Vaatteiden värjäys pesukoneessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kuinka toimii? Miten hyvin se väri pysyy ja mistä sitä väriä voi ostaa?

Olisin värjäämässä vaaleeta puuvillapaitaa, jossa on rusehtava tahra näkyvällä paikalla, joka ei lähde pois. En kuitenkaan haluis heittää paitaa roskiin, koska olen käyttänyt sitä yhden kerran juhlissa. Peittyyköhän se tahra värjäämällä koko paidan?

Riippuu ihan tahrasta. Esim rasvatahra ei välttämättä värjäämällä peity. Kannattaa kokeilla ensin sappisaippuaa tai jotain vastaavaa. Pesukonevärit päästävät muutaman pesukerran ajan vaatteesta väriä, mutta eivät enää sen jälkeen. Mä värjäilen aika paljonkin niin vaatteita kuin liinavaatteitakin. Nytkin yksi vanha lakana on väripesussa ja teen siitä olohuoneen nojatuoleihin uudet päälliset.

*muoks* Niin ja mä olen ostanut ihan marketeista noita värejä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Vain tosi tumma väri voi peittää tahran, mutta takuuvarma keino sekään ei ole. Ootko kokeillut keittää paitaa valkopesuaineessa isossa kattilassa, jos siis paidan materiaali moisen kestää? Keinokuituahan et voi värjätä, minkä varmaan tiesitkin.

Olen koko illan yrittänyt pestä tahraa sappisaippualla. Se on hieman haalentunut, mutta näkyy kuitenkin vielä. Luulen, että tahra on suklaata, mutten ole ihan varma. Ja ajattelin värjätä paidan luultavasti mustaksi tai tummansiniseksi.

Mitenköhän valkaisu vaikuttaisi? Paita on nyt kellertävä.

[QUOTE="vieras";26008098]Olen koko illan yrittänyt pestä tahraa sappisaippualla. Se on hieman haalentunut, mutta näkyy kuitenkin vielä. Luulen, että tahra on suklaata, mutten ole ihan varma. Ja ajattelin värjätä paidan luultavasti mustaksi tai tummansiniseksi.

Mitenköhän valkaisu vaikuttaisi? Paita on nyt kellertävä.[/QUOTE]
Tahroista:
Kyllä äiti tietää...: suklaatahrat

Dylonin pesukonevärejä olen käyttänyt ja kyllä ne on ainakin mulla peittänyt tahrat. Mulla siis alunperin vaaleanpunainen puuvillatakki, johon on roiskunut rapaa ja muuta, joka ei ole lähtenyt pesussa. Olen värjännyt sen sitten ihan kirkkaanpinkillä ja ei niitä tahroja ole enää näkynyt. Olen tehnyt samalle takille tuon useampaan kertaan, kun se aina vaan rapaantuu, mutta on niin hyvänmallinen että ei raski poiskaan heittää. Kannattaa ottaa huomioon, että jos vaatteessa on tikkauksia, niin lanka ei useinkaan ota sitä väriä.

Yhteistyössä