Vaan mistä voi pitempään imettäjä tietää, milloin maito on loppu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pulas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pulas

Vieras
Täällä on ollut keskustelua siitä, että kun imetys on lähtenyt käyntiin, ei maidontulo voi loppua noin vain seinään, ja että maidon loppumista ei voi päätellä muusta kuin siitä, ettei vauva kasva.

Mutta entäs, kun maito ei enää olekaan vauvan pääruoka ja se kasvaa muutenkin? Minulla on kahta vuotta lähenevä tyttö, joka on jonkin aikaa imenyt vain kerran päivässä (kun ei osaa muuten käydä päiväunille). Aiemmin olen saanut rinnasta puristamalla irti jonkin pisaran, nyt en enää millään. Voinko nyt jo päätellä siitä, ettei maitoa enää tule? Lapsi kyllä tyytyväisenä lutkuttaa tissiä, puolikin tuntia ennen kuin nukahtaa. En millään ainakaan usko, että sieltä koko puolta tuntia irtoaa maitoa.

Miten voin tietää, tuleeko sieltä enää mitään? Jos olen pelkkä tutti, imetys on mielestäni turhaa. Jos sieltä tulee vielä jotain, niin antaa vielä syödä.

Alkuperäinen kirjoittaja helmiäinen:
uskon että tulee sieltä vielä jotain. puristamallahan rinnasta ei heru samalla tavalla kuin silloin, kun lapsi imee.

niinhän se on, mutta kun maidontulo joskus sitten loppuu, mistä sen tietää? Jos lapsi ei välitäkään maidosta niin kovin kuin imemisestä. Nyt kun imettää enää kerran päivässä, ei varmaan enää pitkälle riitä...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ainut asia mihin mä kiinnitin huomioni oli se, että annat melkein 2-vuotiaalle rintaa sen takia kun ei muuten "osaa" käydä päiväunille, siis mitä :o

no mitä pahaa siinä on?! tissi ei väännä hampaitakaan mutkalle niinkuin jotkut tutit.

who:kin suosittaa ainakin osittaista rintaruokintaa kunnes lapsi on vähintään 2-vuotias. meillä se ei ole lapselle elinehto, mutta tärkeä osa vuorovaikutusta. ja saa sieltä makuakin vielä tuossa iässä.

Ainut asia mihin mä kiinnitin huomioni oli se, että annat melkein 2-vuotiaalle rintaa sen takia kun ei muuten "osaa" käydä päiväunille, siis mitä :o

Näin on, huokaus... Tyhmä kun imetin uneen pienestä asti... Yöunille oppi nukahtamaan itse vasta pari kuukautta sitten... Jos ei anna tissiä päiväuniaikaan, huutaa ja huutaa maitoamaitoamaitoa pari kolme tuntia, nukahtaa yliuupuneena, nukkuu liian myöhään ja menevät yöunetkin pilalle...

no mitä pahaa siinä on?! tissi ei väännä hampaitakaan mutkalle niinkuin jotkut tutit.

who:kin suosittaa ainakin osittaista rintaruokintaa kunnes lapsi on vähintään 2-vuotias. meillä se ei ole lapselle elinehto, mutta tärkeä osa vuorovaikutusta. ja saa sieltä makuakin vielä tuossa iässä.

No kyllä nyt tuon ikäisen pitäisi osata mennä nukkumaan jo itsekseen ilman tuttia tai tissiäkin. Ja kun se imettämisen syy näytti nimenomaan olevan tuo nukahtaminen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
uskon että tulee sieltä vielä jotain. puristamallahan rinnasta ei heru samalla tavalla kuin silloin, kun lapsi imee.

niinhän se on, mutta kun maidontulo joskus sitten loppuu, mistä sen tietää? Jos lapsi ei välitäkään maidosta niin kovin kuin imemisestä. Nyt kun imettää enää kerran päivässä, ei varmaan enää pitkälle riitä...

tuossa vaiheessa kun imetät enää noin harvaan, pieni maidoneritys pysyy päällä varmasti niin kauan kuin jatkatte imetystä. maidontulo loppuu sitten kun lopetat imetyksen, pieniä määriä puristelemalla saattaa tosin tulla vielä pitkänkin ajan päästä joten älä sitä ihmettele :) ihanaa kun olet noin pitkään jatkanut imetystä. :flower:

Näin on, huokaus... Tyhmä kun imetin uneen pienestä asti... Yöunille oppi nukahtamaan itse vasta pari kuukautta sitten... Jos ei anna tissiä päiväuniaikaan, huutaa ja huutaa maitoamaitoamaitoa pari kolme tuntia, nukahtaa yliuupuneena, nukkuu liian myöhään ja menevät yöunetkin pilalle...

ei tuossa tissille nukahtamisessa ole mitään itsensä sättimisen tai huokailemisen aihetta, ihan totta! sehän on lapsen luontainen tapa, aluksi lapsi nukahtaa rinnalle väsymystään. sitten käy niin päin että tarvitaan tissi nukahtamiseen, se on ihan ok. onhan isommallakin lapsella omat nukahtamisrituaalinsa, ne eivät vain enää liity imemiseen. teidän lapsi on jo vieroittautunut iltaimemisestä, seuraavaksi on päiväunien vuoro kunhan lapsi on siihen valmiimpi. päiväunet aiheuttavat muissakin asioissa enemmän päänvaivaa kuin yönukkumiset.

ei tuossa tissille nukahtamisessa ole mitään itsensä sättimisen tai huokailemisen aihetta, ihan totta! sehän on lapsen luontainen tapa, aluksi lapsi nukahtaa rinnalle väsymystään. sitten käy niin päin että tarvitaan tissi nukahtamiseen, se on ihan ok. onhan isommallakin lapsella omat nukahtamisrituaalinsa, ne eivät vain enää liity imemiseen. teidän lapsi on jo vieroittautunut iltaimemisestä, seuraavaksi on päiväunien vuoro kunhan lapsi on siihen valmiimpi. päiväunet aiheuttavat muissakin asioissa enemmän päänvaivaa kuin yönukkumiset.

Kiitos lohdutuksesta:) Olisi kyllä ollut monesti helpompaa esim. hoitoon vieminen, jos olisi osannut nukahtaa itse. No, ei se tosiaan niin vakavaa ole. Jos maitoa tosiaan irtoaa vielä, niin imeköön niin kauan kuin tarvitsee.

Yhteistyössä