Vaatehuolto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja EL
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

EL

Vieras
Kertokaapa tarvitseeko vähän isomman vauvan uusia vaatteita pestä ennen käyttöönottoa? Ja yleensäkin pesettekö esim. omat uudet vaatteet ennen kuin vedätte niitä päällenne?

Pesen kaikki vaatteet ennen käyttöön ottoa,siis sekä aikuisten että lasten.Vaatteet ovat kulkeneet monien käsien kautta ja sisältävät tärkkiä jne mitä tehtailla vaatteisiin laittavatkaan.Sen lisäksi vielä kaupassa vaatetta on mahdollisesti ""hiplanneet"" useammat kädet,joten...

Pesen kaikki vauvanvaatteet ennen käyttöönottoa. Jossain iässä vähennän varmaan, mutta en tiedä vielä missä:) Ehkä muutaman vuoden iässä.

Omista vaatteista pesen alusvaatteet, mutten vaikkapa farkkuja.

Toisethan ei pese koskaan mitään uusia vaatteita eikä tuurilla tule mitään ihottumia.

mä pesen lakanat, pyyhkeet ja alusvaatteet. ja vastasyntyneelle pesin ja silitin kaikki. mutta nykyään en kyllä pese... meidän pojalle ei ole tullut siitä mitään. mielestäni se on aika turhaa vauhkoilua. nykyään halutaan elää niin steriilissä maailmassa ettei ihme että allergiat lisääntyy kun millekkään ei saa enää altistua! mutta jokainen tyylillään.... =)

pesen vauvanvaatteet, en isompien lasten enkä aikuisten. edellinen tenava on 7 v ja vetää kyllä uudet vaatteet suoraan päälleen. en kyllä muista missä vaiheessa lopetin hänen vaatteiden pesun ennen käyttöön ottoa...

En pese uusia lastenvaatteita, kaksoset ovat nyt 1v11kk, enkä pessyt edes äitiyspakkauksen vaatteita ennen käyttöä. Vauvat olivat kovia pulauttelemaan, uusi vaate ei ehtinyt montaa tuntia ennen ekaa pesua olla päällä. Ovat edelleen kuivaihoisia, mutteivät allergisia, eikä mitään ihottumia ole tullut. Jos on kovin herkkäihoinen vauva, varmaan kannattaa pestä vaatteet ennen käyttöä.

Isojen vaatteita en myöskään pese, vain pyyhkeet ja lakanat, joissa usein on tärkkiä.

En siis tajua mitä järkeä on pestä aikuisten kaikki uudet vaatteet. Vauvanvaatteet voin ymmärtää mutta että aikuistenkin vaatteet... Itse pesen ainoastaan uudet lakanat ja pyyhkeet mutta en todellakaan vaatteita. Turhaa veden ja energian sekä vaatteen kulutusta. Ja ikinä ei itellä ole ollut mitään ihottumia, vaikka en ole uusia vaatteita ennen käyttöönottoa pessytkään.

Senpä takia pesen kaikki aikuistenkin vaatteet kun olen itse atoopikko ja ihoni kyllä reagoi uusissa vaatteissa oleville kemikaaleille jos en niitä pese.Niinpä olen ottanut saman käytännön koko perheen vaatteiden kanssa niin eipähän turhaa altistu näille ns.""turhille"" kemikaaleille.

Tuohon kaiken sterilisoimiseen vielä sen verran ettei meillä jynssätä muuten paikkoja ja olla joka murua jatkuvasti imuroimassa vaan esim.8kk:n ikäinen esikoinen imuroi varmaan monenlaista murua ja villakoiraa lattialta suuhunsa :) Enkä ole itsekään kodista missä kaikki olisi ollut steriilin puhdasta ja kotieläimiäkin oli, mutta niinpä vaan olen ollut vauvasta lähtien atoopikko samoin kuin esikoisemme.

Tummansiniset vaatteet, esim, puuvillahousut kannattaa pestä niin pienille kuin aikuisillekin. Kerran ostin housut, en pessyt, ja alle tunnissa oli jalat ja kädet ihan turvoksissa, pieni säikähdys. Onneksi syy selvis heti viereises terveyskeskuksessa. Tummansinisessä pahimmat aineet.

Onpahan käynyt kerran niin, että upouusilla tummansinisillä farkuilla istuskelin kylässä vaalealla kangassohvalla leffan ajan ja farkuista lähti näkyvästi väriä sohvaan. Että kiva. Onneksi sohvakankaan pystyi irrottamaan ja jopa kloorilla sai valkaista, joten sen suhteen ei ongelmaa.
Tästä viisastuneena tummat kantsii pestä ennen käyttöä.

Luin juuri jostakin aikakausilehdestä otsikon ""Hoida farkkujasi oikein"" alta minullle aivan uutta tietoa. Siellä sanottiin, että uusia farkkuja (siis aikuisten!) pitää käyttää KAKSI KUUKAUTTA ennen ensimmäistä pesua, jotta ne muotoutuvat hyvin jalkaan!

Että semmosta!

Yhteistyössä