Vaihdatteko kuukautissiteet lapsen nähden?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dszgh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

dszgh

Vieras
Meillä 3v seuraa aina perässä vessaan ja näkee ku vaihdan. Ihmetteli alkuun, et "mitä sä äiti teet?" Mut ihan normaalisti selitin, että äitillä on kuukautiset ja äiti vaihtaa siteen. Mun mielestä tuo on ihan normaali, mun elämään kuuluva juttu, eikä sitä tarvi lapsen edessä peittää tai hävetä. Lapsuudessani kaikki tällaiset asiat oli visusti salattuja ja mulle oli järkytys, kun koulussa kaveri kertoi, että aikuisetki käyttää vaippoja.
Haluan, että oma tyttöni ei häpeä alapäätään ja uskaltaa mm. sanoa mulle milloin tarvis siteitä ostaa, kunhan siihen ikään tulee.

minäkin vaihdan...ja olen ihan samaa mieltä kirjoituksesi kanssa! :) mulla samanikäinen tyttö...
ja kaikki muutkin asiat hänelle sanotaan suoraan, eikä kaunistella...esim. pimppi on pimppi eikä mikään etupylly! :D

Toimitan vessa-asiani kyllä ihan yksityisesti. Se ei tarkoita sitä, että kuukautiset eivät olisi luonnollinen asia. Monet muutkin asiat ovat luonnollisia, mutta ei niitä silti tarvitse tehdä julkisesti.

Häveliäisyys ei myöskään tarkoita sitä, etteikö lapselle ikätasonsa vaatimalla tavalla kerrottaisi kuukautisista ja muista asioista. Oletan, että tyttö oppii vaihtamaan siteen, vaikka ei ole nähnyt siitä äidin demoesitystä.

Oma äitini vaihtoi aina meidän nähden ja puhuikin kuukautisista avoimesti. No myöhemmin ei olla mekään hävetty ja on uskallettu heti kertoa, kun kuukautiset alkaneet, pyytää siteitä ym. En ainakaan itse kokenut asiaa pahaksi, päinvastoin. Sekä lapsuuteni kodissa, että nyt omassa kodissani ovet on kyllä ihan avoinna, kun pissimässä käydään :D ei se niin tarkkaa ole meillä!

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä;22813619:
minäkin vaihdan...ja olen ihan samaa mieltä kirjoituksesi kanssa! :) mulla samanikäinen tyttö...
ja kaikki muutkin asiat hänelle sanotaan suoraan, eikä kaunistella...esim. pimppi on pimppi eikä mikään etupylly! :D

Ei toivookaan että kävisin yksin vessassa (paitsi jos mies kotona) joten luonnollisestikkin saattaa nähdä että side vaihdetaan...
Etupylly on aivan kamala sana - kyllä pylly on pylly ja edessä on meillä pimpsukka - pimppi ei istu mun suuhun koska siitä puhuminen lapsena oli pahasta eikä siitä saanu puhua

Totta kai. Me myös lisäännymme lasten nähden. Kas sekin on luonnollista. Miksi sitä hävetä, saati salata. Rojua torveen vaan. Synnytyskin on luonnollista. Se hoituu kätevästi kotona luomusti lasten kanssa. Miksi sitä peittämään.=)

Ei lapset mua vessaan seuraa, käyn siellä ihan yksikseni...eli en vaihda siteitä lasten nähden.

En häpeile, en salaile, lapsille oon kertonut kuukautisista, mutten näe mitään syytä ottaa vessaan yleisöä mun toimituksiani seuraamaan.

Samaa mieltä kuin ap :) Lapseni änkeävät kuitenkin mukaan vessaan, ja siinä on luonnollista kertoa kuukautisista kun sidettä vaihtaa. Oman kotini malli oli aivan toisenlainen, enkä halua etteivät lapseni uskalla puhua kuukautisista kun ne heillä alkavat.

En lasten nähden, vaikka on ne kyllä joskus sattunut jotakin näkemään.. ei verta kuitenkaan. 6v aina välillä lällättääkin, että äitillä on pimppivaippa. Pitäis varmaan oikaista asia, mutten tiedä miten ja milloin, ilman, että toinen menee ihan tolaltaan.

Meillä nyt on kertakaikkisen mahdotonta käydä vessassa aivan ns.privaatisti oman porukan kesken, kun nuorimmaiset ovat vielä niin pieniä ja seuraavat joka paikkaan ;), joten kyllähän nuo ovat minun kuukautisistani siteiden vaihtamisineen selvillä ja "selvillä". Isommalle, eskari- ikäiselle, olen asiasta maininnut, keskimmäinen huita-hait-hapeli melkein nelivuotias ei toistaiseksi ole asiaa ihmetellyt eikä kysellyt ja nuorimmainen vaippapöksyttelijä tuntuu olevan aivan otettu siitä, että äidilläkin on vaipat - hiukan minikokoisemmat vain :D, sen verran kiinnostuneena tutkailee sidepussia... Joo, ihan luonnollinen juttu ja ookoo tilanne :).

En lasten nähden, vaikka on ne kyllä joskus sattunut jotakin näkemään.. ei verta kuitenkaan. 6v aina välillä lällättääkin, että äitillä on pimppivaippa. Pitäis varmaan oikaista asia, mutten tiedä miten ja milloin, ilman, että toinen menee ihan tolaltaan.

No meidän 6v ei lällättele kun on pienestä pitäen oppinut että mulla asiat noin toisinaan on. Se hyvä puoli siinä just on kun pienestä asti tietää niin ei mene verestä tolaltaan myöhemmin. On siteenvaihto jännittävyystasoa nenän niistäminen.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44 v;22813894:
No meidän 6v ei lällättele kun on pienestä pitäen oppinut että mulla asiat noin toisinaan on. Se hyvä puoli siinä just on kun pienestä asti tietää niin ei mene verestä tolaltaan myöhemmin. On siteenvaihto jännittävyystasoa nenän niistäminen.

No mistäs iästä asti teillä on sitten lapsi tietänyt näistä asioista? Minusta kun 6vkin on vielä pieni. Kouluun mennessä ajattelin kuitenkin jotain kertoa. 2v nyt on nähnyt enemmän, mutta eihän se vielä mitään tajua kysyä, kuin osoittaa vaan sormellaan tms.

puhtaan laittamisen kyllä, veristä sidettä en halua heidän näkevänkään, ne asiat tärkeämpiä 10-v:n päästä...mutta kyllä lasten on hyvä tietää että aikuisetkin voivat käyttää vaippoja.