Vaikuttaako tupakoinnin lopettaminen raskaaksi tuloon oikeasti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja puskapupu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

puskapupu

Vieras
Olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksia tai ihan tietoa jos sellaista on olemassa. Olen tupakoinut ja jatkoin tupakointia vaikka yrittäminen aloitettiin (ajattelin siis lopettavani kun raskaustesti näyttää plussaa). Raskaus ei siis alkanut vähän vajaa vuoden aikana ja ajattelin lopettaa tupakoinnin josko muuttaisi asiaa. No nyt olen ollut reilu puoli vuotta tupakoimatta, enkä vieläkään raskaana. Ikää löytyy 27 vuotta ja olen reilu 10 vuotta tupakoinut noin 10 tupakkaa päivässä. Nyt kaduttaa ihan älyttömästi jos olen tuolla tupakoimisella pilannut mahdollisuuden tulla ikinä raskaaksi. Jotenkin en vain ole ajatellut aijemmin, voiko tupakointini vaikuttaa näin paljon? olen usein nähnyt raskaana olevia ja pikkulasten kanssa kulkevia tupakoivia naisia (mielestäni todella ällöttävää, en tupakoi ikinä lasten läheisyydessä) ja päätellyt tästä ettei tupakointi niin paljoa vaikuta.

Tupakointi heikentää kohdun verenkiertoa, joten siksi raskautuminen on tupakoivalla heikompaa ja keskenmenoprosentti korkeampi. Lisäksi munasolun laatu alenee.

Lopeta tupakointi ja syö luontaista e-vitamiinia (vehnänalkioöljyä esim.) ja monivitamiinia. Foolihappoa ehdottomasti, koska se estää selkärankahalkiota ja huulihalkiota lapsella.

Kyllä se voi vaikuttaa. Tupakointi vähentää estrogeenin tuotantoa (tärkeä raskautumisessa) sekä sekoittaa kiertoa, itselläni pidensi n.3vrk. Lue kirja "tupakointi ja naisen ongelmat" joku vastaava tietokirja en muista nyt sen nimeä. selitti hyvin

[QUOTE="tööt";24271763]Ei vaikuta käytännössä mitenkään sillä raskaaksituloon vaikuttavia muuttujia on miljoona[/QUOTE]

Tööt sulle. Olet varmaan juuri niitä samoja tyyppejä, jotka sanoo, että homejuustoja voi syödä raskausaikana, koska säkin söit ja puolivuotiaasi on terve; alkoholia voi juoda, koska säkin joit, eikä leikki-ikäiselläsi ole mitään diagnoosia; huumeita voi vetää, koska sinunkin lapsesi syntyi elävänä, vaikka narkkasit heroiinia koko raskausajan; tupakoit koko raskausajan, ja silti sulle syntyi keskikokoinen lapsi... Näistähän se voidaan päätellä, että turhia huhuja ja pelottelua, kun väitetään, että homejuustosta voi saada listerian ja keskenmenon tai alkoholista fas-lapsen.

Kyllä todellakin tupakointi on yksi asia, joka vaikuttaa siihen, kuinka hedelmällinen on. Sekä miehillä että naisilla. Vaikka niitä muuttujia olisi paljonkin, tupakoinnin lopettamisella saattaa olla juuri se ratkaiseva vaikutus.

Tööt sulle. Olet varmaan juuri niitä samoja tyyppejä, jotka sanoo, että homejuustoja voi syödä raskausaikana, koska säkin söit ja puolivuotiaasi on terve; alkoholia voi juoda, koska säkin joit, eikä leikki-ikäiselläsi ole mitään diagnoosia; huumeita voi vetää, koska sinunkin lapsesi syntyi elävänä, vaikka narkkasit heroiinia koko raskausajan; tupakoit koko raskausajan, ja silti sulle syntyi keskikokoinen lapsi... Näistähän se voidaan päätellä, että turhia huhuja ja pelottelua, kun väitetään, että homejuustosta voi saada listerian ja keskenmenon tai alkoholista fas-lapsen.

Kyllä todellakin tupakointi on yksi asia, joka vaikuttaa siihen, kuinka hedelmällinen on. Sekä miehillä että naisilla. Vaikka niitä muuttujia olisi paljonkin, tupakoinnin lopettamisella saattaa olla juuri se ratkaiseva vaikutus.

Ensinnäkin: minä olen mies.

Toiseksi: sinä olet urpo. Minä en ole noita muita maininnut.

Kolmanneksi: minulla on kaksi eksää, joilla on yhteensä viisi lasta. Molemmat polttavat ja polttivat kuin korsteenit ja ihan helposti tulivat raskaaksi. Tuttavapiirissäni on tupakoivia äitejä ja tupakoimattomia äidiksi tahtovia jotka eivät raskaudu millään.

Tupakointi on edelleen vain yksi pieni osasyy mahdolliseen raskautumattomuuteen, muttei se sitä mitenkään aktiivisesti estä.

[QUOTE="tööt";24272010]Ensinnäkin: minä olen mies.

Toiseksi: sinä olet urpo. Minä en ole noita muita maininnut.

Kolmanneksi: minulla on kaksi eksää, joilla on yhteensä viisi lasta. Molemmat polttavat ja polttivat kuin korsteenit ja ihan helposti tulivat raskaaksi. Tuttavapiirissäni on tupakoivia äitejä ja tupakoimattomia äidiksi tahtovia jotka eivät raskaudu millään.

Tupakointi on edelleen vain yksi pieni osasyy mahdolliseen raskautumattomuuteen, muttei se sitä mitenkään aktiivisesti estä.[/QUOTE]

MOT. :D

Sä perustelet kahden eksän ja sun muutaman tutun perusteella asioita, kuten sanoin. "Eksä poltti kuin korsteeni ja tuli raskaaksi -> tupakointi ei vaikuta raskaaksi tulemiseen." Viis siitä, että paljon laajemmalla tutkimusjoukolla on saatu tieteellisesti todistetuksi aivan jotain muuta.

Yhteistyössä