Vääntäkääs nyt blondille ratakiskosta

Janoschin tarinatuokio

Aktiivinen jäsen
19.08.2009
1 227
0
36
Miten on mahdollista, että veronpalautuksissa matkakorvauksista joutuu vielä maksamaan omavastuun jälkeen veroa?

Eli ensin maksat itse täysmääräisenä työmatkoistasi. Sitte kun matkakulut nousee liian suuriksi saat ylimenevän osan takasin palautuksina. Eikös tällä periaatteella pitäis veronpalautuksestakin maksaa vielä vero?

Ei käsitä ei.
 
Hah.. Onneks ei tarvii maksaa viel veronpalautuksista viellä veroa :D
Mutta tosiaan mieki maksan kyllä työmatkoistani joka kerta verot.. Vaikka se kuulostaakin hullulta.. Ihmettelin sitä itekki aikoinaan mut en enään jaksa välittää :)
 
Mä ymmärtäisin sen, jos alunperunkinon maksanut liian vähän veroa, eli on tulossa mätkyjä. Siinä kohtaahan matkakulut lasketaan vähentämään sitä vuosiansiota, ja sitte vero lasketaan uusiksi eikä kaikkea saa täysimääräisenä takaisin.
Mutta kun muutenkin oli jo maksettu veroa liikaa eli palautuksia tulossa, niin miten hemmetissä sitte niistä matkakorvauksista vielä pitää maksaa? Miehellä matkakulut oli tosiaan omavastuun jälkeen vielä 2500e ja puolet tuosta meni veroihin...
 
Hmm.. paha sanoa. Miulla kyllä ei ole tulos mätyki yms.. mut silti menee veroa matkakuluista. Ja veroprossani on aika huomattavan korkeammalla kuin monella muulla jotka on samassa hommassa kuin minä.

Mitäs jos soittaisit verotoimistoon ja kysyisit sieltä asiasta jos he osais paremmi neuvoa??
 
Kauppalehdestä kopsattu:

Björn Wahlroos ehdottaa: Vapaa-aika verolle

Keskiviikko 17.08.2011 klo 16:37 165 kommenttiaJaa Facebookissa
KUVA: PEKKA KARHUNEN/KL

Eurooppalainen korkea verotus on pahin talouskasvun este, muistutti Sampon hallituksen puheenjohtaja Björn Wahlroos keskiviikkona Helsingissä.

- Vapaa-ajalla on arvoa. Itse asiassa se on ainoa verottamaton hyödyke. Miksei sitä veroteta, kysyi Sampon hallituksen puheenjohtaja Björn Wahlroos elinkeinoelämän foorumissa Helsingissä keskiviikkona.

Wahlroosin mielestä vapaa-aikavero neutraloisi taloudelliset päätökset, joita ihmiset tekevät vapaa-aikansa maksimoidakseen.
 
Eli ei saanut matkakuluja takaisin omavastuun ylimenevältä osalta. JOnnekin hävis 1600e matkakuluista. Meni se sitte veroihi tai minne tahansa...
Juuei saa, ei sitä niin lasketa. Ei verottaja maksa kenenkään työmatkoja.

Homma menee niin että jos on koko vuonna ansainnut vaikka 50000 ja vero% on vaikka 35 niin silloinhan kokonaisvero on 17500€.
Jos henkilöllä on matkakuluja vaikka 3000€ niin se summa pienentää verotettavaa tuloa eli nyt vero lasketaankin summasta 50000-3000 jolloin maksettavaksi veroksi tuleekin 16450€. Eli palautuksia matkakuluista tulisi vain 1050€.
Omavastuuta ei tässä esimerkissä ole huomioitu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;24537885:
Juuei saa, ei sitä niin lasketa. Ei verottaja maksa kenenkään työmatkoja.

Homma menee niin että jos on koko vuonna ansainnut vaikka 50000 ja vero% on vaikka 35 niin silloinhan kokonaisvero on 17500€.
Jos henkilöllä on matkakuluja vaikka 3000€ niin se summa pienentää verotettavaa tuloa eli nyt vero lasketaankin summasta 50000-3000 jolloin maksettavaksi veroksi tuleekin 16450€. Eli palautuksia matkakuluista tulisi vain 1050€.
Omavastuuta ei tässä esimerkissä ole huomioitu.

Joo mä kattelin kanssa sitä miehen veroehdotusta ja nyt verotuspäätöstä. Siellä oli vuosiansion määrä vähentynyt. Mut eihän tää aina oo ollu näin? Kyllä mä aikanani sain matkakorvauksen takasin omavastuun jälkeen kokonaan? Aikaa tästä on kyllä yli 10 vuotta.
 

Yhteistyössä