Vähän sairastavilta kela-korvaukset pois?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Näin-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Näin-

Vieras
Vähän sairastavat voivat muutaman vuoden kuluttua joutua maksamaan lääkkeensä lähes kokonaan itse, kirjoittaa Aamulehti.
Hallitus haluaa säästää lääkekuluista.

Lääketeollisuus ry:n mielestä korvaukset pitäisi kohdistaa paljon lääkkeitä käyttäville.

- Muutaman kerran vuodessa antibiootteja tai tulehduskipulääkkeitä saavat voisivat maksaa kulut kokonaan itse, lääkepoliittinen johtaja Sirpa Rinta Lääketeollisuus ry:stä sanoo lehdelle.

Myös sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikon (kok) mielestä vähän lääkkeitä käyttävät voisivat ainakin maksaa nykyistä enemmän lääkkeistään. Hän on myös miettinyt Kela-korvausten sitomista tuloihin.

Lääketeollisuus ry katsoo, että lääkekuluille voisi olla omavastuu, johon asti lääkkeet ostettaisiin kokonaan omalla kustannuksella. Rinnan mukaan esimerkiksi 50 euroa voisi olla sopiva summa.

Hallitusohjelmaan on kirjattu 113 miljoonan euron säästötavoite lääkekuluihin vuoteen 2015 mennessä.

STT

AL: Vähän sairastavat voivat joutua lääkemaksajiksi | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

Siinä vaan tulee käymään taas kerran niin, että köyhät kärsii!!! Eli joku alkoholisoitunut yksihuoltaja äiti jättää hakematta lääkkeet kun ne maksaakin yhtäkkiä niin paljon, eivät meinaan ole mitään halpoja kaikki antibiootitkaan...

tuossa on se, mihin raja vedetään "vähemmän sairastavuuden" suhteen. Tuo tuloihin sitominen voi olla ihan ok ajatus, jos kerran hyvin toimineeseen järjestelmään on pakko rahan tarpeen takia kajota.

No mä en yleensä ainakaan sairasta niin, että siihen mitään lääkkeitä tartteis :D Perusflunssaa on muutaman kerran vuodessa ja se siitä! :D Tai näin on ollu monen monta vuotta. Toki sitten kun vanhenee, niin varmasti menee lääkkeisiin rahaa..
Sama täällä, vaikka olen sinua 20 vuotta vanhempi. Kyllä minä voisin maksaa enemmän niistä vähemmistä tarvimistani lääkkeistä, jos se auttaisi sitä, että enemmän sairastava saisi lääkkeensä edullisemmin.

Mietityttää. Hyvä asia jos on periytyviä tai kroonisia sairauksia. Tai muita joihin ei omat päätökset vaikuta. Mutta jos sairastaa kun ei muista pestä käsiä tai pyörii sairaiden kanssa tai syö epäterveesti ja näin vaikuttaa siihen kuinka usein itse sairastaa ja mitäkin niin..
Toisaalta kun sairastaa harvoin niin se on periaatteessa sama hinta kuin paljon sairastavillakin niin, että maksat kaikki itse mutta harvemmin kuin ne jotka maksavat vain osan itse.
Rajanveto, se tuottaa varmasti närää ja erimielisyyksiä.

Suomalaiseen malliin rankaistaan taas niitä jotka tuottavat eivätkä vaan kuluta.

Henkilökohtaisesti mulle on ihan sama maksanko siitä kahden välein syötävästä ab-kuurista tai silmätipoista 20€ vai 100€, mutta jotenkin alkaa kyllästyttämään tämä systeemi. Eli kun mä sairastan vähän, olen vähän pois töistä jne, maksan veroja, täydet hoitomaksut jne, niin vielä siitä vähän rankaistaan lisää. Great. Hyvä Suomi!

[QUOTE="xXx";24557044]Suomalaiseen malliin rankaistaan taas niitä jotka tuottavat eivätkä vaan kuluta.

Henkilökohtaisesti mulle on ihan sama maksanko siitä kahden välein syötävästä ab-kuurista tai silmätipoista 20€ vai 100€, mutta jotenkin alkaa kyllästyttämään tämä systeemi. Eli kun mä sairastan vähän, olen vähän pois töistä jne, maksan veroja, täydet hoitomaksut jne, niin vielä siitä vähän rankaistaan lisää. Great. Hyvä Suomi![/QUOTE]Yhteiskunnan turvaverkko on Suomessa todella vahva ja sen ylläpidon kustantavat me veronmaksajat eikä kukaan omaa uraansa ajatteleva poliitikko uskalla edes ääneen lausahtaa mitään konkreettista sen heikentämisestä.

Mun kuukausittaiset lääkkeet maksavat niin paljon, että varsin hyvätuloisenakaan en pystyisi enää lääkitsemään itseäni, mikäli kela-korvaukset vietäisiin hyvätuloisilta pois.

Ainahan sitä ehdotella saa, mutta luulenpa ettei toteudu.
Ja mitä tulee tuohon että 50 euroa kuussa lääkkeistä olisi sopiva summa...kyllä se monelle pienituloiselle on paljon, mistä ihmeestä on saatu sellainen ajatus että kaikki harvoin lääkkeitä tarvitsevat ovat hyvätuloisia ?
Ja jotkut reseptilääkkeet ovat todella kalliita, ja voi olla että se harvoin sairastavakin sairastuu niin että joutuu ostamaan useampaa kallista lääkettä yhtäaikaa, ei se ole mikään pikku juttu tavalliselle duunarillekaan.

• Tykkää
Reactions: NipaNeutroni
Hmm. En muista koska olen viimeksi saanut antibioottikuuria tai muutakaan lääkettä, mutta entä lapseni? Maksanko tulevaisuudessa heidän lääkkeistään täyden hinnan? Tosin lapsikin on saanut tasan yhden lääkekuurin tähän mennessä.

Mun mielestä kuulostaa ihan hyvälle systeemille, esim, jos rajattaisiin kulut juurikin 50-100e/vuosi. Jos menee sen yli, saisi korvaukset nykyisen systeemin mukaan. Tulosidonnaisuus on hankalampaa, suurimmalla osalla on harvoin sairastaessaan mahdollisuus maksaa pieni summa lääkkeistään, suurin osa antibiooteista ja tulehduskipulääkkeistä, joita varmaan eniten ns. perusterveille määrätään on melko halpoja myös ilman korvausta. Ja niille, joille se pienikin summa on liikaa, on aina mahdollisuus saada esim. maksusitoumus sosiaalitoimistosta. Sen kaikkein vähävaraisimman porukan mukaan jos tehdään kaikki päätökset, ei mistään voida säästää koskaan mitään.

Ainahan sitä ehdotella saa, mutta luulenpa ettei toteudu.
Ja mitä tulee tuohon että 50 euroa kuussa lääkkeistä olisi sopiva summa...kyllä se monelle pienituloiselle on paljon, mistä ihmeestä on saatu sellainen ajatus että kaikki harvoin lääkkeitä tarvitsevat ovat hyvätuloisia ?
Ja jotkut reseptilääkkeet ovat todella kalliita, ja voi olla että se harvoin sairastavakin sairastuu niin että joutuu ostamaan useampaa kallista lääkettä yhtäaikaa, ei se ole mikään pikku juttu tavalliselle duunarillekaan.
Eikö tuossa annettu ymmärtää, että 50 euroa vuodessa,ei kuukaudessa?

Niin ja siis minä käsitin tuon 50e summan vuosikohtaiseksi, en missään nimessä kuukausikohtaiseksi. Kuukaudessa 50 euroa on hyvin monelle aika iso summa, eikä sellainen ehdotus menisi ikinä läpi, vuosirajana mielestäni ihan kohtuullinen.

Jos korvattavuudelle pistettäisiin tuloraja, niin käviskö siinä pian niin, että syntynyt säästö menisi siihen, kun pitäisi palkata lisää porukkaa tarkistamaan, kuka on oikeutettu korvaukseen.

• Tykkää
Reactions: Wicked Mary
Niin ja siis minä käsitin tuon 50e summan vuosikohtaiseksi, en missään nimessä kuukausikohtaiseksi. Kuukaudessa 50 euroa on hyvin monelle aika iso summa, eikä sellainen ehdotus menisi ikinä läpi, vuosirajana mielestäni ihan kohtuullinen.

No vuositasolla se ei ole paljon...mutta jotenkin ei silti kuulosta hyvältä.
Tuossa muuten kun joku sanoi että ainahan ne pienituloiset voi saada sossusta maksusitoumuksen lääkkeisiin, ei se nyt ihan niin helppoa ole.
Esim sellainen joka tienaa niukin naukin sen verran että ylittää sossun normit ja tälle henkilölle tulee tämmöinen tilanne että yllättäen sairastuu ja sairas ja- lääkekulut lohkaiseekin huomattavan summan tuloista niin jos toimeentulotukea hakee, ei sitä saa, perusteena se että maksusitoumukset ovat säännöllisesti toimeentulotukea saavia varten, muiden pitää osata ennakoida ja säästää, siis vaikka tulot olisivat pienetkin. Omaa kokemusta asiasta ei ole, mutta sivusta olen seurannut

[QUOTE="vieras";24557170]Jos korvattavuudelle pistettäisiin tuloraja, niin käviskö siinä pian niin, että syntynyt säästö menisi siihen, kun pitäisi palkata lisää porukkaa tarkistamaan, kuka on oikeutettu korvaukseen.[/QUOTE]

Aiheellinen kysymys !

[QUOTE="vieras";24557170]Jos korvattavuudelle pistettäisiin tuloraja, niin käviskö siinä pian niin, että syntynyt säästö menisi siihen, kun pitäisi palkata lisää porukkaa tarkistamaan, kuka on oikeutettu korvaukseen.[/QUOTE]

Niimpä. Entäs jos tulot muuttuvat kesken vuoden? Kauanko kestäisi tulojen selvittäminen, eli kuinka pian lääkkeet edes saisi ostettua kun kelan paperinpyöritysnopeuden tiedämme.... Ei tuo tulosidonnaisuus tule toimimaan.

• Tykkää
Reactions: Wicked Mary

Yhteistyössä