Vaikea nukahtaminen, hermot menee!! Helpottaako tämä koskaan!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Lapsi siis 1v4kk ja etenkin päiväunille nukahtaminen TOSI vaikeaa. Lähes aina ollut vaikeaa, mutta kausittain vielä vaikeampaa. Tänäänkin herännyt klo 5.45 on ulkoiltu jne... ja ei nukahtanut 11.30 eikä nuku vieläkään. Itku alkaa kun huoneesta lähtee pois. Nukahtaisi ehkä jos silitän, mutta siitä seurasi aiemmin se että yölläkin saisi silittää ja olla vieressä monta tuntia. Tämä alkaa tuntua jo tosi rasittavalta kun itkua toinen vääntää ja uni ei tule vaikk väsyttää. On terve.

Yöunille nukahtaminen samanlaista, joskin nopeammin yleensä nukahtaa kuin päivällä.

Kauanko tätä tulee oikeen kestämään, varmaan loppuelämä?!

Hampaita tulee joo, särkylääkettä jos antaa, niin ei auta asiaan ei. Tätä ollut muullonkin ja usein, tuntuu ettei tee mitään oikein. Koko päivä pyörii mulla aina ton nukahtamisen ympärillä kun suorastaan pelottaa mitenkä yöunet ja päiväunet menee. Mitään ei voi päivisinkään suunnitella kun ei tiedä nukahtaako klo 12 vai klo 15........... ja rutiinit on meillä ollut jo pitkään tarkat ja samat.

Meillä nukutettu lapset niin että olen vieressä niin kauan että nukahtaa; mobilen musiikki auttaa. Ja joutuu nukuttaa vieläkin, vaikka on jo 3 ja puolivuotias...Lapsi kaipaa läheisyyttä voidakseen nukkua

Alkuperäinen kirjoittaja eräs äiti:
Meillä nukutettu lapset niin että olen vieressä niin kauan että nukahtaa; mobilen musiikki auttaa. Ja joutuu nukuttaa vieläkin, vaikka on jo 3 ja puolivuotias...Lapsi kaipaa läheisyyttä voidakseen nukkua

Meillä tassuttelulla lapsi 10 kk ikäisenä opetettu itse nukahtamaan ja edelleen 3,5v itse nukahtaaa.

Kyllä minäkin silittäisin lasta..

Ihmiset on niin erilaisia, aikuiset ja lapset.. Mua ei vissiin ole lapsena silitelty mutta ainakin nyt aikuisena olen sellainen että nukahdan paaaljon helpommin jos oma mies on vierellä, jos taas on töissä niin pyörin hereillä pitkään. Mies taas nukahtaa aina yhtä helposti.

Alkuperäinen kirjoittaja Keikas:
No, silitä, hyvä ihminen!

Silittäisin joo ja niin tein aiemminkin, mutta siitä seurasi se että kun lapsi käy useita kertoja yöllä hereillä hän odottaa että silitän hänet silloinkin uneen ja sitä sitten kesti ja kesti.........joskus parikin tuntia ennen kuin nukahti. Nyt nukkuu kuitenkin yön putkeen. Käyn töissä jo enkä jaksa enää parin tunnin yöunilla.

Meilläkään ei voi silitettä uneen ihan tosta syystä. Yölläkään ei osaa jatkaa unta itsekseen jos havahtuu, jos on silitetty illalla uneen. Tai edes oltu vieressä. Meillä oli n. kk kestävä kausi, että yöunille meneminen oli tosi hankalaa. Sitten alkoi helpottaa ja nykyään taas nukahta hienosti itsekseen ilman mitään kitinöitä.

Meinattiin siirtyä sisäpäikkäreihin, mutta vastaan tuli juuri tuo mainitsemasi ongelma. Nytpä nukutaan vielä toistaiseksi ulkona päivällä. Mutta se ei varmaankaan sovi teille. Jos olet töittä, niin lapsi on ilmeisesti päiväkodissa tai pph:lla? Miten nukahtaa siellä päikkäreille?

Alkuperäinen kirjoittaja Matma:
Meilläkään ei voi silitettä uneen ihan tosta syystä. Yölläkään ei osaa jatkaa unta itsekseen jos havahtuu, jos on silitetty illalla uneen. Tai edes oltu vieressä. Meillä oli n. kk kestävä kausi, että yöunille meneminen oli tosi hankalaa. Sitten alkoi helpottaa ja nykyään taas nukahta hienosti itsekseen ilman mitään kitinöitä.

Meinattiin siirtyä sisäpäikkäreihin, mutta vastaan tuli juuri tuo mainitsemasi ongelma. Nytpä nukutaan vielä toistaiseksi ulkona päivällä. Mutta se ei varmaankaan sovi teille. Jos olet töittä, niin lapsi on ilmeisesti päiväkodissa tai pph:lla? Miten nukahtaa siellä päikkäreille?

Meillä nukuttiin kanssa ulkona päikkärit tohon vuoden ikään asti, mutta kesällä tuo parveke oli liian kuuma paikka nukkua ja nyt ei sitten enää osaakaan nukkua rattaisiin..

Lapsi on joo perhepäivähoidossa ja siellä yllätysyllätys nukahtaa hyvin ja nukkuu parin tunnin päikkärit, kotona nukkuu 1-1,5h sitten kun/jos saadaan nukahtamaan.

Itkettäminen tuntuu pahalta ja tunnen siitä suurta syyllisyyttä en vaan enää tiedä mitenkä muuten toimia. Viereen lapsi ei osaa nukahtaa kun on itsekseen tottunut nukkumaan.

Harmittaa tämä kun välillä meni jo paljon paremmin ja jäi mieluusti sänkyyn.

Kylläpä on herännyt aikaisin teidän pikkuinen! Olisiko yliväsymystä, säännöllisistä päivärutiineista kannattaa ainakin pitää kiinni. Onko tuttia, uniharsoa tai muuta apuna nukahtamisessa? Onko isoja muutoksia ollut elämässä, jos reagoi niihin? Voimia!

On herännyt itse asiassa koko viikon noin klo 6, nukkumaan mennyt siinä klo 19.30. Arkisin siis hoidossa. Ei mitään suuria muutoksia ole hiljan tapahtunut tai ainakaan ei samoihin aikoihin näiden uniongelmien kanssa. Rutiinit on samat meillä olleet jo pitkät ja aamupäivisin aina ulkoillaan että uni tulisi paremmin. Unilelu on käytössä, se kyllä tärkeä mutta ei näytä nyt auttavan. Tutti ei enää käytössä ollut neljään kuukauteen.

Enpä osaa muuta kuin toivottaa jaksamista. Ja jos ratkaisut löydät, niin kerro ihmeessä täällä... Meillä myös heräillään kuuden aikaan. Menee yöunille klo 20. Ikää 1 v 5 kk... Viikon päästä siirretään kellot - herätäänköhän meillä silloin viideltä... :(

Tuli vaan mieleen, että jostain syystä mun pikkumies nukahti helpommin, kun ei oltu ulkoiltu ennen päikkäreitä sadepäivänä. Ehkä ei ollutkaan vielä liian väsynyt?

Enpä osaa muuta kuin toivottaa jaksamista. Ja jos ratkaisut löydät, niin kerro ihmeessä täällä... Meillä myös heräillään kuuden aikaan. Menee yöunille klo 20. Ikää 1 v 5 kk... Viikon päästä siirretään kellot - herätäänköhän meillä silloin viideltä... :(

Tuli vaan mieleen, että jostain syystä mun pikkumies nukahti helpommin, kun ei oltu ulkoiltu ennen päikkäreitä sadepäivänä. Ehkä ei ollutkaan vielä liian väsynyt?

Täytyy munkin kokeilla joku päivä tota että ei ulkoiltas, aiemmin se ei ole toiminut vaan sillon ei ainakaan nukahda, mutta nyt voisi kokeilla kyllä uudelleen! =)

Mitekä sä silloin toimit kun teillä nukahtaminen vaikeaa? Siis että itketätkö sen 5 min vai mitenkä saat pojan nukkumaan?

Tiiäkkö mä oon miettinyt samaa, siis että meillä varmaan herätään kans viideltä kun kelloja käännetään....!!!!!!!!!! Se on jo pikkusen liian aikasta!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Täytyy munkin kokeilla joku päivä tota että ei ulkoiltas, aiemmin se ei ole toiminut vaan sillon ei ainakaan nukahda, mutta nyt voisi kokeilla kyllä uudelleen! =)

Mitekä sä silloin toimit kun teillä nukahtaminen vaikeaa? Siis että itketätkö sen 5 min vai mitenkä saat pojan nukkumaan?

Tiiäkkö mä oon miettinyt samaa, siis että meillä varmaan herätään kans viideltä kun kelloja käännetään....!!!!!!!!!! Se on jo pikkusen liian aikasta!

Piti tähän vielä vastata, kun eilen häippäsin... Jos siis velä luet tätä ketjua...
Että kyllä mä oon jättäny pojan muutamaksi minuutiksi itkemään. Kahdeksi - kolmeksi, kun julmalta tuntuu sekin... Parhaaksi lähestymistavaksi oon huomannu sen, että käy vaan vieressä toivottamassa hyvät yöt ja poistuu taas. Jos jää hetkeksi silittämään tai edes koskee, niin protesti on suurempaa. Meillä ei ole kyllä yli tuntia tarvinnut tätä tehdä. Pahimmass vaiheessa kesti n. 45 min. Sitten yhtäkkiä poika antoi periksi ja alkoi jäädä taas rauhassa unta odottamaan. Ja jos lopulta heltyi jäämään viereen, niin kuin meillä jossain vaiheessa kävi, niin ei ainakaan auttanut asiaa. Piti malttaa olla tiukka ja häipyä huoneesta.

Mutta tuo päikkäriasia on vähän tosiaan hakusessa mullakin. Tosiaan vajaan viikon vasta nukutin sisälle ja päätin toistaiseksi palata ulkopäikkäreihin. Yritin ensin toimia samoin kuin illalla, mutta eihän siitä mitään tullut ja lopulta silitin uneen. Eihän tuo nukkunut tuntiakaan...

Ja hyvin nukkuvien äitien on niin helppo kritisoida tuota itkettämistä ja sanoa, että "minä ainakin silittäisin uneen". Se kun kostautuu toisilla niin, että kukaan ei sitten nuku hyvin kun aina pitää silittää takaisin uneen, jos yöllä havahtuu. Pienten aivojen kehityksen kannaltakin on tosi tärkeetä, että ne yöunet on yhtenäiset. Siksikin haluan niitä vaalia, vaikka se tarkoittaisi sitä, että joskus joutuu itkettämään. Meidän poika on hyvin vilkas, ja käsittääkseni silloin on vielä tärkeämpää, että nukkuu yöt hyvin.

Miten pph:lla nukutetaan päivällä? Auttaako siellä muiden esimerkki vai mikä on salaisuus?

Yhteistyössä