vaikeat yöt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja _sirja_
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

_sirja_

Vieras
Entisellä avopuolisollani oli narsistinen luonne. Suhdetta kesti nelisen vuotta ennekuin onnistuin jotenkin lähtemään. En ymmärrä vieläkään mistä voimat lähtemiseen löysin. Nyt kuitenkin parin vuoden terapian jälkeen ja uuden suhteen myötä, olen alkanut päästä taas jaloilleni. Arki sujuu jo ihan mukavasti, mutta yöt ovat ongelmana. Silloin, kun vietämme nykyisen mieheni kanssa yöt yhdessä (asumme omissa asunnoissamma), en saa nukuttua. Alan ahdistumaan, koko vartaloni on pingottunut ja jännittynyt, en pysty rentoutumaan. Nykyisen mieheni hengitys, äännähtelyt nukkuessaan, jopa hänen tuoksunsa tuntuvat samalta kuin entisen mieheni. Monesti yön edetessä nousee myös se hirveä viha, jota tunsin entistä kohtaani jo suhteemme aikana ja on jopa tehnyt mieli herättää nykyinen mieheni ja pyytää häntä lähtemään, näin en ole kuitenkaan tehnyt. Hänen luonaan en enää pysty öitäni viettämään, koska siellä kaikki tuntuu vielä pahemmalla kuin omassa asunnossani. Silloin kun hänen luonaan vielä kävin öitä viettämässä, lähdin usein kesken yön kotiin. Tämä on ihan hirveää. En tiedä mitä tekisin. Olen onnellinen nykyisen mieheni kanssa, hän on kaikkea muuta kuin entiseni. Päivisin en koskaan tunne häntä kohtaa näitä tuntaieta mitä öisin. Päivät sujuvat hyvin, mutta öisin "palaan takaisin" entiseni viereen. Olen miettinyt, että haluaisin muuttaa nykyisen mieheni kanssa yhteen asumaan, mutta eihän siitä näin tule mitään. Miten voin saada yöni sujumaan hänen vierellään?

Jos miestä on oppinut vihaamaan, niin vihasta ja tunteista pitää päästä erilleen. Kärsit traumoista. Jos olisit ollut sodassa ja pommituksissa, niin vihaisit ilotulitusraketteja.
Olet ollut sodassa narsisti miehen kanssa, jonka kanssa viha tulee öisin koska sellaisen kanssa ei saa tuntea mitään päivisin.
Nyt vihaat miehen hengitystä koska olet käynyt öisiä sotia miehen kanssa sen nukkuessa.

Onko pakko nukkua yö samassa huoneessa? Tässä hiljattain oli Elleissä keskustelua siitä, kuinka moni kärsii nukkumisesta miehensä kanssa samassa huoneessa ja yllättävän moni nukkui eri huoneissa lähinnä kuorsaamisen, herkkäunisuuden tms. syyn vuoksi. Jotkut kärsivät, toiset sietivät tilannetta, joku käytti korvatulppia jne. Joskus myös sängynpuoliskojen vetäminen erilleen auttaa varsinkin, jos mies on levoton nukkuja ja haluaa tulla unissaan naisen kylkeen kiinni. Jollet asu yksiössä, niin etkö tuollaisessa tilanteessa voi vain siirtyä esim. olohuoneen sohvalle nukkumaan? Jos tilaa riittää, niin haet vaikka vaatehuoneesta patjan lattialle ja käyt siihen jatkamaan unia riittävän kauaksi miehestä. Hajuongelmaa helpottaa se, että pidät ikkunaa auki, jotta huoneeseen virtaa riittävästi raitista ilmaa. Mikä tahansa makuuhuone ikkunat ja ovet kiinni haisee pahalta aamuisin!!!

Mieti, mitä eri vaihtoehtoja sinulla on. Onko vihan tunne vain takautumaa vanhasta vai etkö oikeasti pidä nukkumisesta kenenkäään miehen kanssa?

Olen itsessäni huomannut sen, että käsittelemättömät asiat aiheuttaa outoja reaktioita muistuessaan myöhemmin mieleen. Oletko kertonut tästä asiasta terapautillesi? Sieltä saisi varmasti hyviä neuvoja asiaan.

Onko sinulla jotain nukkumiseen liityviä negatiivisia tunteita? Pelkäätkö esim. hampaiden narskuttamista, ilmavaivoja, pahanhajuista hengitystä...? Jos mietit näitä asioita ennen nukkumaanmenoa, niin et ehkä nukahda sen takia ja yöllähän tunnetusti ikävät asiat pääsevät suurempiin mittakaavoihin, mitä päiväsaikaan asiasta muuten miettis.

En itsekään osaa nukkua toisen vieressä totuttuani omaan rauhaan, mutta en kyllä tunne mitään vihantunteitakaan. Kannattaa tosiaan selvittää tuo asia ennen yhteenmuuttoa.

Terapiani on jo loppunut, mutta ehkä olisi syytä palata takaisin. Toisaalta aloin voida paremmin heti kun terapia loppui, en jaksanut enää käydä asioita läpi ja tarkkailla jokaista tunnetilaani yms.
Olen ollut koko ikäni jokseenkin huono nukkuja, mutta enemmänkin olen kokenut sen olevan vain sitä, että olen ilta-ihminen, nukahtaminen on vaikeaa. Yksin ollessani nukahdan ja nukun kuitenkin.
Entisessä suhteessani nukuin, varsinkin suhteen viimeisinä vuosina, lähestulkoon koko ajan olohuoneessa patjoilla. En kestänyt olla mieheni vieressä. Muutenkin tuolloin yöt olivat minulle sitä ainutta aikaa, jolloin sain olla rauhassa, kun mieheni oli nukahtanut. Ihan jo siitäkin syystä valvoin paljon, tarkoituksellakin, jonkin henkirei'än tarvitsin. Tässä nykyisessä suhteessa olen myös koittanut nukkua poissa mieheni vieressä, joskus se auttaa, joskus ei. Jos ahdistus kasvaa tarpeeksi kovaksi, en nuku edes siellä sohvalla. Olen nykyiselle miehelleni tästä puhunut, mutta hän ei oikein osaa ymmärtää tuntemuksiani yhdessä nukkumisesta. Hän itse mieluiten olisi vaikka joka yö vierelläni. Olen myös huomannut sen, että mieheni loukkaantuu huomatessaan aamulla minun hävinneen muualle nukkumaan. Ei hän sitä suoraan sano, mutta näen hänen olevan surullinen tästä.

Kyllähän sitä voi loukkaantua puolin ja toisin, jos ei ymmärrä, miksi toinen ei viihdy vieressä yöllä tahi päivällä. Omat makkarit voisivat kuitenkin olla ihan kiva vaihtoehto, saisi lueskellakin rauhassa. Muistui tässä mieleeni Uutisvuodossa esitetty tutkimustulos, jonka mukaan naiset nukkuvat paremmin ollessaan yksin ja miehet taas naisen vieressä. Molempien sukupuolten edustajilla oli ollut asiasta juuri päinvastainen käsitys. Syitä tutkimuksella ei nähtävästi selvitetty.

Omat makkarit on tietysti yksi vaihtoehto... Mutta kuitenkin haluaisin pystyä nukkumaan mieheni vieressä. Ei se minustakaan ole mukavaa lähteä vierestä pois. Ei kai auta kuin vain harjoitella sitä yhdessä nukkumista ja toivoa että ajan kanssa tilanne muuttuu.

Onko nykyinen miehesi herkkäuninen? Voisitko valvoessasi vaikka lukea vai häiritseekö valo häntä? Tai voisitko kuunnella (rentouttavaa) musiikkia korvalapuilla? Eipä tarvitsisi vaan pyöriskellä sängyssä mitään tekemättä ja ajatella kurjia asioita. Tai yritä siinä tapauksessa ajatella vain positiivisia asioita nykyisestä miehestäsi.

Miten kauan te muuten olette seurustelleet? Itse seurustelin kolmisen kuukautta enkä siihen mennessä vielä oppinut nukkumaan miehen vieressä kunnolla.

Muistan lukeneeni, että myös uniterapiaa voi olla saatavana. Ehkä voisit lähestyä asiaa siltä kannalta ja yrittää hakea sitä kautta ratkaisua uniongelmaasi. Voiko olla myös niin, että olet alitajuisesti vihainen miehellesi, koska hän pystyy nukkumaan, mutta sinä et. Jos mies kuorsaa tai pieraisee, niin se voi aiheuttaa unta metsästävältä vierustoverilta kiukkua, että tuossa tuokin vain haisee ja ääntelee eikä anna sen vertaa rauhaa, että saisin unenpäästä kiinni.

Voisit ehkä yrittää sitä, että yrität nukkua hänen vieressään rennosti ilman suorituspaineita. Jos nukkuminen onnistuu, niin hieno juttu. Jos kuitenkaan uni ei tule kohtuullisessa ajassa tai huomaat ärtyväsi, niin siirry sitten toiseen huoneeseen. Niinhän käsittääkseni unettomuudessakin suositellaan, että jos uni ei tule vartissa, niin sitten vain ylös tekemään jotakin ihan muuta (esim. lukemaan kirjaa, silittämään vaatteita, korjaamaan vaatteita), puoli tuntia tätä työn tekoa ja sen jälkeen uusi yritys. Ei siis kannata jäädä miehen viereen kiukkua kasvattamaan.

Jos teillä on tilaa, niin oma huone olisi hieno ratkaisu, mutta jos tilaa on vähemmän, niin sinulle oma, kunnollinen sänky olohuoneessa on myös hyvä vaihtoehto, jottei tarvitse saada selkäänsä ja kroppaansa jumiin. Tällöin myös siirtyminen olohuoneeseen ei ole mikään rangaistus sinulle, vaan ainoastaan yksi vaihtoehto nukkumispaikalle. Kun vielä laitat kauniit liinavaatteet ja valitset kropallsesi sopivan patjan, niin nukkuminen on mahdollisimman miellyttävää. Ehkäpä tällä tavalla opit siihen, että ei tarvitse ainakaan jännittää nukahtamista.

Lukeminen, musiikin kuuntelu esim. MP3-soittimella tai vaikka ristikon tekeminen sängyssä miehen vieressä voivat olla hyviä vaihtoehtoja siirtää ajatus miehen miettimisestä johonkin mukavampaan.

Herätä miehesi aina kun et sa unta tai ahdistaa. Tuloksena on todennäköisesti joko se, että ahdistuksensi vähenee, tai sitten hän "suostuu" loukkaantumatta siihen että nukutte eri huoneissa:)