Väestöliiton asiantuntija: "Naiset väheksyvät miehiä"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Nyt se on tutkittu! Tämä palsta sen on jo pitkään osoittanut:
http://www.iltalehti.fi/rakkausjaseksi/2016011320954202_lz.shtml

Yhä useampi mies kärsii parisuhteessa vähättelystä ja mitätöinnistä. Väestöliiton parisuhdekeskuksen johtajan Heli Vaarasen mukaan ilmiö on yleistynyt Väestöliiton netti- ja puhelinpalveluissa. Ilmiö nousi puheenaiheeksi, kun Vaaranen kirjoitti asiasta mielipidekirjoituksen Helsingin Sanomiin.

- Ilmiö on huolestuttavasti nousussa. Moni mies kärsii parisuhteessaan jatkuvasta vähättelystä. Naiset myös puhuvat keskenään miehistä vähättelevään sävyyn, Vaaranen sanoo.

Vaarasen mukaan naiset odottavat kumppanilta täydellisyyttä, eikä tavallisuutta siedetä. Nettivastaanotoilla toistuu yhä uudelleen sama tarina.

- Mies on rikki, koska nainen kritisoi häntä jatkuvasti. Mies tekee kotityöt väärin, syö väärin, puhuu väärin. Ilmiöstä kärsivät etenkin kiltit ja joustavat puolisot.

Ilmiö toistuu myös sinkkuelämässä. Moni mies on huolissaan siitä, että ei pääse edes treffeille, koska naiset hylkäävät treffikumppanin hyvin pienin kriteerein.

- Erään sinkkumiehen tarina oli sydäntä särkevä. Mies menestyi muuten elämässä hyvin, mutta oli deittaillut yli kymmenen vuotta saaden pakit toistamiseen, koska vääränlaiset kengät tai jokin muu mitätön seikka saattoi karkottaa naisen.

Myönnettäköön, että minä kyllä harrastin mieheni kritisointia hänen siivottomuudestaan, kunnes totesin sen olevan hyödyntöntä. Minua otti päähän ja miestäni otti päähän. Nykyään potkin lattioilta hänen likaiset vaatteet sängyn alle, jossa en näe niitä. Laitan hänen jättämänsä roskat hänen laatikkoonsa tai kassiin siten, etten itse enää näe niitä. Kannan likaisia kahvikuppeja, joita on jätetty sinnetänne, hänen kaappiinsa. Ne eivät näytä häiritsevän häntä yhtään sen enempää omissa kaapeissa, kuin pitkin kämppääkään, joten olkoon.

Se, että nainen vetoaa "rumiin kenkiin" on silmänlumetta. Miehessä on jokin muu syy, miksi hän ei vetoa naisiin. On jotenkin inhimillisempää dumpata henkilö sellaisen ominaisuuden takia, jonka voi muuttaa, kuin sellaisen, joka on sisäsyntyistä. Nainen kokee loukkaavansa vähemmän vetoamalla rumaan paitaan, kuin siihen, että mies on ärsyttävä päällepuhuva ja epätoivoinen valittava ääliö, joka kokee olevansa kaikkien maailman naisien sortama. Eihän ketään sellainen viehätä, mutta totuus kuulostaa niin pahalle, ettei kukaan halua sanoa sitä ääneen.

Myönnettäköön, että minä kyllä harrastin mieheni kritisointia hänen siivottomuudestaan, kunnes totesin sen olevan hyödyntöntä. Minua otti päähän ja miestäni otti päähän. Nykyään potkin lattioilta hänen likaiset vaatteet sängyn alle, jossa en näe niitä. Laitan hänen jättämänsä roskat hänen laatikkoonsa tai kassiin siten, etten itse enää näe niitä. Kannan likaisia kahvikuppeja, joita on jätetty sinnetänne, hänen kaappiinsa. Ne eivät näytä häiritsevän häntä yhtään sen enempää omissa kaapeissa, kuin pitkin kämppääkään, joten olkoon.

Se, että nainen vetoaa "rumiin kenkiin" on silmänlumetta. Miehessä on jokin muu syy, miksi hän ei vetoa naisiin. On jotenkin inhimillisempää dumpata henkilö sellaisen ominaisuuden takia, jonka voi muuttaa, kuin sellaisen, joka on sisäsyntyistä. Nainen kokee loukkaavansa vähemmän vetoamalla rumaan paitaan, kuin siihen, että mies on ärsyttävä päällepuhuva ja epätoivoinen valittava ääliö, joka kokee olevansa kaikkien maailman naisien sortama. Eihän ketään sellainen viehätä, mutta totuus kuulostaa niin pahalle, ettei kukaan halua sanoa sitä ääneen.

Mä epäilen koko kenkäjuttua. Eivät aikuiset tuollaisiin asioihin vetoa. Joko se on sen miehen omaa tulkintaa tai sitten tuo Väestöliiton tyyppi on keksinyt raflaavan esimerkin omasta päästään tai jostain keskustelupalstoilta. Jos mies itse kuvittelee vian olevan kengissään, se antaakin jo viitteitä siitä, että ehkä hän ei ole ihan kartalla näissä parisuhdekuvioissa.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Mä en oikein tiedä miten meidän roolit menee. Mä on toisaalta pomottavampi luonteeltani, mutta mies kyllä nalkuttaa enempi. En tiedä kumpi meistä loppujen lopuksi päättää enemmän asioista, riippuu mistä puhutaan.

Missä on nyt Naisasialiitto? He voisivat tulla kertomaan miten miehiä on vähätelty ja alistettu ihan aina. Että kyseessä ei ole mitenkään uusi ilmiö.

Odotanko tuota ulostuloa turhaan? :D

Unioni Naisasialiitto arvioi lausunnossaan TSS-sopimuksen määräaikaisraportin lisäkysymysten toteutumista Suomessa erityisesti sukupuolten välisen tasa-arvon ja naisten aseman kannalta.

Lausunto miesten vähättelyn uudesta muodosta sai Naisasialiitto Unionin muistuttamaan, että vähättely on aina kuulunut suomalaismiesten elämään.
"Uusi ilmiö ei ole ainakaan se, että sosiaalisessa mediassa kärjistyvän kiistan osapuolet ymmärtävät toisiaan tahallaan väärin. Väittelyssä esitetyt totuudet eivät tässäkään ole välttämättä vastakkaisia vaan täydentävät toisiaan.
Miehet ovat kautta aikojen joutuneet sekä vähättelyn ja häirinnän kohteiksi sekä kotona että julkisilla paikoilla. Poliisin tietoon tuli Suomessa vuonna 2014 yli tuhat miesten vähättelyä, ja niiden määrä oli kasvussa ennen nykymittaista turvapaikanhakijoiden tuloa.

Miehisin motiivein liikkuville epävirallisille katupartioille ei edelleenkään ole tarvetta eikä oikeutusta. Vaikka poliisin sananvalinnan täsmällisyydessä on toivomisen varaa, toiminta on ollut katutasolla tehokasta. Erityiskiitoksen poliisi ansaitsee silloin, kun se onnistuu estämään miesten vähättelyt ennalta."

Ne kenkien perusteella rukkasia antavat ovat niitä naisia, jotka kuuluvat parhaimman näköisten 10% joukkoon, niihin, joita miehet yrittävät iskeä 10 kertaa päivässä, joka päivä. Loput naiset eivät sitten olekaan yhtä nirsoja, mutta jostain syystä 50% miehistä on kiinnostuneita ainoastaan tuosta nirsoimmasta 10% -- koska he ovat parhaimman näköisiä.

Jos menestyneellä miehellä on ongelma, että pakit tulevat vääränlaisista kengistä, takaan hänelle varman keinon löytää pysyvä parisuhde, jossa hän ei saa pakkeja: etsi se tuttavapiirin rumin nainen, ja iske hänet. Tämän jälkeen ei ikinä enää tarvitse etsiä uutta.

Niin, siis tunsin nuorempana naisen, joka antoi pakkeja kenkien perusteella, ja hänellä tosiaan oli aina toiveikkaita miehiä roikkumassa joka nurkassa tekemässä hänelle ilmaisia palveluksia toivoen, että tämä nainen osoittaisi jonkinlaista huomiota heitä kohtaan. Ei osoittanut, ikinä. Minusta oli uskomatonta nähdä, kuinka kymmenet miehet tyrkyttivät itseään hänelle vuosikausia tajuamatta, ettei heillä ole mitään mahdollisuuksia ja kun se vihdoin heille valkeni, olivat he kovin katkeria. Opiskeluaikoina tämä nainen teetti näillä roikkujilla kaikki harjoitustehtävänsä, ja nämä miehet loistivat onnesta, kun juuri heidät oli valittu tekemään naisen harjoitustyöt. Ei nainen kuitenkaan näiden roikkujien kanssa koskaan seurustellut, eikä kokenut käyttävänsä heitä millään tavalla hyväksi, koska nämä miehet ihan itse tyrkyttäytyivät näihin tehtäviin, ja osoittivat olevansa onnellisia jo ihan siitä että saivat auttaa.

Pitää kyllä olla aikamoinen taukki, jos ei tajua, ettei tällaista naista kannata tavoitella, oli hän kuinka hyvännäköinen tahansa.

Täällä keskustelupalstalla on vuodesta toiseen aiheita, joissa mies tekee/käyttäytyy siinä ja sitä asiaa väärin jne. Ja usein miesten asioita ja tekoja täällä väheksytään, että jos tähän keskustelupalstaan vertaa niin tuo ilmiö on ihan tottakin. Naissovinismi on aika vahvasti täällä läsnä.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä