Vähän ikävä mennä synnyttämään äpol.kokemuksen jälk.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Juttelin viimesimmässä synnytyksessä erään kätilön kanssa äitiyspolilla (kun odottelin saliin pääsyä), niin se sanoi, että heillä on erikseen ä-polilla työskentelevät kätilöt, jotka vain hätätapauksissa kutsutaan saleihin.

Tuosta kiroilujutusta en oo kyllä kuullut, mä kirosin viimeksi kaiken maailman kirosanoja ja huusin niitä niin kovaa kun kurkusta lähti. Kukaan ei kieltänyt kiroamasta ja tilanteenikin kyllä oli semmonen että kai ne sen ymmärsi että kaikki mitä osasin tuli suusta (päädyttiin hätäsektioon).

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Varmasti iski kätilöllekin paniikki jos sydänääniä ei kuulunut ja sinä vielä menet hysteeriseksi. Vaikea paikka kätilöllekin!

Tätä minäkin arvelen. Kätilö saattoi oikeasti säikähtää itsekin...

Ai, no, sit siellä vaan sorsitaan meitä juuri Satakunnan sairaanhoitopiiriin muuttaneita. Olen raskauden aikana siellä nyt 4 kertaa juossut ja KERTAKAAN ei olla kauhean ystävällisiä/avuliaita oltu jos olen jotain kysynyt.

Ikävää kun sait noin huonoa kohtelua. Mutta jos ajattelee parhain päin, niin ehkä kätilö tiuski sinulle koska oli itse oikeasti huolissaan. Mieti jos sen aiemmalla potilaalla vaikka vauva kuoli ja nyt se ei saa taas sydänääniä kuulumaan, vähänkö sitäkin alkaa pelottamaan ja stressaamaan kun pitää päättää yritänkö vielä hetken vai alanko hälytellä päivystäjää ja onkohan tässä miten kiire. Oliko kokeneen vai kokemattoman oloinen ihminen kyseessä?

Ilman muuta siis kätilö toimi huonosti, hänen hommassaan pitäisi pystyä paremmin hillitsemään omia tunteitaan. Mutta jos käytöksen takana olisi huolestuminen niin ainakin itse olisin levollisemmalla mielellä menossa synnytykseen, vaikka sattuisi sama kätilö niin parempi jos hän on potilaistaan kiinnostunut ja tekee työnsä siksi huolellisesti kuin jos hän on tyly ja välinpitämätön. Tsemppiä synnytykseesi! :hug:

No olipas tökeröä käytöstä kätilöltä. Mä kanssa luulen, että kätilökin varmaan jotenkin säikähti, kun ei aluksi löytänyt sydänääniä ja töksäytti sulle sitten "sammakoita suustaan". Vaikka mun mielestä kätilön hyvään ammattitaitoon kuuluu Empaattisuus isolla E:llä. Ei tuolla tavoin saa kohdella odottavaa äitiä, varsinkaan äitiä joka on peloissaan lapsensa puolesta. Onneksi kaikki oli hyvin!!!

Hmm, muistatko kätilön nimeä? Laita varmuuden vuoksi jonnekin ylös kätilön nimi, pvm ja kellonaika ja lyhyt kuvaus tapahtuneesta. Jos sattuu että joudut esim. myöhemmin samoissa tunnelmissa saman kätilön kanssa asioimaan. Jätä palautetta sitten vaikka synnytyksen jälkeen. Olisikohan tämä liian "koston omaista"? Mä kyllä olen sitäkin mieltä, ettei kaikkea tarvi niellä. Mä olen tässä vanhemmalla iällä oppinut jo aukomaan suutani ja antamaan palautetta huonosta palvelusta. En mä räyhää, mutta asiallisesti kerron mielipiteeni. Nuorempana ei ainakaan kätilöille uskaltanut annatella tuntojaan. Ikuiset traumat jäi esikoisen synnytyksestä, kun kohdalle sattui varmaan osaston kaksi tympeintä kätilöä. Esim. itkin kivusta avautumisvaiheessa (olin yksin salissa, mies ei ollut siellä vielä). Kätilö tuhati, että turha siinä nyt on itkeä, itsehän sinä olet lasta halunnut... Ei ne kivuitta synny... Mä en varmaan koskaan unohda noita sanoja!

Mun esikoisen synnytys oli aivan kauhee.Tuskissani huusin ja ulvoin koko yön ja kätilöt ei auttaneet millään tavalla.Kävin kansliassa kattoo niin siellä ne torkku sohvalla |O Ja miestä en saanut pyytää paikalle koska kohdunsuulla ei tapahtunut edistystä.joten yksin olin koko yön tuskissani ja vielä ensisynnyttäjä.Aamun tullessa kätilö tuli sanomaan että voisinkohan olla hiljempaa kun muut äidit häiriintyy :headwall: Kun viimein pääsin synnytyssaliin niin vanha akka tuli tuputtaa mulle ilokaasua mistä kieltäydyin kun oksetti muutenkin ja pyysin epiduraalia.Kätilö tuputti ja tuputti ja tokas lopulta että ´jos et nyt ota tätä niin muuta et saa!!!´ :o |O Siinä vaiheessa haistatin sille aika rankalla kädellä.Näin siis naikkarilla.

Yhteistyössä