vai ettei lapsilta mene lääkärikäynnistä maksua...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja justiinsajooooo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
tiedoksi vaan että vaikka ootte espoolaisia niin saatte mennä mihin tahansa hyksin alueella. Myös Lastenklinikalle tai vaikka Peijakseen. Mutta Jorvi on hyvä sairaala ja sieltä saa hyvää hoitoa. Itse en koskaan kehtaisi valittaa pienistä tk-maksuista koska Suomessa on ensiluokkaisen hyvä terveydenhuolto ja varsinkin hyksin alueella on erikoissairaanhoito priimaluokkaa!

joooo...no vaihetaanko sitten valituksen aihetta. Se sun hyksin alueen erikoissairaanhoito on todella PRIIMAA.. Sen vuoksi minä olen yhden lapsen joutunut hautaamaan kun tekivät hoitovirheen. Että minä olen varmaan väärä henkilö jolle kehua hus alueen erikoissairaanhoitoa.

mutta sun mielestä ei varmaan olis pitänyt sitä hoitovirhetutkimustakaan tehdä...pitäs vaan olla niin p kiitollinen että saa edes jotain hoitoa, vaikka se sitten tappaisikin.

Ei oo tullu laskua kun olen käyttänyt lasta päiviystyksessä. päivisin meillä päivystys on tk:n tiloissa ja 16 jälkeen siirtyy keskussairaalaan. ei kummastakaan oo tullu laskua jos lasta on hoidettu.

näin kiireisenä ;) kotiäitinä vastaisin, että oltais kenties selvitty vähemmällä odottamisella jos oltas päästy sinne tk ajalle. Nyt odotettiin vissiin se kolme tuntia ensin lääkärin näkemistä, sitten taas pari tuntia labroja ja lääkäriä ennenkuin varsinainen toimenpide tehtiin. Eihä siinä prosessissa vierähtäny ku vissiin 9 tuntia....

Kuulepa, muutamaan otteeseen polilla odottaneena, lähetteen kanssa ja ilman, niin ihan yhtä kauan siellä menee, on se lähete kädessä tai ei.

Ja toi sun kuvailema on ihan normaaliprotokolla siellä. On sen lapsen tutkinut joku tk-lääkäri tai ei niin tutkimukset polilla alkaa alusta.

Onko teillä lapsella vakuutus? Yksityinen lääkäri on tuossa tilanteessa kiva jos haluaa välttää jonoja, niitä kun kunnallisella puolella lähes aina on.

joo olispa vakuutus... yksityisellä asiointi on niin vaivatonta ja voi varmistaa että asioi osaavan ihmisen kanssa. ihan vaan peruslabrojen valmistumisessa menee yksityisellä vartti mutta julkisella tuloksia pitää odottaa kaksi tuntia. No, eipä se kerro muusta kun että että yksityisillä on nopeimmat ja uusimmat laitteet luulisin.

joooo...no vaihetaanko sitten valituksen aihetta. Se sun hyksin alueen erikoissairaanhoito on todella PRIIMAA.. Sen vuoksi minä olen yhden lapsen joutunut hautaamaan kun tekivät hoitovirheen. Että minä olen varmaan väärä henkilö jolle kehua hus alueen erikoissairaanhoitoa.

mutta sun mielestä ei varmaan olis pitänyt sitä hoitovirhetutkimustakaan tehdä...pitäs vaan olla niin p kiitollinen että saa edes jotain hoitoa, vaikka se sitten tappaisikin.

Ikävä juttu että näin on käynyt. Ymmärrät kai että lääkäritkin ovat ihmisiä, ja ihmiset tekevät virheitä? Tarkoitin yleisellä taholla että Hyksin alueella kaikki erikoissairaanhoidon palvelut ovat lähellä, se on hieman eri kuin jossain Lapissa jossa joudutaan lähimpään paikkaan mennä satoja kilometrejä ennenkuin saadaan asianmukaista hoitoa.
Kuitenkin yleisesti hoitovirheet ovat minimaalisia, todella ikävää että se on tapahtunut teidän kohdalle. Otan osaa.

Ikävä juttu että näin on käynyt. Ymmärrät kai että lääkäritkin ovat ihmisiä, ja ihmiset tekevät virheitä? Tarkoitin yleisellä taholla että Hyksin alueella kaikki erikoissairaanhoidon palvelut ovat lähellä, se on hieman eri kuin jossain Lapissa jossa joudutaan lähimpään paikkaan mennä satoja kilometrejä ennenkuin saadaan asianmukaista hoitoa.
Kuitenkin yleisesti hoitovirheet ovat minimaalisia, todella ikävää että se on tapahtunut teidän kohdalle. Otan osaa.

toki ymmärrän sen valitettavan tosiasian että virheitä tapahtuu, itse asiassa alan ihmisenä tiedän, että niitä tapahtuu päivittäin aika paljonkin, mutta onneksi suurin osa on korjattavissa eikä maksa ihmishenkeä. Yleensäottaen virheitä tehdään eniten kokemattomuudesta johtuen eli ammattitaito riitä vielä hoitamaan.

Omasta kokemuksesta johtuen minulla vaan valitettavasti ei ole luottoa hirveästi hus alueen erikoissairaanhoitoon, sillä lapsen menetyksen myötä kun olen jatkossakin tajunnut kyseenalaistaa kokemattomien lääkäreiden hoitoratkaisuja ja hoitolinajaukset ovat muuttuneet radikaalisti kun ovat konsultoineet kokeneempaa lääkäriä (mm kotiin odottamaan lähettämisestä kiireelliseen sektioon)

ihan vaan peruslabrojen valmistumisessa menee yksityisellä vartti mutta julkisella tuloksia pitää odottaa kaksi tuntia. No, eipä se kerro muusta kun että että yksityisillä on nopeimmat ja uusimmat laitteet luulisin.
Harhaluulo - suurella sairaanhoitopiirillä on yleensä varaa hankkia ne nopeimmat ja kalleimmat laitteet, yksityisen lääkäriaseman takana ei seiso niin suuret rahat.

Julkisen puolen labrassa on varmaan enemmän tutkittavaa, päivystysaikaan ainakin.

kyllä tiedän että se on mitätön summa ja toki hoitaisin lapseni vaikka maksais mitä...se nyt ei ollut se pointti...ihmettelen vaan lähinnä sitä, että jos on akuutin terveyskeskusajan tarve niin sitä aikaa ei saa...vaan täytyy hakeutua maksulliseen päivystykseen vasta 16 jälkeen.

No käsittääkseni juuri se päivystys, joka on välillä 16-08, on maksuton! Jos joudut menemään päivystykseen sairaalaan ns.virka-aikana, siitä joutuu maksamaan sen polimaksun..

Harhaluulo - suurella sairaanhoitopiirillä on yleensä varaa hankkia ne nopeimmat ja kalleimmat laitteet, yksityisen lääkäriaseman takana ei seiso niin suuret rahat.

Julkisen puolen labrassa on varmaan enemmän tutkittavaa, päivystysaikaan ainakin.

no ei se ihan harhaluulo ole, vaikka tuossa sunkin väitteessä saattaa olla perää :) meinaan mulle itse yksi uusimpien labralaitteiden edustaja kehu, että olivat viimein julkinen puolikin tilannut näitä uusimpia ja nopeita laitteita-.-.-.kun yksityisillä pk seudulla jo ne on.

toki ymmärrän sen valitettavan tosiasian että virheitä tapahtuu, itse asiassa alan ihmisenä tiedän, että niitä tapahtuu päivittäin aika paljonkin, mutta onneksi suurin osa on korjattavissa eikä maksa ihmishenkeä. Yleensäottaen virheitä tehdään eniten kokemattomuudesta johtuen eli ammattitaito riitä vielä hoitamaan.

Omasta kokemuksesta johtuen minulla vaan valitettavasti ei ole luottoa hirveästi hus alueen erikoissairaanhoitoon, sillä lapsen menetyksen myötä kun olen jatkossakin tajunnut kyseenalaistaa kokemattomien lääkäreiden hoitoratkaisuja ja hoitolinajaukset ovat muuttuneet radikaalisti kun ovat konsultoineet kokeneempaa lääkäriä (mm kotiin odottamaan lähettämisestä kiireelliseen sektioon)

Se on ikävää lääkärin kannalta että esim sairaalan päivystyksessä työskentelevän lääkärin vastuualue on aivan liian suuri. Esim Jorvin päivystävä lääkärin vastuulla on päivystyksen lisäksi myös tk-vuodeosastot, ensiapu ja espoolaiset hoitokodit joista voi soittaa ja konsultoida lääkäriä. Aikoinaan kun olin päivystyksessä jorvissa, sanoin lääkärille että täytyy hattua nostaa kun hänen puhelimensa soi kokoajan ja hän joutui aprikoimaan josjonkinlaista ongelmaa. Mutta samaa mieltä sun kanssa; viisas lääkäri konsultoi kollegaa jos ei ole 100% varma.
Mutta silti; hyksin alueella on pätevimmät lääkärit yleisesti, siis erikoislääkärit. Muualla Suomessa ei ole sen parempi tilanne ja siellä näkyy hurja lääkäripulakin.

[QUOTE="aap";25725306]no ei se ihan harhaluulo ole, vaikka tuossa sunkin väitteessä saattaa olla perää :) meinaan mulle itse yksi uusimpien labralaitteiden edustaja kehu, että olivat viimein julkinen puolikin tilannut näitä uusimpia ja nopeita laitteita-.-.-.kun yksityisillä pk seudulla jo ne on.[/QUOTE]
Voi olla noinkin tietysti. Mutta yleensä ne isot rahat ja kovat käyttöasteet on julkisen puolen juttuja.

Turussa saa kyllä labravastaukset ainakin päiväsaikaan usein kovin nopeasti. Siinä, että lääkäri ehtii ne katsoa ja potilaalle kertoa, voi toki mennä aikaa kun muitakin potilaita on, mutta ei siinä useinkaan kauan mene kun tiedot näkyy jo koneella hoitohenkilökunnalle, jos vaan ehtii ja muistaa katsoa.

aika kiero systeemi täällä pääkaupunkiseudulla. Lasten terveyskeskuskäyntienhän tulisi olla ilmaisia, mutta käytäntö on ihan eri. Soitin aamulla varatakseni akuuttiaikaa lapselle, mutta aikoja ei ollut. kehotettiin vaan sitten tarvittaessa hakeutumaan lasten päivystykseen 16 jälkeen.

Pakkohan se lapsen tila oli hoitaa (nenämahaletkutus kuivumisen vuoksi), joten päivystykseen oli mentävä ja siitä tuli sitten 27,50 euroa laskua. Kun kuulemma tästä päivystyksessä käynnistä sitten joutuukin maksamaan.

mites muualla päin suomea?

ei maksua niin kun se pitäs mennä! Lapsi on aina oikeuttu paitsi ei hesassa!

tietysti riippuu paljon siitä erikoisalasta mistä löytyy ne pätevimmät...on noita esim sikiön hoidon alalla myös parhaimpia muualla kuin pk seudulla. Erikoislääkäreillä yleensä on sitä kokemusta jo karttunut ja ammattitaito alkaa olla kohillaan...ja toisaalta sitten valitettavasti käy niin että ne kokeneimmat ja parhaat erikoislääkärit usein siirtyy pikkuhiljaa hallinnon hommiin, tutkimuspuolelle jne, jolloin ne kokemattomat sairaalalääkärit voi jäädä aika yksin...

[QUOTE="aap";25725357]toisaalta sitten valitettavasti käy niin että ne kokeneimmat ja parhaat erikoislääkärit usein siirtyy pikkuhiljaa hallinnon hommiin, tutkimuspuolelle jne, jolloin ne kokemattomat sairaalalääkärit voi jäädä aika yksin...[/QUOTE]
Juu...ja ikävän usein (en tiiä pk-seudusta mutta täällä tuntuu olevan näin) on vaan jotain evaleja ja kandeja paikalla. Kesäaikaan kerran mun kohdalle osui niin pikkupojan oloinen lääkäri, että piti oikein JulkiTerhikistä tarkistaa oliko se aito :D. Oli se. Ja ihan suloinen tapaus sinänsä, vaikka mm. lykkäsi mulle kipupiikin vaikkei minuun sattunut, ja määräsi lihasrelaksantteja joita en todellakaan tarvinnut. Nyt se naurattaa, mutta jos oman lapsen henki olisi sellaisen käsissä niin ei kyllä hymyilyttäisi yhtään.

[QUOTE="aap";25725357]tietysti riippuu paljon siitä erikoisalasta mistä löytyy ne pätevimmät...on noita esim sikiön hoidon alalla myös parhaimpia muualla kuin pk seudulla. Erikoislääkäreillä yleensä on sitä kokemusta jo karttunut ja ammattitaito alkaa olla kohillaan...ja toisaalta sitten valitettavasti käy niin että ne kokeneimmat ja parhaat erikoislääkärit usein siirtyy pikkuhiljaa hallinnon hommiin, tutkimuspuolelle jne, jolloin ne kokemattomat sairaalalääkärit voi jäädä aika yksin...[/QUOTE]

voi pahentua niin nää ei ota päivystävälle lääkärille! Kun päivystävä siirtää tarpeen tullessa osastolle! jos näyttää että vakavaa Et voi soittaa osastolle ja sanoa että nyt paha ja näyttää huonolta!

Juu...ja ikävän usein (en tiiä pk-seudusta mutta täällä tuntuu olevan näin) on vaan jotain evaleja ja kandeja paikalla. Kesäaikaan kerran mun kohdalle osui niin pikkupojan oloinen lääkäri, että piti oikein JulkiTerhikistä tarkistaa oliko se aito :D. Oli se. Ja ihan suloinen tapaus sinänsä, vaikka mm. lykkäsi mulle kipupiikin vaikkei minuun sattunut, ja määräsi lihasrelaksantteja joita en todellakaan tarvinnut. Nyt se naurattaa, mutta jos oman lapsen henki olisi sellaisen käsissä niin ei kyllä hymyilyttäisi yhtään.

Kokemukseni kandeista on se että he ovat todella tarkkoja mitä määräävät ja konsultoivat helposti kokeneempaa. Ja vaikka olisi 50v kokemus, konsultointi on aina viisasta! Päivystykseen ei ole lääkärien keskuudessa tunkua vaan lääkärit erikoistuvat ja/tai siirtyvät yksityiselle puolelle.
ja muuten kun sanoit että isot rahat liikkuvat kunnallisella puolella niin se on juurikin toisinpäin; esim Mehiläisen liiketulot ovat valtavat. Se on bisnestä nykyisin tuo touhu...

Yhteistyössä