Vaikeus tehdä päätös päiväkodin aloittamisesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras11
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras11

Vieras
Onko muilla ollut vaikeaa valita oikea hetki päiväkodin aloitukselle, jos taloudelliset asiat eivät ole ollut este? Tuntuu, että lähipiirissä on ihan selvät sävelet, että tämä meidän lapsi aloittaa päikyn silloin ja silloin, vaikka lasta olisi varaa hoitaa kotonakin. Itse olen pian 3v lapsen äiti, eikä olla haettu päiväkotipaikkaa nyt hoitovapaan loppumiseen. Olen siis opiskelija, ja opiskellut viimeiset 2,5v lapsi kotihoidossa, välillä mies kotia pyörittäen ja muullakin säädöllä. Nyt jatkan vielä opintoja kotoa käsin sen minkä voin, ja pidän lapsen hoitovapaan jälkeen vielä kotona ainakin 6kk. Mahdollisuus olisi 1,5 vuoteen hoitovapaan loppumisen jälkeen.

Nyt laitoin kuitenkin päiväkotihakemuksen menemään ensi vuoden syksylle, kun lapsi olisi 3,5v. Ei kuitenkaan tunnu kovin kivalta ajatukselta (en varsinaisesti ODOTA kouluun siirtymistä, olenhan tässä sitä kokoajan painanut) ja voisinkin olla vielä pidempään kotona. Tiedän, että päiväkodit on ihan ok paikkoja, pakkohan sinne on useimpien lapsi jossain vaiheessa viedä. Pidämme kuitenkin kotihoitoa + kerhoa paljon parempana. Toisaalta taas olisi kiva siirtyä elämässä seuraavaan vaiheeseen (vaikkapa valmistua ja osa-aika töihin, jos niitä nyt edes saa).

Päätös tuntuu ihan kamalan vaikealta siirtyä siihen "oravanpyörään" koko perheen voimin, vaikka lapsi voisi tehdä pääasiallisesti lyhennettyä viikkoa, ja todennäköisesti mieskin voisi tehdä siinä vaiheessa nelipäiväistä viikkoa kun viimeiset työharjoitteluni alkaisivat.

Toista lasta ei ole tulossa, selvennettäköön se :)

No mutta teillähän on ihannetilanne - lapsi on jo "iso", ja joustomahdollisuuksia on sekä sulla että lapsen isällä. Mä teen edelleen osittaista viikkoa (lapset 6 ja 4), ja ei tää mitään oravanpyörää kyllä ole. Eri asia varmasti olisi, jos pitäisi olla töissä 8h joka arkipäivä, ja siihen vaikka pari tuntia työmatkoja päälle.

Aika monella tutulla se 3 vuoden ikä on ollut selvä raha hoidon aloittamiselle, itsestäänselvistä syistä.

Meillä hieman samanlaiset pähkäilyt. Koska eletään niukasti, ei lasta välttämättä tarvitsisi viedä hoitoon. Nyt olisi tarkoitus hakea syksylle tarhapaikkaa ja etsiä osa-aikainen työn n. 15-20 tuntia viikossa. Toinen vaihtoehto on, että lähden opskelemaan hiljalleen jotain. Olen viihtynyt hyvin kotona, mutta koen itseni hieman "luuseriksi" jos jää pidemmäksi ajaksi yhden lapsen kanssa kotiin. Voi olla myös hankalaa palata työelämään, jos cv:ssä on useamman vuoden aukko. Siksi tällainen järjestely tuntuisi parhaimmalta meille.

Niin. Se tässä vähän mietityttääkin, että miksi veisin lapsen hoitoon, kun ei ole pakko, varsinkaan kun en pidä päivähoitoa läheskään niin hyvänä mitä toivoisin sen olevan. Mutta toisaalta haluaisin myös toteuttaa omia visioitani elämästä ja tehdä jonkin näköistä pientä työtä. Varmaan päädytään siihen molempien osa-aika työhön ja lapsen 3pv päiväkotiviikkoon tulevina vuosina... Kaikille jotain.

Esikoinen aloitti päiväkodin viisi vuotiaana olisi ehkä ollut parempi aloittaa vähän aikaisemminkin. Kuopukselle hyvä aloituikä tuntui olevan vajaa kolme vuotiaana, ei ainakaan yhtään liian aikaisin. "Oravanpyörää" helpottaa se että välillä lapset saavat pitää vapaata päiväkodista ja olla mahdollisimman lyhyitä päiviä hoidossa, kuitenkin myös heidän omia toiveita rytmistä kuunnellen.

Juuri noinhan se päiväkoti pitää aloittaa. Että on mahdollisuus lyhyempiin viikkoihin ja vapaapäiviin, eika niin että heti shokkihoitona 5krt viikossa 8-10h vuosi putkeen ilman lomia.

Eöi syksyllä päiväkotiin vaan harjottelemaan lyhyillä päivillä ja viikoilla.

Samanlainen tilanne meillä. Ensi syksylle pitäisi kai paikkaa hakea, vaikkei pakko sinänsä. Minäkin, kun olen opiskelija, mutta olen pystynyt säätämään hoitokuvioissa.

Niin vaikeita päätöksiä.

Uppista jos jollain kokemuksia ja ajatuksia vielä. Itse olen näi pitkän kotihoidon perustellut lähinnä sillä, että kerran saan nauttia lapseni kasvusta tässä elämässä. Pitäisikö nauttia vielä pidempään? Vai onko osa-aikainen päiväkoti vähän samanlaista kuin kerho ja puistotoiminta?

Uppista jos jollain kokemuksia ja ajatuksia vielä. Itse olen näi pitkän kotihoidon perustellut lähinnä sillä, että kerran saan nauttia lapseni kasvusta tässä elämässä. Pitäisikö nauttia vielä pidempään? Vai onko osa-aikainen päiväkoti vähän samanlaista kuin kerho ja puistotoiminta?

Lapsen kasvusta nauttiminen ja päiväkoti ei sulje toisiaan pois. Ja totta kai osa-aikainen hoito on vähän samanlaista kuin kerhoilu - ei tarvitse olla pitkiä päiviä, on toimintaa ja kavereita, silti saa olla paljon kotona. Ihannetilanne, kuten sanoin :) Ja omanapaisesti jos ajattelee, niin piiiiiitkä aika pois työ- tai opiskeluelämästä ei ole mitenkään suotavaa tietenkään.

Itse olen pitänyt siis 6kk ä-lomaa ja jatkanut opintoja, joten koulusta poissaolosta ei voi puhua lainkaan. Nyt olen tehnyt vaan puoli tahtiin pari lukukautta, esim tänä syksynä lopputyön ainoastaan loppuun. Voisi hyvin ollakin vielä pidempään kuin ensi kevään (johon projektiopintoja 15op) ja kesän kotona. Kun on ollut niin tehokas,niin nyt voisi tavallaan olla välillä tehoton... en tiedä!