:wave:
Tosin miun tyttö on vasta 9 kk ikäinen
Samoja metodeja yritän käyttää siskoni 3-vuotiaalla pojalla (asumme yhdessä), joten ehkä voin niistä kertoa kuitenkin?
Ensinnäkin tilanteiden ehkäisy: Yleensä uhma tulee päälle koska jokin tarve on tyydyttämättä. On nälkä, väsy, jääny huomioitta, jano, tulossa kipeäksi... Pieneltä lapselta ei voi odottaa aikuismaista käytöstä.
Mitään ei pidä kieltää ilman pätevää syytä. Kaikesta keskustellaan. Minä yritän asettaa itseni lapsen asemaan ja tarkastella asiaa sieltä.
Tunteille annetaan nimet ja eri ilmaisumuotoja tuodaan esille. Jos poikaa vihastuttaa tai ärsyttää, hän ei missään nimessä saa lyödä pikkuveljeänsä, mutta tilalle on tarjottu mm lattiaan tömistäminen. Fyysinen teko joka tuo ilmi tunnetta mutta ei satuta ketään.
Usein käymme keskusteluja tyyliin "Sulla ei taida olla kaikki hyvin nyt. Voinko mä auttaa? Mitä mä voin tehdä, jotta sulle tulisi parempi olo?"
Parhaita neuvoja mitä olen kuullu lasten kasvatuksen suhteen on että kunnioittaa lasta vertaisenaan. Älä tee lapselle sellaista mitä et voisi tehdä puolisollesi tai ystävällesi. Lapsella on myös oikeus mielipiteeseen ja häntä tulee kuunnella, lapsi on osa perhettä ihan yhtä paljon ku aikuinenkin. Se ei tarkoita, että aikuisen pitää unohtaa omat tarpeensa. Aikuisen pitää opetella kertomaan tarpeistansa lapselle ja lapselta voi sitten odottaa ikätasonsa mukaista käytöstä. Aikuinen voi joustaa enemmän mutta hän ei saa myöskään alistua. Molemmat ovat tasavertaisia.