Vähän alle 3-vuotias suostuu juomaan maidon vain tuttipullosta -millä sen saa eroon siitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pitää myös muistaa pysyä lujana eli ei sitä tuttipulloa anneta enää takaisin, jos se on jo päätetty poistaa käytöstä. Perustelisin tosiaan lapselle miksei enää juoda pullosta ja lapsen kanssa voisi mennä yhdessä mukiostoksille, jolloin saisi itse valita oman mukin mistä maidon juo.

No tätä yritetty ja kun oli päivän juomatta niin illemmalla piti sitten antaa muuta juomaa mukista. Maistoi kyllä maitoa, mutta siis vain maistoi, että se on maitoa eikä juonut. Olen yrittänyt lämmittää sitä mukin maitoa ja ties mitä, mutta ei juo. Tosin saisi kalsiumit muutenkin, mutta sitten kaikki juomat olisi vettä tai mehua.
Tai jospa vaan en juota maitoa johonkin aikaan ollenkaan ja kun on ollut juomatta maitoa mistään pari viikkoa niin kai se pullokin siitä on unohtunut.

No tottakai annat vettä mukista, jos haluaa. Oikeesti, pullot roskiin, juo sitten maitoa tai ei. Veikkaan, että viikon päästä juo. Ja maitotuotteita on muitakin kuin se juoma.

Meillä on yksi lapsi joka joi pullosta 3 vuotiaaksi, ja joi pullosta kaiken mitä joi. Kyseessä kehitysvammainen lapsi jolla fyysinen kehitys laahas pahasti jäljes, vuoden ikäisenä osas nostaa pään ylös... Syöminen myös oli tuohon aikaan vielä erittäin hankalaa.
Poika ei suostunut edes yrittään juoda mukista. Nakkasin pullot roskiin ja n. kuukauteen poika ei juonut juuri mitään, syötin vaan sitte paljo nestepitoista esim. jogurttia, hedelmäsoseita. Kuukauden jälkeen alko sit vähitellen juomaankin taas. Maitoa ei tosin juo edelleenkään juuri koskaan, on nyt 11v. Ja maidon juonti loppu siis pullon hävittämiseen mutta en pidä sitä ongelmana.

Muilta lapsilta oon pullot hävittäny viimeistään vuoden ikäisenä. Ja ainakin meillä ainut toimiva keino on ollut kerrasta poikki systeemi, hitaampaakin tyyliä oon yrittänyt mutta ei siitä mitää tullu.

Meillä oli sama ongelma ja jätettiin sit vaan pullo pois puol vuotta sitten, ku lapsi oli vajaa 3 v. Tästä seurauksena lapsi ei juo edelleenkään maitoa (oon myös kokeillut lämmittää yms.), eikä oikein mitään muutakaan :/. Maitoa meni sentään vähintään 6 dl päivässä pullosta ja nyt saa joka päivä todella houkutella, että saa lapsen juomaan edes vähän vettä ja mehua päivän aikana :(.. Meillä ei siis ainakaan ole unohtanut pulloa, välillä edelleen pyytää sitä, vaikka se jäi pois puol vuotta sitten..

Olisikohan tuoltakin ongelmalta vältytty, jos olisi luopunut pullosta neuvolan suositusten mukaisesti? Inhoan yleensä "neuvolan suosituksia" mutta joku tuttipullo ja tutin käyttö on ehdottomasti lopetettava ajoissa. Mitä nuoremmalla iällä, sen parempi.
Itse lussutin tuttia varmaan sinne 3-vuotiaaksi asti ja muistan vielä tänäkin päivänä, miten epätoivoisesti etsin äitini piilottamaa tuttia. :p

Olisikohan tuoltakin ongelmalta vältytty, jos olisi luopunut pullosta neuvolan suositusten mukaisesti? Inhoan yleensä "neuvolan suosituksia" mutta joku tuttipullo ja tutin käyttö on ehdottomasti lopetettava ajoissa. Mitä nuoremmalla iällä, sen parempi.
Itse lussutin tuttia varmaan sinne 3-vuotiaaksi asti ja muistan vielä tänäkin päivänä, miten epätoivoisesti etsin äitini piilottamaa tuttia. :p

Mikä se suositus muuten on?

Mitä haittaa tuttipullosta oikeastaan on? En oikein tuota purentajuttua usko, jos tuttipullosta juodaan vaan aterioiden yhteydessä maidot.

Meillä oli helppoa, kun lapsi ei koskaa tuttia tai tuttipulloa syönyt, niin ei tarvinnut niistä vieroittaakaan. Mutta imetin kyllä lasta yli 2-vuotiaaksi. Jos en olisi imettänyt, niin en olisi vuoden vanhalta vielä tuttipulloa ja tuttia tai ainakaan molempia pois vienyt, sillä ihmisen luonnollinen imeväisikä kestää kyllä paljon pidempään kuin vuoden. Taaperolla on siis vielä se evoluution mukanaan tuoma imemisentarve jäljellä ja olisi minusta suorastaan julmaa viedä nuo tissinkorvikkeet kovin varhain kokonaan pois, jos ei tissiäkään lapsi saisi. Enkä minä mitään rajoituksia ihan vaan periaatteesta laittaisi, kaikkeen pitää olla joku relevantti syy. Jatkuva tutinlussuttaminen on purennalle haitallista, mutta en kyllä keksi mitään syytä, miksi ruokamaitoa ei kotona voisi tuttipullosta juoda.

Juu, yritettiin luopua pullosta jo aiemmin,mutta lapsi sai sitten pahan ummetukseen juomattomuudesta. Ja lääkäri käski jatkaa tuttipullon käyttöä, kun se oli ainut tapa saada lapselle nestettä.. Nyt on tosissaan puol vuotta mennyt ilman pulloa ja joka ikinen päivä saa tuputtaa ja tuputtaa vettä ja mehua. Ja tällä keinolla hän juo pari desiä ja pissi on välillä ihan tummaa ja ummetus jatkuu. Eli kaikilla ei todellakaan lapsi ala juomaan mukista normaalisti, vaikka pullo olisi poissa puol vuotta.. On kokeiltu eri mukit, juomapullot, pillit yms.. Ei juo kun yhtä laatua mehukkaan..

Tuttipullot pois, perustelut, että ne on vauoille tarkoitettu, eivätkä enää 3-vuotiaat, taitavat ja isot lapset niistä enää juo. Tarjoa maito samoista laseista, kun itsekin aikuiset juotte. Tai voitte käydä vaikka kaupasta hakemassa lapselle hänen itsevalitsemansa isojen lapsten maitomuki! Innostu itsekin asisasta ja tee isojen lasten jutusta iiiisssoooo numero! Jotain tavoiteltavan arvoista.

Juu, yritettiin luopua pullosta jo aiemmin,mutta lapsi sai sitten pahan ummetukseen juomattomuudesta. Ja lääkäri käski jatkaa tuttipullon käyttöä, kun se oli ainut tapa saada lapselle nestettä.. Nyt on tosissaan puol vuotta mennyt ilman pulloa ja joka ikinen päivä saa tuputtaa ja tuputtaa vettä ja mehua. Ja tällä keinolla hän juo pari desiä ja pissi on välillä ihan tummaa ja ummetus jatkuu. Eli kaikilla ei todellakaan lapsi ala juomaan mukista normaalisti, vaikka pullo olisi poissa puol vuotta.. On kokeiltu eri mukit, juomapullot, pillit yms.. Ei juo kun yhtä laatua mehukkaan..

Miksi sitten teet noin? Miten lapsi kärsii tuttipullon käytöstä? Sehän vaikuttaa kirjoituksesi perusteella selvältä, että käyttämättömyydestä on terveyshaittoja. Ennemmin itse antaisin maitoa tuttipullosta kuin mehua lasista.

Ja mitä on tämä perustelu, että tuttipullot on vauvojen juttu? Eihän se ole mikään oikea perustelu. Onko oikea syy se, että äitiä hävettää ja keskustelupalstalla tulee haukut, jos 3-vuotiaalla on tuttipullo käytössä?

Itse kertoisin 3-vuotiaalle ihan rehellisesti, että muut ihmettelee jos niin iso lapsi vielä tuttipulloa käyttää. Ja tekisin sopimuksen, että kotona voi vielä tuttipullosta joskus (vaikka kerran päivässä) juoda maidot, kunhan lapsi sitten muualla juo maitonsa lasista. Näinhän se imetyksen lopetuskin meillä meni, tosin jo vähän aiemmin. Mutta ensin lopetin imetyksen muualla kuin kotona ja hoidossa lapsi joi lehmänmaitoa lasista, mutta kotona vielä imetin pari kertaa päivässä. Ihan helposti lopullinen vieroitus sitten meni, kun tällä tavalla ensin imetyskertoja vähensi. Sama tekniikka varmasti sopii tuttipullosta vieroitukseen, jos sen haluaa lapsiystävällisesti tehdä.

Onpa lohdullista lukea, että meidän lapsi ei ole ainoa tuttipullon imijä. Luulin näin olevan:(
Kokeilen tuota jonkun mainitsemaa pillikikkaa. Meillä ei olla juotu nokkamukista koskaan vaan siirtyi suoraan mukiin + tuo tuttipullo on tosiaan vielä lisänä.

Ei nyt kyllä mitään nokkamukia enää 3v:lle! Suoraan mukiin vaan. Mutta antaisin lapsen itse valita mukin, niin olisi joku "palkinto" hommassa. En kyllä ymmärrä miksette ole aikaisemmin luopuneet tuttipulloista, ihanko oikeasti olette niitä tutteja tuon ikäiselle ostelleet..? Hullua.

Miksi sitten teet noin? Miten lapsi kärsii tuttipullon käytöstä? Sehän vaikuttaa kirjoituksesi perusteella selvältä, että käyttämättömyydestä on terveyshaittoja. Ennemmin itse antaisin maitoa tuttipullosta kuin mehua lasista.

Ja mitä on tämä perustelu, että tuttipullot on vauvojen juttu? Eihän se ole mikään oikea perustelu. Onko oikea syy se, että äitiä hävettää ja keskustelupalstalla tulee haukut, jos 3-vuotiaalla on tuttipullo käytössä?

Itse kertoisin 3-vuotiaalle ihan rehellisesti, että muut ihmettelee jos niin iso lapsi vielä tuttipulloa käyttää. Ja tekisin sopimuksen, että kotona voi vielä tuttipullosta joskus (vaikka kerran päivässä) juoda maidot, kunhan lapsi sitten muualla juo maitonsa lasista. Näinhän se imetyksen lopetuskin meillä meni, tosin jo vähän aiemmin. Mutta ensin lopetin imetyksen muualla kuin kotona ja hoidossa lapsi joi lehmänmaitoa lasista, mutta kotona vielä imetin pari kertaa päivässä. Ihan helposti lopullinen vieroitus sitten meni, kun tällä tavalla ensin imetyskertoja vähensi. Sama tekniikka varmasti sopii tuttipullosta vieroitukseen, jos sen haluaa lapsiystävällisesti tehdä.

Etkö sinä oikeasti tiedä että tuttipullosta imeminen on huonoksi lapsen hampaille, ja että tuttipullo on keksitty siksi, että vauvoilla on imemisen tarve, eikä kaikki pysty imettämään ja ilman sijaisimettäjää vauva siis ei saa ruokaa ellei maitoa saada tuttipullosta syötettyä. Toki hörpyttämälläkin saa ainakin jonkin verran, mutta vaikea uskoa että riittävästi kuitenkaan.

Ihan vauvoja varten tuttipullot on.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Etkö sinä oikeasti tiedä että tuttipullosta imeminen on huonoksi lapsen hampaille, ja että tuttipullo on keksitty siksi, että vauvoilla on imemisen tarve, eikä kaikki pysty imettämään ja ilman sijaisimettäjää vauva siis ei saa ruokaa ellei maitoa saada tuttipullosta syötettyä. Toki hörpyttämälläkin saa ainakin jonkin verran, mutta vaikea uskoa että riittävästi kuitenkaan.

tiedä,että tuo hampaiden huonoksimeno ei pidä paikkansa. Mulla on kuusi lasta ja kaksi sellaista keille ei ole kelvannut tutti ei tuttipullo missään vaiheessa ja neljä sellaista ketkä on tuttipulloa käyttäneen niin pitkään kuin halunneet, iältää olivat 2,5-3,5v kun lopettivat oma-aloitteisesti.
Näillä tutittomilla on ylähampaat hieman ulkonevat,mutta näillä tutillisillä taasen ei. Kummallakaan vanhemmalla ei ole ulkonevia hampaita.
Hammashoitaja ja -lääkäri selitti aina,että johtuu tutin käytöstä ja eivät uskoneet,että lapset ei ole käyttäntyt tuttia laisinkaan,mutta nämä toiset suorahampaiset ovat :D

Otanta on tosi pieni,mutta kuinka monen lapsen hampaat on vääntynyt tutin takia. Tarkkaileppa ja kyselepp' niin et paljoakaan niitä löydä.

Olen samaa mieltä tuosta tuttipullon perusteesta ja siksi en ymmärräkään, miksi 1-vuotiaana siitä pitäisi vieroittaa, kun lapsen luonnollinen vieroittumisikä rinnastakin on 2-7 vuotta. Ja myös WHO:n suositus imettää vähintään 2-vuotiaaksi. Toki pikkuhiljaa voi rajoja laittaa niin imetykseen kuin tuttipullosta syömiseen, niin saa sitten sopivassa iässä lapsen pehmeästi ja lopullisesti vieroitettua. Mutta luontainen imemisentarve todellakin on vielä yli 1-vuotiaalla iso tekijä, helposti meneekin sitten peukalon imemiseen jos rinta ja kaikki sen hampaille paremmat korvikkeet ennenaikaisesti viedään.

Hampaiden en usko kärsivän, ellei tuttipullo ole vähän väliä ja myös aterioiden välissä lapsen suussa. Jos lapsi siitä nopeasti juo maidot, niin meinaatko tosiaan että siitä ne hampaat vääntyisi? No ei minun pitkään imetetyllä lapsellani ainakaan mitään ongelmaa hampaissa ole.

Meillä kävi myös näin, että tuli ummetusta tuttipullovierotuksesta johtuen (huom! 1-vuotiaana). Lääkäri määräsi ulostuslääkkeitä, viikon jälkeen jo vatsa toimi normaalisti ja maito meni mukista niin kuin ikäiselleen (huom! 1-vuotiaalle) kuuluukin.

Ja sitten ihmetellään uusavuttomia lapsia, kun kasvatustapa on että kolmevuotiastakin vielä juotetaan tuttipullosta! Onneksi yleensä päiväkodissa opetetaan iän mukaisesti, jos aikuiset eivät siihen pysty.

Meidän 3-v meni ihan sanattomaksi, kun neuvolassa kysyttiin häneltä, käyttääkö hän vielä tuttia tai tuttipulloa. Hän luopui noista 9 kk iässä, ja pikkuveli 1v ei ole koskaan käyttänytkään.

Tuttipullo on helppo ottaa pois. Sen varmasti ap:kin osaa.

Kyse taisikin olla enemmän siitä, miten saada lapsi juomaan MAITOA muualta kuin pullosta? Kaikilla lapsilla se ei vaan mene automaattisesti eikä edes pienellä pakottamisella. Pariin kertaan tässä on jo todettukin, että voi antaa kalkkitabletteja. Toki niin voi tehdä ja pitääkin, jos maito ei maistu. Olisi se vaan paljon kätevämpää, jos kalkki tulisi maidon muodossa.

Alkuperäinen kirjoittaja etkö sinä;29660329:
Otanta on tosi pieni,mutta kuinka monen lapsen hampaat on vääntynyt tutin takia. Tarkkaileppa ja kyselepp' niin et paljoakaan niitä löydä.

Meillä esikoisella vääntyi (tutista luovuttiin 1v7kk iässä kun hammaslääkäri huomasi purennan muuttuneen) ja itselläni oli lapsena paha purentavika, ilmeisesti siksi että tutti ja pullo olivat käytössä pitkään. Onneksi omalla lapsella hampaiden asento palautui täysin :) TÄmä on ihan naurettavan pieni otanta, mutta mä otan huolen hampaiden terveydestä vakavasti, kun on näin omakohtaista kokemusta (ja itsellä ollut lapsesta asti muutenkin reikiintyvät ja "ongelmaiset" hampaat).

Kyllä mä ihan hampaiden takia pyrkisin eroon pullosta. Pilli tai vaikka juomapullo on mun mielestä ihan ok, jos sillä saa lapsen juomaan, mutta voi olla, että niistäkin on vaikea päästä eroon myöhemmin. Koittaisin ennemmin vaikka sitä, että lapsi saa valita kaupasta haluamansa mukin, ja vaikkapa desin tai puoli mukista juotuuan saa tarran taulukkoon tmv. kannustin. (ja taulukon täyttyessä jotain kivaa, vaikka lelu tai muu tavara, reissu uimahalliin tai jotain mikä motivoisi lasta). Jos lapsen juomat määrät tuntuvat liian vähältä, nesteen saamista voi koittaa lisätä ruuan muodossa. Jos ei toimi, niin mielummin sit nestettä vaikka pillillä kuin ei ollenkaan.

Rintaruokintaahan suositellaan jatkettavan pitkään, mutta sitä ei voi verrata tuttiin tai tuttipulloon. Imetyksen on tutkittu vähentävän purentavikoja ja estävän kariesta ja muita suun bakteereja siinä missä tutti tai tuttipullo lisäävät niitä. Rinnasta imiessä lapsi käyttää suun ja kasvojen eri lihaksia kuin tuttipullosta imevä.

Onko kukaan muu kiinnittänyt huomiota siihen, kuinka paljon nykyajan ihmisellä on ongelmia ruuan kanssa. Osa syö liikaa, osa väärää "ruokaa", osa ei pysty syömään, osa ei halua syödä jne. jne.

Ruuasta tehdään ongelma jo vauvasta asti kun vanhempien päät sekoitetaan kaikenmaailman ruokaympyröillä ja "suosituksilla" (joita vaihdetaan useemmin kuin sukkia) Ihme hommaksi on mennyt.

• Tykkää
Reactions: neljäs_tulossa

Yhteistyössä