Vähän kuin uimahalli juttuja - lapsen kehityksestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Olin tänään uimahallissa mukana oma 11v tyttö ja siellä törmäsin tutuun jonka kanssa ei oo vähään aikaan nähty, hällä oli mukana oma tyttärensä (2. luokalla) eli 8-9v
Tää tyttö oli kropaltaan ihan jo 15v oloinen, vyötäröä - rintoja jne myöten. Onkos se ihan normaalia? Tytön äiti vaan jutteli että he olivat muutama viikko sitten ostaneet ekat rintaliivit :O

Omallani ei ole vielä kroppa paljonkaan muuttunut ns naiselliseen suuntaan.

Eikös kehityskin ole aika yksilöllistä =) Tosilla alkaa menkatkin 9-10vuotiaina ja toisilla 13-14 vuotiaina =)

Juu on varmaan, en oo vaan koskaan kiinnittäny huomiota ja oman tytön kavereista ei kukaan oo ns aikasin kehittyny. Just juteltiin ettei kellään oo vielä menkat alkanu.

Aattelin jotenkin ton perusteella et mahtaa olla rankkaa, kun muut on ihan erillaisessa kehitysvaiheessa

Nii kenen kanssa juttelitte, että ei ole menkat kenelläkään alkanut? Ei kannata alkaa urkkia ainakaan tyttäreiden kavereiden menkkatilanteista, koska heitä varmasti hävettää, jos ovat aikaisemmassa kuin muut.

Jotkut kehittyy aiemmin kuin toiset ja nykyään tosiaan kehitytään nopeampaa kuin ennen muinoin. Se kannattaa vanhempienkin tiedostaa.

Sehän riippuu esim siitä, milloin äidin kk:tiset ovat alkaneet.

Ja mä vasta keskustelin lastenlääkärin kanssa lasten pituuskasvusta, niin sain tiedon, joka oli MULLE ihan uusi:
Se riippuu kanssa vanhemmista, onko vanhemmat kehittyneet missä vaiheessa, siis se kasvu.

Mä olin "normaali" eli kasvoin ala-asteella, olin silloin luokan pisin.
SItte kaikki lähes meni ohi.
Mies taas kasvoi vielä armeijassa, eli on "hidas".
Joten tod. näk. meijen poikakin jatkaa vielä kasvua armeijassa, kun muut on jo kasvunsa lopettaneet, eli kasvulevyt kasvaneet umpeen.

Jännää ja huojentavaa!

[QUOTE="vieras";23547674]Nii kenen kanssa juttelitte, että ei ole menkat kenelläkään alkanut? Ei kannata alkaa urkkia ainakaan tyttäreiden kavereiden menkkatilanteista, koska heitä varmasti hävettää, jos ovat aikaisemmassa kuin muut.

Jotkut kehittyy aiemmin kuin toiset ja nykyään tosiaan kehitytään nopeampaa kuin ennen muinoin. Se kannattaa vanhempienkin tiedostaa.[/QUOTE]

Oman tyttäreni kanssa juteltiin menkoista, kun heillä oli nyt 5:llä luokalla ollut tekkan pitämä tunti tytöille siitäkin aiheesta. Kyselin sitten että jäikö jotain kysyttävää - tietääkö mistä on kysymys jne niin tyttö sanoi et joo, ei meijän luokalla oo vielä kellään (luokalla on 6 tyttöä).

En muista ikää väärin, koska toinen lapseni on syntynyt samana vuonna

Joka ikäryhmään mahtuu se yks tai kaks per luokka/koulu, jotka on varhain kehittyviä ja valitettavasti osa kärsii siitä tosi pahasti. Itse olin myöhäinen ja oma äitini kertoi omilta kansakouluajoiltaan luokkatoveristaan jolla alkoi menkat jo 7-vuotiaana ja olikin varsin kehittynyt sitten jo äkkiä. "Sillä oli elämä ihan pilalla siksi" taisi äiti ihan sanoa. Mua surettaa juurikin vääränlaisten vanhempien miespuolisten huomio tälläisiä nuoria tyttöjä kohtaan. Siinä saa aika syviäkin arpia pahimmillaan.

Mut aina on sit myös tosiaan niitä, jotka valehtee ettei menkat ole vielä alkanet vaikka olisivat alkaneet vuosia ennen muita kavereita. Itselläni tälläinen ystävä. Tunnusti asian vasta nyt joskus lähempänä kolmikymppisenä. Että häntä niin hävetti se. Selittyi kyllä ne isot hupparit aika hyvin.

[QUOTE="vieras";23547757]Ja herää kysymys, että mitäs se menkkojen alkaminen kavereille kuuluu saati sitten opettajalle?[/QUOTE]

En mä tiiä opettajasta tai kavereista et mitä se kuuluu, mut jutellaan sitä ystäville kaikenlaista.
Kyllä mä hyville ystäville kertoilen kaikenlaista ihan yksityistäkin ;)

Yhteistyössä