Vaadinko liikaa 7-vuotiaalta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja julmuriko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

sinulla siis 3 vuotias imuroi itse oman huoneensa !!?? Mutta 7 vuotias ei ole kykenevä tekemään itselleen voileipää ja kuorimaan hedelmää??

HUH !

[/quote]

Kyllä olen sitä mieltä, että 7-vuotias ei ole kykenevä huolehtimaan syömisistään itsenäisesti. Olkoonkin, ettei hänen tarvitse ruuanlaittoon osallistuat tai ostaa tuotteita itse kaupasta.
Minusta olisi hyvä, jos perhe tekisi ruokaa yhdessä ja ainakin nauttisi sen yhdessä. Ei niin, että perheessä jokainen jäsen on niin itsenäinen yksilö, 7-kesäinenkin, että huolehtii ruokailunsa itse.

Ja kyllä 4-vuotiaana imuroi itsenäisesti jopa koko kodin. Nyt kun siihen on vielä innostusta. Ainoastaan huoneensa imurointiin hänellä on kuitenkin velvollisuus. Toistaiseksi on hoitanut sen mielellään kun tehdään viikkosiivoa. Isompana into imurointiin voi laantua, mutta onpahan sitten jo tottunut.[/quote]

Vielä sen verran järkytän, että kyllä mun lapsi juoksee pieniä asioita kaupasta, eli käy ostamassa ruokatarvikkeita.

sinulla siis 3 vuotias imuroi itse oman huoneensa !!?? Mutta 7 vuotias ei ole kykenevä tekemään itselleen voileipää ja kuorimaan hedelmää??

HUH !

[/quote]

Kyllä olen sitä mieltä, että 7-vuotias ei ole kykenevä huolehtimaan syömisistään itsenäisesti. Olkoonkin, ettei hänen tarvitse ruuanlaittoon osallistuat tai ostaa tuotteita itse kaupasta.
Minusta olisi hyvä, jos perhe tekisi ruokaa yhdessä ja ainakin nauttisi sen yhdessä. Ei niin, että perheessä jokainen jäsen on niin itsenäinen yksilö, 7-kesäinenkin, että huolehtii ruokailunsa itse.

Ja kyllä 4-vuotiaana imuroi itsenäisesti jopa koko kodin. Nyt kun siihen on vielä innostusta. Ainoastaan huoneensa imurointiin hänellä on kuitenkin velvollisuus. Toistaiseksi on hoitanut sen mielellään kun tehdään viikkosiivoa. Isompana into imurointiin voi laantua, mutta onpahan sitten jo tottunut.[/quote]

Minusta 4 vuotiaan ei kuulu imuroida huushollia, jos on tarkoitus että se niinkui oikeasti imuroidaan eikä vaan heiluta sen imurin kanssa, ilmeisesti sulla se 4 v ihan oikeasti joutuu aikaansamaan hyvän lopputuloksen. Jestas! Säälin lastasi.

Hän siis osaa imuroida 3 vuotiaana, mutta 7 vuotiaana hän ei osaa tehdä voileipää eikä avata banaania.

En puhu nyt ruuan laittamisesta. vaan siitä, että sinulla 3 v lapsi siivoaa siistin lopputuloksen, muttei osaa koululaisena avamaan itse banaania!?

Onpa kyllä hassut lainaukset.
Mutta tuo

Vielä sen verran järkytän, että kyllä mun lapsi juoksee pieniä asioita kaupasta, eli käy ostamassa ruokatarvikkeita.

On minun.

Alkuperäinen kirjoittaja jestas:

HUH !

Minusta 4 vuotiaan ei kuulu imuroida huushollia, jos on tarkoitus että se niinkui oikeasti imuroidaan eikä vaan heiluta sen imurin kanssa, ilmeisesti sulla se 4 v ihan oikeasti joutuu aikaansamaan hyvän lopputuloksen. Jestas! Säälin lastasi.

Hän siis osaa imuroida 3 vuotiaana, mutta 7 vuotiaana hän ei osaa tehdä voileipää eikä avata banaania.

En puhu nyt ruuan laittamisesta. vaan siitä, että sinulla 3 v lapsi siivoaa siistin lopputuloksen, muttei osaa koululaisena avamaan itse banaania!?
[/quote]

niin kyl meidänki 2-vuotias imuroi vaikka kuinka :laugh: mut jos se siihen jäis niin tukehuttais kaikki. Mutta sillähän ei ole väliä jos on paskasta, kunhan vaan masut on täynnä :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja -n-:
Alkuperäinen kirjoittaja jestas:

HUH !

Ja kyllä 4-vuotiaana imuroi itsenäisesti jopa koko kodin. Nyt kun siihen on vielä innostusta. Ainoastaan huoneensa imurointiin hänellä on kuitenkin velvollisuus. Toistaiseksi on hoitanut sen mielellään kun tehdään viikkosiivoa. Isompana into imurointiin voi laantua, mutta onpahan sitten jo tottunut.

[/quote]

niin kyl meidänki 2-vuotias imuroi vaikka kuinka :laugh: mut jos se siihen jäis niin tukehuttais kaikki. Mutta sillähän ei ole väliä jos on paskasta, kunhan vaan masut on täynnä :laugh:

[/quote]

No kyllä kärjistetysti ei haittaa, jos ei ole kovin siistiä. Mutta se haittaa jos lapsi ei saa tarpeeksi ruokaa kasvaakseen.

Ja 4-vuotiaani osaa kyllä imuroida ihan siististi. Enpä ole suurempia sotkuja hänen jäljiltään huomannut. Tosin imuroitava tilakin on helppo: ei travitse siirrellä huonekaluja tms. Ja maton käyn minä tamppaamassa, joten ei tarvitse vaihdella mattosuulaketta.
Tuo koko kodin imurointi on kyllä sitten vähän sinnepäin. Eihän hän nyt jaksa sohvaakaan siirtää, mutta pikaimuroinniksi: keskilattia kiiltää hänen imurointitaitonsa on ihan hyvä. Turhaan häntä säälit.

minä en oo mitään säälinyt, noi lainaukset heittää tolleen oudosti. Mun teksti alkaa tuosta "niin kyllä meidänki 2-v..."

Ja en tosiaan tajua mistä oot saanut päähäs että tää kyseinen äippä ei ois tietonen siitä mitä muksunsa syö.

Et ole mielestäni natsi, mutta toisaalta olen ehkä väärä henkilö sanomaan, sillä muutamia kertoja olen itse kuullut harrastavani turhan tiukkaa ja kurinalaista kasvatusta. Tätä en kuitenkaan itse allekirjoita ja eipähän ole minun mukulani, joka apinoi vailla käytöstapoja.

Meillä 5v siivoaa huoneensa (joskin äiti imuroi), petaa petinsä, vie pyykit pyykkikoriin, laittaa välillä itselleen aamu-, tai iltapalaa (jos haluaa vaikka karjalanpiirakkaa ja jogurttia), laittaa likaiset astiat tiskipöydälle ja saa ihan varmana motkotukset lattialle jätetystä takista yms.

Meillä näin: Meillä minä huolehdin 7-vuotiaan aamupalan ja kouluunviennin. Ip-kerhosta haen kotiin, ja syö ruuan jonka laitan ja sen jälkeen saa touhuta kavereiden kanssa jos on tehnyt ennen läksyt.
iltapalan saattaa ottaa itse, osaa kyllä, mutta usein laitan valmiiksi samalla kuin pienemmillekin. siivoaa huoneensa kerran viikossa eli järjestää sen ja auttaa myös muualla, esim. saattaa pyyhkiä pölyjä.
Meillä ei joudu imuroimaan, mutta isoveli kyllä joutuu, joskus joutuu viemään roskat.

En ole kauhean tiukkis tiskien ja vaatteiden viennissä paikoilleen.
Likaiset vaatteet haluan kuitenkin pyykkikoriin.

Ja jos takkia on lattialla ja hanskoja siellä täällä, marmatan ja tilkutan..

Meillä 7-vuotias saattaa myös esim. hetken (huom n. puoli-2 minuuttia) katsoa pienempäänsä pihalla ja katsoo erittäin tarkasti, jos en ehdi ihan samaan matkaan vielä pienemmän kanssa. Saatan myös vaatia esim. leikkimään pikkusisarusten kanssa hetken, jos laitan ruokaa tai esim. kattamaan pöytää tai tyhjentämään tiskikoneen tai ruokkimaan lemmikit. Meillä 7-vuotias tosin haluaa tehdä näitä kaikkia itse. On aika omatoiminen.
Yksinoloa sen sijaan haluan välttää ja sitä, että olisi yksin vastuussa vielä kulkemisistaan. Yhteisistä asioista meillä jokainen ottaa vähäsen vastuuta kykyjensä mukaan.

Sehän on selvä, että jos olet töissä ja lapsi tulee koulusta sen välipalan joutuu ottamaan itse.

Mutta iltaruoka ja päivällinen pitäisi vanhemman tarjota. Koska lapsi voi kuitenkin mieluummin valita sen kevyen vaihtoehdon, ksoak ei viitsi nähdä enempää vaivaa ja siksi saa liian vähän ravintoa ja tärkeitä ravintoaineita.

Mitä teet jos lapsi ei ota kasviksia/marjoja/hedelmiä? Itsekö on vastuussa liian vähäisestä vitamiininsaannista.

Olen sitä mieltä, että 7-vuotiaan syömiset eivät kuulu olla hänen vastuullaan vaan lapsen vanhempien.[/quote]

Olen samaa mieltä.

Mun mielestä on hyvä, että lapsilta vaaditaan omatoimisuutta eikä nuo sun vaatimukset ole kovia, ihan normaaleja asioita. Meillä 4v. tekee pieniä kotiaskareita ja aion kyllä vaatia häneltä sen verran, että osaa 7vuotiaana ottaa kaapista evästä. Sen ruuan terveellisyys ei muutu miksikään, nostaako sen sieltä esille minä vai lapsi. Tällä hetkellä lapsi saa itse ottaa iltapalan jääkaapista valvotusti, eli kertoo mitä ottaa ja mie sitten hyväksyn sen.

Olen törmännyt usein siihen, että lapsia aliarvioidaan. Sanotaan, ettei lapsilta saa vaatia, kun eivät osaa. Mutta kyllä ne lapset osaa, ja jos ei osaa niin oppivat. Ja moni lapsista nauttii siitä, kun osoitetaan että luotetaan heidän taitoihinsa ja annetaan yrittää. Tuntuuhan meistä aikuisistakin kivalta saada esim. töissä vastuuta ja sitä mukaan sitten lisää etuisuuksia, miksi samaa tunnetta ei saisi antaa lapselle? Kyllä vanhempi osaa katsoa, mitkä tehtävät ovat omalle lapselleen sopivia ja riittävän haasteellisia, mutta realistisia. Toisille se on perunan kuoriminen, toiselle lusikoiden laittaminen laatikkoon.

Yhteistyössä