vajaa nelivuotias ja housuun kakkailu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolestunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolestunut

Vieras
Nyt viimeiset pari viikkoa poikamme (3v9kk) on kakkaillut lähes päivittäin housuun...

Siis koko kakka ei tule housuun, mutta aina jonkun verran. Häntä itseääkin se hävettää ja usein itkeekin.
Vaippa jäi pois jo reilu vuosi sitten ja kertaakaan sen jälkeen ei ole kakannut housuun, pissannut kyllä muutaman kerran, mutta ei enään kuukausiin. Öisin ei kertaakaan ole edes pissannut sänkyyn.
Meille syntyi vauva marraskuussa, voisikohan tällä olla asiaan osuutta?? Mutta kun huomaa ettei poika tee sitä tahallaan, vaan vähän sitä niinkuin häpeää.
Vatsa ei ole löysällä, vaan ihan normaali.
Kauhealla kiireellä menee vessaan ja sitten onkin jo osa housussa. Näin ei siisole aiemmin tapahtunut kuin nyt...

Onko kenelläkään ollut samaa???

Meillä on jotain samaa, tutulta kuulostaa!

Vauva tuli taloon heinäkuussa ja syyskuussa esikoinen 2,5v alkoi pissailla housuun. Silloin tällöin, ei päåivittäin. Sitten jäi oma-aloitteinen vessasskäyntikin kokonaan. Yövaippa otettiin takaisin käyttöön kun 3 yönä peräkkäin oli patja märkä kahdesti...

Nyt mennään sitten päivällä sitä tahtia, että me vanhemmat sanomme milloin pitää mennä vessaan, kun ennen tuo taapero jo itse kävi kun tuli hätä. Nyt on pari kertaa samalla tavoin alkukakkaa tullut pöksyynkin, ettei sitäkään muka "tajua" tai ehdi vessaan.

Uskon siis, että vauvantulo aiheuttaa vanhemmalle lapselle väkisinkin vähän taantumaa. Meillä syös syöminen ei tahdo enää itse onnistua lainkaa, pukemisesta puhumattakaan.

Meillä on jotain samaa, tutulta kuulostaa!

Vauva tuli taloon heinäkuussa ja syyskuussa esikoinen 2,5v alkoi pissailla housuun. Silloin tällöin, ei päåivittäin. Sitten jäi oma-aloitteinen vessasskäyntikin kokonaan. Yövaippa otettiin takaisin käyttöön kun 3 yönä peräkkäin oli patja märkä kahdesti...

Nyt mennään sitten päivällä sitä tahtia, että me vanhemmat sanomme milloin pitää mennä vessaan, kun ennen tuo taapero jo itse kävi kun tuli hätä. Nyt on pari kertaa samalla tavoin alkukakkaa tullut pöksyynkin, ettei sitäkään muka "tajua" tai ehdi vessaan.

Uskon siis, että vauvantulo aiheuttaa vanhemmalle lapselle väkisinkin vähän taantumaa. Meillä syös syöminen ei tahdo enää itse onnistua lainkaa, pukemisesta puhumattakaan.

Meillä tyttö alkoi pissata housuun ja sänkyyn ja saattoi käydä yöllä jatkuvasti vessassa. Ikää oli n.3,5 vuotta ja neiti oli ollut kuiva jo parin vuoden ajan. Syyksi epäilin muuttoa uuteen kaupunkiin ja uuteen kotiin, kaikki kuviot vaihtui kertaheitolla (vrt. pikkusisaruksen syntymä). Ratkaisuna otimme käyttöön yövaipan, jonka turvin tyttö nukkui kunnes taas uskalsi luottaa itse siihen, että pissa ei tule sänkyyn (oli itse aivan hädissään asiasta). Tuota vaippa-aikaa taisi kestää pari kuukautta ja sitten jätimme sen pois. Järjestimme myös ns. vaippajuhlan, jota vietettiin perhepiirissä tämän uuden taidon kunniaksi :-) Siitä lähtien kaikki on mennyt hyvin. Ja kävimme muuten varmuuden vuoksi terv.kesk. virtsakokeessa varmistamassa, ettei ole kyse mistään tulehduksesta. Tsemppiä, varmasti tuo on ohimenevää!

Yhteistyössä