Vähän säälittää lapsen kaveri :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras nyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niin ja sitten on meitä, jotka siitä yövalvomisesta huolimatta halutaan herätä myös sen isomman lapsen vuoksi aamuisin. Kun se isompikin on yhtä tärkeä kuin se valvottava pieni. Sitäpaitsi on mukava antaa isommalle aamulla jakamatonta huomiota :) toki se onnistuu muulloinkin, mutta aamut on niin mukavia ja on kiva laittaa lapsi hyvillämielin kouluun.

Se on helppoa kun kaikki on omasta haluamisesta kiinni. Mulle se halu on onneksi riittänyt kun vauvojen yöheräilyistä huolimatta olen saanut nukkua yössä jo muutaman tunnin, päälle hyvässä lykyssä päikkärit ja ehkä pikkunokoset illalla miehen kotiuduttua, lisäksi mies ollut illat aktiivisesti mukana kodin arjessa. Ei siis mitään syytä jättää heräämättä aamuisin koululaisen kanssa.

Mut en menis sanomaan että on kyse haluamattomuudesta tai välinpitämättömyydestä esikoista kohtaan kun kaveri tosissaan sai ehkä yön aikana nukuttua sen 1-2 30-45min pätkää ja loppupäivä/ilta oli jaksettava yksin. Sen jälkeen taas edessä yö mikä menee pitkälti huutavaa vauvaa kantaen. Kyllä hän niin väsynyt oli silloinkin kun sai aamusta nukkua sen 2-3h että olin tosi huolissani. Ilman tuota unta olisi nopeasti ollut jossain lataamossa ja tuskin sekään olisi ollut esikoiselle hyväksi.

Vain viitenä aamuna viikossa ;)

Viikonloppuisin nukutaan koko poppoo pitkään.

Jos sä oikeasti _tykkäät_ siitä, sä et voi olla väsynyt.

Kyllä mäkin herään tietysti, mutta en voi sanoa aina tykkääväni heräämisestä. Mulla on välillä vaikeuksia nukahtaa ja elämä on melko hektistä. Välillä väsyttää ihan pirusti ja olen kateellinen sun kaltaisille ihmisille.

Jos sä oikeasti _tykkäät_ siitä, sä et voi olla väsynyt.

Kyllä mäkin herään tietysti, mutta en voi sanoa aina tykkääväni heräämisestä. Mulla on välillä vaikeuksia nukahtaa ja elämä on melko hektistä. Välillä väsyttää ihan pirusti ja olen kateellinen sun kaltaisille ihmisille.

No aamukahvilla on iso osa mun aamujen tykkäämisestä :D välillä jo illalla ajattelee, että saispa jo aamukahvia :D

Perus palsta taas... Ne jotka haluavat herätä kiillottavat kruunuaan, ne jotka ovat huolissaan ovat hysteerikkoja, lapsiin ei voi luottaa jne.

Vastaus ap:lle:
Muakin huolettais tommoset puheet. Monesti lapsi sanoo asiat eritavalla kuitenkin kuin hän tarkoittaa. Ja tuo ettei äiti herää vaikka lapsi myöhästelee on oikeasti aika paha jo.
Voisitko ajatella olevasi yhteydessä lapsen äitiin ? Juurikin tyyliin "moi, teidän xxx sanoo ettei ole syönyt ruokaa vielä ja meillä on nyt ruoka. Pyydänkö xxx tulemaan kotiin syömään?" Vastauksesta voit päätellä onko äiti välinpitämätön.

Ihan selvästi kateutta näiltä joiden lapset eivät selviä aamuisin kouluun yksin :D Mites se menikään lapsen työ on leikki...sitten koulu! Kyllä jokaisen normaalin lapsen pitää osata kouluun lähteä ilman että passataan! Ja jokainen järkevä äiti huolehtii myös omasta jaksamisesta! Samaan malliin vaan...jokainen tyylillään ja omien voimavarojensa mukaan :) Jätetään nämä passaajat omaan arvoonsa! Kuletelkoon vässyköitänsä autolla eestaas :D

Hyvin nukkuvana?
Enpä nyt tiedä onko se hyvin, jos viikonloppuisin nukutaan pitkään... Kun vauva kuitenkin valvottaa öisin, ja nukahtaa siinä aamulla viiden aikaan.

Silti mä haluan herätä arkena laittamaan esikoisen kouluun. Onko siinä jotain väärää?

Jos sä oikeasti arkiöinä nukut sen korkeintaan 2h, ilman päikkäreitä tai mitään lepoa päivän ja illan aikana ja tykkäät herätä seitsemältä herättämään esikoista niin ehkä sun unentarve on jotenkin poikkeuksellisen vähäinen. Silloin voi varmaan sanoa että nukut hyvin jos viikonloppuisin saat sen 2h sijaan nukkua vaikka 4h.

Mut jos sä ymmärtäisit että toisille se 1-1,5h unta pätkitisesti vaan on liian vähän vuorokauteen, ettei sillä jaksa millään hoitaa lapsia ja kotia niin sä voisit ymmärtää sitä äitiä joka tuon yöllisen tunnin päälle kaipaa vielä sen 2-3h unta aamusta kun vauva nukahtaa. Unentarpeet kun on erilaisia.

Se että mä sanon herääväni itse aamuisin herättämään koululaisen, ja tämä mun ystävänikin olisi halunnut herättää omansa jos vaan voimat olisi riittäneet varmaan tarkoittakaan sitä että mun mielestä lapsen kanssa heräämisessä on jotain väärää.....

Jos sä oikeasti arkiöinä nukut sen korkeintaan 2h, ilman päikkäreitä tai mitään lepoa päivän ja illan aikana ja tykkäät herätä seitsemältä herättämään esikoista niin ehkä sun unentarve on jotenkin poikkeuksellisen vähäinen. Silloin voi varmaan sanoa että nukut hyvin jos viikonloppuisin saat sen 2h sijaan nukkua vaikka 4h.

Mut jos sä ymmärtäisit että toisille se 1-1,5h unta pätkitisesti vaan on liian vähän vuorokauteen, ettei sillä jaksa millään hoitaa lapsia ja kotia niin sä voisit ymmärtää sitä äitiä joka tuon yöllisen tunnin päälle kaipaa vielä sen 2-3h unta aamusta kun vauva nukahtaa. Unentarpeet kun on erilaisia.

Se että mä sanon herääväni itse aamuisin herättämään koululaisen, ja tämä mun ystävänikin olisi halunnut herättää omansa jos vaan voimat olisi riittäneet varmaan tarkoittakaan sitä että mun mielestä lapsen kanssa heräämisessä on jotain väärää.....

Mullehan tää vastaus ei ollut mut vastaan silti :)

Mä varmaan kuolisin noin vähillä unilla. Nyt saan nukkua 6-9h pätkissä kun olen 1kk vanhan kanssa kotona. Silti väsyttää. En vois kuvitellakaan et tässä ois vielä vanhempi lapsi joka pitäis kouluun laittaa. Siksi olenkin päättänyt olla vain yhden lapsen äiti. Valintakysymys mutta kaikista lapsista pitäisi huolehtia vaikka kuinka väsyttää varsinkin jos lapsi myöhästelee koulusta tai aamut muuten tuottaa vaikeuksia.

Olenko sanonut etten ymmärrä? Olenko sanonut, että on väärin jos ei herää laittamaan isompaa lasta kouluun? Mielestäni en.

Olen sanonut, että MINÄ tykkään kaikesta huolimatta herätä aamulla klo 8-8.30 laittamaan esikoista kouluun. (Koulu alkaa klo 9.05 ja meiltä on koululle 500m matkaa)

No aamukahvilla on iso osa mun aamujen tykkäämisestä :D välillä jo illalla ajattelee, että saispa jo aamukahvia :D

Mä en pääsisi sängystä ylös ilman valmiiksi ladattua kahvinkeitintä. Ja aina se sitten helpottaa, kun ekasta vartista selviää. Mutta välillä on viikkoja, kun menee neljäkin yötä putkeen muutaman tunnin unilla. Silti ei saa ajoissa unta. Mä olen muutenkin yö-ihminen, en yhtään aamuihminen.

Toki jos aapeen kertomassa tapauksessa lapsi myöhästyy usein koulusta, heille luultavasti tarjotaankin apua jossain vaiheessa. Tosi asia nyt vaan on se, että tätä asiaa on vähän hölmöä ruotia palstalla, kun kukaan ei oikeasti tiedä mikä se totuus on.

Kiillottajat voivat tulla tänne sitten kertomaan, kun oikeasti joka yö nukkuvat vain 2 tuntia ja sitten heräävät reippaina laittamaan lasta kouluun joka osaa itsekkin. Eikö se olis jo ihan hulluutta. Mites tänäpäivänä kuullutetaa paljon,että pitää muistaa itseäänkin? On naiset vaan jänniä kun kaikessa pitää yrittää olla het parempi kuin muut äidit! Säälittää näiden äitien lapset jotka eivät näe kuin oman kapean väylänsä :(

Kaikki te jotka ette ymmärrä toisia ja toisten tarpeita tulette seuraavan puolen vuoden aikana kärsimään univajeesta...miks pitää aina kantapään kautta...karma onneks tekee tehtävänsä!

Ekaluokkalaisella tyttärellämme on kaverina tyttö, jolla on vähän vastaavaa meininkiä. Lapsi ja hänen äitinsä asuvat äidin omien vanhempien luona, äiti on hyvin nuori ja nämä isovanhemmat ovat viisissäkymmenissä olevia, aktiivisesti työelämässä. Tytön äiti on kotosalla, ei töissä tai opiskele. Eikä ole enempää lapsia. Mitä on meillä kertonut, niin tyttö lähtee ihan omin neuvoin joka aamu kouluun, koska isovanhemmat lähtevät aikaisin töihin Hgiin (asumme tässä yhdessä lähikunnassa) ja oma äiti kuulemma nukkuu vielä! Ei siis viitsi nousta laittamaan lastaan kouluun vaan koisaa tyytyväisenä. Mummi ja ukki kuulemma ovat tehneet aamupalan valmiiksi ja valinneet vaatteet ja tarkastaneet repun edellisenä iltana. Tyttö menee lapsemme kanssa aina samaan ip-kerhoon koulun jälkeen ja sieltä sitten kävelee kotiinsa kun kuulemma mummi ja ukki eivät ole vielä tulleet kotiin eivätkä voi hakea. En todellakaan tiedä, minkämoista työtä ja minkälaisin työajoin isovanhemmat töitä tekevät mutta ennen seitsemää ovat töihin lähteneet ja lähempänä kuutta kait sitten kotona vasta :0 Oma tyttäreni on joskus hakenut tätä kaveria kulkemaan koulumatkan yhdessä ja on vahvistanut jutun, että ennen kahdeksaa ei ole isovanhempia enää huushollissa.

Sitten ruokajutut: Isovanhemmat eivät suinkaan tule joka ilta edes kuuteen mennessä kotiin, ilmeisesti on jotain edustustehtäviä (ja varmaan ihan sitä omaakin elämää elettävänä, onhan siellä tytön äiti, joka on edelleen lapsen virallinen huoltaja, kotosalla kaiket päivät). Mutta ei tämä tytön äiti saa ruokaa pöytään! Kun tyttäremme on joskus ruoan jälkeen eli about kuuden aikoihin mennyt kyläilemään heillä, niin tämä toinen tyttö ei ole syönyt, äiti istuu omassa makuuhuoneessaan katsomassa telkkaa ja lapset ovat sitten siinä leikkineet, ja jos lapsi on nälkäänsä valittanut niin äiti on kuulemma vaan huikannut että ota jääkaapista. Kai sielä sitä ruokaa on tarjolla että ei ole kyse köyhästä perheestä (isovanhemmilla laadukkaat autot, omakotitalossa asuvat, lapsen äidillä myös auto jne.). Mutta kun tämä äiti ei saa aikaiseksi! Olen nähnyt äidin vain muutamia kertoja ja tosi nuoren näköinen ja oloinen on. Vanhempainillassa ei näkynyt ketään tämän tytön perheestä ja joulujuhlaan ehti ainoastaan vaari... Eskarissa ja viskarissa jo sama meno ja siellä lapset siis ystävystyivät, koskaan ei ollut ketään vanhempainilloissa, joulujuhlassa oli joko mummi tai vaari, eivätkä he millään lailla ottaneet kehenkään kontaktia. Äitien- ja isäinpäivänä mummi ja ukki kävivät pk:ssa kerran, eivät enää eskarivuonna.
Että eipä tässä perheessä sinällään mitään dramaattista laiminlyöntiä ole, mutta selvästikin äiti on täysin epäkypsä ja mitä olen heidän ovillaan joskus käynyt kääntymässä niin hän asuu edelleen "omassa huoneessaan" ja lapsella vastapäinen huone lastenhuoneena. Että siinä on niinkuin isovanhemmilla kaksi lasta hoidettavana mutta omien menojensa takia ruokailut sun muut jää retuperälle. Mutta toisaalta pitää olla todella tyytyväinen että isovanhemmat ovat ottaneet lapsensa ja lapsenlapsensa siipiensä suojiin eivätkä esim. potkineet tytärtään pellolle tms. koska silloin ei lapsesta huolehtisi kukaan.

Olen sanonut, että MINÄ tykkään kaikesta huolimatta herätä aamulla klo 8-8.30 laittamaan esikoista kouluun. (Koulu alkaa klo 9.05 ja meiltä on koululle 500m matkaa)
No saathan sä sitten unta jo jonkun verran kun lasketaan pätkät ennen viittä ja sen jälkeen se kolme tuntia tai päälle? Jos sä et saisi sitä aamun unipätkää niin mä epäilen suuresti olisitko iloisesti laittamassa koululaista matkalle joka aamu...

Kaikki te jotka ette ymmärrä toisia ja toisten tarpeita tulette seuraavan puolen vuoden aikana kärsimään univajeesta...miks pitää aina kantapään kautta...karma onneks tekee tehtävänsä!

Miten ihmeessä tän ketjun aihe liittyy tähän univajejuttuun mitä tässä nyt kilpaillaan että kuka nukkuu vähiten? Täysin tuulestatemmattu juttu koko univajehomma. Ihan yhtä hyvin se äiti voi olla vain laiska. Ja joo, karma ei ole mulle bitch vaan se on mun kaveri. :)

Viimeksi muokattu:
No saathan sä sitten unta jo jonkun verran kun lasketaan pätkät ennen viittä ja sen jälkeen se kolme tuntia tai päälle? Jos sä et saisi sitä aamun unipätkää niin mä epäilen suuresti olisitko iloisesti laittamassa koululaista matkalle joka aamu...

Miksi tähän nyt tartutaan niin kovin.

Olen kertonut miten meillä on ja että tykkään olla aamuisin esikoisen kanssa ja juoda kahvini. En ole muita arvostellut tai kauhistellut.

On kurjaa jos joku joutuu olemaan ihan olemattomilla unilla. Sympatiat heille (vaikkei se mitään autakaan).

Myös ap joka valittaa toisten asioista voi olla kateellinen ! Niin,jos tälle linjalle lähetään! Ja pienten lasten äidit todennäkösimmin ovat vain väsyneitä!

Niin ja sitten on meitä, jotka siitä yövalvomisesta huolimatta halutaan herätä myös sen isomman lapsen vuoksi aamuisin. Kun se isompikin on yhtä tärkeä kuin se valvottava pieni.
Tämä on mielestäni arvostelevasti sanottu. Annat ymmärtää että sinulla on todella valvottava vauva, et saa tarpeeksi unta mutta siitä huolimatta sinä kuitenkin haluat (muut väsyneet ilmeisesti ei...?) herätä aamuisin. Ja kun on suht selvää että saat tarpeeksi unta niin kyse ei ole haluamisesta (vai siitä kuuluisasta asenteesta?) vaan siitä että sinä todellakin kykenet heräämään koska saat tarpeeksi unta. Kuten totesin, epäilen suuresti olisitko yhtä halukas ja kykeneväinen jos sinulla ei olisi sitä aamun kolmen tunnin unipätkää?

Enivei, aloittaja voi olla laiska ja se on ilmeisesti paljon uskottavampi ja mieluisampi vaihtoehto monille täällä. On ihanaa olla parempi ihminen, eikö?

Tämä on mielestäni arvostelevasti sanottu. Annat ymmärtää että sinulla on todella valvottava vauva, et saa tarpeeksi unta mutta siitä huolimatta sinä kuitenkin haluat (muut väsyneet ilmeisesti ei...?) herätä aamuisin. Ja kun on suht selvää että saat tarpeeksi unta niin kyse ei ole haluamisesta (vai siitä kuuluisasta asenteesta?) vaan siitä että sinä todellakin kykenet heräämään koska saat tarpeeksi unta. Kuten totesin, epäilen suuresti olisitko yhtä halukas ja kykeneväinen jos sinulla ei olisi sitä aamun kolmen tunnin unipätkää?

Enivei, aloittaja voi olla laiska ja se on ilmeisesti paljon uskottavampi ja mieluisampi vaihtoehto monille täällä. On ihanaa olla parempi ihminen, eikö?

No oli ehkä huono sanavalinta.

Enkä mä nyt tiedä on 3,5-4,5 tuntia unta yössä tarpeeksi. Ennen viittä kun ei tosiaan juuri nukuta, torkahdellaan kyllä. Eikä aina nukuta kunnolla senkään jälkeen.

Mutta ihan sama. Kun nyt näyttää vaikuttavan siltä, että nukun aivan ruhtinaallisia yöunia ja kiillottelen vain kruunuani herätessäni esikoisen kanssa aamulla. Se siitä. Olen superäiti ja halveksin muita. Hyvä nyt?

Sun unes on ruhtinaalliset verrattuna 1-2 tunnin pätkittäisiin uniin...eikö? Nousisitko noittenki unien jälkeen laittamaan lasta joka aamu kouluun,vaikka lapsi jo osaa itsekkin? Olisitko niin tyhmä...pitkällä juoksulla siitä kärsisi myös nämä sinun pienemmät lapset ja luultavasti itse masentuisit...ei kenenkään elimistö määrättömästi jaksa. Jokainen aikuinen järkevä ihminen tekee oman perheen parhaaksi. Koululainen ei kärsi siitä että lähtee yksin kouluun eikö? Mutta siitä voi kärsiä,jos äiti palaa loppuun eikö? Ei kannata aina kiillotella niitä kruunuja! Ajatelkaa laajemmin ja olkaa tuomitsematta ja arvostelematta joooko!

Sun unes on ruhtinaalliset verrattuna 1-2 tunnin pätkittäisiin uniin...eikö? Nousisitko noittenki unien jälkeen laittamaan lasta joka aamu kouluun,vaikka lapsi jo osaa itsekkin? Olisitko niin tyhmä...pitkällä juoksulla siitä kärsisi myös nämä sinun pienemmät lapset ja luultavasti itse masentuisit...ei kenenkään elimistö määrättömästi jaksa. Jokainen aikuinen järkevä ihminen tekee oman perheen parhaaksi. Koululainen ei kärsi siitä että lähtee yksin kouluun eikö? Mutta siitä voi kärsiä,jos äiti palaa loppuun eikö? Ei kannata aina kiillotella niitä kruunuja! Ajatelkaa laajemmin ja olkaa tuomitsematta ja arvostelematta joooko!

Ai että teitä on kiva kiusata ;)

Yhteistyössä