Vähän hävettää, mies meni avautumaan lapsen hoitokaverin vanhemmille!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti"

Vieras
5v tyttö kerto että saman ikänen poika oli hoidossa sanonut hälle että "mun isoveli vetää sua turpaan". Ei osannut sen tarkemmin selittää muuta kuin että olivat syömässä ja poika oli sit noin sanonut.

Tyttö oli maininnut hoitajalle mutta hoitaja ei ollut reagoinut mitenkään.

Seuraavana päivänä sit sattu yhtäaikaa tän pojan äiti hakemaan tätä poikaa kun mun mies haki tyttöä niin mies kertoi äidille mitä poika oli sanonut. Äiti oli kuulema ollut nolona ja pyytänyt poikaa pyytämään meidän tytöltä anteeksi. Poika oli alkanut itkemään eikä saanut sanaa suustaan niin äiti sit sano että poika pyytää varmasti huomenna anteeksi.

Mua vähän hävettää et ei tosta nyt olis tarvinnut mennä sanomaan kun ekaa kertaa tollasta oli sanonut, eri asia jos jatkuvasti tolleen puhuis! Mutta toisaalta tytölle tuli hyvä mieli kun isi "puolusti" häntä. Ihmetyttää kyllä miks ei hoitaja voinut sanoa siinä tilanteessa mitään pojalle vaan oli kuin ei olis kuullut. Ei ois miehen tarvinnut alkaa puuttumaan...

Mitä mieltä oliko ukko nyt vähän liian hätänen kun heti meni puuttumaan?

Minusta tuo nyt on vähän noloa sille hoitokaverin äidille asiasta avautua. Kun hän ei ole siellä hoitopäivän aikaan paikalla, eikä pysty tilanteeseen vaikuttamaan. Toki voi lapsensa kanssa kotona keskustella. Oikea osoite olis ollut hoitaja, joka oli läsnä tilanteesas mutta ei siihen puuttunut.

No mitä se haittaa vaikka meni sanomaan?
Hyvä että mies puolustaa lastaan ja vielä noin fiksusti puhumalla suoraan eikä kuiskuttelemalla selän takana.

Mies on vielä ulospäin varmaan lasten mielestä pelottavan näkönen kun on kalju bodari ja aika isokokonen...

Toisaalta ihana tietää että mies puuttuu asiaan jos vaikka tyttöä alettais esim. koulussa kiusaamaan. Kerran kun menis koulun pihalle kiusaajia ojentamaan (sanallisesti!) niin varmaan loppuis kiusaaminen ja tulis kiusaajille pelko persiiseen.

Mua kun on kiusattu koko ala- ja yläasteen eikä kukaan puuttunut niin yhtä helvettiä oli kouluaika :(

Minä haluaisin kuulla, jos oma lapseni olisi syyllistynyt moiseen. Joko hoitajilta tai vanhemmilta. Hyvä kuitenkin, että tulisi esiin. Minusta hoitajien tehtävä on hoitaa asia siinä tilanteessa, kodin tehtävä on keskustella asioista ja asenteista lapsen kanssa tarpeen vaatiessa pidempäänkin.

Todella hienoa, että tuollaisiin puheisiin puututaan. Hoitajan olisi ehdottomasti pitänyt jo puuttua siihen. Mielestäni asian voisi ottaa yleisesti puheeksi päiväkodin palaverissa ja kysyä miten he toimivat, mikäli lapset uhkailevat toisiaan. Tärkeää olisi, että kiusaaminen katkaistaan heti alkuunsa.

[QUOTE="vieras";24903943]Todella hienoa, että tuollaisiin puheisiin puututaan. Hoitajan olisi ehdottomasti pitänyt jo puuttua siihen. Mielestäni asian voisi ottaa yleisesti puheeksi päiväkodin palaverissa ja kysyä miten he toimivat, mikäli lapset uhkailevat toisiaan. Tärkeää olisi, että kiusaaminen katkaistaan heti alkuunsa.[/QUOTE]

Suuresti ihmettelen miten hoitaja ei tosiaan puuttunut vaikka tyttö erikseen hänelle asiasta sanoin (jos ei oikeasti kuullut kun poika näin sanoi). Ymmärrän ettei kaikkeen "pieneen" kränään ja valittamiseen puututa, mut eikä turpaan vetämisellä uhoaminen ole sellanen asia mihin hoitajan pitäisi puuttua??!!

Jos minä olisin tuo äiti, jolle asiasta sanottiin, niin olisin tosi kiitollinen, että jonkun vanhempi tulee rohkeasti puhumaan. Oli tilanne sitten sattunut päiväkodissa tai kotipihalla, niin vanhemmilla on kasvatusvastuu. Turhaa siitä hoitajan kanssa neuvotella.

[QUOTE="a p";24903932]Mies on vielä ulospäin varmaan lasten mielestä pelottavan näkönen kun on kalju bodari ja aika isokokonen...

Toisaalta ihana tietää että mies puuttuu asiaan jos vaikka tyttöä alettais esim. koulussa kiusaamaan. Kerran kun menis koulun pihalle kiusaajia ojentamaan (sanallisesti!) niin varmaan loppuis kiusaaminen ja tulis kiusaajille pelko persiiseen.

Mua kun on kiusattu koko ala- ja yläasteen eikä kukaan puuttunut niin yhtä helvettiä oli kouluaika :([/QUOTE]

kannattaa sitten ihan oikeasti perehtyä siihen mikä on kiusaamista ja mikä lasten keskinäistä hölmöilyä.. oma lapsenne voi myös sanoa toisille "pahasti" mielestäni aikuisten ei pidä puuttua jokaiseen epäkohtaan lasten välillä, vaan heidän on kyettävä selvittämään kinat myös keskenään.
HUOM! tässä en tarkoita nyt mitään ihan oikeata koulukiusaamista!

[QUOTE="...";24903989]Minusta tuo on niin kaukana nolosta kuin vain voi olla.
Hienosti tehty!

Varmasti aika monet koulukiusatut toivoisivat että vanhemmilla olisi kanttia mennä puhumaan kiusaajien vanhemmille.[/QUOTE]

Kiva kuulla et monet ois tyytyväisiä että kerrotaan jos lapsi on tollasia puhunut eikä ala puolustuskannalle asian suhteen tai paineta villasella koko asiaa.

Mun mielestä kans tärkeää et asiaan puututaan jo hoidossa niin ei alkais kiusaus myöhemminkään!

Mies on tosiaan sellanen joka puolustaa mua ja tyttöä henkeen ja vereen ja todellakin puuttuu jos joku sanoo tai tekis meille jotain pahaa! <3 Välillä vähän liiankin kanssa ja toppuuttelinkin et sanot sit nätisti niille vanhemmille jos sanot eikä liian hyökkäävästi kun noin pienestä vesselistä vielä kyse eikä varmaan edes täysin ymmärrä/tarkoittanut mitä sanoi.

[QUOTE="jepjep";24903998]kannattaa sitten ihan oikeasti perehtyä siihen mikä on kiusaamista ja mikä lasten keskinäistä hölmöilyä.. oma lapsenne voi myös sanoa toisille "pahasti" mielestäni aikuisten ei pidä puuttua jokaiseen epäkohtaan lasten välillä, vaan heidän on kyettävä selvittämään kinat myös keskenään.
HUOM! tässä en tarkoita nyt mitään ihan oikeata koulukiusaamista![/QUOTE]

Tässähän jo sanoinkin ettei kaikkeen tarvii puuttua ja on tyttö aiemminkin jotain juttuja kertonut että hoitaja ei ole puuttunut asiaan. Se on ihan OK ja hyvä että lapset oppii keskenäänkin hoitamaan noita asioita. Mutta eikö turpaan vetämisellä uhoaminen ole sun mielestä asia johon kannattaa puuttua?

(Tässä vielä mitä edellisessä viestissä kirjoitin: Suuresti ihmettelen miten hoitaja ei tosiaan puuttunut vaikka tyttö erikseen hänelle asiasta sanoin (jos ei oikeasti kuullut kun poika näin sanoi). Ymmärrän ettei kaikkeen "pieneen" kränään ja valittamiseen puututa, mut eikä turpaan vetämisellä uhoaminen ole sellanen asia mihin hoitajan pitäisi puuttua??!!)

Teit aivan oikein ja hoitokaverin äitikin oli varmasti tyytyväinen, että sai kuulla! Vanhempien ja aikuisten on vedettävä yhtä köyttä näissä asioissa ja opetettava lapsille, mikä on väärin ja mikä oikein! Hoitajan puuttumattomuus on huono asia ja jos tuollaista sattuu useamminkin, se on myös osoitus ammattitaidottomuudesta. Ota asia puheeksi myös hänen kanssaan.

Meidän lapset on kertoneet vaikka mitä juttuja hoidosta. En mene suoraan kenellekään toiselle vanhemmalle puhumaan, vaan olen hoitajilta kysynyt, että mitä siellä oikein on tapahtunut. Yleensä hoitajien selitys tapahtumista on poikennut melko paljon 3- ja 4-vuotiaiden selityksestä..

Esim vanhempi kertoi itkien, ettei halua mennä hoitoon kun siellä pakotetaan nukkumaan. Hoitajan versio oli, ettei ketään pakoteta, vain rauhoittua pitää sadun ajaksi ja sen jälkeen voi lähteä pois jos tahtoo. Meidän lapsi vain oli joka kerta kumminkin nukahtanut itsekseen. Toinen tarina oli pienemmältä, että yksi poika oli repinyt tukasta, kaatanut ja kynsinyt. Hoitajan versio oli, että kahakka oli kyllä tapahtunut, mutta siinä oli molemmat yhtälailla osallisia. Jos olisin tuosta mennyt sille tarhakaverin äidille/isälle sanomaan, niin kyllä olisi itseäni nolottanut kun olisin totuuden saanut tietää.

Meillä taisivat sanoakin alussa, että uskokaa puolet mitä lapset tarhasta kertoo, niin he uskovat puolet siitä, mitä lapset kotoa kertoo. :D

Miehesi teki oikein ja hyvä, että pojan äiti ilmeisesti myös ymmärsi tilanteen. Ainoa, jonka suhtautumisesta olisin huolissani on hoitaja. Ja ehkä myös sinun, sillä vaikuttaa siltä, että olet edelleen hieman arka?

Ehottomasti haluan kuulla aina kun lapseni sanoo toisille pahasti tai käyttäytyy huonosti. Väkivallalla uhkaaminen on aina paha asia. Vaikka kyse olisikin vain "hölmöilystä" ja suun soitosta, niin silti mielestäni ihan tärkeää vanhemmille ilmoittaa.
Riitojen selvittämistä on hyvä oppia, mutta kielenkäyttöön, uhkailuun ja huonoihin käytöstapoihin on aina puututtava.

[QUOTE="jepjep";24903998]kannattaa sitten ihan oikeasti perehtyä siihen mikä on kiusaamista ja mikä lasten keskinäistä hölmöilyä.. oma lapsenne voi myös sanoa toisille "pahasti" mielestäni aikuisten ei pidä puuttua jokaiseen epäkohtaan lasten välillä, vaan heidän on kyettävä selvittämään kinat myös keskenään.
HUOM! tässä en tarkoita nyt mitään ihan oikeata koulukiusaamista![/QUOTE]

[QUOTE="a p";24904044]Tässähän jo sanoinkin ettei kaikkeen tarvii puuttua ja on tyttö aiemminkin jotain juttuja kertonut että hoitaja ei ole puuttunut asiaan. Se on ihan OK ja hyvä että lapset oppii keskenäänkin hoitamaan noita asioita. Mutta eikö turpaan vetämisellä uhoaminen ole sun mielestä asia johon kannattaa puuttua?

(Tässä vielä mitä edellisessä viestissä kirjoitin: Suuresti ihmettelen miten hoitaja ei tosiaan puuttunut vaikka tyttö erikseen hänelle asiasta sanoin (jos ei oikeasti kuullut kun poika näin sanoi). Ymmärrän ettei kaikkeen "pieneen" kränään ja valittamiseen puututa, mut eikä turpaan vetämisellä uhoaminen ole sellanen asia mihin hoitajan pitäisi puuttua??!!)[/QUOTE]

no itse ainakin olen nuorena käyttänyt kovia sanoja, joten en olisi huolissani mistään alle kouluikäisten "turpaanvetojutuista" tuskinpa tuon ikäiset kuitenkaan nyt ihan oikeasti edes tietää kunnolla mitä tarkoittaa turpaan vetäminen.

muistelen tässä lapsuutta ja mieleen tuli se, kun kaveriden kanssa joskus "kilpailtiin" kenenkä isi on kaikista vahvin, siihen kuului sellaista uhoamista että meidän isä on vahvempi kun teidän isä, koska se voi kaataa puun paljain käsin yms...

lapset nyt sanoo mitä sattuu, ovat ehkä kuulleet vanhemmilta lapsilta tuollaisia juttuja tai telkkarista.. sanovat niitä sitten toisilleen sen kummemmin miettimättä.. kyllä oma tyttönikin joskus suuttuessaan mulle sanoo, että vihaan sua! enpä usko ett'ä tyttö nyt ihan tosissaan mua vihaa.

"uskokaa puolet mitä lapset tarhasta kertoo, niin he uskovat puolet siitä, mitä lapset kotoa kertoo."

Toi on kyllä hauskasti sanottu :D

Juuh esim meidän tyttö kertoi että "liisa" on alkanut näyttämään kieltä hänelle ja ei päästä viereen istumaan, eikä leiki hänen kanssa. Ensin sanoin että leikippä muiden tyttöjen kanssa. Mut sit kun toi alko toistumaan et tyttö valitti kuinka "liisa" kiusaa niin kysyin hoitajilta ja he sanovat et se on molemmin puolista et myös meidän tyttö "komentaa" liisaa. Kuulema kesän jälkeen tilanne muuttu tällaseksi kun tytöt on kasvaneet ja saaneet lisää "omaa tahtoa" ja molemmat ovat niin voimakasluontoisia. Mutta eihän kaikki aikuisetkaan tule toimeen joten ei näköjään lapsetkaan.

Eli olen kyllä kysellyt myös hoitajilta asioista...

3v. 4v. ja 5v. on kaikki tosi eri asia tässä keskustelussa. Ja mitä tuohon loppukaneettiisi tuli, niin se on minusta tosi huolestuttava.

Meidän lapset on kertoneet vaikka mitä juttuja hoidosta. En mene suoraan kenellekään toiselle vanhemmalle puhumaan, vaan olen hoitajilta kysynyt, että mitä siellä oikein on tapahtunut. Yleensä hoitajien selitys tapahtumista on poikennut melko paljon 3- ja 4-vuotiaiden selityksestä..

Esim vanhempi kertoi itkien, ettei halua mennä hoitoon kun siellä pakotetaan nukkumaan. Hoitajan versio oli, ettei ketään pakoteta, vain rauhoittua pitää sadun ajaksi ja sen jälkeen voi lähteä pois jos tahtoo. Meidän lapsi vain oli joka kerta kumminkin nukahtanut itsekseen. Toinen tarina oli pienemmältä, että yksi poika oli repinyt tukasta, kaatanut ja kynsinyt. Hoitajan versio oli, että kahakka oli kyllä tapahtunut, mutta siinä oli molemmat yhtälailla osallisia. Jos olisin tuosta mennyt sille tarhakaverin äidille/isälle sanomaan, niin kyllä olisi itseäni nolottanut kun olisin totuuden saanut tietää.

Meillä taisivat sanoakin alussa, että uskokaa puolet mitä lapset tarhasta kertoo, niin he uskovat puolet siitä, mitä lapset kotoa kertoo. :D

Se on sitten vissiin vaan niin, että toisia kiinnostaa omien murujen kielenkäyttö ja käytöstavat, toisia ei.

Kokeile joskus kasvattamista, se on ihan jees.

[QUOTE="jepjep";24904141]no itse ainakin olen nuorena käyttänyt kovia sanoja, joten en olisi huolissani mistään alle kouluikäisten "turpaanvetojutuista" tuskinpa tuon ikäiset kuitenkaan nyt ihan oikeasti edes tietää kunnolla mitä tarkoittaa turpaan vetäminen.

muistelen tässä lapsuutta ja mieleen tuli se, kun kaveriden kanssa joskus "kilpailtiin" kenenkä isi on kaikista vahvin, siihen kuului sellaista uhoamista että meidän isä on vahvempi kun teidän isä, koska se voi kaataa puun paljain käsin yms...

lapset nyt sanoo mitä sattuu, ovat ehkä kuulleet vanhemmilta lapsilta tuollaisia juttuja tai telkkarista.. sanovat niitä sitten toisilleen sen kummemmin miettimättä.. kyllä oma tyttönikin joskus suuttuessaan mulle sanoo, että vihaan sua! enpä usko ett'ä tyttö nyt ihan tosissaan mua vihaa.[/QUOTE]

voitko sä oikeasti olla ihan 100% varma, ettei hoitaja puuttunut tilanteeseen?
ja miten hoitajan olisi mielestänne pitänyt sitten toimia tuossa tilanteessa? eikö asiasta sanominen sille uhoajalle olisi riittänyt? olisiko hoitajan pitänyt vielä iltapäivällä kertoa molempien vanhemmille tuo tilanne?

itsestä kyllä tuntuisi aika naurettavalle, jos hoitajat alkaisi joka ikisen "pahan" sanan kertomaan molemmille osapuolille.

[QUOTE="minä";24904117]Miehesi teki oikein ja hyvä, että pojan äiti ilmeisesti myös ymmärsi tilanteen. Ainoa, jonka suhtautumisesta olisin huolissani on hoitaja. Ja ehkä myös sinun, sillä vaikuttaa siltä, että olet edelleen hieman arka?[/QUOTE]

En todellakaan ole arka lapseni suhteen. Jos kuulen että tyttöä kiusataan niin todellakin puutun asiaan!! Mun tyttö ei tuu saamaan samaa kohtaloa esim koulussa niin kuin mä!

(juurikin laitoin esimerkin että kyselin hoitajilta kun tyttö alkoi kertomaan useampaan otteeseen että "liisa" kiusaa.)

Musta on tullut varsinainen leijonaemo tytön suhteen ja heti nousee karvat pystyyn jos tyttö kertoo että häntä on "väärin kohdeltu". Yritän kuitenkin ajatella ensin järjellä ennen kuin tunteella ja selvittää asioita ennen kuin "puutun".

No mitens vaikka huorittelu? Itse olen kuullut päiväkoti-ikäisen huorittelevan. Onko se ok, kun ei se kuitenkaan tiedä merkitystä?

[QUOTE="jepjep";24904141]no itse ainakin olen nuorena käyttänyt kovia sanoja, joten en olisi huolissani mistään alle kouluikäisten "turpaanvetojutuista" tuskinpa tuon ikäiset kuitenkaan nyt ihan oikeasti edes tietää kunnolla mitä tarkoittaa turpaan vetäminen.

lapset nyt sanoo mitä sattuu, ovat ehkä kuulleet vanhemmilta lapsilta tuollaisia juttuja tai telkkarista.. sanovat niitä sitten toisilleen sen kummemmin miettimättä.. kyllä oma tyttönikin joskus suuttuessaan mulle sanoo, että vihaan sua! enpä usko ett'ä tyttö nyt ihan tosissaan mua vihaa.[/QUOTE]

Yhteistyössä