Jotain tiedän kauheasta verenvuodosta synnytyksen jälkeen, joten voin kuvitella miltä sinusta tuntuu.
Minulla oli myös ekan synnytyksen jälkeen selittämätöntä vuotoa ja 2005 kolmannen synnytyksen jälkeen sama uusi, mutta pahempana. Pääsin sairaalasta kotiin lopullisesti kolmen viikon kuluttua synnytksestä. Minullakin oli kriittiset paikat, kun taju alkoi mennä ja vuoto vain yltyi ja yltyi. Jouduin kaavintaan, mutta sekään ei auttanut. Sielläkin vuosin niin paljon, että jouduttiin kutsua toinenkin lääkäri apuun.
Pahalta tuntuu vieläkin erityisesti siksi, kun kukaan ei ole löytänyt minullakaan syytä vuotoon.
Onko sinulla tutkittu hyytymistekijöitä??
Tämän viimeisen synnytyksen jälkeen lääkärit oli varmoja, että minulla on hyytymistekijävika. Sitä tutkittiin, mutta mitään ei verikokeissa löytynyt. Tämä on vain sellainen tauti, että lievänä se ei aina kuulema näykkään testeissä. Joten epävarmana tässä eletään edelleen.
Minulla nimittäin vuoto saatiin lopulta loppumaan suoneen tiputettavilla vahvoilla hyytymistekijälääkkeillä. Viimeinen vaihtoehto olisi ollut kohdunpoisto. Mutta kuten nyt luin viestistäsi, että sekään ei aina auta, vaan vuoto voi silti jatkua. Sitä en olekaan ennen osannut ajatella, kun aina lääkärit sanovat, että kohdunpoisto viimeisenä vaihtoehtona auttaa.
Minusta näin jälkikäteen pahinta on se, ettei tiedä mistä kaikki johtui.