Vaikuttaako ihmisen etninen tausta auttamisen haluun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Greippi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja sciurus vulgaris:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja lepsa:
Mustalaisten kohdalla nyt vain sattuu olemaan niin, että mitä vähemmän niiden kanssa on tekemisissä, sen parempi itselle.

Olet rasisti. :/

mulla on hyviä ystäviä romaneita. Ei ole haittaa aiheutunut heistä.

Tuota rasisti-sanaa käytetään vähän liian herkästi...

Ei todellakaan käytetä.

Joillakin ei edes se etninen tausta vaikuta paskan vertaa, ihan sama minkä värinen tai näkönen niin oma napa on se mitä vaan ajatellaan :headwall:

Lähipiirissä vasta tapahtu, oltiin autolla liikenteessä ja toinen auto oli jumissa yksisuuntaisella tiellä menossa väärään suuntaan pienessä mäessä joka oli ihan tajuttoman liukas. Minä koitin sanoa, että kyllähän toi mun ukkoni häntä nyt kerkeää sen verran jeesata että työntää autoa jotta toinen (mies henkilö ) saa autonsa ajettua pois siitä eikä oo tien tukkeena. Ja mitä tää kuski (meidän auton) tekee? Kaasuttaa ohi ja tokasee että me mennään toista kautta eikä todellakaan jääd auttamaan :/
Tuli kyllä tokastua aika kipakasti että toivottavasti sä et koskaan ite oo samanalisessa tilanteessa ja kukaan ei auta. Hitto että korpes.

Täällä ainakin varoitettiin viime keväänä, että ei saa pysähtyä jos joku ulkomaalainen yrittää pysäyttää tai "pyytää apua". Täällä liikkui paljon ulkomaalaisia "maantierosvoja" ja kaupustelijoita. Ihan poliisit varoittivat. Palvelutalossa oli ollut ulkomaalainen ryöstösakki ja varastaneet mummoilta rahaa ja omaisuutta kun olivat avanneet oven. Myös meidän ovella on käynyt "taulukauppiaita" jotka kerjäävät rahaa lappujen kanssa. Toki minä autan jos joku makaa maassa ja jos lapsi on vaarassa tai hädässä, mutta autoa en kyllä pysäytä mihinkään moottoritielle jos lapset kyydissä. On sellainen vaara, että joku ajaa perään ja lapsille käy jotain. Jos yksin olen liikkeellä niin sitten pysähdyn.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Täällä ainakin varoitettiin viime keväänä, että ei saa pysähtyä jos joku ulkomaalainen yrittää pysäyttää tai "pyytää apua". Täällä liikkui paljon ulkomaalaisia "maantierosvoja" ja kaupustelijoita. Ihan poliisit varoittivat. Palvelutalossa oli ollut ulkomaalainen ryöstösakki ja varastaneet mummoilta rahaa ja omaisuutta kun olivat avanneet oven. Myös meidän ovella on käynyt "taulukauppiaita" jotka kerjäävät rahaa lappujen kanssa. Toki minä autan jos joku makaa maassa ja jos lapsi on vaarassa tai hädässä, mutta autoa en kyllä pysäytä mihinkään moottoritielle jos lapset kyydissä. On sellainen vaara, että joku ajaa perään ja lapsille käy jotain. Jos yksin olen liikkeellä niin sitten pysähdyn.

Mistä senkin näkee, että jos vaikka sut pysäyttäs joku venäläinen, kun ei se ole erivärinen?

En mä etnisestä taustasta tiedä, mutta tilanne, kellonaika, yms vaikuttaa kyllä mun auttamisen haluun.

Vilkkaalla huoltoasemalla päiväsaikaan auttaisin romaneja ja muitakin. Hämärällä hiljaisella tiellä tai syrjäisellä parkkipaikalla missä ei ole ketään lähimaillakaan...siellä en auttaisi ketään :snotty: enkä nousisi autostakaan, mutta voisin soittaa tiepalveluun.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:

Mistä senkin näkee, että jos vaikka sut pysäyttäs joku venäläinen, kun ei se ole erivärinen?

eihän sitä tiedäkään. Siksi poliisi sanoi, että EI SAA Pysähtyä tienvarteen!

Mustalaisten kohdalla nyt vain sattuu olemaan niin, että mitä vähemmän niiden kanssa on tekemisissä, sen parempi itselle.

Sirkka se vain jaksaa solvata :D

Alkuperäinen kirjoittaja salla:
Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Olivat kysyneet kohteliaasti apua monelta eikä kukaan halunnut antaa heille virtaa auton käynnistykseen.

voisinko auttaa, kun kukaan ei heitä auta. Menihän siihen peräti pari minuuttia kallisarvoista aikaani...

Onko tosiaankin niin, että ihmisten ihonväri ts. etninen tausta vaikuttaa siihen, saavatko he hädän tullen apua? En voinut uskoa korviani. Minulle ainakin on itsestään selvä asia, että jos joku on pulassa, häntä autetaan.

uusissa autoissa ainakin on ettei saa antaa apuvirtaa, koska auton järjestelmät voi vioittua. eli minä en auta tasapuolisesti ketään, etnisestä taustasta riippumatta

Itselläni on vuoden 2006 auto enkä ole kuullutkaan, ettei saisi antaa akusta virtaa tarvitsevalle. Ei kylläkään mitään käynyt enkä ole kuullut, että kenellekään muullekaan...Mutta eihän noille uusille autoille saisi ohjeiden muutenkaan mitään tehdä, kun ne järjestelmät eivät kestäkään mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja järkeä:
Euroopassa kukaan ei auta sua,siellä on tiepalvelu. Tämä sen takia,että siellä oikeesti ryöstetään ihmisiä näillä tempuilla ja sillä ei oo mitään tekemistä ihonvärin kanssa. Suomalaiset on niin sinisilmäisiä.

Ai kuten klo 17.30 vilkkaalla huoltoasemalle tulee ryöstetyksi eikä kannata olla sinisilmäinen? Haloota. On ainakin "hyvä syy" olla auttamatta...

Tosi surullista. Itse olen auttanut useamman kerran lähistön romaaneja. Pari kertaa joku 'ystävällinen' ohikulkija on varoitellut, miten ne mut ryöstää yms. No, eipä ole ryöstetty ja muutenkin kaikki sujunut ihan kohteliaasti. Onneksi me ei asuta keskieuroopassa, ainakaan vielä.

Euroopassa kukaan ei auta sua,siellä on tiepalvelu. Tämä sen takia,että siellä oikeesti ryöstetään ihmisiä näillä tempuilla ja sillä ei oo mitään tekemistä ihonvärin kanssa. Suomalaiset on niin sinisilmäisiä.

Ai kuten klo 17.30 vilkkaalla huoltoasemalle tulee ryöstetyksi eikä kannata olla sinisilmäinen? Haloota. On ainakin "hyvä syy" olla auttamatta...

HUOLTOasema,apua pitäis saada henkilökunnalta.
En auttais ketään,en kato ihonväriä.

Alkuperäinen kirjoittaja niimpä:

Kaipa tiedät, että nykyään huoltoasemalla on vaan joku nuori tyttö myymässä kahvia ja rahastamassa bensaa. Mitenköhän häneltä apua saisi? Ei juurikaan ole enää olemassa palvelevia huoltoasemia, ainakaan Helsingissä.

Tampereen keskustassa aina silloin tällöin näkee kuinka joku "spurgu"=likainen, keski-iän ylittänyt, selvästi alkoholisoitunut mies makaa oksennukseensa sammuneena jäisellä kadulla ja ihmiset seisoo vieressä, kaikessa rauhasa odottelevat bussia, miehestä välittämättä :/

välinpitämättömyys ei ole yksin pääkaupunkiseudun seudun asia tai rotuun sidoksissa, valitettavasti.

suoraan sanottuna kys. etninen vähemmistö voisi katsoa peiliin ja miettiä, miksi heistä ei pidetä. Itsellä pelkästään huonoja kokemuksia heistä. Aina aiheuttamassa häiriötä joka paikassa. Jos jossakin lukee tupakointi kielletty, voit olla varmoja että ovat rööki huulessa koska haluavat ärsyttää muita.

Mua ärsyttää sun asenne. Et tosin ole ainut, joka tuomitsee yksilön koko ryhmän perusteella. Ulkomaillakin törmäsin tähän. Kun kerroin olevani suomalainen, olin heti dokaava, huonosti käyttäytyvä vosu. Prkl!

Alkuperäinen kirjoittaja MrsSpongebob:
Tampereen keskustassa aina silloin tällöin näkee kuinka joku "spurgu"=likainen, keski-iän ylittänyt, selvästi alkoholisoitunut mies makaa oksennukseensa sammuneena jäisellä kadulla ja ihmiset seisoo vieressä, kaikessa rauhasa odottelevat bussia, miehestä välittämättä :/

välinpitämättömyys ei ole yksin pääkaupunkiseudun seudun asia tai rotuun sidoksissa, valitettavasti.

En muista kaupunkia, mutta vast ikään oli "spurgu" nukkunut pitkään bussipysäkillä, kunnes vihdoin joku oli todennut hänet kuolleeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja hhm:
suoraan sanottuna kys. etninen vähemmistö voisi katsoa peiliin ja miettiä, miksi heistä ei pidetä. Itsellä pelkästään huonoja kokemuksia heistä. Aina aiheuttamassa häiriötä joka paikassa. Jos jossakin lukee tupakointi kielletty, voit olla varmoja että ovat rööki huulessa koska haluavat ärsyttää muita.

Mua ärsyttää sun asenne. Et tosin ole ainut, joka tuomitsee yksilön koko ryhmän perusteella. Ulkomaillakin törmäsin tähän. Kun kerroin olevani suomalainen, olin heti dokaava, huonosti käyttäytyvä vosu. Prkl!

Mut hei sellaisiahan suomalaiset naiset ovat:D

Alkuperäinen kirjoittaja MrsSpongebob:

En muista kaupunkia, mutta vast ikään oli "spurgu" nukkunut pitkään bussipysäkillä, kunnes vihdoin joku oli todennut hänet kuolleeksi.

Syytön siihen on kukaan muu ku se spurgu,maalla ero on se että kaikki tietää kuka sprugu on. Nää spurgut on usein väkivaltisia ja vahvasti päihtyneitä,ei kiinnosta mennä tökkimään ku voi tulla nyrkkiä naamaan. Mä olen nuorena naisena viittoillu apua tienvieressä vesisateessa kun bensa loppu eikä tullu kukaan auttamaan,ei oo ihonväristä tai etnisestä taustasta kiinni.

huoltiksella oisin voinu jeesaa, mutten ala pysähteleen motarilla enkä missään muuallakaan tuntemattomien takia. ihan oman turvallisuuden vuoksi kun ei voi luottaa keneenkään.

Alkuperäinen kirjoittaja x:

Mut hei sellaisiahan suomalaiset naiset ovat:D

Valitettavasti :kieh:

Somalit kyllä kyrsii, ei mahda mitään. Tässä pieni tilasto. Lähde http://www.stat.fi

Kuinka monta kertaa useammin somali on syyllistynyt rikokseen verrattuna
suomalaiseen. Suhteutettu väestömäärään.

KAIKKI 2,51
Raiskaus 34,56
Ryöstö 115,44
Törk. ryöstö 29,70
Pahoinpit. 8,13
Varkausrikokset 4,31

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Somalit kyllä kyrsii, ei mahda mitään. Tässä pieni tilasto. Lähde http://www.stat.fi

Kuinka monta kertaa useammin somali on syyllistynyt rikokseen verrattuna
suomalaiseen. Suhteutettu väestömäärään.

KAIKKI 2,51
Raiskaus 34,56
Ryöstö 115,44
Törk. ryöstö 29,70
Pahoinpit. 8,13
Varkausrikokset 4,31

Liittyykö tämä tilasto jotenkin tähän aiheeseen?
Eli sinusta, kun yksi väestönosa on syyllistynyt muita enemmän rikoksiin, niin se esimerkiksi olisi syy olla auttamatta somalilasta tai äitiä tai jotain muuta, joka ei ole eläessään tehnyt mitään rikollista? Vai?

no jaa, asun itä-helsingissä ja täälläpäin romaneista on pääsääntöisesti riesaa, esim itäkeskuksessa pyörivästä laumasta jotka eivät tee muuta kuin häiriköivät muita ihmisiä...

tiettyyn rajaan asti rasismissa ei ole mitään pahaa

Yhteistyössä