. Mutta se, ettei noita suunnitelmiaan voi muuttaa, kun jotakin tärkeämpää tulee eteen, kertoo paljon. Kyllä minäkin vaelluksia teen. Mutta jos sitten eteen tulee vaikkapa kutsu uuteen parempaan työpaikkaan, en todellakaan lähde vaellukselle "koska se oli aiemmin suunniteltu".
Ap päätti valita vaelluksen varman asunnon sijaan, se oli se valinta, jonka kanssa hänen pitää nyt elää valittamatta.

Täältä välistä huutelen, että mä ainakaan en todellakaan ois jättänyt vaelusviikkoa väliin. Ei duunissa noin vain järjestellä kesäksi pidempiä lomapätkiä ja vaellus on aikamoinen henkireikä arjen puurtamisen välissä.

Kämppiä tulee ja menee. Lomapäiviä ei.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Täältä välistä huutelen, että mä ainakaan en todellakaan ois jättänyt vaelusviikkoa väliin. Ei duunissa noin vain järjestellä kesäksi pidempiä lomapätkiä ja vaellus on aikamoinen henkireikä arjen puurtamisen välissä.

Kämppiä tulee ja menee. Lomapäiviä ei.
Kuten sanoin, on kysymys valinnoista. Sinä ja ap arvostatte tuon vaelluksen etusijalle (sinänsä ihan hienoa), mutta ap:n kohdalla sen hintana on yhden kuukauden ylimääräinen vuokra, jos ei uskalla pelata riskillä.

Kuten sanoin, on kysymys valinnoista. Sinä ja ap arvostatte tuon vaelluksen etusijalle (sinänsä ihan hienoa), mutta ap:n kohdalla sen hintana on yhden kuukauden ylimääräinen vuokra, jos ei uskalla pelata riskillä.
Elämä todellakin on valintoja:
ne sähköiset allekirjoitukset voi hoitaa siellä metsässäkin.

Elämä todellakin on valintoja:
ne sähköiset allekirjoitukset voi hoitaa siellä metsässäkin.
Riippuu vuokranantajasta. Kyllä minäkin olen ollut lähivuosina auttamassa muutossa, jossa vuokrasopimus tehtiin varsin iäkkään yksityisen vuokranantajan kanssa kirjoituskoneella kirjoitetulle paperille.

il_fullxfull.306636884.jpg

• Rakkaus
Reactions: Lispetti
Riippuu vuokranantajasta. Kyllä minäkin olen ollut lähivuosina auttamassa muutossa, jossa vuokrasopimus tehtiin varsin iäkkään yksityiisen vuokranantajan kanssa kirjoituskoneella kirjoitetulle paperille.
Voi ei! Tekisi mieli hommata tuollainen kirjoituskone.
Kirjoittelin tarinoita ja runoja pikkuLispettinä lähes tuollaisella koneella.❤
Mulla oli muutakin vanhaa, nimittäin tällainen ikivanha pulpetti:

4502654754.jpg

Jos minulla olisi tuollainen tilanne ja patikoimassa - tekisin itse vuokrasopimuksen (valmiita pohjiakin löytyy netistä), hyväksyttäisin vuokranantajalla ja allekirjoittaisin.

Kyllä nyt kaikki osaa sähköpostia käyttää ja jos ei osaa niin patikoisin kauppaan tms. niissä on usein tulostin ja sieltä postilaatikolle. :D

• Tykkää
Reactions: m1es
Voi ei! Tekisi mieli hommata tuollainen kirjoituskone.
Kirjoittelin tarinoita ja runoja pikkuLispettinä lähes tuollaisella koneella.
Mulla oli muutakin vanhaa, nimittäin tällainen ikivanha pulpetti:

Jos minulla olisi tuollainen tilanne ja patikoimassa - tekisin itse vuokrasopimuksen (valmiita pohjiakin löytyy netistä), hyväksyttäisin vuokranantajalla ja allekirjoittaisin.

Kyllä nyt kaikki osaa sähköpostia käyttää ja jos ei osaa niin patikoisin kauppaan tms. niissä on usein tulostin ja sieltä postilaatikolle.
Niin, kaikki vaelluksille osallistuvat osannevat käyttää sähköpostia. Mutta kaikki eläkeikäiset vuokranantajat eivät. Se vuokranantaja voi oikeasti olla 80-vuotias, joka on muuttanut palvelutaloon ja laittaa asunto-osakkeensa vuokralle.

Kolme vuotta sitten:
Samaan aikaan puoli miljoonaa ikäihmistä ei omista tai käytä lainkaan tietokonetta, nettiliittymää tai älypuhelinta ja on vaarassa jäädä täysin sähköisten palveluiden ulkopuolelle.

Yhteistyössä