Vähän leikkimielellä... mutta ei niin paljoa palturia, ettei totta toinen puoli ;)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aurinkokunta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aurinkokunta

Aktiivinen jäsen
01.11.2006
11 030
1
36
Kouvolan peräkylä
Siis kun täälläkin palstalla väännetään ja käännetään aina välillä kättä, etä saako ja onko kotiäidillä oikeus viedä isommat lapset virikehoitoon varsinkaan silloin, jos on vauvan kanssa kotona, ja äiti ei ole ylen määrin väsynyt, masentunut tai muutoin "sairas".
Onko äiti silti oikeutettu viemään isommat lapsensa hoitoon saadakseen viettää laatuaikaa vauvan kanssa.

Edellisessä tulee ilmi kaksi sanaa: virikehoito ja laatuaika. Kaksi sanaa, joita minä henkilökohtaisesti inhoan yli kaiken.
Paitsi ehkä nyt, kun olen alkanut ajatella. Eikö tuolta subjektiivisen hoito-oikeuden pohjalta voisi myös ajatella sellaista, että kun tänään tuli teksti-tv:stä luettua että eroperheiden tukia pitäisi rajoittaa, niin millä estää niitä eroperheitä syntymästä?

Voisiko tuota subjektiivista hoito-oikeutta laajentaa niin, että äidillä ja isällä olisi tietyin väliajoin oikeus viedä lapset turvalliseen hoitopaikkaan, että vanhemmat voisivat ilman suurta huolta jälkikasvustaan viettää laatuaikaa ja samalla ehkä tylsistynyt kotivanhempi ja työhönsä tympiintynyt toinen puoliso voisivat yhdessä keksiä virikkeellistä tekemistä keskenään.
Ehkä tällätavoin saataisiin niitä paljon palstallakin puhuttuja "kulahtaneita koti-äitejä" panostamaan omaan itseensä ja puolisoonsa... kuten myös niitä auton öljyjä tai urheiluruutua illat pitkät vahtaavia miehiä kiinnostumaan ja huomaamaan puolisonsa naisena - ei vaan automaattisesti kotiin kuuluvana esineenä, kuten monitoimikoneena.
Siis kun molemmat tietäisivät, että heillä todellakin on mahdollisuus ottaa ja käyttää sitä laatuaikaa ihan vaan toinen toisiaan varten.

Kannattaisko yhteiskunnan panostaa vanhempien virikehoidon ja laatuajan kautta siihen, että perhe pysyy perheenä - ja säästää sitäkautta, kun sitten ei tarvitse maksaa niille eroperheille niitä etuuksia, joista nyt sit pitäs alkaa karsimaan?

:whistle:
Ei minua itse-asiassa haittaa yhtään se, jos joku vie lapsensa virikehoitoon, tai viettää laatuaikaa lapsensa kanssa - enkä mie nyt taatusti odota että yhteiskunta alkaa minun lapsiani hoitamaan jotta mie pääsisin ravintola-illalliselle, mutta kunhan vaan aikanikuluksi aloin miettimään, että en muista tälläistä keskustelua vielä täällä nähneeni ainakaan ihan hiljattain tältäkantilta.
Siis tokihan nyt kannattaa muistaa, että kaikilla ei ole mahdollisuus käyttää isovanhempia, sukulaisia tai MLL:n hoitajia syystä tai toisesta.
Ja senkin lisään vielä, että miettimisestä huolimatta en keksinyt, että mitä ne eroperheiltä karsittavat etuisuudet voisivat olla.

Minusta ajatuksesi ovat järkeviä. Nimen omaan pitäisi tukea lapsiperheitä myös niin, että vanhempia tuettaisiin ottamaan vapaata arjesta edes joskus, täytyyhän parisuhdetta hoitaa jotta se pysyy kunnossa. Meillä miehen kanssa on kerran kuukaudessa vapaa viikonloppu, jolloin lapsi on mummilassa viikonlopun. Ja poikamme niin mielellään äidilleni menee, joten hyvällä omatunnolla ollaan sitten kahdestaan viikonloppua vietetty. Toisaalta annamme myös joka päivä toisillemme huomiota ja otamme illalla pari tuntia yhteistä aikaa sohvalla sylikkäin tai muuta touhuten kun lapsi on nukahtanut :) Hyvin toimii toistaiseksi. Tiedä sitten miten käy kun lapsia toivottavasti tulee lisää :)

Norjassa on otettu kovat käyttöön ja siellä on sellainen laki, että puoliso ei saa muuttaa pois kotoa jos toinen ei anna siihen lupaa, tai jotain... ei tuu eroperheitä nääs :D

mutta mulla ei ainakaan ole mitään sitä vastaan että joku vie lapsensa hoitoon vaikka ois kotona. Ajattelin jopa itse tehdä näin kun kakkonen syntyy syksyllä.

Voisko noita eroperheeltä karsittavia etuuksia olla esim. kelan maksamat osuudet elatusmaksuista ja elatustuet?

Ja vielä hoitoon laittamisesta, kyllä minusta on oikeutettua laittaa isompi lapsi päivähoitoon, varsinkin jos lapsi sinne mielellään menee! En kyllä laittaisi jos poikani pahoittaisi mielensä kun ei saa olla kotona pikkusisaruksen ja äidin kanssa. Uskon kylläkin että lapsetkin tarvitsevat sitä "omaa aikaa" pois kotoa ja ikäistään seuraa ja ohjattua toimintaa mitä vanhempi ei pysty samalla tavalla joka päivä järjestämään, jos on vauvakin hoidettavana tai jopa useampi pienempi.

lastenvalvojien palkat? Ihan hyviä ajatuksia. Itseäni myös huolestuttaa kuinka paljon eroja tapahtuu ja pienet lapset kärsii. Koska lapsi todellakin siitä kärsii. Itselläni ei ole kuin kaksi lasta ja olisin valmis ottamaan hoitoon lapsia jos sillä jonkun avioliitto saataisiin pelastettua. No aika kaukaa haettua. Ei taida hoidotkaan riittää. Kun halutaan jotain. Mutta ei taideta silti tietää mitä. Ja mitäs sen sitten väliä vaikka perhe hajoo.

Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Norjassa on otettu kovat käyttöön ja siellä on sellainen laki, että puoliso ei saa muuttaa pois kotoa jos toinen ei anna siihen lupaa, tai jotain... ei tuu eroperheitä nääs :D

Ihan totta - tuollainen laki? Siis että vaikka toinen ois millainen alkoholisti, pahoinpitejijä tai vaikka peliriippuvainen tai ties mitä, niin yhdessä on asuttava?
Tai jos ei erota yhteistuumin, niin ei ainakaan tule ilmeisesti saamaan mitään "tukia" eronneena puolisona?
:o

Jos parisuhde ja perhe-elämä perustuu vain "suhteenhoitoviikonlopuille", ollaan jo aika huonoilla kantimilla. Suhdetta ja perhe-elämää on hoidettava ihan siinä arjessa, ilman erityistä sille järjestettyä aikaa ja / tai tilaa.

Yhteistyössä