Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hankalaksi menee jos noin pitää ajatella. Ensinnäkään ei kannata ottaa sitä miestä jolla on lapsia ennestään jos oma suhtautuminen lapsiin on tuo. Ja mikäli kysymys nyt olio sukulaisten suhtautumisesta niin silloinkin kannattaa miettiä kumpi on sinulle tärkeämpä; mies ja perheenne (johon nämä ed. liiton lapsetkin kuuluvat) vai suku joka ei heitä hyväksy.
Ajattele asia mielummin toisinpäin; sinulla olisi lapsia edellisestä liitosta ja menisit yhteen lapsettoman miehen kanssa, saisitte sen yhteisen lapsen. Mies perisi noita kiinteistöjä ja lomaosakkeen. Miten suhtautuisit siihen jos mies ei haluaisi lomalle mukaan sinun edellisen liiton lapsia koska hän peri tuon osakkeen ja ei haluan sitä käyttävän kuin hänen, sinun ja yhteisen lapsenne? Tai jos sitten mies olisi valmis ottamaan koko pesueen mukaan mutta sukunsa ei hyväksyisi sinun lapsiasi yhteisille perhelomille?
olisiko tuo sellainen perhe johon kokisit kuuluvasi? Kumpi sinulle olisi silloin tärkeämpi; omat lapsesi vai miehesi ja tämän suku?
vieraan kommentit menee ohi aiheen. Vastaan tähän silti.
vieras ei itse elä uusperheessä? on todella vaikea asettua silloin uusperheessä elävän ihmisen asemaan. Se ei ole niin yksinkertaista tai mustavalkoista, eikä siihen elämän kulkuun, perheen toimivuuteen, edes vaikuta oma (aikuisen, äiti- tai isäpuolen) asenne tai suhtautuminen. JOS, niin valtaosalla uusperheissä ei olisi niitä ongelmia mitä niillä on. Mukana on niin paljon muita ihmisiä, ja oma osuutensa perhedynamiikkaan on myös niillä kumppanin lapsilla.
Miten määritellään perhe ja keitä perheeseen kuuluu - sen päättää jokainen yksilö itse , ulkopuolisen on aivan turha mennä sanomaan, että "kuule, sun perheeseesi kuuluu nyt nämä ihmiset..... " silloin, kun siinä on sinun, minun, yhteiset, eikä kaikki edes asu saman katon alla kokoaikaisesti.
Minä ja mieheni saimme aikoinaan miehen sukulaisilta joulukortteja. Kortissa oli pitkä rivi nimiä. Siinä oli mies, minä, meidän yhteinen lapsi ja miehen lapset, jotka eivät asuneet meillä, siinä osoitteessa minne kortti siis tuli, vaan omalla äidillään.
Minä loukkaannuin näistä suvun korteista. Minä koin, että he määittelevät meille perheen johon kuuluu heidän mielestään nämä ihmiset.
Miksi minä siis loukkaannuin niin valtavasti?? Enkö minä hyväksynyt mieheni lapsia osaksi perhettäni? Miksi sitten otin lapsellisen miehen ja plaaplaa..?
Vastaus:
Kortista puuttui pari nimeä. Siitä puuttui minun edellisen liiton lasten nimet. Toinen minun lapsistani asui meillä kotona, minun ja mieheni ja yhteisten lapsemme kanssa.
SIIS selkokielellä:´
Perhe Ö:n asuu Lempikadulla ja siellä asuu Äiti, Isi, Onni ja Hemmo. Hemmo on Äidin edellisen liiton lapsi. Onni on Äitin ja Isin yhteinen.
Äidillä on myös yksi lapsi, Kauko, joka ei asu Lempikadulla vaan Menotiellä muualla.
Isillä on myös lapsia, Nouto ja Haku, jotka asuvat oman Mammansa luona Muumaatiellä.
Miehen sukulaiset, oikein lähisuku, joka on käynyt kylässä ja siten tietää koko kuvion hyvin tarkkaan, laittaa joulukortin. He kirjoittavat kortin Lempikadulle perheelle Ö, ja luetteloivat korttiin kaikki perheen jäsenet: Äiti, Isi, Onni, Nouto, Haku.
Kortista puuttuu Ö:n perheessä Lempikadulla asuva Hemmo. Eikö Hemmo ole samalla tavalla perheen jäsen, hänhän asuu samassa osoitteessa? Jos muualla asuvat lapset pitää luetella, eikö sinne olisi pitänyt listata myös Kauko?
Sukulaiset tekivät tämän ajattelemattomuuttaan, mutta loukkasivat Äitiä.
Ymmärsitkö?
Ulkopuolisten ei ikinä pidä puuttua siihen, miten perhe määräytyy, olkoon uus, vanha tai nykyperhe.