Vaikka seksin suojaikäraja on 16-vuotta, niin onko....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fortunate
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyse on kaksinaismoraalista, suu vaahdossa jotkut kiljuvat kuin heikkopäiset, että älä tee sitä ja tätä. Sitten itse haluvat kuitenkin säilyttää omat etuoikeutensa lääppiä, tuijottaa ja myös puhua mitä sylki suuhun tuo.

Kannattaa näissäkin asioissa kuitenkin säilyttää joku suhteellisuudentaju, tokihan aikuiset tsekkailevat toisiaan, flirttailevat ja jopa koskettelevat. Ihmisten luontaista käytöstä ei pidä leimata perverssiksi, ketä muuten enää uskaltaa lähestyä toista sillä silmällä jos maassa vallitsee joku hysterian ilmapiiri.

[QUOTE="vieras";25724223]Tällä palstalla oli muutama vuosi sitten ketju, jossa eräs nikki kertoi, kuinka bileissä oli työntänyt kurkun sammuneen miehen anukseen. Osa palstalaisista nauroi. Onneksi osa tuomitsi. Mitenhän palstalaiset olisivat suhtautuneet, jos mies-nikki olisi kertonut nussineensa sammunutta naista????[/QUOTE]

Tuo on raiskaus. Olin sitä mieltä silloin ja olen edelleen. Järkyttävää ja ällöttävää.

• Tykkää
Reactions: fortunate
Tapauskohtaista. Voidaan kyllä tulkita hyväksikäytöksi, jos osapuolten henkisessä/fyysisessä kehityksessä on suuri ero.

Jos toinen on 16 v. ja toinen osapuoli ei ole ope/valmentaja jne.(jos ope tms. pitää olla molempien 18v.) ja molemmat ovat vapaasti omasta halustaan seksisuhteessa, voi 16v. seksikumppani olla vaikka 100 v. Siihen ei laki puutu, ikävä kyllä, vaikka omastakin mielestä on moraalisesti väärin.

Jos taas on pakottamista, painostamista jne. niin kyseessä hyväksikäyttö. Pelkkä hyväksikäyttö-nimike koskee yli 16v.

Vaikkei olisi pakottamistakaan, niin on aina lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö, jos esim. 15v. on seksisuhteessa 30v. kanssa.

Jos esim. 15v. on seksisuhteessa 19v. kanssa(vaikka vapaaehtoisestikin) niin oikeus katsoo, ovatko henkisesti samalla tasolla. Jos ovat, ei syytettä tule. Jos eivät ole, tulee syyte.

Minunkin käsitykseni mukaan ei ole rikos, mikäli mitään pakottamista ei ole tapahtunut. Eli olisi ihan laillista. Ja alle 16 vuotiaan kohdalla arvioidaan tapauskohtaisesti esimerkiksi 15v ja 19 v seksisuhde ei ole automaattisesti rikos, mikäli ovat henkisesti samalla tasolla tai jtn vastaavaa. En kyllä ihan liikaa tiedä näistä asioista, kuten varmaan vastauksesta huomaa :ashamed:

Olit sinä oikeilla jäljillä. Nykyisin(onneksi) laki kiristynyt ja ei ole yhtä suuripiirteinen, mitä ennen.

Lapsen seksuaalisena hyväksikäyttönä ei pidetä tekoa, jossa osapuolten iässä sekä henkisessä ja ruumiillisessa kypsyydessä ei ole suurta eroa. Ennen vuoden 2011 kesäkuussa voimaan tullutta lakimuutosta tätä poikkeussäännöstä on tulkittu laajasti riippuen tapauksesta. Yleistäen kuitenkin lailliseksi on katsottu sitä suurempi ikäero, mitä vanhempia osapuolet ovat. Esimerkiksi joulukuussa 2003 Helsingin hovioikeus vapautti 14-vuotiaan tytön 19-vuotiaan poikaystävän hyväksikäyttösyytteestä, koska seksisuhteessa olleiden nuorten katsottiin viiden vuoden ikäerosta huolimatta olleen suunnilleen yhtä kypsiä vastaamaan tekemisistään.[6] Lakimuutoksen myötä vanhoista oikeustapauksista ei voida kuitenkaan enää päätellä kuinka lakia nykyisellään tulkitaan, koska ennen lakimuutosta riitti, että ero katsottiin vähäiseksi vain joko iässä tai kehityksessä.

...siis ok jos vaikkapa 25-vuotias mies harrastaa seksiä 16-vuotiaan kanssa?
Ja tämä 16-vuotias kokee tulleensa hyväksikäytetyksi, mutta on antanut asioiden tapahtua, eli kyseessä ei ole raiskaus.
Mies siis vokotellut (kourinut jne) tyttöä jo silloin kun hän oli 15-vuotias, mutta ilmeisesti suunnitelmallisesti(?) odottanut tuonne 16-vuotiaaksi ennen kuin on varsinaista yhdyntää harrastettu.

Voiko olla, että tuollainen on laillisesti ihan ok?
Itse olen siinä käsityksessä kyllä että on ihan laillista, mutta tuntuu vaan niin typerältä ja väärältä että on. :O

16....lol.

Yhteistyössä