V***U

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiutui
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tiutui

Aktiivinen jäsen
12.07.2005
1 202
0
36
Meillä on täitä...... :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :snotty: :snotty: :snotty: :snotty: |O |O |O |O |O

Hyvät siivous vinkit tms. kehiin!!! :wave: :snotty: |O

Alkuperäinen kirjoittaja fjonga:
:o
miten huomasitte?

No aloin kyttäämään meidän päitä, kun tytön yökylä paikassa oli löytynyt täitä.. Eilen illalla sit omasta päästä löysin ainakin yhden saivareen, tytön päästä en vielä ole mitään löytänyt, mutta kyllähän niitä silläkin varmasti on... :headwall: |O Apteekin avautumista tässä odottelen, että pääsee shampoo ostoksille..

Meillä en siivonnut mitenkään "hulluna" kun noita vieraita oli. Imuroin vaan kunnolla makkarin, tuuletin petivaatteita koko päivän ja imuroin myös patjat.

Tytöillä kun on pitkät hiukset niin pidettiin ne kiinni. Omat harjat ostettiin ketkä niitä tarvitsee, siinä se mitä meillä tehtiin tietty shamppoon lisäksi. Muuta ei tarvittu saatiin ne kerralla pois.

Mä en kyllä alkais koko perheen päitä pesemään sen perusteella, että yhden päästä on löytynyt yksi saivare. Oliko se edes saivare vai jotain muuta? Hae niitä kampoja ja kampaa sen tytön pää, hänellä niitä luulisi olevan jos kellään.

Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Mä en kyllä alkais koko perheen päitä pesemään sen perusteella, että yhden päästä on löytynyt yksi saivare. Oliko se edes saivare vai jotain muuta? Hae niitä kampoja ja kampaa sen tytön pää, hänellä niitä luulisi olevan jos kellään.

Meitä on tässä perheessä minä ja tyttö, ei muita. Ja oli varmasti saivare, siitä olen ihan varma. Me käytetään tytön kanssa mm. samaa hiusharjaa, joten kyllä niitä meillä kummallakin on, jos toisella on.

Alkuperäinen kirjoittaja tiutui:
Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:

Meitä on tässä perheessä minä ja tyttö, ei muita. Ja oli varmasti saivare, siitä olen ihan varma. Me käytetään tytön kanssa mm. samaa hiusharjaa, joten kyllä niitä meillä kummallakin on, jos toisella on.

No jos oot sata varma niin sitten :D Ei muuta kuin mukavaa sunnuntai päivää siivouksen merkeissä... Eiku oikeesti, mä tiedän miten kauheeta toi on, meilläkin on pariin kertaan pesty kuuden ihmisen petivaatteita ym. urakalla, ja se on karseeta. Ja se ajatuskin että jotain öttiäisiä vipeltää päässä puistattaa :x

peset peitot ja tyynyt kuudeskympis ja pehmolelut mitkä on lapsen sängyssä.
täi shamppoo ja harjojen putsaus myös.patjojen imurointi.
kahdenviion päästä shamppoo käsittely uusiks.

meillä oli kanssa niitä parisen vuotta sitten ja arvaa mikä pyykkääminen 6 hengen taloudessa.käytettiin kuivurin tuuletusta hyväks aika paljon kun asteita saa jopa 80

Kotioloissa päätäitartunta ei anna aihetta ylenmääräiselle siivoamiselle. Lakanat, tyynynpäälliset ja pyyheliinat on kuitenkin hyvä pestä lääkehoidon jälkeen. Aivan normaali pyykkikäsittely riittää. Pakkanen (noin -20 astetta) ja toisaalta kuiva kuumuus (noin +80 astetta) tuhoavat päätäit tehokkaasti. Esimerkiksi päähineet, villamyssyt, lapaset ja lelut voi illalla pistää muovipussiin ja muovipussin pakastimeen, jolloin päätäit ovat seuraavana aamuna kuolleet. Kookkaammat tekstiilit kuten päällysvaatteet ja lakanat voi viedä myös kuumaan saunaan. Tavallisesti tunnin kuumakäsittely riittää. Saunominen ei kuitenkaan poista päätäitä ihmisen hiuksista.

http://www.health.fi/tartuntatautiliitto/paatai.html

Ei täiden hävittäminen ihan kamala prosessi ole... Kuten jossain sanoin, eivät ne hyttysiä kummempia öttiäisiä ole, vaikkakin inhoja ällötyksiä ovatkin.

Shampoopesu ja viikon päästä uudestaan, normaali siivous, lakanoiden vaihto, pipojen ja pehmojen pakastus, muut "epäilyttävät" karanteeniin pariksi vuorokaudeksi ja homma on siinä. :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kotioloissa päätäitartunta ei anna aihetta ylenmääräiselle siivoamiselle. Lakanat, tyynynpäälliset ja pyyheliinat on kuitenkin hyvä pestä lääkehoidon jälkeen. Aivan normaali pyykkikäsittely riittää. Pakkanen (noin -20 astetta) ja toisaalta kuiva kuumuus (noin +80 astetta) tuhoavat päätäit tehokkaasti. Esimerkiksi päähineet, villamyssyt, lapaset ja lelut voi illalla pistää muovipussiin ja muovipussin pakastimeen, jolloin päätäit ovat seuraavana aamuna kuolleet. Kookkaammat tekstiilit kuten päällysvaatteet ja lakanat voi viedä myös kuumaan saunaan. Tavallisesti tunnin kuumakäsittely riittää. Saunominen ei kuitenkaan poista päätäitä ihmisen hiuksista.

http://www.health.fi/tartuntatautiliitto/paatai.html

Ihmiskehon ulkopuolella päätäi säilyy hengissä korkeintaan vuorokauden, sillä se kuivuu nopeasti ilman säännöllistä veriateriaa ja ihon lämpöä. Monasti siis pelkkä aika ilman erityisiä desinfioimistoimenpiteitä riittää karkottamaan päätäit lähiympäristöstä. Esimerkiksi lapsiperheissä vaatteet ja erilaiset esineet voi sulkea vaikkapa vaatekaappiin 1-3 vuorokaudeksi. On toki pidettävä samalla huolta siitä, että lapset eivät tällä välin pääse vaatekaappiin leikkimään.

Alkuperäinen kirjoittaja keki:
näkeekö ne selvästi?tunteeko liikkeen yms?

Kyllä mä ainakin näin ne kun niitä oli meillä. Kannttaa vaikka kammata tiheällä kammalla hiukset valkoisen paperin päällä niin ne täit tippuu siihen ja näkee kun ne liikkuu.
Meillä ollut täitä jo muutaman kerran joten osaan katsoa päänahasta onko siellä vieraita.
Kutina on niin sairaaloista että sen tietää siitäkin. Ei ole yhtään semmoista kuin normaali päänahan kutina.

Yhteistyössä