Vaasa? Millainen paikka asua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja inka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

inka

Vieras
Niin, eli millainen paikka Vaasa on asua? Sinne päin pitäisi suunnata ja kokemuksia todellakin kaipaisin, kerran on tullut läpi kuljettua ja todettua, että ainakin on kaunis kesällä. ;)

Mihin Vaasassa muuttaisitte alle kouluikäisten lasten kanssa? Rivitalo- tai omakotitaloaluetta saisi olla ja lähellä hyvät palvelut (tai keskustaan kohtuullinen matka, julkinen liikenne varmaan toimii ihan hyvin?) ja päiväkodit/koulut (sekä suomen- että ruotsinkieliset). Saa hehkuttaa ja motkottaa!

Hietalahdessa olen itse ainakin viihtynyt kun lapset olivat pieniä. Lyhyt matka keskustaan, kävellenkin pääsee. Kivihakaan ajaa sieltä n.5-10 minuuttia, siellä taas iso Citymarket ym kauppoja.

Itse järkytyin kun pääkaupunkiseudulta muutin aikoinaan, ihmiset ovat todella sisäänpäinlämpiäviä...Julkisesta liikenteestä en tiedä muuta kuin mitä paikallislehdessä kirjoittavat, aika paljon ovat sitä karsineet näin olen ymmärtänyt.

Kesällä ihan kiva kaupunki, talvella ei sen ihmeellisempi.

Alkuperäinen kirjoittaja K:
Hietalahdessa olen itse ainakin viihtynyt kun lapset olivat pieniä. Lyhyt matka keskustaan, kävellenkin pääsee. Kivihakaan ajaa sieltä n.5-10 minuuttia, siellä taas iso Citymarket ym kauppoja.

Itse järkytyin kun pääkaupunkiseudulta muutin aikoinaan, ihmiset ovat todella sisäänpäinlämpiäviä...Julkisesta liikenteestä en tiedä muuta kuin mitä paikallislehdessä kirjoittavat, aika paljon ovat sitä karsineet näin olen ymmärtänyt.

Onko jotkut tietyt alueet selvästi suomenkielisiä? Itse taidan kyllä molemmat kotimaiset hyvin, mutta koska suomi on se "tunnekieleni", olisi tietysti kiva löytää myös ihan suomenkielistä äitiseuraa, lapset puhuu molempia. Täytynee käydä kahlaamassa kaupungin sivuja, mutta otan kyllä vinkkejäkin vastaan kivoista puistoista yms.

Itsekin siis pk-seudun tuntumasta ja vähän kyllä arveluttaa, että mihin sitä onkaan joutumassa, kun uudella paikkakunnalla ei ole juuri lainkaan ennestään tuttuja.

Alkuperäinen kirjoittaja inka:

Onko jotkut tietyt alueet selvästi suomenkielisiä? Itse taidan kyllä molemmat kotimaiset hyvin, mutta koska suomi on se "tunnekieleni", olisi tietysti kiva löytää myös ihan suomenkielistä äitiseuraa, lapset puhuu molempia. Täytynee käydä kahlaamassa kaupungin sivuja, mutta otan kyllä vinkkejäkin vastaan kivoista puistoista yms.

Itsekin siis pk-seudun tuntumasta ja vähän kyllä arveluttaa, että mihin sitä onkaan joutumassa, kun uudella paikkakunnalla ei ole juuri lainkaan ennestään tuttuja.

Ehkä enemmän ruotsinkielisiä on alueilla missä on ruotsinkieliset koulut, Hietalahdessa ei ole, siellä on suomenkielinen ala-aste. Hietalahti on siitä ihana paikka että siitä pääsee meren rantaan kävelylle helposti, kaupunkiin, uimahalliin, jäähallille pääsee myös kävellen. Sieltä on kyllä aika harvoin perheasuntoja kaupan, vuokraustilanteesta en tiedä. Meidän perhe on muuttanut jo Hietalahdesta pois...

Mulla meni illalla palsta pimeäksi, ei saatu yhteyttä joten en päässyt vastaamaan...

Vaasa on ihan jees. Toki ruotsia täytyy osata jos töitä meinaa saada.
Aikoinaan asuttiin Palosaarella se oli opiskelijalle oikein hyvä paikka asua. Lasten kanssa ehkä Gerby tai Suvilahti.

Silloin ainakin julkinenliikenne oli hyvä, ainakin mitä nyt vertaa Kokkolaan.

Sisäänpäinlämpeneviä ehkäpä, mutta niin sanoisin kyllä kaikkia suomalaisia ihan joka ikisessä kaupungissa ja kunnassa.

Olen asunut Vaasassa 11 vuotta ja muuttanut tänne aikoinaan opiskelemaan. Täysin suomenkieliseltä alueelta ja todella huonosti ruotsia taitaneena.

Ensinnäkin: kieli ei ole ollut ikinä koskaan milloinkaan minulle ongelma. Nykyään puhun hyvää ruotsia, töissä on ollut pakko oppia. Suurin osa tuntemistani ruotsinkielisistä on täysin kaksikielisiä ja keskustelukielenä on yleensä suomi. Kaupoissa, virastoissa jne. saa hyvää palvelua kummallakin kielellä.

Alueet: Rivitalo- ja omakotitaloalueita on Vaasassa oikeastaan joka puolella. Joku tykkää toisesta alueesta, joku toisesta. Me asumme viidettä vuotta Gerbyssä rivarissa, noin 6km keskustasta ja ollaan tykätty. Läheltä löytyy sekä suomen- että ruotsinkieliset koulut ja päiväkodit. Lisäksi tässä on S-market lähellä ja ilmeisesti pian rakennetaan Siwa. Todella kivat ulkoilualueet ja lapsille viime vuosina uusitut leikkipuistot ja kouluilla upeat lähiliikunta-alueet.

Alueella on seurakuntakoti (kerhot alle kouluikäisille) ja terveysasema neuvolapalveluineen.

Täältä pääsee kaupunkiin koulujen lukuvuoden aikana puolen tunnin-tunnin välein bussilla, riippuu kellonajasta. Kaupungista tänne samoin. Aika vähän julkisia tulee käytettyä, mutta aina kun on ollut tarve, niin on onnistunut. Jos pitää päästä jonnekin muualle päin kuin sinne kaupungille, niin tulee vähän haastetta elämään ;)

Meri on lähellä. Aina tuulee :) Ihmiset on ainakin minua kohtaan olleet mukavia, kai metsä vastaa miten sinne huudetaan? Ystäviä olen saanut niin aidoista ja alkuperäisistä vaasalaisista kuin uudisasukkaistakin.

Vaasassa on ruotsinkielisiä noin 25%. Mikään kaupungiosa ei ole enemmistöltään ruotsinkielinen ja suomenkielistä mammaseuraa löytää mistä vain!

Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
Aikoinaan asuttiin Palosaarella se oli opiskelijalle oikein hyvä paikka asua. Lasten kanssa ehkä Gerby tai Suvilahti.

Sisäänpäinlämpeneviä ehkäpä, mutta niin sanoisin kyllä kaikkia suomalaisia ihan joka ikisessä kaupungissa ja kunnassa.

Gerbystä on aika pitkä matka keskustaan, lisäksi se on aamuisin aika tukossa ihmisistä jotka sieltä kaupunkiin on tulossa, ei ole riittävä tieverkosto. Palosaari on kyllä kiva, siellä olen työni puolesta liikkunut. Siellä on suomenkielinen ja ruotsinkielinen ala-aste. Tai ruotsinkielinen on jo Vikingan puolella.

Suvilahtikin on ihan kiva, siellä on paljon kerrostaloja ja siitä syystä tietenkin paljon erilaisia ihmisiä.

Tuohon on kyllä pakko puuttua, tuohon että kaikkialla ollaan sisäänpäinlämpiäviä, ei kyllä ole totta. Pääkaupunkiseudulla ei yhtään katsottu alta kulmain vaikka täysin outona menit leikkipuistoon vaikkapa Punavuoressa, Eirassa...Siitä syystä muutto Vaasaan oli shokki, juttelin leikkipuistossa kuten olin pääkaupunkiseudulla tottunut tekemään ja daa, pikkasen katsottiin pitkään eikä todellakaan syntynyt mitään keskusteluita. Jokainen kyräili omalla reunallaan hiekkalaatikon ympärillä!

Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:

Gerbystä on aika pitkä matka keskustaan, lisäksi se on aamuisin aika tukossa ihmisistä jotka sieltä kaupunkiin on tulossa, ei ole riittävä tieverkosto. Palosaari on kyllä kiva, siellä olen työni puolesta liikkunut. Siellä on suomenkielinen ja ruotsinkielinen ala-aste. Tai ruotsinkielinen on jo Vikingan puolella.

Suvilahtikin on ihan kiva, siellä on paljon kerrostaloja ja siitä syystä tietenkin paljon erilaisia ihmisiä.

Tuohon on kyllä pakko puuttua, tuohon että kaikkialla ollaan sisäänpäinlämpiäviä, ei kyllä ole totta. Pääkaupunkiseudulla ei yhtään katsottu alta kulmain vaikka täysin outona menit leikkipuistoon vaikkapa Punavuoressa, Eirassa...Siitä syystä muutto Vaasaan oli shokki, juttelin leikkipuistossa kuten olin pääkaupunkiseudulla tottunut tekemään ja daa, pikkasen katsottiin pitkään eikä todellakaan syntynyt mitään keskusteluita. Jokainen kyräili omalla reunallaan hiekkalaatikon ympärillä!

Pakko kommentoida tähän.

Gerbystä on tosiaan kaupunkiin matkaa, meiltä noin 6km. Mutta kai se toisille on vain pieni hidaste, itse kuljen pääasiassa fillarilla tuota matkaa kesät talvet. Ja lapsetkin! Mutta siis julkisillakin pääsee.

Aamuruuhkat voi välttää lähtemällä töihin (jos työajat joustaa) joko aikaisemmin tai hiukan myöhemmin. Jos lähtee kotoa 7:45 niin on varmasti ruuhkassa, mutta 7:30 ei eikä 8:15. Se ruuhka on oikeasti tosi lyhyt ja joihinkin suurkaupunkien ruuhkiin verrattuna oikeasti mitätön...

Ja tuosta hiekkalaatikkokyräilystä: ei ainakaan Gerbyssä :) Kyllä täällä ainakin moikataan kaikki puistossa näkyvät ja jutellaan niitä näitä. Siis ihan ventovieraille!

On myös Mustasaari, esimerkiksi Sepänkylä (Mustasaaren "keskusta") on vain 5 kilometrin päässä Vaasan torilta ja Sepänkylässä asuessa on kaikki lähellä, koulut, kaupat, tarhat, terveyskeskus jne. Myös Sepänkylästä kulkee julkiset Vaasan keskustaan. Vaikka Mustasaaren puolella ruotsi on enemmistö kieli, asuu Sepänkylän alueella ihan yhtä paljon suomen- ja ruotsinkielisiä ihmisiä, ainakaan minä en ole koskaan törmännyt kieliongelmiin. Asenne ongelmia voi toki joillain olla, mutta se onkin jo ihan oma lukunsa.

juu muutettiin muutama vuos takaperin tänne ja vaasaa on tullut kierrettyä kun tuossa vieres on. Hienon näköistä ja kivasti palveluja on kyl vaasas. Ihmiset on täällä kyllä sisäänpäinlämpeneviä ja ystäviä saa muista muualta muuttaneista ajan kanssa. Perhekahvilasta löysin minäkin tuttavia. Skeptisesti tahtovat suhtautua ja jos esim. samalla alekorilla lasten vaatteita penkoo ja kysyy esim. mitä kokoa sinä etsit minä etsin sitä onko tullut vastaan, saattaa käydä niin että pohjalainen katsoo ensiks pitkään ja häipyy. Oltiin hiekkalaatikolla kesällä keski-suomessa ja heti alkoi juttu luistaa, täällä yksinkertaisesti aikuisillakin on asenne että vieraille ei puhuta.

[quote=" [/quote]

Pakko kommentoida tähän.

Gerbystä on tosiaan kaupunkiin matkaa, meiltä noin 6km. Mutta kai se toisille on vain pieni hidaste, itse kuljen pääasiassa fillarilla tuota matkaa kesät talvet. Ja lapsetkin! Mutta siis julkisillakin pääsee.

Aamuruuhkat voi välttää lähtemällä töihin (jos työajat joustaa) joko aikaisemmin tai hiukan myöhemmin. Jos lähtee kotoa 7:45 niin on varmasti ruuhkassa, mutta 7:30 ei eikä 8:15. Se ruuhka on oikeasti tosi lyhyt ja joihinkin suurkaupunkien ruuhkiin verrattuna oikeasti mitätön...

Ja tuosta hiekkalaatikkokyräilystä: ei ainakaan Gerbyssä :) Kyllä täällä ainakin moikataan kaikki puistossa näkyvät ja jutellaan niitä näitä. Siis ihan ventovieraille!

[/quote]

Joo tuon tiedänkin että pienellä aikataulumuutoksella välttää ne pahimmat ruuhkat, siihen vain ei kaikilla ole mahdollisuutta tosiaan. Ja ajallisesti siihen työmatkaan menee tosi kauan johtuen ruuhkista, olemme joskus verranneet työkavereiden kanssa jotka sieltä tulevat. Toiselta puolelta kaupunkia kun itse tulen...

Eikä tuo matka ole matka eikä mitään, 6km, kun on tottunut pääkaupunkiseudun etäisyyksiin. Itsekin kun muutimme Vaasaa ja omaa asuntoa/taloa etsimme niin sukulaiset olivat kauhuissaan kun Gerbyssä jotain asuntoa kävimme katsomassa, ei kai nyt noin kauas. Entäs sitten kun rakensimme oman talon Mustasaaren puolelle lentokentän lähelle, voi elämä, sehän se vasta kaukana onkin. Hah, moottoritietä kun huristaa kaupunkiin niin eihän se ole mitään!

Ja siis itse olen syntyperäinen vaasalainen, asunut vain muualla 13 vuotta. :)

Ja tsiisus meni mönkään tuo lainaus vaikka koitin tarkkana olla! =)

Eiköhän siitä selvän saa :D Ja oikeassa olet, Vaasassa kaikki on lähellä jos vain on auto, millä liikkua :) Harvasta paikasta menee autolla enempää kuin 15 minuuttia, niin on jo keskustassa.

Vaasas 8v asunu niin ei kiitos enää :D Asuttiin gerbys ja pukinjärvellä ihanat paikat oli asua mut :$ Käyn Vaasas varmaan joka viikko ... asutaan siinä lähellä landella ;) Mut ei ollu mun juttu vaan asua siel.. olin just reilu 3kk sitte synnyttääs niin KAIKILLA kätilöillä huono suomi mut osas ne jotenki suomee ja ymmärsi ja oli aivan hemmetin ihanat kätilöt mut mut

koko ikäni vaasassa asuneena voin sano että koskaan mua ei pois täältä saisi :)
me asutaan vanhassa vaasassa ja tykkään kovasti. 7km keskustaan mutta tässäkin on kaupat, apteekki, terveyskeskus kävelymatkan päässä. lapsille on puistoja ja avoinpäiväkoti jossa käydä leikkimässä. ollaan suht lähellä keskustaa mutta kuitenki melkeen landella. mitään ongelmia ei ole tällä alueella ollut vaikka näin lähellä ristinummea olemmekin. ristinummelle en enää muuttaisi

Alkuperäinen kirjoittaja nellustiina:
reilu 3kk sitte synnyttääs niin KAIKILLA kätilöillä huono suomi mut osas ne jotenki suomee ja ymmärsi ja oli aivan hemmetin ihanat kätilöt mut mut

ei muuten pidä paikkaansa. kaksi kertaa oon vks:ssä synnyttänyt ja molemmilla keroilla mulla oli ihan suomenkielinen kätilö. eri kätilö molemmilla kerroilla. suomea selvästi äidinkielenään puhuvat kätilöt, eikä siinä synnyttäneuden osastollakaan niiden suomenruotsalaisten hoitajien kanssa olut mitään ongelmia ymmärtää toisiamme vaikka en ruotsia puhukaan

Yhteistyössä