vain sylissä nukkuva

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vauva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vauva

Vieras
Hei,
tyttöni on 3kk ja nykyisin hän nukkuu päivisin vain sylissä. Hän nukahtaa rinnalle ja vien hänet (eri variaatiot kokeiltu) heti - tunnin nukkumisen jälkeen sänkyyn, jossa herää lähes samantien. Olen yrittänyt kääriä valmiiksi peittoon, jottei lämpö muuttuisi, olen yrittänyt laittaa vaunuihin ja heiluttaa, antaa olla itsekseen kun herää jos saisi uudelleen unen jne. mutta mikään ei toimi. Tyttöni ei myöskään nukahda vaunuihin (liikkeessä tai ei) eikä rintareppuun.
En siis tiedä mitä kannattaa tehdä. Annanko nukkua vaan sylissä, että ainakin saisi jonkinlaiset unet päivisin vai mitä? Luulisi, että lapsi tarvitsisi päivällä unta, mutta nykyisellä tekniikalla nukkuu vain sen hetken minkä jaksan pitää sylissä. Ollaan yritetty myös jatkaa nukuttamista heräämisen jälkeen esim. hytkyttämällä, mutta sekään ei toimi.
Yöt tyttö nukkuu onneksi hyvin, tosin perhepetissä ollaan. Yksin ei varmasti nukkuisi lainkaan.

hyvä kun olet yrittänyt kaikenlaista, sillä tavalla tulee aina vain uusia keinoja keksittyä ja lopuksi löydät sen hyvän keinon, jolla saat vauvan nukkumaan vaunuissa. Tarpeen tullen äitin päästä löytyy vaikka mitä keinoja....

Yksi neuvo on, että annat olla vauvan niin kauan hereilläkunnes on kova väsy ja laitat sen vaunuihin. Kun vauvalla on tarpeeksi kova väsy, hän nukkuu melkein missä vain.

äiti ja poika 6kk

Tuttu tunne. Meidänkin neiti suostui nukkumaan vain sylissä tuonne noin 6 kk asti. Vaihtoehtoja on kaksi: joko annat huutaa sängyssään niin kauan kunnes nukahtaa sinne itsekseen (tuntuu julmalta, mutta niinkin kuuluvat ihmiset tekevän) tai nukutat sylissä.

Meillä päädyttiin siihen, että vauva nukkui minun rinnallani mahallaan, ja minä nukuin selälläni. Noin 6-7 kk iässä uni muuttui syvemmäksi ja sen jälkeen neiti nukkui missä ja kuinka tahansa. Täytyy myöntää, että jälkeenpäin on oikein ollut ikävä sitä, kun pieni ihminen tuhisee tyytyväisenä rinnan päällä.

Minun ohjeeni on: sopeudu tilateeseen, ja nauti siitä. Pian se on ohi...

Meidän poika ei kans nukkunu pienempänä muualla kuin sylissä. Vaikka yritän kans mitä keinoja, nukahti rinalle ja jos nosti omaan sänkyyn 5min ja oli hereillä, eikä nukahtanut uudelleen. Jos jätti nukkumaan meidän sängylle ja nousu itse pois, hetki meni ja heräsi, eikä nukahtanut uudelleen. Vaikka laittoi peittoa, tyynyä tms. ei auttanut.

Meillä kyllä vaunussa nukkui, mutta syysvauvaa ei kuitenkaan talvella kovalla pakkasella voinut ulkona nukuttaa.

Ei ollut muuta mahdollisuutta kuin nukuttaa sylissä, kyllä siinä oli kädet välillä tosi kovalla. Katselin aina elokuvia pojan nukkuessa sylissä, muuta juuri ei sitten tehtykkään.

Nyt poika 9kk ja on oppinut nukkumaan sisällä, ei omassa, mutta meidän sängyllä ja voi jopa itse joskus torkahtaa pojan kanssa. Nykyään ei oikein nuku enää vaunuissa/rattaissa kaiken parhaiten nukkuu sisällä.

Esikoinen oli samanlainen, nukkui vain liinassa. Eikä siinä mikään auttanut, hermot vaan meni kun yritin kaikenlaista ja mikään ei toiminut. Joku antoikin hyvän neuvon: sopeudu tilanteeseen, pääset kaikkein helpoimmalla niin. Vauvat vaan on niin erilaisia! Nimimerkillä kokemusta myös ""hyvästä"" nukkujasta.

No minusta vauvat nukkuu juuri siinä, mihin heidät opettaa nukkumaan. Jos opettaa vain syliin, niin ei auta kuin kärsiä. En jotenkin vain käsitä sitä, että todetaan, ettei vauva nuku esim. sängyssä tai vaunuissa.Varmasti nukkuu missä vain, jos on riittävän väsynyt ja omaa suht samanlaiset rutiinit päiväunineen ja yöunineen päivittäin. Itse aloin heti laittamaan esim. illalla vauvan omaan sänkyynsä, jonne nukahtaa itse yöunille.Päikkärit nukkuu samoihin aikoihin joka päivä (hänellä on yllättävän tarkka ja toistuva rytmi 3 kk:n ikäisenä), paikka voi kyllä olla eri; sänky, sitteri, vaunu. En tiedä, onko minulla sitten vain 'helppo' vauva..voihan olla niinkin...en kyllä koskaan 'nukuta' häntä, kun vauvan silmät alkavat näyttää väsyneiltä ja käytös viittaa unille, hän kyllä nukahtaa itse, kantoi hänet mihin vaan.Olisko tuolla rytmillä jotain vaikutusta myös, en tiedä...

Muistan lukeneeni jostakin, ettei rytmi ""leikkii, syö, nukkuu"" ole niin hyvä lapselle, vaikka sitä useimmiten noudatetaankin.

Parempi olisi nukkuu, syö, leikkii, ja kun lapsi alkaa leikissä väsyä (siis vauvalla leikki nyt on mitä on, vanhempien kanssa seurustelua ensi alkuun), niin laitetaan nukkumaan. Rinnallehan lapsi helposti nukahtaa ja kierre on valmis.

Ja uniassosiaasiaatiostahan on ollut paljon puhetta, eli lapsi vaatii samat olosuhteet nukahtaakseen, kuin miten/minne ensin on nukahtanut. Jos nukutetaan illalla syliin, niin vaatii yöllä herätessäänkin sylin.

Käytäntöjä voi olla vaikea lähteä muuttamaan, mutta kaipa sekin on mahdollista, rankkaa se vanhemmille on, mutta ehkä kuitenkin sen arvoista.

Säännölliseen rytmiin pyrkiminen helpottaa kuitenkin vanhempienkin elämää, eikä siitä lapsikaan kärsi.

Näillä metodeilla meillä on pärjätty.

Edelliselle kirjoittajalle:
Noin meilläkin meni suunnilleen tuon ikäisenä, ja ajattelin että tämähän sujuu kuin tanssi... Nyt 6kk vanhana taistelee unta vastaan kaikin tavoin eikä todellakaan nukahda enää itsekseen :-(.

Juu, meillä myös tuossa 3 kk iässä oli aivan kellontarkka rytmi päivässä, vauveli nukahti itsekseen kun sänkyyn kantoi. Tuli ensimmäinen flunssa ja korvatulehdus, ja siinä heitti kaikki häränpyllyä. Nyt nukutaan vain vaunuissa kun on ensin nukahdettu syliin... Uni tulee kehiin itkun jölkeen, vaikka kuinka ennakoisi väsymystä. Vaikka aivan samat rutiinit esim. illalla pikakylpyineen ja hiustenharjaamisineen, yöunille meneminen on ihan tuskaa.

sanoisin, että helppo vauva... sillä voitko pitää hysteerisenä itkevää vauvaa vaunuissa? tai minkäs teet kun vauva herää sänkyyn laitettaessa eikä itsekseen palaa uneen?

Uusimmat

Yhteistyössä