Vaikea ymmärtää, kuinka aikuinen ihminen jaksaa ravata baareissa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vierasss
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla loppu baareissa käyminen siihen ku ei saanut enää polttaa tupakkaa. Siitä lähtien kulttuuri muuttui siihen, että joku pitää "baarin" kotonaan. Eli musiikkia, ystäviä ja juomaa. Juomat tuo jokainen itse ;)

Nuorena baareissa oli kivaa ja siellä tuli oltua pe ja la... sekä joskus myös ke. Viinaa, naisia, kavereita ja tanssimista. Mikä siinä voi mennä pieleen? ;) No nyt miltei kolmikymppisenä olen eri mieltä. Ensinnäkin se, että baareissa kiertäminen maksaa maltaita. Mulla menee vähintään se 200e illassa, mutta useimmiten paljon enemmän. Tuo on kuitenkin kohtalaisen iso raha, jolla saa aika paljon muutakin.

No mitä tuolla isolla rahalla sitten saa? Sillä saa sen, että ensin värjöttelet jossain baarijonossa. Siis jonossa, että pääset tuhlaamaa omia rahojasi!! Siihen pitää oikein jonottaa. Sitten tapaat vittupäise portsarin, joka luulee olevansa joku herra, vaikka oikeasti on ovinarri. Minua ärsyttää se, että tienaan ainakin 4 x enemmän kuin tuo portsari kuukaudessa ja silti hän esittää sitä herraa. En siis minä - maksava ihminen. Sisään päästyäsi sinun pitää maksaa 10e sisäänpääsymaksua. Siis anteeksi MITÄ? Se että tulen juomaan ja käyttämään rahaa tänne, niin pitää vielä erikseen maksaa maksu päästäkseni sisälle. No tämän jälkeen tulee narikka. Narikka pitää maksaa vaikka sisäänpääsymaksu on jo maksettu ja joissain paikoissa VAIKKEI ole mitään mitä sinne jättää. Se kun on kuulemma periaate.

Päästessäsi ovimiehistä tulee vastaasi hikinen satapäinen lauma kännisiä pellejä. Pöydät on kaikki varattu ja kulkeminen ravintolassa on aina jonkun tuuppimista. Baaritiskille on hirveä jono ja saattaa olla että vietät puolikin tuntia siinä odotellessasi yhtä rommikolaa. Saadessasi rommikolan ne pyytävät jonkun 10e!! Haloo!! Tuolla hinnalla ostaisin pullon rommia Alkosta ja pitäisin kauan hauskaa... tämä yksi juoma ei kestä kuin pienen hetken. No rommikolan jälkeen tekee mieli tupakkaa. No sitähän ei tietenkään saa polttaa enää missään ja lähdet hakemaan taas samasta ruuhkasta takkiasi, jotta pääset eristetylle alueelle ulos vetämään henkoset. Takaisin tullessasi saat tapella portsarin kanssa siitä että "mä olen se sama kaveri joka just haki takin", kun hän käskee sinua menemään jonon perukoille.

Päästessäsi takaisin mulkkuperse-portsareihin ohi ja suunnatessasi tanssilattialle, huomaat että joku on juuri oksentanut siihen kulkureitillesi. Väistät kätevästi oksennuksen ja suuntaat lavalle. Lavalla kenkäsi tahaantuvat sokeriseen siirappiin, kun tanssilattialle on kaadettu parisenkymmentä makeaa drinkkiä. Samaan aikaan pari metri-makea änekää juuri siihen nenäsi eteen tönimään ja todennäköisesti aukomaan päätään... olethan "viemässä heidän muijat".

Valomerkin ja 200e jälkeen lähdet jonottamaan takkiasi. Narikassa on taatusti tappelu meneillään ja joudut odottamaan puoli tuntia ennen poliisin saapumista paikalle. Takkisi saatuasi "hyökkäät" taksitolpalle, jossa on jo 100 muuta jonottajaa. Taksitolpan tunteina tulee muiden kesken itse osallistumatta tappelu jos toinen, minkä lisäksi pari kiilaajaa, joiden kanssa ei vain jaksa alkaa haastamaan riitaa. Päästessäsi kotiin puoli kuudelta, olet krapulainen, väsynyt ja vittuuntunut. Nukahdat.

Seuraavana päivänä heräät lompakko tyhänä rahasta, paha mieli ja erittäin paha olo.

Toinen vaihtoehto on viettä ilta kotona. Ostaa viiniä ja olutta, sekä kutsua hyviä ystäviä. Ei jonoa koskaan, vain parasta musiikkia ja tupakkaakin voi polttaa missä haluaa. Rahaa ei mene paljon mitään, hauskaa on enemmän ja kukaan ei tule aukomaan päätään missään jonossa.

Kumman valitset ?

Siis niin totta!

Mua ei vaan enää huvita. Ennen kuin löysin nykyisen mieheni ja saimme lapsen, olin varsinainen bilehile. Mulle maistuu kyllä viini edelleen ihan helekkarin hyvin (jopa liikaakin välillä), mut haluan juoda sitä kotona miehen kans. Joskus istun kavereiden kans iltaa, se on mukavaa, mut karkaan kotiin siinä vähän puolenyön jäljestä yleensä. Mulla on aina ikävä kotiin miehen luo ;)

Mä en ymmärrä niitä ihmisiä jotka valittaa kuin ei ymmärrä toisia ihmisiä...
Keskittyis omaan baarittomaan elämäänsä ja olis tyytyväien siihen.

Ite voin käydä baareissa ihan selvinpäin tapaamassa kavereita, tanssimassa, kuuntelemassa musiikkia ja pitämässä hauskaa. Joskus juon sen 1-3 lonkeroa, ja ehkä sillon tällön (1-2krt vuosi) tulee juotua enemmänkin jos on "bilemeininki" ja hyvä porukka mukana, mutta kaatokännejä en harrasta baarissa, kotona tai muuallakaan.

Enkä hae mies seuraa baareista, oma mies on kotona tai monesti mukanakin.
En tosin hakenut sinkkuna ja lapsettomanakaan...

Missäpä sitä oikeasti kävisi hyvän musiikin kera tanssimassa kuin yökerhoissa?
Tekee mammalle kun mammalle hyvää pistää välillä ykköset päälle, laskee tukka alas tiukalta nutturalta ja vähän heittäytä yöelämän vietäväks ;)

me emme ole miehen kanssa käyneet ns. viihteellä ainakaan kuuteen vuoteen kertaakaan ja sitäkin ennen tosi harvoin, ehkä noin kerran vuodessa. Mutta eipä meillä ole ollut mitään ongelmia parisuhteessakaan (jota on kestänyt yli 23 vuotta), toisin kuin monella tuttavapariskunnalla jotka ravaavat baareissa ja muissa kökkäjäisissä harva se viikonloppu...

Kyllä mä jaksan mutta en niissä silti ravaa :)
Muutaman kerran vuodessa käyn kavereiden kanssa iltaa istumassa, syömässä ja muutamalla, määrä aina vähän vaihtelee.
Tykkään myös tanssia joten senkin takia kiva käydä.
Eikä se tarkoita että silloin kun menee, ollaan aivan perseet :)

Eipä kuulu nykyään munkaan harrastuksiini, vaikka tietty nuorempana paljonkin tuli käytyä.

Mulla kyllä baari-iltaan on mitä suurimmassa määrin kuulunut tanssiminen, mutta nykyään en edes tiedä, missä mun tyyppistä musiikkia soitettaisiin. Sit mun on kauhean vaikea unohtaa se seuraava päivä. Se, että täytyy hoitaa velvollisuuksia ja lapsia enkä saa heitettyä kantoja kattoon. Jos oikein mietin, niin ehkä kolme kertaa vuodessa käyn sillä mielellä ulkona..

Duunin kanssa meillä on pikkujouluperinteenä Tallinnan risteily, jossa ollaan yö hotellissa. Siellä olen päässyt oikeasti arjesta irti. On ollut ihana ensin syödä hyvin ja sitten tanssia jalat muussiksi. Jutella hyvin työkavereiden kanssa. Mutta nytkin meillä on parin viikon päästä virkistysilta, niin en pääse mukaan, kun kotona on lasten menoja hoideltavana.

Toinen näkökulma on kyllä se, että jos yhtään tarkemmin sitä baarimenoa katson, niin kyllä mä ahdistun siellä. Kiitän luojaa omasta, rakkaasta aviopuolisosta ja siitä, ettei tarvii kiertää iltoja etsimässä puolisoa. Huh, se olisi kovaa elämää tässä vaiheessa jo!

Oi vitsi, mä kyllä haluisin käydä muutaman kerran vuodessa baarissa muttei mulla oo ketään kaveria kenen kans mennä. Ja miehen kanssa ei voida mennä kaksin kun ei oo lapsenvahtia :/

No mulla on ikää 35 ja tykkään kyllä käydä kerran-pari kuussa baarissa tapaamassa ystäviä ja pitämässä hauskaa. Tosin en harrasta yökerhoja, vaan ihan pubissa on kiva muutama olut käydä ottamassa. Ihanaa vastapainoa koti-illoille, joita kuitenkin on kuukaudessa aika perkeleen monta verrattuna baari-iltoihin.

En ymmärrä, miten joillakin elämä loppuu siihen, että tulee lapsia. Ei mun perusluonne ole muuttunut miksikään eikä ystävienikään. Luojan kiitos.

Kaikkiko ootte sitten nuorempina tykänneet käydä baareissa? Minusta olleet aina ahdistavia paikkoja, musiikki liian kovalla ja kännisiä ihmisiä. En tykkää valvomisestakaan, enkä jonottamisesta, enkä ihmispaljoudesta...Ei ikäänkuin koskaan ole ollut energiaa eikä kiinnostusta baareihin.

[QUOTE="vieras";28170865]

En ymmärrä, miten joillakin elämä loppuu siihen, että tulee lapsia. Ei mun perusluonne ole muuttunut miksikään eikä ystävienikään. Luojan kiitos.[/QUOTE]

Tätä minäkään en ymmärrä miten toisilla muuttuu koko luonne lasten myötä. Tässäkin ketjussa vaikka kuinka moni on kertonut, että ennen oltiin koko ajan baarissa, mutta nykyään suorastaan kauhistellaan miten joku siellä voi käydä. Mä en vaan tajua. Luulis että ihmisellä pysyis kuitenkin aika lailla samanlaiset kiinnostuksen kohteet lastenkin jälkeen. Baareissa kulkeva ihminen on mitä todennäköisemmin sosiaalinen, ehkä musiikista ja tanssista pitävä. Lasten jälkeenkö riittää seuraksi oma mies ja musiikiksi Hevisaurus? Sen tietysti ymmärtää, että laste myötä muuttuu prioriteetit ja ajankäyttö, mutta miten koko ihminen voi muuttua ihan täysin?

En mä oo muuttunut persoonallisuudeltani miksikään perheen myötä, mua ei vaan nykyään huvita käydä baareissa, en osaa sitä sen kummemmin eritellä. Mä tykkään ottaa kotona vinkkua, paistella pihvejä ja kuunnella musiikkia. Meillä kuunnellaan kotona esim. perjantai-iltana ihan meidän aikuisten lempimusikkia, ei Hevisaurusta :D Ja mitä siihen laittautumiseen tulee, mä oon aina kotonakin näteissä vaatteissa ja meikissä, en tukka pystyssä ja verkkareissa :)

[QUOTE="vieras";28171178]Tätä minäkään en ymmärrä miten toisilla muuttuu koko luonne lasten myötä. Tässäkin ketjussa vaikka kuinka moni on kertonut, että ennen oltiin koko ajan baarissa, mutta nykyään suorastaan kauhistellaan miten joku siellä voi käydä. Mä en vaan tajua. Luulis että ihmisellä pysyis kuitenkin aika lailla samanlaiset kiinnostuksen kohteet lastenkin jälkeen. Baareissa kulkeva ihminen on mitä todennäköisemmin sosiaalinen, ehkä musiikista ja tanssista pitävä. Lasten jälkeenkö riittää seuraksi oma mies ja musiikiksi Hevisaurus? Sen tietysti ymmärtää, että laste myötä muuttuu prioriteetit ja ajankäyttö, mutta miten koko ihminen voi muuttua ihan täysin?[/QUOTE]

Ketjun moralisoijat taitaa olla niitä, joilla karkaa se mopo samantien käsistä kun menevät sinne viihteelle, muuta selitystä en tuolle käytöksen totaaliselle muuttumiselle kyllä löydä. :D

Nimimerkin Zeofs tilityksestä: Miksi käyt juuri yökerhossa, jos jonotus ja sissänpääsy ärsyttää? Itse käyn enemmän pubeissa ja kuppiloissa, joissa musiikki ei ole niin kovalla ja yleensä juomienkin hinta ok.

Lienee toinen aihe, mutta keski- ja etelä-euroopassa pubeissa on päivällä ja alkuillasta usein lapsetkin mukana kun vanhemmat juo yhden tai muutaman.

Näköjään baareja ja niissä käyviä ihmisiä on hyvin erilaisia.
Mä käyn lähinnä keikoilla eikä niissä mestoissa ole kaikki tuhannen kännissä, lääpi ja örvellä. Joo, aina löytyy joku sekoilija muttei siellä KAIKKI tota tee tai edes suurin osa. Eikä tarvi jonottaa tai maksaa maltaita sisäänpääsystä, mun mielestä about 15 e ei oo keikasta ollenkaan paha. Ja vittumaisiin portsareihinkaan en ole törmännyt pahemmin, mistähän sekin johtuu...
Juon korkeintaan 1-2 jos edes sitä, pystyin pitämään hauskaa ilmankin ja rahaa ei kulu taksiinkaan kun pääsen jonottamatta bussiin (ellei myös selvinpäin oleva mieheni tai joku kaveri pääse hakemaan ;)) ja sillä melkein kotioven eteen. Eikä ole krapulaa seuraavana aamuna, vaan hyvät muistot kovasta keikasta.

• Tykkää
Reactions: Porho

Yhteistyössä