M
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja katmat:Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:Ei ole äitiyden eikä isyyden mitta, mutta musta on vähän jännä että ensin opetetaan vauvat laskemaan alleen ja sitten myöhemmin isolla työllä siitä pois, että sinällään en usko että vaipoissa pitäminen on mitenkään erityisen lapsentahtista vaan lapsentahtista käytöstä ois kuunnella jo vastasyntyneen viestejä ja kitinää pissahädästään ja käyttää vessassa silloin.
kuinka tämä käytännössä toimii? oot vauvan kanssa citymarketin kilsan pituisessa kassajonossa ja vauva äkkiä alkaa elehtiä että nyt tulee pissa.ehditkö vessaan vauvan kanssa ennenkuin se on housussa?
Alkuperäinen kirjoittaja minä:Mitenkähän ihmiset pärjäsi silloin ennenvanhaan kun vaippoja ei ollut?
Alkuperäinen kirjoittaja minä:Mitenkähän ihmiset pärjäsi silloin ennenvanhaan kun vaippoja ei ollut?
Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:Alkuperäinen kirjoittaja katmat:Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:Ei ole äitiyden eikä isyyden mitta, mutta musta on vähän jännä että ensin opetetaan vauvat laskemaan alleen ja sitten myöhemmin isolla työllä siitä pois, että sinällään en usko että vaipoissa pitäminen on mitenkään erityisen lapsentahtista vaan lapsentahtista käytöstä ois kuunnella jo vastasyntyneen viestejä ja kitinää pissahädästään ja käyttää vessassa silloin.
kuinka tämä käytännössä toimii? oot vauvan kanssa citymarketin kilsan pituisessa kassajonossa ja vauva äkkiä alkaa elehtiä että nyt tulee pissa.ehditkö vessaan vauvan kanssa ennenkuin se on housussa?
Ehdin joo. Kun vauva on kantoliinassa niin jostain syystä se pidättelee niin kauan kunnes pääsee vessaan, tosin sitä kitinää joutuu sitten kuuntelemaan sen koko jonotusajan..
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:siis toki ymmärrän että lapsen on suotavaa oppia pois vaipasta kouluun mennessään.. mutta mikä ihmeen kiire asialla on...?![]()
kun moni kauhistelee jos 3v on vaipat käytössä.. on muka äidin laiskuutta etc.
mutta eipä mun kuuleman mukaan kukaan ole vaipoissa kouluun mennyt...
mun poika 2v 8kk käyttää vaippoja.. sekä päivällä että yöllä... mutta mä olen jo hyvissä ajoin päättänyt että mennään lapsen tahdissa tässä... poika saa olla ilman vaippaa mikäli haluaa, saa itse päättää... toisina päivinä on liki koko päivän ilman vaippaa, käy itsenäisesti pöntöllä/potalla ja sitten toisina päivinä haluaa pitää vaippaa... mä en ala patistelemaan vaipattomuuteen kun eipä tuosta näytä mitään haittaa olevan.. yöllä vaipat on ihan täynnä joten yökuivaksi ei ole muutenkaan aikaisin oppimassa..
mutta miksi ihmeessä tuo vaippojen käyttö aiheuttaa niin paljon kauhistelua ja tuomitsemista..?
Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:Meillä siis alettiin toi vaipattomuusjuttu ihan vahingossa kun esikoisen kohdalla kun vaikka just syötyään alkoi kitisemään niin ajateltiin että onkohan vaippa märkä (kestovaippana oli harso ilman kuivaliinaa joten aateltiin että jos on ikävän tuntuinen) mutta huomattiin että vaippa onkin kuiva ja että pissaa heti hoitopöydälle kun vaipan ottaa pois. Kitinä tai sellanen levottomuus johtuikin pissahädästä, joten alettiin käyttämään aina vessassa ja samaa toistettu muiden kohdalla.. Jokainen osaa varmasti nähdä vaikka oman kolmevuotiaan tai nelivuotiaan käytöksestä kun hänellä on hätä; tietynlainen "levoton" käytös, niin vauvat käyttäytyy samalla tavalla. Oon ajatellut että tää on aika luonnollista vauvalle joka on muutenkin vaistojen ja viettien varassa elävä, kun "eihän kettukaan omaa pesäänsä likaa".
Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:Meillä siis alettiin toi vaipattomuusjuttu ihan vahingossa kun esikoisen kohdalla kun vaikka just syötyään alkoi kitisemään niin ajateltiin että onkohan vaippa märkä (kestovaippana oli harso ilman kuivaliinaa joten aateltiin että jos on ikävän tuntuinen) mutta huomattiin että vaippa onkin kuiva ja että pissaa heti hoitopöydälle kun vaipan ottaa pois. Kitinä tai sellanen levottomuus johtuikin pissahädästä, joten alettiin käyttämään aina vessassa ja samaa toistettu muiden kohdalla.. Jokainen osaa varmasti nähdä vaikka oman kolmevuotiaan tai nelivuotiaan käytöksestä kun hänellä on hätä; tietynlainen "levoton" käytös, niin vauvat käyttäytyy samalla tavalla. Oon ajatellut että tää on aika luonnollista vauvalle joka on muutenkin vaistojen ja viettien varassa elävä, kun "eihän kettukaan omaa pesäänsä likaa".
Alkuperäinen kirjoittaja katmat:[
mä en oo ikinä huomannu tollasta kummallakaan lapsella.
Alkuperäinen kirjoittaja endie:Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:Meillä siis alettiin toi vaipattomuusjuttu ihan vahingossa kun esikoisen kohdalla kun vaikka just syötyään alkoi kitisemään niin ajateltiin että onkohan vaippa märkä (kestovaippana oli harso ilman kuivaliinaa joten aateltiin että jos on ikävän tuntuinen) mutta huomattiin että vaippa onkin kuiva ja että pissaa heti hoitopöydälle kun vaipan ottaa pois. Kitinä tai sellanen levottomuus johtuikin pissahädästä, joten alettiin käyttämään aina vessassa ja samaa toistettu muiden kohdalla.. Jokainen osaa varmasti nähdä vaikka oman kolmevuotiaan tai nelivuotiaan käytöksestä kun hänellä on hätä; tietynlainen "levoton" käytös, niin vauvat käyttäytyy samalla tavalla. Oon ajatellut että tää on aika luonnollista vauvalle joka on muutenkin vaistojen ja viettien varassa elävä, kun "eihän kettukaan omaa pesäänsä likaa".
minusta tuo on jotenkin hämmästyttävää ja ihailtavaa, että joku noin tunnistaa =)
kun itsestä tuntuu, että huomaan hädän vasta silloin, kun sitä jo ollaan pää punaisena sohvan takana pungertamassa vaippaan. pienempää hätää en edes huomaa sen vertaa .
Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:Alkuperäinen kirjoittaja katmat:[
mä en oo ikinä huomannu tollasta kummallakaan lapsella.
Ei kaikki vauvat varmaan sit viesti, varsinkin jos on pintakuivat vaipat päällä, tai ne viestit on epäselvempiä. Aika monilla kuitenkin tuntuu olevan kokemuksia että vauva pissaa hoitopöydälle kun vaipan ottaa pois, ameriikassa taidetaan myydä poikavauvojen vaipanvaihtoon tarkoitettuja suojuksiakin just tämän takia. Sellanen kartionmuotoinen tötsä joka laitetaan vehkeiden päälle siks aikaa, kaikkea ne keksii![]()
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:Minä taas en käsitä mikset kannustaisi lasta sinne potalle jos kerran kuusaa kuitenkin on jo että pääsisitte niistä eroon? Eihän se kannustaminen mitään pakottamista ole. En käytä lapsella vaippoja, jos niistä eroonkin voi päästä (siis lue. ns yli-ikäisellä). Teillä selvästi lapsella jotain käsitystä asialla on kun toisena päivänä käy joten varmasti saisit käymään niinä loppuinakin.
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:Minä taas en käsitä mikset kannustaisi lasta sinne potalle jos kerran kuusaa kuitenkin on jo että pääsisitte niistä eroon? Eihän se kannustaminen mitään pakottamista ole. En käytä lapsella vaippoja, jos niistä eroonkin voi päästä (siis lue. ns yli-ikäisellä). Teillä selvästi lapsella jotain käsitystä asialla on kun toisena päivänä käy joten varmasti saisit käymään niinä loppuinakin.
siis toki ehdotan potalla /pöntöllä käymistä.. myös silloin kun on vaippa... mutta en väkisin revi vaippaa pois kun siitä seuraa vain itku ja huuto..
kannustan siis vessassa käymiseen mutten pakota... eli jos nyt sattuu olemaan sellaienn päivä ettei itse halua sinne vessaan mennä niin sitten on vaipoissa koko päivän... ja aina kysyn että kumpi vaihtari, vaippa vaiko pikkarit![]()
Alkuperäinen kirjoittaja endie:Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:Minä taas en käsitä mikset kannustaisi lasta sinne potalle jos kerran kuusaa kuitenkin on jo että pääsisitte niistä eroon? Eihän se kannustaminen mitään pakottamista ole. En käytä lapsella vaippoja, jos niistä eroonkin voi päästä (siis lue. ns yli-ikäisellä). Teillä selvästi lapsella jotain käsitystä asialla on kun toisena päivänä käy joten varmasti saisit käymään niinä loppuinakin.
siis toki ehdotan potalla /pöntöllä käymistä.. myös silloin kun on vaippa... mutta en väkisin revi vaippaa pois kun siitä seuraa vain itku ja huuto..
kannustan siis vessassa käymiseen mutten pakota... eli jos nyt sattuu olemaan sellaienn päivä ettei itse halua sinne vessaan mennä niin sitten on vaipoissa koko päivän... ja aina kysyn että kumpi vaihtari, vaippa vaiko pikkarit![]()
no kuka ihme tuollai tekee ? ehkä joku promille vanhemmista ?![]()
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:Jotenkin mulle tulee nyt semmonen kuva että ap:n ja parin muun mielestä ne, jotka on aikaisin oppineet kuivaksi, on revitty väkisin hyvä ettei tukasta vessaan ja käsketty istua niin kauan että persvärkki on juurtunut pottaan kiinni ja äiti kiljuu ovella että mihinkään et siitä lähde. Juu-u![]()
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:kun moni kauhistelee jos 3v on vaipat käytössä.. on muka äidin laiskuutta etc.
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:Jotenkin mulle tulee nyt semmonen kuva että ap:n ja parin muun mielestä ne, jotka on aikaisin oppineet kuivaksi, on revitty väkisin hyvä ettei tukasta vessaan ja käsketty istua niin kauan että persvärkki on juurtunut pottaan kiinni ja äiti kiljuu ovella että mihinkään et siitä lähde. Juu-u![]()
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:Jotenkin mulle tulee nyt semmonen kuva että ap:n ja parin muun mielestä ne, jotka on aikaisin oppineet kuivaksi, on revitty väkisin hyvä ettei tukasta vessaan ja käsketty istua niin kauan että persvärkki on juurtunut pottaan kiinni ja äiti kiljuu ovella että mihinkään et siitä lähde. Juu-u![]()
ei mulla sellasta kuvaa ole... vaan siis juurikin toi että lapsi istutetaan potalle hyvinkin pienenä ja nimenoman kellon avulla saadaan se lapsi sinen potalel asiat tekemään.. kunhan voidaan sanoa että lapsi on ollut päiväkuiva jo 1v5kk ikäisenä... siis välillä vaan tulee sellanen fiilis kun näitä ketjuja täällä lukee... tai iha irl juttuja kuuntelee... ja ne joiden lapset eivät ole syystä taikka toisetsa päiväkuivia vielä 3v mennessä on automaattisesti luokiteltu laiskoiksi, omaa helppoutta ajatteleviksi huonoiksi äideiksi...
mä olen vakaasti sitä mieltä että lapset ovat erilaisia ja oppivat asiat eri aikoihin... ja nimenomaan kannatan sitä että lapsi menee potalle kun ITSE niin haluaa.. omaan tahtiinsa oppii sen asian.. ei siksie ttä voisin ylpeillä sillä että mun lapsi onkin päiväkuiva JO siinä ja siinä iässä...
ja toi vaipan väkisin repiminen, tarkoitin sillä sitä että jos ehdotan lapselle ilman vaippaa oloa ja lapsi sanoo ettei halua niin en siltä sitä vaippaa väkisinkään pois ota... tai kieltäydy antamasta uutta...
Alkuperäinen kirjoittaja katmat:Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:Jotenkin mulle tulee nyt semmonen kuva että ap:n ja parin muun mielestä ne, jotka on aikaisin oppineet kuivaksi, on revitty väkisin hyvä ettei tukasta vessaan ja käsketty istua niin kauan että persvärkki on juurtunut pottaan kiinni ja äiti kiljuu ovella että mihinkään et siitä lähde. Juu-u![]()
Mitä tarkoittaa "aikaisin kuivaksi"? Alle kaksvuotiaana? minä olen sitä mieltä, että toiset lapset on valmiita oppimaan aikaisin kuivaksi, toiset taas eivät. Pottailu kannattaa aloittaa siinä vaiheessa kun lapsi itse kiinnostuu asiasta ja alkaa huomata vaipan kastumisen ja/tai vessahädän.Toinen lapsi on siinä kehitysvaiheessa 1,5 vuotiaana, toinen 3vuotiaana.Mun mielestä on typerää katsoa lapsen ikää, pitäisi katsoa lapsen kehitysvaihetta. Ei kaikki opi kaikkea samaan aikaan, eihän kaikki opi kävelemäänkään samaan aikaan. JOku kävelee 9kk vanhana, toinen vasta lähempänä puoltatoista vuotta.Toinen puhuu lauseita jo alle kaksvuotiaana, toinen vasta neljävuotiaana. Annetaan lapsen olla yksilö joka kehittyy omaan tahtiinsa eikä verrata häntä naapurin lapseen! Tärkeintä on, että ap:kaan ei missaa sitä vaihetta, jolloin lapsi alkaa huomata pissahädän tai märän vaipan, silloin pitää toimia, jos haluaa että lapsi oppii helposti kuivaksi. Ap itse tietää koska lapsella on se kehitysvaihe.