Vahingossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Meitä oli pellon reunalla se viitisentoista nuorta. Maatiloja oli paljon ja nykyisiin verrattuna ne olivat pieniä ja kodikkaita. Ja niissä asuttiin! Oltiin siis seitsemänkymmentäluvun hehkeimmissä vuosissa. Kaikki seksi ja seurustelu oli meidän ikäisillä vielä silloin tarkasti vahdittua ja säänneltyä. Ja jos jotain salaa tehtiinkin, niin kyllä se pian kylillä tiedettiin, että kuka oli ja milloin ollut kenenkin kanssa. Aikuisetkin.

Mutta meidän hommana oli keräillä keskikesän satoa: varhaisperunoita, kaalia, herneitä ja mitä palstoilla olikaan. Onneksi en sinä vuonna joutunut mansikkamaalle, inhosin sitä kykkimistä ja nyppimistä. Traktori kulki rinnalla ja sinne heiteltiin lavalle ämpäri kerrallaan, saappaat mullassa ja selkä hiessä. Kuljettimia ei silloin vielä liiemmälti ollut.
Olin ollut ihastunut silloiseen luokkakaveriini, pikisilmäiseen ja pieneen, aina hymyilevään Sonjaan. Sonjalla oli päällään pellolla kumisaappaat ja kulahtanut kesämekko, joka oli hieman liian iso hänelle. Mekon kaula aukosta pilkotti aina hänen kumarrellessan hänen muodokkaat rintansa ja enhän minä, vielä armeijan käymätön nuorimies voinut olla vilkuilematta. Sonja katsoi takaisin ja virnisteli vihjaavasti. Aina tauoilla flirttailtiin ja vitsailtiin, naurettiin ja hymyiltiin toisillemme. Oli sellaista kivaa energiaa. En vain osannut pyytää häntä treffeille, kun kaikki muutkin siinä ympärillä katseli meidän eloisaa keskustelua ja silmäpeliä.

Tultiin kuitenkin aina aamulla saman pellon juurelle sillä viikolla, niin usein nähtiinkin. Meillä oli aina päivän päätteeksi tapana käydä karjakeittiössä pikapesulla ennen kotiin lähtöä. Maatilan emäntä jätti aamun jäljiltä lämmintä vettä pataan sen verran, että sai kasvot ja kainalot pestyä.

Yhtenä päivänä jäin putsaamaan muita pidempään traktorin lavaa irtomullasta ja lehdistä ja laitettiin isännän kanssa myös kärryyn pari uutta lautaa haljenneiden tilalle. Hiestä märkänä katselinkin, että muut oli jo mennyt ja lähdin karjakeittiölle peseytymään. Otin paidan pois ja huljautin oikein kunnolla vettä, melkein puoliksi kylpemään aloin, yksin kun olin. Tai niin ainakin luulin. En ollut huomannut Sonjaa, joka oli navetan naulakosta hakenut siistimmät vaatteet päälleen ja siinä nyt katseli silmät kirkkaana hymyillen, kun paidattomana lutrasin veden kanssa oikein antaumuksella.

Se oli rakkautta ensisilmäyksellä. Ja tilaisuus teki varkaan. Omat farkkuni, jotka olin edelliskesän peltotyörahoista hiellä ja vaivalla kaupungista asti ostanut, olivat nurkan takana. Näin sen Sonjan ilmeestä. Hän imi minua ahnaasti katseellaan. En malttanut pidätellä hymyäni, vaan kysyin tirskahdellen: "mulla olis kondomeja farkkujen taskussa. Otetaanko käyttöön". Sonja punastui ja hihitteli hillitsemättömästi eikä saanut hetkeä sanaa suusta, mutta katsoi punastellen pullottavaa housunetumustani, vilkuili ympärilleen ja tuli aivan viereeni.

Hän otti aivan muitta mutkitta mekkonsa pois. Katselin ensimmäistä kertaa kokonaan alastonta ikäistäni naista, enkä saanut katsettani hänestä irti. Menin navetan puolelta kädet vapisten ottamaan kortsupakkauksen ja siinä, ihan nuoruuden hölmöinä, vaarassa jäädä koska tahansa kiinni, ihmeteltiin yhdessä, että miten se kuuluukaan laittaa kovana sykkivän kalun päälle. Vilkuiltiin toistemme alastomia kehoja siinä samalla, minkä ehdimme. Minua kiinnosti se erityisesti, mitä sieltä häpykarvojen alta vilahtelikaan ja myös Sonjan isot ja pehmeät rinnat, joita en malttanut olla näpelöimättä samalla, kun ihmeteltiin ehkäisyvälineen päällelaittoa.

Ja kun lopulta se oltiin saatu päälle, niin suudeltiin kiihkeästi, eikä mennyt varmaan kuin kaksi minuuttia, niin karjakeittiön jakkaralla naitiin kuin vain nuoruuden innolla voi naida. Oltiin sen jälkeen täynnä hihitystä ja kihelmöintiä, mutta myös hämmennystä, että mitä ihmettä olikaan tapahtunut. Ja rehvakkaita, kun oltiin niin aikuisia, että oltiin tehty "se".

Kaverit näki seuraavana aamuna naamasta, että nyt oli semmoinen hehku, että on jotain sutinaa ollut meillä. Kiusoittelivat aikansa, mutta lopettivat sitten, kun välillä ihan julkisesti pussailtiin töiden välissä. Sonjan kanssa tapailtiin ja harjoiteltiin "sitä" useammankin kerran, mutta eri kaupunkeihin lopulta muutettiin ja mentiin omilla tahoillamme naimisiin. Ja erottiinkin. Ei koskaan yhteen palattu. Olisi pitänyt. Hän oli ensimmäinen ja ainoa todellinen rakkauteni. Maalaiskesä 1976 kuitenkin elää sydämessäni ikuisesti ja joka kesä muistan sen kesän tapahtumat vieläkin kirkkaasti, kuin aurinko taivaalla.

Yhteistyössä