Vaikeus tehdä päätös päiväkodin aloittamisesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras11
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras11

Vieras
Onko muilla ollut vaikeaa valita oikea hetki päiväkodin aloitukselle, jos taloudelliset asiat eivät ole ollut este? Tuntuu, että lähipiirissä on ihan selvät sävelet, että tämä meidän lapsi aloittaa päikyn silloin ja silloin, vaikka lasta olisi varaa hoitaa kotonakin. Itse olen pian 3v lapsen äiti, eikä olla haettu päiväkotipaikkaa nyt hoitovapaan loppumiseen. Olen siis opiskelija, ja opiskellut viimeiset 2,5v lapsi kotihoidossa, välillä mies kotia pyörittäen ja muullakin säädöllä. Nyt jatkan vielä opintoja kotoa käsin sen minkä voin, ja pidän lapsen hoitovapaan jälkeen vielä kotona ainakin 6kk. Mahdollisuus olisi 1,5 vuoteen hoitovapaan loppumisen jälkeen.

Nyt laitoin kuitenkin päiväkotihakemuksen menemään ensi vuoden syksylle, kun lapsi olisi 3,5v. Ei kuitenkaan tunnu kovin kivalta ajatukselta (en varsinaisesti ODOTA kouluun siirtymistä, olenhan tässä sitä kokoajan painanut) ja voisinkin olla vielä pidempään kotona. Tiedän, että päiväkodit on ihan ok paikkoja, pakkohan sinne on useimpien lapsi jossain vaiheessa viedä. Pidämme kuitenkin kotihoitoa + kerhoa paljon parempana. Toisaalta taas olisi kiva siirtyä elämässä seuraavaan vaiheeseen (vaikkapa valmistua ja osa-aika töihin, jos niitä nyt edes saa).

Päätös tuntuu ihan kamalan vaikealta siirtyä siihen "oravanpyörään" koko perheen voimin, vaikka lapsi voisi tehdä pääasiallisesti lyhennettyä viikkoa, ja todennäköisesti mieskin voisi tehdä siinä vaiheessa nelipäiväistä viikkoa kun viimeiset työharjoitteluni alkaisivat.

Toista lasta ei ole tulossa, selvennettäköön se :)